E85 ja pakkanen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
kimmoh
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja kimmoh » Ma Loka 31, 2016 15:05

Moi!

Olen yrittänyt etsiä vastausta foorumilta, mutta en oikein selvää vastausta ole saanut....

Miten auto pelaa etanolilla talvella? Jostain keskustelusta voi päätellä, että pakkasella olisi parempi käyttää bensaa, mutta toisten mielestä pelaa hyvin pelkällä etanolillakin. Itsellä käy niin, että jo lähellä nollan lämpötilaa lähtee käyntiin kyllä nopeasti, mutta käy hetken vain kolmella....

Johtuuko tuo nyt sitten etanolista, vai jostakin muusta, esim. sytkäkasetista? Tulpilla on ajettu noin 1000 km ja ovat etanolivehkeeseen kuuluvat.
9-5 Aero 2001 aut.
ex 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.

Makwe
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja Makwe » Ma Loka 31, 2016 15:14

Ei ole koskaan ollut ongelmia etanolin kanssa mulla. Jopa kerran pakosta -32 asteen pakkasessa laitettu käymään ilman esilämmitystä. Sanotaanko ettei ulkopuolinen huomaa edes eroa siinä että kumpaa on tankissa jos ei hajuaisti pelaa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 2677
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja JP_Vette » Ma Loka 31, 2016 15:18

Täydellisesti toimii. Jossain 30 asteen tienoilla pari kertaa oon joutunu käynnistään ilman lämppäriä ja hyvin se pelaa. Mulla on se korotettu tyhjäkäynti ruksittu pois softasta, joten kovimmilla pakkasilla joutuu vähä kaasulla avittaan starttaamisen jälkeen, ettei sammu. En kyl tiä tekiskö bensallaki samaa. Tosin kyseinen toiminto poistamalla on tarkotuksella ammuttu itteä jalkaan, joten en sitä voi viaksi tai edes ominaisuudeksi sanoa.

Makwea lainatakseni niin viina kyllä haisee, mutta ei sitä muusta huomaa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95
Tunturi Maxi '72

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4464
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja tturku » Ti Marras 01, 2016 08:18

Taitaa enemmänkin nuo viinan käytön ongelmat pakkasella koskea muita merkkejä kuin saabia. Ainakin oma ex. Og9-3 Aero toimi hyvin kaikissa lämpötiloissa. Pakkasella se saattoi röpeltää hetken käynnistettäessä mutta nopeesti meno tasoittui. Kylmänä aamuna se savun määrä kyllä oli iso etanolilla :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

mmatine
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Joulu 09, 2012 21:14
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja mmatine » Ti Marras 01, 2016 09:02

Käynnistymisessä en ole RE85:lla havainnut ongelmia. Sen sijaan tupruttaa valkoista viinasavua huomattavasti enemmän kuin, jos ajaisi 98E:llä. Lisäksi kylmissä oloissa RE85:n kulutus tuntuu nousevan nurkka-ajossa huomattavasti jyrkemmin kuin 98E:llä. Siksi pelkästään kaupunkiajoon olen tankannut bensaa.
#6988

Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Viesti:

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja Örkinrumilus » Ti Marras 01, 2016 11:04

Näillä keleillä viinan kanssa käynnistäminen on kaikkein hankalinta, toi femma röpöttää lähes poikkeuksetta kun käynnistää. Lambda kun lämpiää niin meno tasottuu. Pakkasella sitten taas ei o ongelmaa, joten voisin kuvitella ongelmien johtuvan etanolin syttymisominaisuuksista yhdistettynä muuhun kokoonpanoon (suuttimet yms.) unohtamatta itse softaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -98 9-3 2.3, -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja toni1976 » Ti Marras 01, 2016 11:37

Ei ole mullakaan ollu ongelmia E85:n kans kylmissä olosuhteissa. Femmalla ajeltu viimiset 100000 km lähes koko ajan E85:lla. Silloin tällöin harvakseltaan tankillinen bensaa on mennyt välissä.
Käynnistyvyys kylmillä keleillä on hyvä, mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle, jos ei ole lohkolämppäri ollut käytössä. Muuten rupeaa röpöttään. Bensalla ei tuota ilmiötä ole.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 631
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja Jonenii » Ke Marras 02, 2016 08:46

Moro Kimmo,

joskus on käynyt niin et uusissa tulpissa on ollut vikaa ja etanolikäytössä viat korostuvat. Ekana vaihtaisin kokeeksi uudet tulpat. Kalliitahan nuo ei ole. Jos vika ei sillä korjaannu niin sitten voisi lähteä vaikka softaa syynäämään. Ja tietty sytkäkassua. Mutta tulpista lähtisin ensin liikkeelle se kun on helppo todeta tulpat vaihtamalla. Mulla on muutaman kerran tullut uudehkoja tulppia vastaan jotka alkavat pröpäämään helposti.
Ja tosiaan omalla femmalla ajettu viinalla 45tkm ja viime talven paukkupakkasillakin toimi hyvin ilman minkäänlaista käynnistysongelmaa. Softa vesa67 tekemä.
9-3 tA -99 RE85
9-3 TA Cabriolet -00

kimmoh
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja kimmoh » To Marras 03, 2016 14:55

Kiitos vastauksista!

Täytyy nyt vielä katsoa, miten se käyttäytyy, kun meni pakkaselle täälläkin, mutta näemmä pieni röpöttely alussa kuuluu siis jollain lailla kuvioon :D Jos se kestää vain hetken, niin kuin tähän asti on tehnyt, niin annan olla. Ja Jonelle, jos se jatkuu, niin aloitetaan tulpista ja edetään siitä sitten eteen päin ehdotuksesi mukaisesti, kiitos.
9-5 Aero 2001 aut.
ex 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.

Pakari
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 3733
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja Pakari » To Marras 03, 2016 22:20

toni1976 kirjoitti:Käynnistyvyys kylmillä keleillä on hyvä, mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle, jos ei ole lohkolämppäri ollut käytössä. Muuten rupeaa röpöttään. Bensalla ei tuota ilmiötä ole.

Eipä ole tälläisiä ongelmia tullu huomattua, ihan on voinut tarvittaessa lähteä vaikka heti käynnistämisen jälkeen ajamaan vaikka eihän se suositeltavaa olisi, mutta joskus näinkin joutuu tekemään. Mutta tälläisiin asioihin vaikuttaa auton kokoonpano ja softa eli ns. vastaako softa ja rauta toisiaan kuinka hyvin. Käytetyt komponentit, esimerkiksi polttoainesuuttimet ovat merkittävässä osassa ja se että kuinka hyvin käytössä oleva suutin on mallinnettu softaan. Tälläisistä seikoista lähtisin syitä etsimään jos näitä em. ongelmia esiintyy.
#4752 & TeamYlläpito 8/14 eteenpäin..
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 2,2TiD -01 & 9000 CSE 2,0T Jubilee -97
ex: NG900 2,0T -96, NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector, 900c, Ford Escort 1,8 GT...

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6718
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja 9000CD23T » Pe Marras 04, 2016 09:34

mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle

Näin se taitaa olla, eilen kun lähdin ajoon käyttämättä autoa hetken, niin kiihdyttäessä pätkäisi pari kertaa.
Arvelen että n.vajaa puoli minuuttia tyhjäkäyntiä riittää poistamaan tämän ongelman.
Eilen oli pakkasta n -3°C.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

jjasco
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja jjasco » Pe Marras 04, 2016 23:21

Sen oon huomannut näillä ekoilla pikkupakkasilla, että kun auto on ollut lämmityksessä niin lähtee käyntiin ku palmun alta. Ei minkäänlaista röpötystä. Kesällä tai ilman lämmitystä ku laittaa kylmänä käyntiin niin 10-15s röpöttelee joko vajaalla tai sitten rikkaalla ennen ku tasottuu.
9³SS Turbo X '08

-Janne

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja petrisa » La Marras 05, 2016 00:16

Ei "röpöttele" oli kesä, talvi tai siltä väliltä ja pisti käyntiin mistä lämpötilasta tahansa.

Ihan kovemmilla pakkasilla ilman lohkolämmitystä lähtee heti välittömästi käyntiin, mutta sammuu sitten juuri kun lähti käyntiin :o .
Ilmeisesti ECU vähentää rikastusta liian äkkiä, näin olen asian ajatellut olevan. Toinen startti ja siten vaan menoksi. Eipä tuo haittaa, kun näihin tilanteisiin joudun tosi harvoin. Ja hyvinhän tuo käynnistyminen onnistuu "tuplastartillakin".
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja toni1976 » La Marras 05, 2016 21:53

Mullakin käynnistyy kyllä hyvin ja käy heti startista hyvin tyhjäkäyntiä. Tähän mennessä on aina jäänyt kertalaakista käyntiin.
Heti jos laittaa pykälää silmään, niin alkaa varmasti rytkyttämään. Liikkeelle voi kyllä lähteä heti ja joskus olenkin lähtenyt. Toimii kyllä ihan ongelmitta kun vähän kaasua painaa.
Mutta jos parikyt sekuntia malttaa mielensä kylmästartin jälkeen ja antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin ei ole mitään probleemaa :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: E85 ja pakkanen

ViestiKirjoittaja sedaneiwagon » Su Marras 20, 2016 19:18

Tietääkseni toimii hyvin uusimmissa.näihin vanhempiin kun ei alkuun saanutkaan biopower softaa. Oiskohan se ollut jossain 2004 paikkeilla. Näissä vanhemmissa on tehty jokin 'ohitus'. Käytännössä itselläkin vaatii n. 20 sek käyttöä ,muuten varsinkin pakille laitettaessa käy rytkyttämään.tähän onkin paras keino esilämmitys . Tai kylmänä reipasta tyhjäkäyntiä , kunnes open sid näyttää 25-30 c.
Saab since 1987.
bensan kulutus 15%