Sekakäytön testailua

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja petrisa » Ke Kesä 15, 2016 09:28

Aina silloin tällöin tulee tankattua välillä bensaa, vaikka pääsääntöisesti etanolilla ajelen. Viime talvena vastaavasti ajoin pari kuukautta yksinomaan bensalla.

Noissa tilanteissa, kun polttoaine vaihtuu, on yleensä tankissa ainetta jäljellä melko vähän. Nyt viime viikonloppuna tuli kokeiltua ihan tarkoituksella tankata tietty suhde bensaa ja etanolia. Tankissa oli ollut viime aikoina vain etanolia ja sitä oli jäljellä mittarin mukaan selvästi yli puolet (62 litran tankki). Tankkasin 95E laatua tankin täyteen ja sitä meni 25 litraa. Joten tuosta päätellen 95E suhde RE85 oli 40/60.

Olen tarkkaan seurannut maantieajossa kesällä kulutusta niin bensalla kuin etanolillakin. Bensalla on vienyt 7,2l/100km ja etanolia 9,5l/100km. Satasen rajoitusalueilla ajaen. Kulutuksen nousu on etanolilla melko hyvin sen mitä sen nyt kuuluu ollakin eli n. 30%. Nyt tällä "sekatankkauksella" kulutus oli 7,8l/100km. Ajoin n. 350km matka-ajoa, joten mistään lyhyestä testiajolenkistä ei ollut kysymys.

Laskeskelin nyt täälläpäin vallitsevien polttoainehintojen perusteella kustannukset 100km kohti: etanolilla 8,92€, bensalla 9,86€ ja sekoitukselle 8,7€. Jonkin verran kustannukset alenevat, jos etanolin sekaan tankkaa bensaa. Syy näyttäisi olevan siinä, että kulutus tipahtaa reilusti ja silti yli puolet tankissa voi olla edelleen halvempaa etanolia.

Tämä oli sellainen kokeilu ja ensimmäistä kertaa. Voisihan tuota kokeilla jatkaa. Jos tankki on lopuillaan, niin onhan se melkoista värkkäämistä vaihtaa laadusta toiseen samalla tankkauskerralla. Ainoastaan ei-flexifuel autoilijoiden olen nähnyt näin tekevän. Ovat löytäneet kokeilujen kautta sopivan suhteen bensaa-etanolia millä auto toimii moitteetta ja säästävät siten kuluissa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9059
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja jcarlson » Ke Kesä 15, 2016 10:05

Kyllähän se voi niin olla että pienemmällä etanolipitoisuudella kuin 85% saavutetaan paras hinta per km, riippuen tietysti hintaerosta bensa vs e85. Höyrystyminen paranee isommalla bensaosuudella joten pienempi määrä menee hukkaan kylmästarteissa mutta silti oktaaniluvun ja palamisnopeuden edut saadaan ja hyötysuhde kasvaa verrattuna pelkkään bensaan. Stage1 autolla dynossa 65% etanolipitoisuus riitti jo "täysiin etanolitehoihin" ilman nakutusongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Mono
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja Mono » Ke Kesä 15, 2016 17:25

petrisa kirjoitti:Aina silloin tällöin tulee tankattua välillä bensaa, vaikka pääsääntöisesti etanolilla ajelen. Viime talvena vastaavasti ajoin pari kuukautta yksinomaan bensalla.

Noissa tilanteissa, kun polttoaine vaihtuu, on yleensä tankissa ainetta jäljellä melko vähän. Nyt viime viikonloppuna tuli kokeiltua ihan tarkoituksella tankata tietty suhde bensaa ja etanolia. Tankissa oli ollut viime aikoina vain etanolia ja sitä oli jäljellä mittarin mukaan selvästi yli puolet (62 litran tankki). Tankkasin 95E laatua tankin täyteen ja sitä meni 25 litraa. Joten tuosta päätellen 95E suhde RE85 oli 40/60.

Olen tarkkaan seurannut maantieajossa kesällä kulutusta niin bensalla kuin etanolillakin. Bensalla on vienyt 7,2l/100km ja etanolia 9,5l/100km. Satasen rajoitusalueilla ajaen. Kulutuksen nousu on etanolilla melko hyvin sen mitä sen nyt kuuluu ollakin eli n. 30%. Nyt tällä "sekatankkauksella" kulutus oli 7,8l/100km. Ajoin n. 350km matka-ajoa, joten mistään lyhyestä testiajolenkistä ei ollut kysymys.

Laskeskelin nyt täälläpäin vallitsevien polttoainehintojen perusteella kustannukset 100km kohti: etanolilla 8,92€, bensalla 9,86€ ja sekoitukselle 8,7€. Jonkin verran kustannukset alenevat, jos etanolin sekaan tankkaa bensaa. Syy näyttäisi olevan siinä, että kulutus tipahtaa reilusti ja silti yli puolet tankissa voi olla edelleen halvempaa etanolia.

Tämä oli sellainen kokeilu ja ensimmäistä kertaa. Voisihan tuota kokeilla jatkaa. Jos tankki on lopuillaan, niin onhan se melkoista värkkäämistä vaihtaa laadusta toiseen samalla tankkauskerralla. Ainoastaan ei-flexifuel autoilijoiden olen nähnyt näin tekevän. Ovat löytäneet kokeilujen kautta sopivan suhteen bensaa-etanolia millä auto toimii moitteetta ja säästävät siten kuluissa.


Havaintosi tukee omia havaintojani sekakäytöstä, joten uskon että olet oikeilla jäljillä.

Se, mikä sitten on optimaalisin seos, siinä riittää sitten enemmän tutkittavaa.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Avatar
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1573
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja Fakiiri » To Kesä 16, 2016 07:04

^Täysin mutuiluna muistelen, että olisin lukenut jostain,
että paras hyötysuhde olisi 70-75% tietämillä.

Muistaakse pomppasi joltain Jenkki sivustolta silmiin,
kun aikanaan tutkiskelin noita etanoli muutosboxi juttuja.

Mutta kuten sanottu , mutuilua, saatto alkaa kutosellakin tuo prosenttiväli...
# 4816
Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja petrisa » To Kesä 16, 2016 09:08

Tarkoitetaanko @Fakiiri tuolla suhteella tankattavien polttoaineiden (RE85:95E) vai etanolin ja bensan suhdetta polttoaineessa?
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja 3J » To Kesä 16, 2016 10:11

Pakkohan se on ilmoittaa etanolin ja bensan pitoisuuksien suhteena, kun pumpussa voi olla vaikka minkälaisia seoksia ainesten markkinahinnoista riippuen, speksien puitteissa tietenkin mutta liikkumavaraa on aika paljon. Nesteen mukaan 95e10 bensiinin etanolipitoisuus voi olla mitä vain 0% ja 10% väliltä, samoin E85 etanolipitoisuus voi Suomessa olla mitä vaan 50% ja 85% väliltä.

Lähde: https://www.neste.com/sites/default/fil ... s_2015.pdf
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja petrisa » To Kesä 16, 2016 10:38

Ei se ole niin varmaa.

Voidaan ilmoittaa re85 ja 95e10 suhteina, kun ajatellaan noiden laatujen pitoisuuksien olevan nuo ilmoitetut.
Todellisuudessa tietenkin ratkaisevaa on etanolin ja benan suhde.

Todennäköisesti se on ilmoitettu juuri jälkimmäisellä tavalla, kun se on aika selkeä tapa ja sehän se käytännössä on ratkaisevaa. Se ei sitten olekaan enää tankkaustilanteessa niin selkeää päästä tuohon n.3/4 suhteen tuntumaan, jos tankattavat laadut heittelevät rajusti ilmoitetusta.

Mutta....mentäessä tuolla oletuksella niin kovin paljoa ei tarvitse bensaa tankata suhteessa etanoliin niin ollaankin jo tuossa optimaalisessa tilanteessa. Minäkin siis tankkasin aivan liikaa bensaa, kuten oma aavistus olikin. Seuraavalla kerralla tiputetaan bensaa vielä puolella.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja petrisa » To Kesä 16, 2016 11:37

Ja vielä....
Optimaalisen suhteen kulutuksen kannalta oleminen sitten mitä tahansa ei vielä yksinomaan riitä tavoitellessa optimaalista kustannusta. Hommaa sekoittaa kulloinkin vallitsevien re85 ja 95e10 hinnat.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Mono
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja Mono » To Kesä 16, 2016 21:46

3J kirjoitti:Pakkohan se on ilmoittaa etanolin ja bensan pitoisuuksien suhteena, kun pumpussa voi olla vaikka minkälaisia seoksia ainesten markkinahinnoista riippuen, speksien puitteissa tietenkin mutta liikkumavaraa on aika paljon. Nesteen mukaan 95e10 bensiinin etanolipitoisuus voi olla mitä vain 0% ja 10% väliltä, samoin E85 etanolipitoisuus voi Suomessa olla mitä vaan 50% ja 85% väliltä.

Lähde: https://www.neste.com/sites/default/fil ... s_2015.pdf


Ei se käytännössä niin paljoa heittele.

Shell ilmoittaa 95E10 tyypillisen arvon olevan etanolille 9%.
ABC ilmoittaa E85 tyypillisiksi arvoiksi kesällä 83% (min. 75% max 85%)
ja talvella 82% (min 70% max 85%)
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Jzo
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja Jzo » Pe Loka 07, 2016 09:34

jcarlson kirjoitti:Kyllähän se voi niin olla että pienemmällä etanolipitoisuudella kuin 85% saavutetaan paras hinta per km, riippuen tietysti hintaerosta bensa vs e85. Höyrystyminen paranee isommalla bensaosuudella joten pienempi määrä menee hukkaan kylmästarteissa mutta silti oktaaniluvun ja palamisnopeuden edut saadaan ja hyötysuhde kasvaa verrattuna pelkkään bensaan. Stage1 autolla dynossa 65% etanolipitoisuus riitti jo "täysiin etanolitehoihin" ilman nakutusongelmia.



Itse tullut ajeltua viimeajat 65-70 % etanolipitoisuuksilla enkä muuta enää edes aio kokeilla. En tiedä mistä johtuu mutta vetoa on persdynollakin mitaten todella hyvin ja kaasuun vastaavuus on huomattavasti parempi mielestäni kun yli 80 % etanolipitoisuuksilla. Liekö juuri paremmasta höyrystymisestä johtuvaa?

Sen lisäksi kulutus on huomattavasti maltillisempi kun yli 80 % etanolipitoisuuksilla. Normi motariajossa 120 km/h menee 8,5-9 L /100 km. Seka-ajossakin jää 10 L / 100 km pintaan vaikka ajelee myös ruuhkissa ja kaupungeissa. Kannattaa kokeilla!

sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja sedaneiwagon » La Loka 08, 2016 20:31

Millä sekoitus suhteella pääsee n 70% etanoli pitoisuuteen eli paljon bensaa ja etanolia tankilliseen ? Kun ei vielä tuo eber toimi , vasta pakkasella.
Näillä välikeleillä vaatii hieman e85 : lla lämmityskäyttöä .!
Saab since 1987.
bensan kulutus 15%

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja petrisa » Su Loka 09, 2016 09:46

^ Matematiikan tunnit jääneet koulussa väliin :twisted: .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja sedaneiwagon » Su Loka 09, 2016 21:19

Pitää paikkansa ! On täällä tyhmempiäkin kyselty ! Laita vaan se laskentakaava ei sitä varmaan moni muukaan osaa laskea ! Prosentti laskut yleisesti ottaen helppoja , mutta tää suhteen laskeminen ei 70 luvun matikalla näköjään onnistu.
Saab since 1987.
bensan kulutus 15%

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja petrisa » Ma Loka 10, 2016 09:15

Kun tankkaa etanolia 4/5 -osaa ja loput 1/5 -osaa bensaa, päästään 70% etanolipitoisuuteen :D .
Tulee niin pieni ero onko kyseessä 95E10 vai 98E5 bensa, että ei ole käytännön merkitystä. Menee "hifistelyksi". Varsinkin ottaen huomioon tuon E85 etanolipitoisuuden pienen vaihtelun.

Ainakin 9-3SS:n osalta tuohon pääsee kätevästi ajaen tankin niin tyhjäksi, että valo syttyy. Sitten tankille ja tankkaa 40 litraa etanolia sekä loput (n.10l) bensaa, niin se on kutakuinkin siinä.
Viimeksi muokannut petrisa, Ma Loka 10, 2016 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

ViestiKirjoittaja petrisa » Ma Loka 10, 2016 14:52

Jatkan vielä.
Mikäli eri seoksia haluaa kokeilla, niin nehän saa kaavasta:

(0,85E + 0,1B)/(E + B) = x
missä, E = etanolin määrä, B = bensiinin määrä 95E10:llä ja x = haluttu etanolin seos (desimaalilukuna) kokonaisuudessaan
tankatessa 98E5 pitää kaavassa laittaa 0,1B:n sijaan 0,05B

Esimerkikisi,
95E10 bensaa tankatessa ja loppullisen etanolipitoisuuden halutessa olevan sen 70%, saadaan lopputulokseksi
että B = 0,25E

tarkoittaa siis sitä, että jokaista etanolilitra kohti tulee tankata 0,25 litraa 95E10 bensaa. Joten suhteeksi tulee se aiemmin mainitsemani 4/5 -osa etanolia ja 1/5 -osa bensaa.

Jos on varmaa tietoa, että E85-pistoolista tulee jotain muuta pitoisuutta kuin 85% ja se on tiedossa niin sitten se jokin "muu" sijoitetaan tuohon kaavaan 0,85E:n tilalle. Kai sitä kuitenkin näillä ilmoitetuilla luvuilla on syytä mennä. Ei ne kuitenkaan niin pahasti poikkea, että tuo lopullinen tavoiteltu etanolipitoisuus liikaa siitä muuttuu.

ps. muitakin laskukaavoja on olemassa, mutta tuo esittämäni ei ole ainakaan epäselvimmästä päästä. Ajattelee asian niin, että osoittajassa on esitetty etanolin määrä ja nimittäjässä koko polttoainemäärä. Näiden suhdehan on sitten se X eli etanolipitoisuus.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com