Sivu 1/2

Sekakäytön testailua

Lähetetty: Ke Kesä 15, 2016 09:28
Kirjoittaja petrisa
Aina silloin tällöin tulee tankattua välillä bensaa, vaikka pääsääntöisesti etanolilla ajelen. Viime talvena vastaavasti ajoin pari kuukautta yksinomaan bensalla.

Noissa tilanteissa, kun polttoaine vaihtuu, on yleensä tankissa ainetta jäljellä melko vähän. Nyt viime viikonloppuna tuli kokeiltua ihan tarkoituksella tankata tietty suhde bensaa ja etanolia. Tankissa oli ollut viime aikoina vain etanolia ja sitä oli jäljellä mittarin mukaan selvästi yli puolet (62 litran tankki). Tankkasin 95E laatua tankin täyteen ja sitä meni 25 litraa. Joten tuosta päätellen 95E suhde RE85 oli 40/60.

Olen tarkkaan seurannut maantieajossa kesällä kulutusta niin bensalla kuin etanolillakin. Bensalla on vienyt 7,2l/100km ja etanolia 9,5l/100km. Satasen rajoitusalueilla ajaen. Kulutuksen nousu on etanolilla melko hyvin sen mitä sen nyt kuuluu ollakin eli n. 30%. Nyt tällä "sekatankkauksella" kulutus oli 7,8l/100km. Ajoin n. 350km matka-ajoa, joten mistään lyhyestä testiajolenkistä ei ollut kysymys.

Laskeskelin nyt täälläpäin vallitsevien polttoainehintojen perusteella kustannukset 100km kohti: etanolilla 8,92€, bensalla 9,86€ ja sekoitukselle 8,7€. Jonkin verran kustannukset alenevat, jos etanolin sekaan tankkaa bensaa. Syy näyttäisi olevan siinä, että kulutus tipahtaa reilusti ja silti yli puolet tankissa voi olla edelleen halvempaa etanolia.

Tämä oli sellainen kokeilu ja ensimmäistä kertaa. Voisihan tuota kokeilla jatkaa. Jos tankki on lopuillaan, niin onhan se melkoista värkkäämistä vaihtaa laadusta toiseen samalla tankkauskerralla. Ainoastaan ei-flexifuel autoilijoiden olen nähnyt näin tekevän. Ovat löytäneet kokeilujen kautta sopivan suhteen bensaa-etanolia millä auto toimii moitteetta ja säästävät siten kuluissa.

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: Ke Kesä 15, 2016 10:05
Kirjoittaja jcarlson
Kyllähän se voi niin olla että pienemmällä etanolipitoisuudella kuin 85% saavutetaan paras hinta per km, riippuen tietysti hintaerosta bensa vs e85. Höyrystyminen paranee isommalla bensaosuudella joten pienempi määrä menee hukkaan kylmästarteissa mutta silti oktaaniluvun ja palamisnopeuden edut saadaan ja hyötysuhde kasvaa verrattuna pelkkään bensaan. Stage1 autolla dynossa 65% etanolipitoisuus riitti jo "täysiin etanolitehoihin" ilman nakutusongelmia.

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: Ke Kesä 15, 2016 17:25
Kirjoittaja Mono
petrisa kirjoitti:Aina silloin tällöin tulee tankattua välillä bensaa, vaikka pääsääntöisesti etanolilla ajelen. Viime talvena vastaavasti ajoin pari kuukautta yksinomaan bensalla.

Noissa tilanteissa, kun polttoaine vaihtuu, on yleensä tankissa ainetta jäljellä melko vähän. Nyt viime viikonloppuna tuli kokeiltua ihan tarkoituksella tankata tietty suhde bensaa ja etanolia. Tankissa oli ollut viime aikoina vain etanolia ja sitä oli jäljellä mittarin mukaan selvästi yli puolet (62 litran tankki). Tankkasin 95E laatua tankin täyteen ja sitä meni 25 litraa. Joten tuosta päätellen 95E suhde RE85 oli 40/60.

Olen tarkkaan seurannut maantieajossa kesällä kulutusta niin bensalla kuin etanolillakin. Bensalla on vienyt 7,2l/100km ja etanolia 9,5l/100km. Satasen rajoitusalueilla ajaen. Kulutuksen nousu on etanolilla melko hyvin sen mitä sen nyt kuuluu ollakin eli n. 30%. Nyt tällä "sekatankkauksella" kulutus oli 7,8l/100km. Ajoin n. 350km matka-ajoa, joten mistään lyhyestä testiajolenkistä ei ollut kysymys.

Laskeskelin nyt täälläpäin vallitsevien polttoainehintojen perusteella kustannukset 100km kohti: etanolilla 8,92€, bensalla 9,86€ ja sekoitukselle 8,7€. Jonkin verran kustannukset alenevat, jos etanolin sekaan tankkaa bensaa. Syy näyttäisi olevan siinä, että kulutus tipahtaa reilusti ja silti yli puolet tankissa voi olla edelleen halvempaa etanolia.

Tämä oli sellainen kokeilu ja ensimmäistä kertaa. Voisihan tuota kokeilla jatkaa. Jos tankki on lopuillaan, niin onhan se melkoista värkkäämistä vaihtaa laadusta toiseen samalla tankkauskerralla. Ainoastaan ei-flexifuel autoilijoiden olen nähnyt näin tekevän. Ovat löytäneet kokeilujen kautta sopivan suhteen bensaa-etanolia millä auto toimii moitteetta ja säästävät siten kuluissa.
Havaintosi tukee omia havaintojani sekakäytöstä, joten uskon että olet oikeilla jäljillä.

Se, mikä sitten on optimaalisin seos, siinä riittää sitten enemmän tutkittavaa.

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: To Kesä 16, 2016 07:04
Kirjoittaja Fakiiri
^Täysin mutuiluna muistelen, että olisin lukenut jostain,
että paras hyötysuhde olisi 70-75% tietämillä.

Muistaakse pomppasi joltain Jenkki sivustolta silmiin,
kun aikanaan tutkiskelin noita etanoli muutosboxi juttuja.

Mutta kuten sanottu , mutuilua, saatto alkaa kutosellakin tuo prosenttiväli...

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: To Kesä 16, 2016 09:08
Kirjoittaja petrisa
Tarkoitetaanko @Fakiiri tuolla suhteella tankattavien polttoaineiden (RE85:95E) vai etanolin ja bensan suhdetta polttoaineessa?

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: To Kesä 16, 2016 10:11
Kirjoittaja 3J
Pakkohan se on ilmoittaa etanolin ja bensan pitoisuuksien suhteena, kun pumpussa voi olla vaikka minkälaisia seoksia ainesten markkinahinnoista riippuen, speksien puitteissa tietenkin mutta liikkumavaraa on aika paljon. Nesteen mukaan 95e10 bensiinin etanolipitoisuus voi olla mitä vain 0% ja 10% väliltä, samoin E85 etanolipitoisuus voi Suomessa olla mitä vaan 50% ja 85% väliltä.

Lähde: https://www.neste.com/sites/default/fil ... s_2015.pdf

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: To Kesä 16, 2016 10:38
Kirjoittaja petrisa
Ei se ole niin varmaa.

Voidaan ilmoittaa re85 ja 95e10 suhteina, kun ajatellaan noiden laatujen pitoisuuksien olevan nuo ilmoitetut.
Todellisuudessa tietenkin ratkaisevaa on etanolin ja benan suhde.

Todennäköisesti se on ilmoitettu juuri jälkimmäisellä tavalla, kun se on aika selkeä tapa ja sehän se käytännössä on ratkaisevaa. Se ei sitten olekaan enää tankkaustilanteessa niin selkeää päästä tuohon n.3/4 suhteen tuntumaan, jos tankattavat laadut heittelevät rajusti ilmoitetusta.

Mutta....mentäessä tuolla oletuksella niin kovin paljoa ei tarvitse bensaa tankata suhteessa etanoliin niin ollaankin jo tuossa optimaalisessa tilanteessa. Minäkin siis tankkasin aivan liikaa bensaa, kuten oma aavistus olikin. Seuraavalla kerralla tiputetaan bensaa vielä puolella.

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: To Kesä 16, 2016 11:37
Kirjoittaja petrisa
Ja vielä....
Optimaalisen suhteen kulutuksen kannalta oleminen sitten mitä tahansa ei vielä yksinomaan riitä tavoitellessa optimaalista kustannusta. Hommaa sekoittaa kulloinkin vallitsevien re85 ja 95e10 hinnat.

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: To Kesä 16, 2016 21:46
Kirjoittaja Mono
3J kirjoitti:Pakkohan se on ilmoittaa etanolin ja bensan pitoisuuksien suhteena, kun pumpussa voi olla vaikka minkälaisia seoksia ainesten markkinahinnoista riippuen, speksien puitteissa tietenkin mutta liikkumavaraa on aika paljon. Nesteen mukaan 95e10 bensiinin etanolipitoisuus voi olla mitä vain 0% ja 10% väliltä, samoin E85 etanolipitoisuus voi Suomessa olla mitä vaan 50% ja 85% väliltä.

Lähde: https://www.neste.com/sites/default/fil ... s_2015.pdf
Ei se käytännössä niin paljoa heittele.

Shell ilmoittaa 95E10 tyypillisen arvon olevan etanolille 9%.
ABC ilmoittaa E85 tyypillisiksi arvoiksi kesällä 83% (min. 75% max 85%)
ja talvella 82% (min 70% max 85%)

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: Pe Loka 07, 2016 09:34
Kirjoittaja Jzo
jcarlson kirjoitti:Kyllähän se voi niin olla että pienemmällä etanolipitoisuudella kuin 85% saavutetaan paras hinta per km, riippuen tietysti hintaerosta bensa vs e85. Höyrystyminen paranee isommalla bensaosuudella joten pienempi määrä menee hukkaan kylmästarteissa mutta silti oktaaniluvun ja palamisnopeuden edut saadaan ja hyötysuhde kasvaa verrattuna pelkkään bensaan. Stage1 autolla dynossa 65% etanolipitoisuus riitti jo "täysiin etanolitehoihin" ilman nakutusongelmia.

Itse tullut ajeltua viimeajat 65-70 % etanolipitoisuuksilla enkä muuta enää edes aio kokeilla. En tiedä mistä johtuu mutta vetoa on persdynollakin mitaten todella hyvin ja kaasuun vastaavuus on huomattavasti parempi mielestäni kun yli 80 % etanolipitoisuuksilla. Liekö juuri paremmasta höyrystymisestä johtuvaa?

Sen lisäksi kulutus on huomattavasti maltillisempi kun yli 80 % etanolipitoisuuksilla. Normi motariajossa 120 km/h menee 8,5-9 L /100 km. Seka-ajossakin jää 10 L / 100 km pintaan vaikka ajelee myös ruuhkissa ja kaupungeissa. Kannattaa kokeilla!

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: La Loka 08, 2016 20:31
Kirjoittaja sedaneiwagon
Millä sekoitus suhteella pääsee n 70% etanoli pitoisuuteen eli paljon bensaa ja etanolia tankilliseen ? Kun ei vielä tuo eber toimi , vasta pakkasella.
Näillä välikeleillä vaatii hieman e85 : lla lämmityskäyttöä .!

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: Su Loka 09, 2016 09:46
Kirjoittaja petrisa
^ Matematiikan tunnit jääneet koulussa väliin :twisted: .

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: Su Loka 09, 2016 21:19
Kirjoittaja sedaneiwagon
Pitää paikkansa ! On täällä tyhmempiäkin kyselty ! Laita vaan se laskentakaava ei sitä varmaan moni muukaan osaa laskea ! Prosentti laskut yleisesti ottaen helppoja , mutta tää suhteen laskeminen ei 70 luvun matikalla näköjään onnistu.

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: Ma Loka 10, 2016 09:15
Kirjoittaja petrisa
Kun tankkaa etanolia 4/5 -osaa ja loput 1/5 -osaa bensaa, päästään 70% etanolipitoisuuteen :D .
Tulee niin pieni ero onko kyseessä 95E10 vai 98E5 bensa, että ei ole käytännön merkitystä. Menee "hifistelyksi". Varsinkin ottaen huomioon tuon E85 etanolipitoisuuden pienen vaihtelun.

Ainakin 9-3SS:n osalta tuohon pääsee kätevästi ajaen tankin niin tyhjäksi, että valo syttyy. Sitten tankille ja tankkaa 40 litraa etanolia sekä loput (n.10l) bensaa, niin se on kutakuinkin siinä.

Re: Sekakäytön testailua

Lähetetty: Ma Loka 10, 2016 14:52
Kirjoittaja petrisa
Jatkan vielä.
Mikäli eri seoksia haluaa kokeilla, niin nehän saa kaavasta:

(0,85E + 0,1B)/(E + B) = x
missä, E = etanolin määrä, B = bensiinin määrä 95E10:llä ja x = haluttu etanolin seos (desimaalilukuna) kokonaisuudessaan
tankatessa 98E5 pitää kaavassa laittaa 0,1B:n sijaan 0,05B

Esimerkikisi,
95E10 bensaa tankatessa ja loppullisen etanolipitoisuuden halutessa olevan sen 70%, saadaan lopputulokseksi
että B = 0,25E

tarkoittaa siis sitä, että jokaista etanolilitra kohti tulee tankata 0,25 litraa 95E10 bensaa. Joten suhteeksi tulee se aiemmin mainitsemani 4/5 -osa etanolia ja 1/5 -osa bensaa.

Jos on varmaa tietoa, että E85-pistoolista tulee jotain muuta pitoisuutta kuin 85% ja se on tiedossa niin sitten se jokin "muu" sijoitetaan tuohon kaavaan 0,85E:n tilalle. Kai sitä kuitenkin näillä ilmoitetuilla luvuilla on syytä mennä. Ei ne kuitenkaan niin pahasti poikkea, että tuo lopullinen tavoiteltu etanolipitoisuus liikaa siitä muuttuu.

ps. muitakin laskukaavoja on olemassa, mutta tuo esittämäni ei ole ainakaan epäselvimmästä päästä. Ajattelee asian niin, että osoittajassa on esitetty etanolin määrä ja nimittäjässä koko polttoainemäärä. Näiden suhdehan on sitten se X eli etanolipitoisuus.