Sivu 3/6

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2016 10:22
Kirjoittaja petrisa
Saattaa kyllä olla myös näihin suoraruiskutusmoottoreihin: FSI, GDI, Direct, tuo etanolipitoisuus se tietyn suosituksen syy. Korkeapainepumpun voitelu todennäköisesti heikkenee merkittävästi, jos etanolipitoisuus kasvaa liikaa.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2016 10:57
Kirjoittaja jcarlson
Joissain alkupään suoraruiskutusmoottoreissa ei pumpun voitelu sietänyt enempää etanolia mutta ei nykyisissä ole enää ongelmia. Samat pumput flexifuel TFSI moottoreissakin ja onhan noita E85 konversioita muutenkin tehty ilman että pumppuja olisi sen takia hajonnut.

TFSI moottoreitakin on valtava määrä erilaisia ja valtaosa käy aivan hyvin 95:llä, oktaanivaatimushan on imusarjaruiskutteista pienempi eli mahdollinen toive 98-oktaanisesta liittyy vain lisätehoihin. Itse ajan liki 600hv RS6 4.0TFSI moottoriakin näin talviaikaan 95E10 bensalla kun imuilma on kylmää eikä niin pitkää täysvetoa tule eteen että jotain hyötyä lisäoktaaniluvusta saisi muutenkaan.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2016 11:28
Kirjoittaja Rattivaihde
Kyllä olen kauhulla seurannut tätä(kin) ideointia 90-luvun VTEC:in ja 80-luvun Pierburgin omistajana.
Mono kirjoitti: Ei kaikkien autojen tarvitsekaan toimia 10 prosenttia korkeammilla etanoliseoksilla. Näitä autoja (ja muita laitteita) varten voidaan pitää 98E5
edelleen jakelussa, nostetaan vaan reilusti hintaa verrattuna biopolttoaineisiin. Näin ongelma katoaa nopeutetussa aikataulussa,
kun omistajat hankkiutuvat tällaisista sopimattomista ajoneuvoista/laitteista eroon.
E30 bensaa ei tarvita pitkään aikaan, koska E85.
Ysivitonen voisi olla mahdollisimman pian 95E15 ja muutaman vuoden kuluttua 95E20.
Ei tässä mitään todellista ongelmaa ole.
En saatana ole samaa mieltä. Kyllä autokannan uudistumisen voivat hoitaa ne joilla siihen on varaa. Johan uusien autojen veroja muutenkin ollaan koko ajan laskemassa. :evil:

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2016 17:45
Kirjoittaja Pakari
Kuten aiemmin mainitsin, pikkuhiljaa kannattaisi alkaa hankkiutua sellaisesta autoista eroon jotka eivät kykene käyttämään korkeampaa etanoliseosta polttoaineessa, siis vielä kun niissä on jotain arvoa jäljellä. Kehityssuunta näyttää vahvasti siltä, että biopolttoaineen osuutta tullaan nostamaan myös liikennepolttoaineissa entisestään. Sitten kun polttoaineissa muutoksia tapahtuu, niin sitten sellaiset autot ovat täysin arvottomia jotka eivät pysty uusia polttoaineita käyttämään. Eikä tämä ole mitään piruilua, vaan suosittelen miettimään vakavasti sitä että kuinka suuren arvonaleneman on valmis kärsimään..

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2016 18:23
Kirjoittaja AZP
Ne on arvottomia vasta kun max 5% etanolipitoisuuden omaavien polttoaineiden myynti loppuu, tai hinta nostetaan jonnekin ihan älyttömiin suhteessa muihin polttoaineisiin. Siinä menee vielä hyvin pitkään.

Edelleen olen sitä mieltä, että on päättäjiltä naivia puhua sekoitusvelvoitteen radikaalista nostamisesta kansallisesti, kun iso osa bensa-autokannasta ja myynnissä olevista automalleista on sellaisia, joille valmistaja ei anna hyväksyntää moisille viinaprosenteille. Toimii autot käytännössä eli ei.

Sopiihan sitä pumpuille sekoitella, mutta iso osa kansasta ajaa sillä mihin auton ohjekirja opastaa.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2016 23:14
Kirjoittaja Rattivaihde
Pakari kirjoitti:Kuten aiemmin mainitsin, pikkuhiljaa kannattaisi alkaa hankkiutua sellaisesta autoista eroon jotka eivät kykene käyttämään korkeampaa etanoliseosta polttoaineessa, siis vielä kun niissä on jotain arvoa jäljellä. Kehityssuunta näyttää vahvasti siltä, että biopolttoaineen osuutta tullaan nostamaan myös liikennepolttoaineissa entisestään. Sitten kun polttoaineissa muutoksia tapahtuu, niin sitten sellaiset autot ovat täysin arvottomia jotka eivät pysty uusia polttoaineita käyttämään. Eikä tämä ole mitään piruilua, vaan suosittelen miettimään vakavasti sitä että kuinka suuren arvonaleneman on valmis kärsimään..
Entäs jos ei ole vaihtamassa kuin käyttöautoa uudempaan (kun ei voi samalla vanhalla loputtomiin ajaa), ja hankkimassa yhden vanhan harrasteauton kaveriksi ainakin yhden vielä selvästi vanhemman? :D

Mitä tällainen ylipäänsä tarkoittaisi kaikille museoautoille, moottoripyörille ym.? Siinä on saksalaisilla oldtimerien ostajilla ja toisaalta afrikkalaisilla Hiacenhakijoilla entistä paremmat kissanpäivät, kun Suomesta loppuu polttoaine kaikilta kymmentä vuotta vanhemmilta ajoneuvoilta.

Niin, ja omien autojen osalta tosiaan huoli on vain ja ainoastaan polttoaineen saatavuudesta, arvo ei paljon alene edes kertarysäyksellä, jos lähdetään ykkösellä alkavista nelinumeroisista luvuista (satkusta nyt puhumattakaan) :lol: :lol:

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2016 23:57
Kirjoittaja Pakari
Tuskin se saatavuus loppuu kokonaan, kuten aiemmin jo kirjoitettiin. Ehkä kaikilla asemilla ei ole mahdollisuutta pitää kaikkia polttoainelaatuja eli jakeluverkosto harvenisi ja todennäköisesti "E5:sen" hinta nousisi..

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: La Joulu 03, 2016 10:36
Kirjoittaja petrisa
jcarlson kirjoitti:Joissain alkupään suoraruiskutusmoottoreissa ei pumpun voitelu sietänyt enempää etanolia mutta ei nykyisissä ole enää ongelmia. Samat pumput flexifuel TFSI moottoreissakin ja onhan noita E85 konversioita muutenkin tehty ilman että pumppuja olisi sen takia hajonnut.
.
Mitenkähän esim. nämä Opelin (GM:n) suoraruiskutuskoneet (Direct), joita tuli markkinoille reilu 10 vuotta sitten kestävät lisääntyvää etanolia tai edes nykyistä E10:ä? Oktaanisuositus niissä on min. 95. Itselläni on juuri sellainen ja tankkaan siihen 95E10. En ole uskaltanut kokeilla lisätä vähän sekaan RE85:sta juuri tuon korkeapainepumpun vuoksi. Aika moni OCF:n mukaan tankaa vain 98E5. Sitä en tiedä tankkaavatko oktaaniluvun vain etanolipitoisuuden takia tätä ainetta.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: La Joulu 03, 2016 12:58
Kirjoittaja jcarlson
Jos en väärin muista niin juuri nuo alkupään Opel suoraruiskut oli niiden joukossa joissa korkeapainepumpulla oli ongelmia etanolin kanssa.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: La Joulu 03, 2016 14:35
Kirjoittaja Fakiiri
[quote="aero
Fakiiri kirjoitti:Mielestäni tuo muutos pitäisi vaan toteuttaa sillä lailla, että etanoli lisällä nostettaisiin oktaania.
Niinhän se toteutetaankin, etanolilla nostetaan matalampioktaanisen bensan oktaaniluku sinne 95:een :D

Aika suuri osa autokannasta käy ihan iloisesti 95:lla tehoistaan tinkimättä. Mitä hyötyä olisi työntää niihin 98E20:stä 95E20:n sijasta?[/quote]

Okei my bad :lol: Toki miksi lotrailla noiden oknaanien kanssa, kun voisi vaan myydä polttoainetta sen ympäristö lähtökohtien mukaan ?

No okei , se varmaan sitten nostaisi hintaa kun peruspolttoaine on ns kalliimpaa...

Onkohan mihinkään näistä suorasuihkuvehkeistä onnistuttu taikomaan vielä minkäänlaista etanoolisoftaa ?

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: La Joulu 03, 2016 23:43
Kirjoittaja jjasco
petrisa kirjoitti:Aika moni OCF:n mukaan tankaa vain 98E5. Sitä en tiedä tankkaavatko oktaaniluvun vain etanolipitoisuuden takia tätä ainetta.
Veikkaan, että tankkaavat oktaaniluvun perusteella ja viis veisaavat etanolipitoisuudesta.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: Ke Joulu 07, 2016 00:18
Kirjoittaja Mono
Rattivaihde kirjoitti:Entäs jos ei ole vaihtamassa kuin käyttöautoa uudempaan (kun ei voi samalla vanhalla loputtomiin ajaa),
ja hankkimassa yhden vanhan harrasteauton kaveriksi ainakin yhden vielä selvästi vanhemman? :D

Mitä tällainen ylipäänsä tarkoittaisi kaikille museoautoille, moottoripyörille ym.? Siinä on saksalaisilla oldtimerien ostajilla ja toisaalta afrikkalaisilla
Hiacenhakijoilla entistä paremmat kissanpäivät, kun Suomesta loppuu polttoaine kaikilta kymmentä vuotta vanhemmilta ajoneuvoilta.

Niin, ja omien autojen osalta tosiaan huoli on vain ja ainoastaan polttoaineen saatavuudesta, arvo ei paljon alene edes kertarysäyksellä,
jos lähdetään ykkösellä alkavista nelinumeroisista luvuista (satkusta nyt puhumattakaan) :lol: :lol:

Käyttää niihin viime vuosituhannen harrastepeleihin pienkonebensaa. :)

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: La Huhti 22, 2017 09:38
Kirjoittaja ValPe
Eilen kuulin eräältä ihmiseltä "varman tiedon", että E85:sen myynti loppuu Suomessa ja kuuleman mukaan tämä on ollut jo kauan tiedossa. Ei kuitenkaan nyt heti, vaan vasta tulevaisuudessa. Itse en kuitenkaan löytänyt mitään sen suuntaista netistä etsimällä. Onko tällä asialla todellisuuspohjaa? Sen verran itse tiedän asiasta, että esim. Ruotsissa flexifuel-autojen myynti on sakannut pahasti viimeisenä parina vuotena.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: La Huhti 22, 2017 09:54
Kirjoittaja petrisa
ValPe kirjoitti:Eilen kuulin eräältä ihmiseltä "varman tiedon", että E85:sen myynti loppuu Suomessa ja kuuleman mukaan tämä on ollut jo kauan tiedossa. Ei kuitenkaan nyt heti, vaan vasta tulevaisuudessa. Itse en kuitenkaan löytänyt mitään sen suuntaista netistä etsimällä. Onko tällä asialla todellisuuspohjaa? Sen verran itse tiedän asiasta, että esim. Ruotsissa flexifuel-autojen myynti on sakannut pahasti viimeisenä parina vuotena.
En kyllä ihmettelisi yhtään, vaikka niin kävisi.

Eipä näitä uusia flex/multifuel autoja taideta myydä Suomessakaan merkittävästi. Vanhat biopoweroidut autot eivät paljoa tässä hommassa tunnu. Saadaan sitä etanolia kulumaan sitten, kun 95-bensaan tullaan sen määrää lisäämään.

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Lähetetty: La Huhti 22, 2017 10:08
Kirjoittaja supersaab
E85 ja diesel molemmat pois... millähän noita pidempiä matkoja kannattaisi ajaa, tilin saldo ei riitä ihan Teslaan vielä. :lol: