3.0t V6 etanoli softaus
Lähetetty: Ma Joulu 19, 2016 20:32
Tänään on tehty Tampereen ET-Autoteckillä etanolisoftaus, itse softa on jcarssonin tekemä.
Kovin oli vaikea löytää tietoa tämän kutoskoneen E85 softatuista autoista, niin ajattelin nyt kertoila hiukan minkälainen siitä nyt sitten tuli.
Eli autona on 9-5 3.0t V6 5-vaihteinen automaatti.
Kyllähän autosta tuli hiukan rivakamman oloinen, alavääntöä tuntuu olevan reilummin näin perstuntumalta.
Vakionahan tuossa koneessa 200hp 310 Nm, ihan tarkkaan en tiedä paljonko ne nyt softauksen jälkeen ovat. Ei ole penkitetty eikä tarvetta sitä tehdäkkään, eli mennään näin takapuolidynolla
Kulutus varmaan kiinnostaa monia ja siinä tuli aikamoinen yllätys, ainakin itselleni.
Elikkäs aamulla lähdin ajelemaan Nurmijärveltä tuonne ET-Autotekin tallille. Moottoritietä pitkin köröttelin ja hiukan otin muistiin minkälainen kulutus oli Sidin mukaan tavallisella bensalla, nopeudella 105 km/h 9,1. Kokeilin huvikseni muillakin nopeuksilla, mutta enhän enään muista mitä ne oli. Olisi pitänyt turvautua ihan kynään ja paperiin eikä omiin aivoihin. No 120 nopeudella kulutus oli jotain 10 ja jotain desimaaleja. No ovathan nämä näitä nippelitietoja ( eli täysin turhia) mutta ajattelin, että voipahan hiukan laskeskella hinta eroja 98 vs. E85.
Tiesin ennestään että kulutuslukemat kasvavat, siis luulin tietäväni.
Niin joo tankissa oli noin 10-15 litraa bensaa tankissa ja softauksen jälkeen tankki täyteen e85. Eli etanoli pitoisuus ei yltänyt tankissa ihan 85% , mutta ei siitä välitetä nyt.
Lähdin sitten köröttelemään onnellisena takaisin kotia päin. Ja sormet syyhyten naputtelemaan sidistä kulutuslukemia. Ja sitten se yllätys siitä rupesi valkenemaan. Ennen moottoritietä siinä on semmoinen parin kolmenkymmenen km pituinen matka 80 km/h rajoituksella, ajattelin että katsotaanpa pääseekö kympin kulutuslukemaan tällaisella rauhallisella matkanopeudella. Nollasin sidin ajelin parisenkymmeltä km n.80-85 km/h, ja mitä vi***a kulutus 6,4. Ajattelin sidin menneen sekaisin jotenkin ja pirautin ET-Autotekin hepulle että onkohan toi ihan normaalia että sidi sekoilee softauksen jälkeen. Ei pitäisi kuulemma sekoilla. No matka jatkui ja motari alkoi. Ei muutakun sidin nollaus ja nopeus n. 110 km/h hiukan vajaaksi ettei poliisi suutu.
Nurmijärven kohdalla taas sidiä tuijottamaan että mites nyt, 7,6. Mielessä kävi "ei perkele mikäs tässä nyt on". Joo ei muutakun naapurikylän St1 katsomaan paljonko menee tankkiin. Alkuperäinen suunnitelma oli toki ajaa tankki tyhjille ja sitten laskea oikeaa kulutusta. Mutta muuten olisi mennyt yöunet jännityksestä. Vaikka miten yritin niin ei mahtunut kuin vajaa 12 litraa ja matkaahan oli tullut reilut 150km, johtuen kun ajoin tietysti yhden liittymän oli mistä järkevä ihminen olisi kääntynyt.
Tottakai olen pelkästään tyytyväinen siihen että kulutus on noissa lukemissa, olinhan henkisesti varautunut sen kasvamiseen. Koitin ennen softausta etsiä tietoa miten tuo etanoli juttu sopii tuohon Opelin kolmilitraiseen V6:een. Aikaisempi Aeroni oli softattu biopoweriksi ja kyllä siinä kulutus ero bensalla ja E85 oli ihan selkeä. Se mistä tämä minulle ihmetystä herättävä asia johtuu en tiedä, olisiko kuun asennolla jotain tekemistä
Ainut järkevä asia mikä nyt tulee mieleen voiko tuo alaväännön kasvu vaikuttaa siihen, että matalilla kierrosluvuilla ajettaessa E85 hyötysuhde on parempi kuin tavallisella bensalla? Muistaakseni olen lukenut jostain, että palotapahtuma on jotenkin erilainen etanolilla, siinä oli juttua jostain sytytysennakosta tai jotain siihen viittaavaa. Se asia oli minulle sen verran vaikeaa, etten ole varma ymmärsinkö asian kokonaan väärin. Asiaan perehtyneet voisivat hiukan avata asiaa, jos vaan viitsivät.
No oli miten oli, ajelen tankin tyhjilleen ja laskeskelen sitten mihin se kulutus asettuu omilla ajotavoilla ja reiteillä.
Jos joku haluaa jotain kysyä niin vastailen mielelläni. Niin kuin tuolla alussa kerroin, että oli aika hankala löytää kokemuksia tai juttuja V6 koneiden etanoliversioista.
Tämän otsikon alle voitaisiin kerätä tietoa laajemminkin näistä V6 koneiden softauksista yms. ja tietysti myös tästä uudemmasta 2.8 V6 turbosta. Eli jos sinulla on omakohtaista kokemusta tai muuten vaan tietoa näistä koneista niin kerrohan se muillekkin. Ajattelin sen takia ehdoittaa, että pysyttäisiin näissä V6 koneissa, koska näistä nelipyttyisistä löytää jo nyt niin helposti tietoa täältä saabklubin sivuilta.
Iso kiitos ET-Autotekille palvelu oli erinomaista ja asiantuntevaa. Kiitokset myös itse softan tekijälle jcarssonille!
Kovin oli vaikea löytää tietoa tämän kutoskoneen E85 softatuista autoista, niin ajattelin nyt kertoila hiukan minkälainen siitä nyt sitten tuli.
Eli autona on 9-5 3.0t V6 5-vaihteinen automaatti.
Kyllähän autosta tuli hiukan rivakamman oloinen, alavääntöä tuntuu olevan reilummin näin perstuntumalta.
Vakionahan tuossa koneessa 200hp 310 Nm, ihan tarkkaan en tiedä paljonko ne nyt softauksen jälkeen ovat. Ei ole penkitetty eikä tarvetta sitä tehdäkkään, eli mennään näin takapuolidynolla
Kulutus varmaan kiinnostaa monia ja siinä tuli aikamoinen yllätys, ainakin itselleni.
Elikkäs aamulla lähdin ajelemaan Nurmijärveltä tuonne ET-Autotekin tallille. Moottoritietä pitkin köröttelin ja hiukan otin muistiin minkälainen kulutus oli Sidin mukaan tavallisella bensalla, nopeudella 105 km/h 9,1. Kokeilin huvikseni muillakin nopeuksilla, mutta enhän enään muista mitä ne oli. Olisi pitänyt turvautua ihan kynään ja paperiin eikä omiin aivoihin. No 120 nopeudella kulutus oli jotain 10 ja jotain desimaaleja. No ovathan nämä näitä nippelitietoja ( eli täysin turhia) mutta ajattelin, että voipahan hiukan laskeskella hinta eroja 98 vs. E85.
Tiesin ennestään että kulutuslukemat kasvavat, siis luulin tietäväni.
Niin joo tankissa oli noin 10-15 litraa bensaa tankissa ja softauksen jälkeen tankki täyteen e85. Eli etanoli pitoisuus ei yltänyt tankissa ihan 85% , mutta ei siitä välitetä nyt.
Lähdin sitten köröttelemään onnellisena takaisin kotia päin. Ja sormet syyhyten naputtelemaan sidistä kulutuslukemia. Ja sitten se yllätys siitä rupesi valkenemaan. Ennen moottoritietä siinä on semmoinen parin kolmenkymmenen km pituinen matka 80 km/h rajoituksella, ajattelin että katsotaanpa pääseekö kympin kulutuslukemaan tällaisella rauhallisella matkanopeudella. Nollasin sidin ajelin parisenkymmeltä km n.80-85 km/h, ja mitä vi***a kulutus 6,4. Ajattelin sidin menneen sekaisin jotenkin ja pirautin ET-Autotekin hepulle että onkohan toi ihan normaalia että sidi sekoilee softauksen jälkeen. Ei pitäisi kuulemma sekoilla. No matka jatkui ja motari alkoi. Ei muutakun sidin nollaus ja nopeus n. 110 km/h hiukan vajaaksi ettei poliisi suutu.
Nurmijärven kohdalla taas sidiä tuijottamaan että mites nyt, 7,6. Mielessä kävi "ei perkele mikäs tässä nyt on". Joo ei muutakun naapurikylän St1 katsomaan paljonko menee tankkiin. Alkuperäinen suunnitelma oli toki ajaa tankki tyhjille ja sitten laskea oikeaa kulutusta. Mutta muuten olisi mennyt yöunet jännityksestä. Vaikka miten yritin niin ei mahtunut kuin vajaa 12 litraa ja matkaahan oli tullut reilut 150km, johtuen kun ajoin tietysti yhden liittymän oli mistä järkevä ihminen olisi kääntynyt.
Tottakai olen pelkästään tyytyväinen siihen että kulutus on noissa lukemissa, olinhan henkisesti varautunut sen kasvamiseen. Koitin ennen softausta etsiä tietoa miten tuo etanoli juttu sopii tuohon Opelin kolmilitraiseen V6:een. Aikaisempi Aeroni oli softattu biopoweriksi ja kyllä siinä kulutus ero bensalla ja E85 oli ihan selkeä. Se mistä tämä minulle ihmetystä herättävä asia johtuu en tiedä, olisiko kuun asennolla jotain tekemistä
Ainut järkevä asia mikä nyt tulee mieleen voiko tuo alaväännön kasvu vaikuttaa siihen, että matalilla kierrosluvuilla ajettaessa E85 hyötysuhde on parempi kuin tavallisella bensalla? Muistaakseni olen lukenut jostain, että palotapahtuma on jotenkin erilainen etanolilla, siinä oli juttua jostain sytytysennakosta tai jotain siihen viittaavaa. Se asia oli minulle sen verran vaikeaa, etten ole varma ymmärsinkö asian kokonaan väärin. Asiaan perehtyneet voisivat hiukan avata asiaa, jos vaan viitsivät.
No oli miten oli, ajelen tankin tyhjilleen ja laskeskelen sitten mihin se kulutus asettuu omilla ajotavoilla ja reiteillä.
Jos joku haluaa jotain kysyä niin vastailen mielelläni. Niin kuin tuolla alussa kerroin, että oli aika hankala löytää kokemuksia tai juttuja V6 koneiden etanoliversioista.
Tämän otsikon alle voitaisiin kerätä tietoa laajemminkin näistä V6 koneiden softauksista yms. ja tietysti myös tästä uudemmasta 2.8 V6 turbosta. Eli jos sinulla on omakohtaista kokemusta tai muuten vaan tietoa näistä koneista niin kerrohan se muillekkin. Ajattelin sen takia ehdoittaa, että pysyttäisiin näissä V6 koneissa, koska näistä nelipyttyisistä löytää jo nyt niin helposti tietoa täältä saabklubin sivuilta.
Iso kiitos ET-Autotekille palvelu oli erinomaista ja asiantuntevaa. Kiitokset myös itse softan tekijälle jcarssonille!