Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
^voishan toikin toimia. Tuppaa vain joka maassa olevan omat idiotisminsa. Kotimaassa on se hyvä puoli että suurin piirtein tietää miten mikäkin homma toimii ja mitkä asiat on päin p€%$£ttä. Ulkomailla jokainen turpaanotto on uusi ja eksoottinen kokemus, josta oppirahat kertyy samalla kun keräilee legoja kivetykseltä. Sitten paikalliset kaverit kyllästyy kuuntelemaan, kun se ylpeä suomalainen keuhkoaa taas miten niillä siellä täydellisessä Suomessa nääkin asiat hoituu paljon fiksummin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Jep, itse toivon ainakin vielä toistaiseksi, että omat lapset pysyvät Suomessa, vaikka yksityisautoilu täällä onkin aika arvokasta Uskon myös, että ihan lähitulevaisuudessa ei näitä perinteisiä polttonesteitä kokonaan kielletä, eli täydellinen sähköautoistuminen ottaa vielä oman aikansa. Sitten kun nämä viimeaikaiset kaavailut kilometripohjaiset käyttömaksut otetaan käyttöön ja vain sähköautoilla saa ajaa, niin sitten on harkittava uudelleen, jos jostain muualta löytyy vielä muutenkin järkevämpiä asuinpaikkoja
Eski
Eski
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Eilen muutoskatsastettu. Pakokaasut otettiin konttorilla ja rekisteriotteeseen merkintä etanolin käytöstä. Mitään lappua ei tarvinut olla mukana ohjelmoinnista, omistajan rehellisyydellä mennään.
Ei mitään kojetta laitettu femmaan, ohjelmointi pelkästään ja muutos hyväksyttiin.
Mukaan annettiin lappu muutostuen hakemiseen ja kehoitettiin se lähettämään.
Ei mitään kojetta laitettu femmaan, ohjelmointi pelkästään ja muutos hyväksyttiin.
Mukaan annettiin lappu muutostuen hakemiseen ja kehoitettiin se lähettämään.
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
Kirsi Jokela
0451255333
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Onko joku jo hakenut tuota Muuntotukea?
Mietin noita hakemuksen täytettäviä kohtia "Käytetty muutossarja" ja "Muutoksen tekijä"
Trafilla voi olla käsitys, että nää on aina jotain muuntosarjoja ja laitteita, eikä meille saabisteille tutumpia softausratkaisuja kun kerran muutossarjoista kysellään. Tuskin on niin pitkälle kuitenkaan mietitty mitä tulee T5,T7/T8 eroihin jos tarkkoja ollaan.
Voidaanko hakemus hylätä vaikka otteessa on merkintä?
Mietin noita hakemuksen täytettäviä kohtia "Käytetty muutossarja" ja "Muutoksen tekijä"
Trafilla voi olla käsitys, että nää on aina jotain muuntosarjoja ja laitteita, eikä meille saabisteille tutumpia softausratkaisuja kun kerran muutossarjoista kysellään. Tuskin on niin pitkälle kuitenkaan mietitty mitä tulee T5,T7/T8 eroihin jos tarkkoja ollaan.
Voidaanko hakemus hylätä vaikka otteessa on merkintä?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Uskoisin, että Trafilla ei ihan pihalla olla siitä, millä keinoin näitä muutoksia voidaan autoihin tehfä. Siellä on kuitenkin ihan ajoneuvotekniikan ammattilaisia ja autoharrastajia duunissa.
Itsellä tulee kyllä mieleen, että jos jonkun firabelisoftaajan nimi alkaa vilkkua usein noissa hakemuksissa, niin voi kyseiselle henkilölle tulla joku päivä verottajalta selvityspyyntö, että tehdäänkö sitä (pimeätä) liiketoimintaa. Tämä siis jos ei ole ilmoittanut mahdollisia softauksesta saamiaan tuloja verottajalle tai tee hommia toiminimellä tai yhtiön kautta.
Itsellä tulee kyllä mieleen, että jos jonkun firabelisoftaajan nimi alkaa vilkkua usein noissa hakemuksissa, niin voi kyseiselle henkilölle tulla joku päivä verottajalta selvityspyyntö, että tehdäänkö sitä (pimeätä) liiketoimintaa. Tämä siis jos ei ole ilmoittanut mahdollisia softauksesta saamiaan tuloja verottajalle tai tee hommia toiminimellä tai yhtiön kautta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Miksi siihen pitäisi softaaja nimetä?
"Käytetty muutossarja" Tehtaan alkuperäinen flex fuel ohjelma
"Muutoksen tekijä" Saab AB
"Käytetty muutossarja" Tehtaan alkuperäinen flex fuel ohjelma
"Muutoksen tekijä" Saab AB
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Tosiaan kun Trafin lappuja vähän lukee, tulee vastaan seuraavat mielenkiintoiset dokumentit:
Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Josta mielenkiintoisin kohta:
pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta
Tässä dokumentissa kerrotaan mitä muutoskatsastuksessa tarvitsee ennen vuotta 2007 rekisteröityihin tehdä:
Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Josta mielenkiintoisin kohta:
Ja Trafin ohje katsastajille: Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen muuttaminen käyttämäänKohdan 2.3 muutosten jälkeen ennen 1.1.2007 käyttöön otetulle ajoneuvolle riittää, että ajoneuvo
täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset
pakokaasupäästövaatimukset. Etanolimuunnoslaitteiston valmistajan ei tarvitse enää
antaa selvitystä siitä, että asennettu laitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta
määritellyssä ajoneuvotyypissä.
pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta
Tässä dokumentissa kerrotaan mitä muutoskatsastuksessa tarvitsee ennen vuotta 2007 rekisteröityihin tehdä:
Eli näyttäisi siltä että softatut autot on oikeutettuja tuohon porkkanaan loppujenlopuksi, kuten tuossa ylempänä todettiinkin.2.1. Ajoneuvot jotka on käyttöönotettu ennen 1.1.2007
Katsastuksessa mitataan ajoneuvon päästöt käytönaikaisella
päästömittauksella. Mahdollisen OBD-järjestelmän normaali toiminta tulee
tarkastaa vikamuistin lukemisen lisäksi myös merkkivalaisimen normaalista
toiminnasta. Ajoneuvo voidaan hyväksyä päästötason osalta, mikäli
ajoneuvo ei ylitä käytönaikaisen päästömittauksen raja-arvoja,
mahdolliseen OBD-järjestelmään ei ole tallentunut hylkäyksen aiheuttavia
vikakoodeja ja OBD-merkkivalaisin toimii normaalisti.
OBD-testi suoritetaan ainoastaan 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetuille.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Tämä ei tosin kelpaa Trionic5:een, kun siihen ei Saabin tehtaalta ole ikinä mitään viinasoftaa saati flexfuelia saanut...CDTA kirjoitti:Miksi siihen pitäisi softaaja nimetä?
"Käytetty muutossarja" Tehtaan alkuperäinen flex fuel ohjelma
"Muutoksen tekijä" Saab AB
Eski
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Voi mennä virkamiehellä sormi suuhun kun soittaa Tukholmaan Saab AB:lle kyselläkseen näistä flexifuel-muutoksista ja kuullessaan, että mainitulla yhtiöllä ei ole ollut henkilöautojen kanssa mitään tekemistä lähes 20 vuoteenCDTA kirjoitti:"Muutoksen tekijä" Saab AB
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Mutta eikös juuri noiden Trafin dokumenttien mukaan nuihin kenttiin riittäisi tyyliin "Omavalmiste". Kun ei sillä pitäisi olla mitään väliä kuka sen on tehnyt, kunhan menee päästöistä läpi ja vikavalot ei pala? Mikäli siis tulkitsen nuita oikein.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei sitä muutosta kai hylätä sen vuoksi että tarvittaessa keksii "muutossarjalle" vaikka oman nimen ja kirjauttaa itsensä muutoksen tekijäksi. Mutta jos lomakkeessa on pakolliset kentät, niin jotain niihin on sitten kirjattava. Ei välttämättä kovin älykästä, mutta elämä on.
Tuosta jäänee otteeseen merkintä, joten esim. auton jälleenmyyntiarvon vuoksi lienee kuitenkin oma etu, että kirjauttaa lappuihin jotain järkevää.
Tuosta jäänee otteeseen merkintä, joten esim. auton jälleenmyyntiarvon vuoksi lienee kuitenkin oma etu, että kirjauttaa lappuihin jotain järkevää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ohjeessa katsastajille:
Tuo näytti olevan ainoa mitä papereihin merkitään, eli sen kannalta ei ole väliä mitä kirjoittaa, mutta ehkä siihen tosiaan jotain järkevää kannattaa kirjoitella. Liekkö nuo kentät lähinnä noita 2007-> autoja varten, joissa muutossarjalla pitää tuo tyyppihyväksyntä olla.3. Muutosten kirjaaminen ajoneuvoliikennerekisteriin
Hyväksytyssä muutoskatsastuksessa kirjataan ajoneuvon erikoisehtoihin
merkintä: ”Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa
polttoainetta”.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
No onpas tämmönenkin uutinen päässyt menemään ohi silmien tyystin. Yritin kolmisen vuotta sitten saada tuota kaasaripystäriä toimimaan korkeaseosetanolilla mutta yllättäen ei oikein onnistunut. Taidan kokeilla ensi kesänä uudestaan jahka lämpenee kelit sen verran että tuossa Pohjolan tallissa pystyy jotain tekemään. Ranetettava kaasutin onkin jo osin ranetettuna varaston hyllyllä odottamassa. Muutoskatsastaminen tuota huomattavaa tukea varten lienee turhaa mutta voishan sitä seku huvikseen luottokonttorilta kysyä miten onnistuis. Sillä muutoskatsastamisen ja tuen erotuksella tankkais jo kaksi kertaa tankin täyteen ympäristöystävällistä luomubensaa . Lienee viisaampaa kuitenki korvamerkitä vaikka se 200€ ihan omasta lompsasta takapään hitsauksiin .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Eli siis kun tulkitaan noita ohjeita niin eihän sen auton tankissa edes tarvi olla etanolia. Senkun ajelee bensalla vaan muutoskatsastukseen ja laittaa 200e hakemuksen menemään vaikkei todellisuudessa edes aio ajaa etanolilla. Eihän tässä hommassa oo mitään järkeä, kaikki Suomen ennen vuotta 2007 käyttöönotetut bensa-autot voidaan siis "muutoskatsastaa" ja hakea tuo 200e kotiin.
9-3 aero sedan man -05
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ehkä tässä on yksi syy miksi porkkana on vain 200e... Kaasumuunnoksillehan se on 1000e. Tosin niiden asennuskustannuksetkin ovat paljon suuremmat. Itse silti näen tämän ratkaisun kuitenkin paremmin, kuin tarpeen joillekkin tyyppihyväksytyille välibokseille, jonka saa asentaa vain joku tietty asentaja.Lupe-81 kirjoitti:Eli siis kun tulkitaan noita ohjeita niin eihän sen auton tankissa edes tarvi olla etanolia. Senkun ajelee bensalla vaan muutoskatsastukseen ja laittaa 200e hakemuksen menemään vaikkei todellisuudessa edes aio ajaa etanolilla. Eihän tässä hommassa oo mitään järkeä, kaikki Suomen ennen vuotta 2007 käyttöönotetut bensa-autot voidaan siis "muutoskatsastaa" ja hakea tuo 200e kotiin.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996