Sekakäytön testailua

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja aero »

petrisa kirjoitti:Kun tankkaa etanolia 4/5 -osaa ja loput 1/4 -osaa bensaa, päästään 70% etanolipitoisuuteen :D .
Tällä kaavalla tulee kyllä jo varpaille asti :lol:
petrisa kirjoitti:Tulee niin pieni ero onko kyseessä 95E10 vai 98E5 bensa
Minä vetäisin 95:sta. RE85 kuitenkin käytännössä fiksaa sekä oktaaniluvun että etanolipitoisuuden niin ei ole oikein mitään syytä maksaa 98:sta lisähintaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Kun tankkaa etanolia 4/5 -osaa ja loput 1/4 -osaa bensaa, päästään 70% etanolipitoisuuteen :D .
Tällä kaavalla tulee kyllä jo varpaille asti :lol:
petrisa kirjoitti:Tulee niin pieni ero onko kyseessä 95E10 vai 98E5 bensa
Minä vetäisin 95:sta. RE85 kuitenkin käytännössä fiksaa sekä oktaaniluvun että etanolipitoisuuden niin ei ole oikein mitään syytä maksaa 98:sta lisähintaa.

Painovirhe (1/4 osa) korjattu oikeaksi eli 1/5 osa.
Toiseen viestiin ei ollut enää iskenyt mokoma.

95sta olen itsekin tankannut. Ei se oktaanilukuun liikaa vaikuta kun tuo bensan määrä on niin vähäinen verrattuna etanoliin. Joten juuri tuo hintapuoli tärkeämpi niin siksi 95E10 kyytipojaksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

petrisa kirjoitti:Kun tankkaa etanolia 4/5 -osaa ja loput 1/5 -osaa bensaa, päästään 70% etanolipitoisuuteen :D .
Tulee niin pieni ero onko kyseessä 95E10 vai 98E5 bensa, että ei ole käytännön merkitystä. Menee "hifistelyksi". Varsinkin ottaen huomioon tuon E85 etanolipitoisuuden pienen vaihtelun.
Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta !
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tämä "sekakäyttö" ollut ajankohtainen kun tuli ajettua v-poweria tankillinen. Ja nyt seuraavat tankilliset olleet prosenteilla 66% ja 76%..

Huomioita:
- Parempaa kaasuun vastaavuutta en ole havainnut. Kyllä minun femma on ainakin sitä terävämpi mitä lähemmäs täyttä etanolipitoisuutta mennään. Tähän nyt sitten vaikuttaa monikin asia, kuten sytytyksen säätö.. Jos mennään tehtaan vakiosytkäkartoilla niin ne ovat aika löysät kuulemma. Sytkäkarttojen kunnollisella kohdilleen hiomisella saavutetaan myös merkittäviä polttoainetaloudellisia säästöjä.

- Merkittävää kulutushyötyä en havainnut nykyisellä kokoonpanolla, eli en näe järkeväksi tankkailla monesta pistoolista peräjälkeen. Jokainen toki tekee niinkuin parhaaksi näkee.

- Kylmästarttausaika saattaa olla hieman lyhyempi "sekakäytöllä"

Eihän teillä jotka olette "sekakäytöllä" saaneet autonne toimimaan mielestänne paremmin niin ad85 arvo tapita aina maksimiarvossaan 850 kun tankissa on täyttä E85:sta? Näinhän ei saisi olla.. Tietysti ng93:ssa tätä ei voi seurata.. NG9-3:sten tapauksessa tulee toki mieleen sekin, että käynnistyykö adaptaatio tankkauksen jälkeen? Niissähän oli sitä ongelmaa joissakin ettei adaptaatio uudella polttoaineseokselle käynnisty jostain syystä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Sekakäyttöä ainostaan näin syksyllä paremman kylmäkäynnistyvyyden vuoksi , kun ei tuo oe eber vielä käynnisty. Siinä on se ulkolämpötilan rajoitin.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Mielenkiintoinen aihe kun tuli tänään hommattua Ruotsintuonti 9-3 Biopower.
Saa nähdä millaiseksi käyttökustannukset muodostuvat diisseliin verraten. Laitoin 9-3 1.9tid vaihdossa pois.
Yhtään en tiedä mitä ohjelmaa autossa on. Saab logojen tilalla näkyy olevan Maptunin logot edessä ja takana. Voi olla silti originaali data paikoillaan. Pitäs varmaan selvittää jossakin. Onko se nyt niin, että moottorin teho vakio biopowerissakin muuttuu riippuen tankkaanko bensiiniä tai e85? Ohjekirjassa 2.0 t biopowerin teho on 200hv ja tuo lienee saavutetaan käyttämällä e85;ta.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Onko se nyt niin, että moottorin teho vakio biopowerissakin muuttuu riippuen tankkaanko bensiiniä tai e85? Ohjekirjassa 2.0 t biopowerin teho on 200hv ja tuo lienee saavutetaan käyttämällä e85;ta.
Joo 200hp etanolilla, 175hp bensalla.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Pakari kirjoitti:Tämä "sekakäyttö" ollut ajankohtainen kun tuli ajettua v-poweria tankillinen. Ja nyt seuraavat tankilliset olleet prosenteilla 66% ja 76%..

Huomioita:
- Parempaa kaasuun vastaavuutta en ole havainnut. Kyllä minun femma on ainakin sitä terävämpi mitä lähemmäs täyttä etanolipitoisuutta mennään. Tähän nyt sitten vaikuttaa monikin asia, kuten sytytyksen säätö.. Jos mennään tehtaan vakiosytkäkartoilla niin ne ovat aika löysät kuulemma. Sytkäkarttojen kunnollisella kohdilleen hiomisella saavutetaan myös merkittäviä polttoainetaloudellisia säästöjä.

- Merkittävää kulutushyötyä en havainnut nykyisellä kokoonpanolla, eli en näe järkeväksi tankkailla monesta pistoolista peräjälkeen. Jokainen toki tekee niinkuin parhaaksi näkee.

- Kylmästarttausaika saattaa olla hieman lyhyempi "sekakäytöllä"

Eihän teillä jotka olette "sekakäytöllä" saaneet autonne toimimaan mielestänne paremmin niin ad85 arvo tapita aina maksimiarvossaan 850 kun tankissa on täyttä E85:sta? Näinhän ei saisi olla.. Tietysti ng93:ssa tätä ei voi seurata.. NG9-3:sten tapauksessa tulee toki mieleen sekin, että käynnistyykö adaptaatio tankkauksen jälkeen? Niissähän oli sitä ongelmaa joissakin ettei adaptaatio uudella polttoaineseokselle käynnisty jostain syystä.

Itselläni AD pyörii 750-800 välimaastossa kun on pelkkää etanolia. Imee jostain ahtimen jälkeen ilmaa aavistuksen ja saa imeäkin koska sillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä minkään kannalta.

Ohjelmisto on itselläni tehty kyllä pätevän kaverin toimesta joka on useita satoja Saabeja ohjelmoinut.
On nämä vanhat Saabit mielestäni niin omia yksilöitänsä kuitenkin, että ei pysty sanomaan miksi mikäkin sopii itselle ja miksi ei muille.
Useista eri muuttujista johtuen. Itselläni on Mitsun Td04/ 15T ahtimena ja ohejmoitu 4 bar paineille laitteisto.


Itse olen ajellut nyt viimeviikot 50-55 % etanoliseoksella ja vaikuttaa vielä paremmalta kuin 65-70 %.
keskikulutus jää 9 litran kieppeille vaikka ajelee Stadin ruuhkissa ja seisoo keskustan valoissa ja kaikki motariosuudet minimissään 130-140 km/h mittarinopeuksilla näin kesäaikana. Eli mitään säästöjä ei olla yritetty edes hakea, kunhan välimatkat pääsee mahdollismman pian paikasta toiseen.
(Ties kuinka alas lukemat saisi kun nysväis jotain 100-120 km/h motariosuudet eikä tarvitsisi ruuhkissa seisoa.)

Vedoissa ei eroa huomaa ainakaan negatiiviseen suuntaan tällä 50-55 % seoksella. Amulit on ajotavasta ariippuen +/- 300 kaiken aikaa eikä nakuja tule.

Edelleen olenkin sitä mieltä että kokeilkaa itse ja päättäkää sen pohjalta millä seoksella ajatte.

Kyllä ainakin itselleni sillä on iso merkitys vuositasolla että pääsenkö 70 € tankkauksella 740 km vai 630 km. Se ero itsellä on täyden E85:n ja 50 %:n E85/E95 seoksen välillä ajettaessa. Ajo-ominaisuuksista ja vedoista siis tinkimättä. Öljyt ja tulpat itselläni vaihtuu 8 -10 000 km välein.

Auto on itselläni tienpäällä 45 -50 000 km / vuosi. Ja menee muuten nykyinen Saab reilusti halvemmalla vuotuisen ajosuoritteen tällä bensa-etanoliseoksella kun edellisellä 2.2 Dti - Opel Zafiralla jossa oli Bonuksena 640 € Dieselvero / vuosi.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tämän viestiketjun innostama ajattelin pari tankkia OG93:llakin kokeilla jonkinlaista coctailia. Tänään näin: 49.02l RE85 + 9.56l 95E10. Kotona 17km tankkauksesta Ad85 oli asettunut lukemaan 680. Ikävästi talvirenkaiden vaihto on varmaan myös ajankohtainen kohta joten se sotkee kulutusvertailua mutta katsellaan nyt parin tankin ajan miltä näyttää. :saab:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jzo kirjoitti:Ohjelmisto on itselläni tehty kyllä pätevän kaverin toimesta joka on useita satoja Saabeja ohjelmoinut.
En epäile ollenkaan, mutta se kuinka monta softaa on tehnyt ei automaattisesti kerro sitä että mennäänkö vakioilla sytytyskartoilla vai onko ne hiottu kohdilleen/kiristetty. Jos ei sitä itse tiedä, niin kannattaa kysyä. Aina voi ja kannattaa kysyä softan tekijältä että onko softiin tullut päivityksiä tai parannuksia. Hyvän softan tekijän tunnistaa siitä että softien eteen tehdään kehitystyötä.

Tässä yksi automaatti femma johon aikanaan ajettiin uutta softaa purkkiin jossa sytkäkartat oli laitettu kohdilleen/kiristetty niin keskikulutus tippui litralla 100km kohti. Tässä oli siis tilanne että oli tehtaan vakiokartat vs. säädetyt sytkäkartat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Pakari kirjoitti:En epäile ollenkaan, mutta se kuinka monta softaa on tehnyt ei automaattisesti kerro sitä että mennäänkö vakioilla sytytyskartoilla vai onko ne hiottu kohdilleen/kiristetty. Jos ei sitä itse tiedä, niin kannattaa kysyä. Aina voi ja kannattaa kysyä softan tekijältä että onko softiin tullut päivityksiä tai parannuksia. Hyvän softan tekijän tunnistaa siitä että softien eteen tehdään kehitystyötä.
Hyvä pointti. Tässä muuten saattanee olla osaselitys kulutuslukemilleni oman kulkineen osalta.

Toinen minkä olen huomannut kun ajelee isommilla bensansuhteilla jonkun aikaa pidemmän etanolikuurin jälkeen ja palaa takaisin 800 Ad lukemille, niin veto on kyllä selvästi rajumpaa kuin ennen bensakuuria.

Liekö tuo pelkällä etanolilla ajelu pidemmän päälle tekee sittenkin suuttimiin jotain hyhmää mikä peseytyy isomman bensamäärän avulla pois.
Muistaakseni tehdaskin suosittaa biopower- autoilijoille 5 tankillisen välein bensalla ajoa tankillisen verran.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jmaatta kirjoitti:Tämän viestiketjun innostama ajattelin pari tankkia OG93:llakin kokeilla jonkinlaista coctailia. Tänään näin: 49.02l RE85 + 9.56l 95E10. Kotona 17km tankkauksesta Ad85 oli asettunut lukemaan 680. Ikävästi talvirenkaiden vaihto on varmaan myös ajankohtainen kohta joten se sotkee kulutusvertailua mutta katsellaan nyt parin tankin ajan miltä näyttää. :saab:
Tämä tankillinen ajettu. Keskinopeus peruskauraa omille ajoille, 41km/h. Keskikulutus tippui noin litralla puhtaaseen RE85 verrattuna ollen nyt 13.03l/100km. Rahassa laskettuna 100km ajomatka olisi noin 30-40c halvempi. Uudella coctaililla Ad85 asettui lukemaan 712. Kokeilu siis jatkuu...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Sekakäyttö jatkuu... edellinen tankillinen taas 41km/h, kulutus tippui 12.6l/100km lukemaan. Nyt 50.02l E85 + 7.47l 95E10 ja Ad85 701. Pari seuraavaa tankillista voisi verrokiksi ajella taas pelkällä E85.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja balanced »

Ensimmäistä kertaa tuli tänään tankattua sinisellä pistoolilla saabia. Tai ylipäätään mitään kulkinetta siis. Nelivaihteinen automaatti-aero kyseessä. Ad näytti 569 kun lähdin mittarilta Tuusulasta pohjanmaan suuntaan. Motarilla n. 104km/h vauhtia kummankin puolen pitäessä (vajaa 200km) näytti kulutus kipuavan sidin mukaan 9.8l tietämille, eli vajaa pari litraa yli 98 kulutuksen samoilla nopeuksilla ja rengastuksella. Loppumatkasta 80kmh/h ja hieman päälle körötellessä näytti taas kulutukseksi 8.5l, kun vastaava bensakulutus on ollut viimeksi 7l paikkeilla.

Ehdin miettiä että aavistuksen korkeilta tuntui luvut kun melkein puolet oli bensaa kuitenkin tankissa. No, 340km matkan jälkeen kun tankkasin perillä lisää viinaksia niin tankilta mitaten kokonaiskeskikulutus reissulla 8.59l/100km. Että mitäkös, meneekö sidillä niin sanotusti etanoli hattuun ja ei lukemat pidä enää paikkaansa, vai voiko tankkauskerrasta toiseen heittää tankattu määrä jotenkin paljonkin? 98:lla on vaan ollut tuo kulutusmittari varsin tarkka, ainakin kun viimeksi lukemia vertailin.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Sekakäytön testailua

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Käyttöautoksi nyt MY2006 2.0 t mootorilla SAAB 9-5 missä myyjän puhen mukaisesti ehkä softatu "biopower" T7 ECU. Jos nyt jotekin T7 ei ole ohjelmoitu RE85 varteen sitten milloin voi tulla yllätyksiä. Pari päivä sitten tankasin 30 l RE85 ca 40 l E98 lisäksi. Pikkuinen - 8 C aamupakkanen ei vaikutanut mitenkään. Mihin asti bensasoftalla T7 pysty korjamaan polttoainelaatua ( E98+RE85 kokteili) ennen kuin rupee oirelemaan?
Vastaa Viestiin