Sivu 1/2

E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ma Loka 31, 2016 15:05
Kirjoittaja kimmoh
Moi!

Olen yrittänyt etsiä vastausta foorumilta, mutta en oikein selvää vastausta ole saanut....

Miten auto pelaa etanolilla talvella? Jostain keskustelusta voi päätellä, että pakkasella olisi parempi käyttää bensaa, mutta toisten mielestä pelaa hyvin pelkällä etanolillakin. Itsellä käy niin, että jo lähellä nollan lämpötilaa lähtee käyntiin kyllä nopeasti, mutta käy hetken vain kolmella....

Johtuuko tuo nyt sitten etanolista, vai jostakin muusta, esim. sytkäkasetista? Tulpilla on ajettu noin 1000 km ja ovat etanolivehkeeseen kuuluvat.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ma Loka 31, 2016 15:14
Kirjoittaja Makwe
Ei ole koskaan ollut ongelmia etanolin kanssa mulla. Jopa kerran pakosta -32 asteen pakkasessa laitettu käymään ilman esilämmitystä. Sanotaanko ettei ulkopuolinen huomaa edes eroa siinä että kumpaa on tankissa jos ei hajuaisti pelaa.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ma Loka 31, 2016 15:18
Kirjoittaja JP_Vette
Täydellisesti toimii. Jossain 30 asteen tienoilla pari kertaa oon joutunu käynnistään ilman lämppäriä ja hyvin se pelaa. Mulla on se korotettu tyhjäkäynti ruksittu pois softasta, joten kovimmilla pakkasilla joutuu vähä kaasulla avittaan starttaamisen jälkeen, ettei sammu. En kyl tiä tekiskö bensallaki samaa. Tosin kyseinen toiminto poistamalla on tarkotuksella ammuttu itteä jalkaan, joten en sitä voi viaksi tai edes ominaisuudeksi sanoa.

Makwea lainatakseni niin viina kyllä haisee, mutta ei sitä muusta huomaa.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ti Marras 01, 2016 08:18
Kirjoittaja tturku
Taitaa enemmänkin nuo viinan käytön ongelmat pakkasella koskea muita merkkejä kuin saabia. Ainakin oma ex. Og9-3 Aero toimi hyvin kaikissa lämpötiloissa. Pakkasella se saattoi röpeltää hetken käynnistettäessä mutta nopeesti meno tasoittui. Kylmänä aamuna se savun määrä kyllä oli iso etanolilla :D

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ti Marras 01, 2016 09:02
Kirjoittaja mmatine
Käynnistymisessä en ole RE85:lla havainnut ongelmia. Sen sijaan tupruttaa valkoista viinasavua huomattavasti enemmän kuin, jos ajaisi 98E:llä. Lisäksi kylmissä oloissa RE85:n kulutus tuntuu nousevan nurkka-ajossa huomattavasti jyrkemmin kuin 98E:llä. Siksi pelkästään kaupunkiajoon olen tankannut bensaa.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ti Marras 01, 2016 11:04
Kirjoittaja Örkinrumilus
Näillä keleillä viinan kanssa käynnistäminen on kaikkein hankalinta, toi femma röpöttää lähes poikkeuksetta kun käynnistää. Lambda kun lämpiää niin meno tasottuu. Pakkasella sitten taas ei o ongelmaa, joten voisin kuvitella ongelmien johtuvan etanolin syttymisominaisuuksista yhdistettynä muuhun kokoonpanoon (suuttimet yms.) unohtamatta itse softaa.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ti Marras 01, 2016 11:37
Kirjoittaja toni1976
Ei ole mullakaan ollu ongelmia E85:n kans kylmissä olosuhteissa. Femmalla ajeltu viimiset 100000 km lähes koko ajan E85:lla. Silloin tällöin harvakseltaan tankillinen bensaa on mennyt välissä.
Käynnistyvyys kylmillä keleillä on hyvä, mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle, jos ei ole lohkolämppäri ollut käytössä. Muuten rupeaa röpöttään. Bensalla ei tuota ilmiötä ole.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Ke Marras 02, 2016 08:46
Kirjoittaja Jonenii
Moro Kimmo,

joskus on käynyt niin et uusissa tulpissa on ollut vikaa ja etanolikäytössä viat korostuvat. Ekana vaihtaisin kokeeksi uudet tulpat. Kalliitahan nuo ei ole. Jos vika ei sillä korjaannu niin sitten voisi lähteä vaikka softaa syynäämään. Ja tietty sytkäkassua. Mutta tulpista lähtisin ensin liikkeelle se kun on helppo todeta tulpat vaihtamalla. Mulla on muutaman kerran tullut uudehkoja tulppia vastaan jotka alkavat pröpäämään helposti.
Ja tosiaan omalla femmalla ajettu viinalla 45tkm ja viime talven paukkupakkasillakin toimi hyvin ilman minkäänlaista käynnistysongelmaa. Softa vesa67 tekemä.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: To Marras 03, 2016 14:55
Kirjoittaja kimmoh
Kiitos vastauksista!

Täytyy nyt vielä katsoa, miten se käyttäytyy, kun meni pakkaselle täälläkin, mutta näemmä pieni röpöttely alussa kuuluu siis jollain lailla kuvioon :D Jos se kestää vain hetken, niin kuin tähän asti on tehnyt, niin annan olla. Ja Jonelle, jos se jatkuu, niin aloitetaan tulpista ja edetään siitä sitten eteen päin ehdotuksesi mukaisesti, kiitos.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: To Marras 03, 2016 22:20
Kirjoittaja Pakari
toni1976 kirjoitti:Käynnistyvyys kylmillä keleillä on hyvä, mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle, jos ei ole lohkolämppäri ollut käytössä. Muuten rupeaa röpöttään. Bensalla ei tuota ilmiötä ole.
Eipä ole tälläisiä ongelmia tullu huomattua, ihan on voinut tarvittaessa lähteä vaikka heti käynnistämisen jälkeen ajamaan vaikka eihän se suositeltavaa olisi, mutta joskus näinkin joutuu tekemään. Mutta tälläisiin asioihin vaikuttaa auton kokoonpano ja softa eli ns. vastaako softa ja rauta toisiaan kuinka hyvin. Käytetyt komponentit, esimerkiksi polttoainesuuttimet ovat merkittävässä osassa ja se että kuinka hyvin käytössä oleva suutin on mallinnettu softaan. Tälläisistä seikoista lähtisin syitä etsimään jos näitä em. ongelmia esiintyy.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Pe Marras 04, 2016 09:34
Kirjoittaja 9000CD23T
mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle
Näin se taitaa olla, eilen kun lähdin ajoon käyttämättä autoa hetken, niin kiihdyttäessä pätkäisi pari kertaa.
Arvelen että n.vajaa puoli minuuttia tyhjäkäyntiä riittää poistamaan tämän ongelman.
Eilen oli pakkasta n -3°C.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Pe Marras 04, 2016 23:21
Kirjoittaja jjasco
Sen oon huomannut näillä ekoilla pikkupakkasilla, että kun auto on ollut lämmityksessä niin lähtee käyntiin ku palmun alta. Ei minkäänlaista röpötystä. Kesällä tai ilman lämmitystä ku laittaa kylmänä käyntiin niin 10-15s röpöttelee joko vajaalla tai sitten rikkaalla ennen ku tasottuu.

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: La Marras 05, 2016 00:16
Kirjoittaja petrisa
Ei "röpöttele" oli kesä, talvi tai siltä väliltä ja pisti käyntiin mistä lämpötilasta tahansa.

Ihan kovemmilla pakkasilla ilman lohkolämmitystä lähtee heti välittömästi käyntiin, mutta sammuu sitten juuri kun lähti käyntiin :o .
Ilmeisesti ECU vähentää rikastusta liian äkkiä, näin olen asian ajatellut olevan. Toinen startti ja siten vaan menoksi. Eipä tuo haittaa, kun näihin tilanteisiin joudun tosi harvoin. Ja hyvinhän tuo käynnistyminen onnistuu "tuplastartillakin".

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: La Marras 05, 2016 21:53
Kirjoittaja toni1976
Mullakin käynnistyy kyllä hyvin ja käy heti startista hyvin tyhjäkäyntiä. Tähän mennessä on aina jäänyt kertalaakista käyntiin.
Heti jos laittaa pykälää silmään, niin alkaa varmasti rytkyttämään. Liikkeelle voi kyllä lähteä heti ja joskus olenkin lähtenyt. Toimii kyllä ihan ongelmitta kun vähän kaasua painaa.
Mutta jos parikyt sekuntia malttaa mielensä kylmästartin jälkeen ja antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin ei ole mitään probleemaa :)

Re: E85 ja pakkanen

Lähetetty: Su Marras 20, 2016 19:18
Kirjoittaja sedaneiwagon
Tietääkseni toimii hyvin uusimmissa.näihin vanhempiin kun ei alkuun saanutkaan biopower softaa. Oiskohan se ollut jossain 2004 paikkeilla. Näissä vanhemmissa on tehty jokin 'ohitus'. Käytännössä itselläkin vaatii n. 20 sek käyttöä ,muuten varsinkin pakille laitettaessa käy rytkyttämään.tähän onkin paras keino esilämmitys . Tai kylmänä reipasta tyhjäkäyntiä , kunnes open sid näyttää 25-30 c.