E85 ja pakkanen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon » Su Marras 20, 2016 19:23

Ford miehen vastaus Kysymykseen miten toimii talvella fordissa flexfuel ? EI OIKEEN MITENKÄÄN ! Taitaa olla saab ainut missä toimii hyvin !
Saab since 1987.
bensan kulutus 15%

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2446
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Su Marras 20, 2016 20:33

Tehtaan biopowerissa ei ainakaan huomaa mistään, onko tankissa bensaa vai etanolia. Ihan nätisti lähti käymään ilman lämmitystä ja suoraan ajoon parkista, ei mitään ongelmia ainakaan n. -10c lämmöissä.
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 572
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus » Ti Marras 22, 2016 22:18

Ei oman kokemuksen perusteella pakkasella niitä käynnistymisongelmia olekaan (paitsi tietty akusta johtuvia, ehe ehe), vaan kyllä tuo +5 - 0 ja etrnkin kostea keli on se hankalin keli kylmäkäynnistykselle.

Oma farkku on lisäksi sellainen, että jos se on pikkupakkasilla roikassa ja teng on jotain +40 kun käynnistää, niin rykii ihan stnasti. Kylmäkäynnistyksellä ei mitään ongelmaa, lähtee kun palmun alta. Nyt pihassa seisoo huolella kasattu t7 9-3 jossa ev14-suuttimet, ei mitään ongelmaa ollut missään keleissä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -98 9-3 2.3, -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436

Jzo
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Jzo » To Marras 24, 2016 11:28

Rommitommi kirjoitti:Tehtaan biopowerissa ei ainakaan huomaa mistään, onko tankissa bensaa vai etanolia. Ihan nätisti lähti käymään ilman lämmitystä ja suoraan ajoon parkista, ei mitään ongelmia ainakaan n. -10c lämmöissä.

Oma 9-5 :nen toimii 99,5 % moiteetta kaikilla adaptaatioilla välillä 050-850, ainakin siis -26 °C asti. Ilman esilämmitystä.
Sen kylmemmässä ei ole joutunut kokeilemaan. Toivottavasti ei joudukaan. :lol:

Eikä muuten ole tullut juuri käytettyä paikallakaan autoa ennen liikkellelähtöä. 8O
Joskus saatta vaihdetta vaihdettaessa ensimmäisen 200 metrin matkalla vähän nyökkästä, mutta en pidä tuota kyllä kun 0,5 % arvoisena puutteena maksimista.

Lienee softan toimittajalla / asentajallakin osansa asian kanssa. ( Kargille + Hookille ääni täältä )

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6857
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » Ti Marras 29, 2016 05:15

Eilen kun iltapäivällä 28.11 käynnistelin autoa, lämpötila oli noin - 3 astetta,auto oli auringon paisteessa ja lämpötila saattoi käväistä nollan tietämissä, niin kolme kertaa piti yrittää käyntiin. Joka kerralla lähti pyörimään, mutta ei käynyt tyhjäkäyntiä. Kolmannella kerralla tosin itse kaasupolkimella käytin hetken aikaa reippaammilla kierroksilla. Aamulla 28.11 n - 7 asteen pakkasesta lähti hyvin.

Ja tänä aamuna 29.11 pakkasta n -8, käynnistyksessä ei ollut mitään ongelmaa.
Ihme homma.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9379
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ke Helmi 08, 2017 20:19

Selkeä juttu tämä ainakin meillä on ollut. Molemmat saabit jysähtävät käyntiin kelillä kuin kelillä viinat tankissa. Automaattivaihteisia kun molemmat on, niin jonkin aikaa pitää malttaa käyttää paikallaan ennen liikkeellelähtöä, jotta ei kone käy rynkyttämään veto päällä. Sid-infosta asiaa tutkailin ja varminta on odottaa siihen saakka, kunnes lambda-anturin näyttämä herää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Klunssi
"Aero"
Viestit: 367
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Vaasa

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Klunssi » To Helmi 09, 2017 00:31

Softattu 9-3 1,8t ja aivan hyvin aamulla on aina lähtenyt -19c pakkasesta, kun ei tuota tolppapaikkaa vielä ole. Etanolihuuruissa on toki kaikki takana tulevat, hyvin kyllä pölläyttää kun kaasua vähäkin painaa.
9-3 1.8t SC 2007 BP by JC "Juntusen maksa" [Käyttis]
Lada 2107 1700i 1996 [Naftaliinissa]
#7333

Avatar
lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti » To Helmi 09, 2017 23:01

phpBB [video]
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6857
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » Ti Helmi 06, 2018 07:15

Eilen kun iltapäivällä 28.11.17 käynnistelin autoa, lämpötila oli noin - 3 astetta,auto oli auringon paisteessa ja lämpötila saattoi käväistä nollan tietämissä, niin kolme kertaa piti yrittää käyntiin. Joka kerralla lähti pyörimään, mutta ei käynyt tyhjäkäyntiä. Kolmannella kerralla tosin itse kaasupolkimella käytin hetken aikaa reippaammilla kierroksilla. Aamulla 28.11 n - 7 asteen pakkasesta lähti hyvin.

Ja tänä aamuna 29.11 pakkasta n -8, käynnistyksessä ei ollut mitään ongelmaa.
Ihme homma.
Ja tarina jatkuu...
Viimeisen tankkauksen jälkeen ( 1.2.2018 ) ylläoleva ongelma on toistunut kolmena aamuna peräkkäin pakkasen ollessa n.-10- -16°C
Ihmetyttää kun tuossa aiemmalla tankillisella lähti käymään -26°C asteessa,ja ihan hyvin kävi tyhjäkäyntiä.
Polttoaine tankattu ABC:ltä,niinkuin aiemmatkin kerrat.
Ja tulpilla on menty kohta 10tkm,joten kokeillaanpa auttaako niiden vaihto mitään.

Päivän auto seisoi työmaanpihassa, pakkasta n.-8°C toisella starttauksella rupesi käymään tyhjäkäyntiä.
No kesällä tuo varmaan lähtee jo ensimmäisellä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6857
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » Ke Helmi 07, 2018 07:10

Eilen 6.2.2018 töistä lähdettäessä puolen minuutin joutokäyttö,tämän jälkeen ajoon.
Kaasuun vastaaminen erittäin haasteellista parin sadan metrin ajan,tämän jälkeen normalisoitui menohalut.
Matka jatkui tankille 3/4 osa tankilliseen tankkasin 13L 98E5:sta,tämän jälkeen 10km lenkki.

7.2.2018 Pakkasta -13°C laakista käymään,ja kävi tyhjäkäyntiä nyt.
Ja suoraan ajoon,mitään rykimistä tai hyytymistä ei ilmaantunut,taitaa joutua näin talvisin tekemään tuollaisia seoksia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9379
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ke Helmi 07, 2018 17:20

Onkos tuo autosi T7? Jos on, onkohan millaiset adaptaation lukemat tulleet puhtaalla e85:llä?Omassa 9-3:ssa oli ongelmia suutinten vaihdoksen yhteydessä, kun luiskahti väärät arvot softaan. Silloin ilmiönä oli etenkin adaptaation aikainen outo käytös ja ponnettomuus kaasuun vastaamisessa ja myöskin virheellinen E85 pitoisuus siidissä. Kävi kylmänä huonosti ja kaikkea muuta ikävää. Arvelin että jos moottorin ohjaus saa virhetietoa, esim. Lambdalta, massoista tai softassa on jotain, tulee äkkiä just kaikkea outoa ilmiötä. Varsin mallikkaasti nuo meidän viinavaunut on toimineet, kun vaan on kaikki ehjää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6857
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » To Helmi 08, 2018 07:19

T7 ,on vakiosuuttimet.
Bensa/Viina softa asennettu.
Nyt Ad85 572.
Silloin ilmiönä oli etenkin adaptaation aikainen outo käytös ja ponnettomuus kaasuun vastaamisessa ja myöskin virheellinen E85 pitoisuus siidissä.
Tuon ilmiönhän pitäisi olla mukana koko ajan jos arvot pielessä.
Mutta koko kesän ja syksyn toimi moitteettomasti, neljänä eri aamuna tuo käytös on vasta ollut.
Viinalla menty rapiat 10tkm.
Olisiko sitten ehkä kysymys suuttimien tukkeentumisesta...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=105
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9379
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Maalis 03, 2018 20:28

Femma oli pakastumassa 3vrk ja sitten rouva tuli lentokentältä kotiin. Oli kuulemma - 25°C mittarissa ja hyvin tärähti tulille. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1562
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Pe Maalis 09, 2018 09:30

Täysin ongelmitta (kop kop) on OG93 "Biopower" tämänkin talven toiminut viinalla.

Vastaa Viestiin