Sivu 1/1

Polttoainesuodatin

Lähetetty: Ke Touko 31, 2017 20:32
Kirjoittaja Pakari
Kyselisin mielenkiinnosta, että ovatko muut kokeneet tai huomanneet polttoainesuodattimessa tiheämpää vaihtotarvetta ajettaessa E85:lla ja/tai suurempituottoisella polttoainepumpulla?

Minulle tulee aika paljon kilometrejä ja n. 40tkm välein joutuu polttoainesuodattimen vaihtamaan kun ilman mitään muuta syytä lähtee Amul:it kasvuun ja lambda pyytää toki lisää tavaraa koska amulkin kasvaa. Femmassani on kierreliittimillä oleva suodatin malli. Käytän pääasiassa Mahle/Bosch merkkisiä suodattimia ja tämä ilmiö toistui juuri kolmatta kertaa. Mitään oireita autossa ei vielä ajossa ole, muuta kuin että amulit alkavat nousta pikkuhiljaa ylöspäin. Suodattimen olen vaihtanut kun amulit näyttävät n. +400-500 ja vaihdon jälkeen amul laskee takaisin lähelle 0.

Mitään muuta syytä en ole keksinyt kuin että E85 tai suurtehopumppu tai em. yhteisvaikutus aiheuttaisi tiheämpää vaihtotarvetta. Ajatuksia tai kokemuksia muilla?

Re: Polttoainesuodatin

Lähetetty: Ke Touko 31, 2017 20:40
Kirjoittaja JP_Vette
N. 100 tkm menin viimeksi samalla suodattimella. En muista oliko Bosch vai joku muu. Tuosta matkasta ehkä 10 tkm oli bensalla. NIin ja vastaus ajatukseen: amul ei heittäny erikoisemmin. Pumppuna Suokon myymä Henko. Mikä sit onkaa tuotto, joku varmaa osaa heittää senki suorilta.

Re: Polttoainesuodatin

Lähetetty: Ke Touko 31, 2017 23:05
Kirjoittaja Mono
Et sitten katsonut sinne suodattimeen?

Re: Polttoainesuodatin

Lähetetty: To Kesä 01, 2017 07:57
Kirjoittaja Pakari
En ole availlu suodattimia, mutta täytynee harkita avaamista kun seuravan kerran joutuu vaihtamaan. Tehtaan biopowereissahan on se uudemman mallinen letkun väliin laitettava suodatin muutenkin.. Ihmetyttää vaan taas kun ei ole vastaavaa ilmiötä havaittu muissa..

Re: Polttoainesuodatin

Lähetetty: Pe Kesä 02, 2017 17:30
Kirjoittaja Sten
Mulla on walbro 255 pumppuna ja Vesan bensa softa.
Vaihdon kolme viikkoa sitten uuden suodattimen tonnariin cs MY94.
Varmasti on ollut tehtaan suodatin, bosch alusta asti joka alkoi arveluttamaan.
No oireista. Eli auto alkoi oireilemaan noin vuoden jälkeen ja sitä jakson maltillisesti jokusen vuoden kunnes vaihdoin sen.

Lambadan afr arvo näkyy näytöllä ja kone pyrkii siihen 14.7 hujakoille. Ajossa kone pätki ajoittain eli piikkasi laihalle ihan hetkellisesti esim 17-19.3 tms lukemia. Sytkä on uusi ja en usko että suuttimet tai muut bensapuolen roippeet olisi syynä tähän. Myös tyhjäkäynti oireili siten että kuulosti käyvän kolmella ja lukemat oli 19 ja ledien ollessa näytön ympärillä punaista.
Pumppua myös epäilin mutta en enää.

Vaihdon jälkeen tätä ei ole ilmennyt, ainakaan tällä aikaa. Kerran tyhjäkäynti on hieman laihalle heittänyt, ehkä sen sekunnin.

Sitä ns tyhjäkäyntimoottoria imusarjan alta en ole vielä putsannut mutta teen kun kerkiän.

Mutta kummallisesti se näytti vaikuttavan, pitää koputtaa puuta että ei ala taas renaan....

Re: Polttoainesuodatin

Lähetetty: Ti Huhti 17, 2018 07:23
Kirjoittaja Svc
Vääränmerkkisen alumiinikuorinen suodatin vuodelta 2012 alkoi vuotaa eilen saumastaan moottorin käydessä kuusi viikkoa viinaan siirtymisen jälkeen. ~1700 km ja 150 litraa (= neljä tankkausta). Auton valmistajan leimat oli suodattimessa, eli todennäköisesti ihan hyvälaatuinen suodatin.

Melkoisen mustaa oli tulopuolelta valuva polttoaine kun tyhjensin vanhaa 60 000 ajettua suodatinta. Ilmeisesti oli alkanut mennä jo tukkoon ja sauma alkoi antaa periksi paineelle. Vaihtosuositus parin tankillisen jälkeen on ihan paikallaan.