Vertailinkin dieselin ja ED95:n lämpöarvoja, en eri moottorityyppien hyötysuhteitaMono kirjoitti:
Puristussytytteisessä on parempi hyötysuhde, ei voine suoraan verrata RE85:teen.
Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Joo.
https://www.scania.com/group/en/wp-cont ... 280851.pdfScania is alone in offering a high-efficiency ethanol engine operating with
compression ignition according to the diesel principle, which is more efficient than
combustion according to the Otto principle. The thermal efficiency of this 8.9-litre unit
is similar to that of a diesel engine, i.e. 44-45%.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Teknisiä tietoja kun katsoi, niin puristussuhde oli Ed95 koneessa 28:1
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Kyselin mielenkiinnosta Kuopijon heleppokatastukselta, että mitenkä tämä E85 muutos todennetaan. Itsellä -98 vm. femma, niin tästä otetaan pelkkä pakokaasutesti, oli ohjelmallisesti tai ei tehty muutos. Arvojen pitää alittaa seuraavat.
CO alle 0,5% ja 2000rpm 0,3%
HC alle 100 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
CO alle 0,5% ja 2000rpm 0,3%
HC alle 100 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
#6963
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Oli pitkät odottelut muutostuen saamisesta tilille. Reipas 4 viikkoa meni.
Sen verran itse muutoksesta niin naputtelin hakemukseen:
Käytetty muutossarja:
Ohjelmoitu moottorinohjausyksikkö Saab Trionic Biopower ohjelmistolla.
Muutoksen tekijä
Itse ohjelmoitu tietokoneella.
Samat raaputukset katsurille. Ei hirveästi liibalaabaa tarvinnut suoltaa
Sen verran itse muutoksesta niin naputtelin hakemukseen:
Käytetty muutossarja:
Ohjelmoitu moottorinohjausyksikkö Saab Trionic Biopower ohjelmistolla.
Muutoksen tekijä
Itse ohjelmoitu tietokoneella.
Samat raaputukset katsurille. Ei hirveästi liibalaabaa tarvinnut suoltaa
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Ensiautoni: 900'86
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Vaikuttaako tämä päästöjen muutos ajoneuvoveron määrään?
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Sitä on täälläkin pohdittu, montako autoa on saanut tätä tukea.
https://yle.fi/uutiset/3-10645921
Saabistit on siitä onnellisessa asemassa, että autot muuttuu viinakäyttöisiksi harrastajien toimin halvemmalla ja asentamatta mitään lisäpalikoita autoon. Suurimmalla osalla muista merkeistä onkin sitten vähän ankeampaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10645921
Toisaalla jutussa todetaan, etä etanoliautoinnostus on vasta heräämässä. Jos lainsäädäntöä ei muuteta, niin se innostus ehtii kyllä kuolla ennen kuin herää aamuun. Nykysäädöksillähän muutettavan auton käyttöönottovuoden pitää olla 2007 tai aikaisempi. Uusimmatkin muutettavat autot ovat siis nyt 12-vuotiaita, ja viiden vuoden päästä lähes keskimääräisessä paalausiässä, eli katoavat kovaa vauhtia käytöstä. Tuollaiset 15-vuotiaat autot alkavat olla sen hintaisia ruoskia jo, että harva haluaa pistää 500 euroa etanolimuutokseen, kun auton arvo pyörii jossain muutaman tonnin paikkeilla.Traficom sai koko maassa vuoden 2018 aikana 1 474 muuntotukihakemusta. Niistä 1 372 koski etanoliautoja ja 102 kaasuautoja. Luku on varsin vähäinen autojen kokonaismäärään verrattuna.
Suomessa oli vuoden 2018 lopussa Ylen Traficomilta saamien tilastojen mukaan 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Etanoliautoja oli yli 4 000 ja kaasuautoja yli 5 000.
Saabistit on siitä onnellisessa asemassa, että autot muuttuu viinakäyttöisiksi harrastajien toimin halvemmalla ja asentamatta mitään lisäpalikoita autoon. Suurimmalla osalla muista merkeistä onkin sitten vähän ankeampaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Onpahan kyllä tympeä systeemi tämä ikärajoitus. Toisaalta yritän ymmärtää yhtenäisiä, koko euroalueen kattavia, päästösuosituksia, mutta tässä tapauksessa rajoituksilla saadaan aikaan lähinnä haittaa.
Itsellä tietenkin oma lehmä ojassa, ja ajossa on juurikin 9-3 B207L, joka on ensirekisteröity vuonna 2008. Pikkuhiljaa Saab-fanikuume iskenyt, ja olisi kova tarve saada hyödynnettyä mahdollisuudet etanoliin. Vakuutuksen varmuudesta en ole kuitenkaan valmis luopumaan, joten en uskalla lähteä muutoskatsastamattomalla autolla urheilemaan.
Tässähän tarvittaisiin "uusien" Saabien omistajien joukkoliike, josta voitaisiin yksi onnekas lähettää VTT:lle tarkastuttamaan autonsa, ja porukka jakaa kustannukset. Muut voisivat mahdollisesti pystyä tarkastuttamaan samoilla ennakkopäätöksellä.
Vaikeaa on, ei voi muuta sanoa. Ja järjetöntä.
Itsellä tietenkin oma lehmä ojassa, ja ajossa on juurikin 9-3 B207L, joka on ensirekisteröity vuonna 2008. Pikkuhiljaa Saab-fanikuume iskenyt, ja olisi kova tarve saada hyödynnettyä mahdollisuudet etanoliin. Vakuutuksen varmuudesta en ole kuitenkaan valmis luopumaan, joten en uskalla lähteä muutoskatsastamattomalla autolla urheilemaan.
Tässähän tarvittaisiin "uusien" Saabien omistajien joukkoliike, josta voitaisiin yksi onnekas lähettää VTT:lle tarkastuttamaan autonsa, ja porukka jakaa kustannukset. Muut voisivat mahdollisesti pystyä tarkastuttamaan samoilla ennakkopäätöksellä.
Vaikeaa on, ei voi muuta sanoa. Ja järjetöntä.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei siihen etanolimuutokseen ja sillä ajamiseen mitään muutoskatsastusta tarvita .jormapaappa1235 kirjoitti: ↑To Kesä 20, 2019 22:22
Itsellä tietenkin oma lehmä ojassa, ja ajossa on juurikin 9-3 B207L, joka on ensirekisteröity vuonna 2008. Pikkuhiljaa Saab-fanikuume iskenyt, ja olisi kova tarve saada hyödynnettyä mahdollisuudet etanoliin.
Sen kun vain tekee konversioon tarvittavat toimenpiteet, mallista riippuen ainakin softamuutos, ja sitten vaan ajoa joko etanolilla tai bensalla.
Muutoskatsastus on minusta aivan turha toimenpide sen 200€ takia, kun katsastustoimenpidekin verottaa sitä, jolloin hyöty jää n. 150€ pintaan.
Hankit vain Saabin (rekisteröity bensalle) ja jos ei ole jo valmiiksi konvertoitu, niin sitten vain muutoksen tekoon. Vuosikatsastuksessa ei välitetä mitään onko auto muutoskatsastettu, kun eivät tiedä mitä tankissa on, tai vaikka siellä etanolia päästömittauksessa olisikin, ei siihen puututa mitenkään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Eipä tuo normiajo niin ihmeesti kuumotakaan, en edes minä usko, että poliisit tulisivat kissojen ja koirien kanssa pakokaasuja nuuhkimaan.
Saabistithan nyt eivät luonnollisesti aiheuta kolareita, mutta vastaavassa ongelmatilanteessa saattaa olla vakuutusyhtiön kanssa melkoisessa liemessä, jos he huomaavat tankissa olevan laitonta menovettä.
Stage 1 meneekin sitten laittomuudessaan jo ihan uudelle asteikolle 25 prosentin teholisällään, ja se vaatisi Trafilta jo erikoisluvan saada lailliseksi. Toki pelkkä lastutus voi olla kolaritilanteen jälkeen vaivalloista todistaa. Tankin sisällön pystyy kuitenkin havaitsemaan kokemattomankikin henkilö, jos vain ymmärtää sinne päin nuuhkaista.
Saabistithan nyt eivät luonnollisesti aiheuta kolareita, mutta vastaavassa ongelmatilanteessa saattaa olla vakuutusyhtiön kanssa melkoisessa liemessä, jos he huomaavat tankissa olevan laitonta menovettä.
Stage 1 meneekin sitten laittomuudessaan jo ihan uudelle asteikolle 25 prosentin teholisällään, ja se vaatisi Trafilta jo erikoisluvan saada lailliseksi. Toki pelkkä lastutus voi olla kolaritilanteen jälkeen vaivalloista todistaa. Tankin sisällön pystyy kuitenkin havaitsemaan kokemattomankikin henkilö, jos vain ymmärtää sinne päin nuuhkaista.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Vakuutusyhtiötä tuskin kiinnostaa tankin sisältö. Mitä muutoksia autoon onkaan tehty, niin korvauksen eväämisen perusteena pitäisi olla että laiton muutos on jotenkin vaikuttanut onnettomuuden syntyyn.
Ja vaikka pelkäisikin vakuutuskorvauksen eväämistä, niin 11-vuotiaan auton korvausarvo alkaa olla aika mitätön. Liikennevakuutuksesta korvataan vastapuolen kulut joka tapauksessa, ellei onnettomuus ole suurinpiirtein tahallaan aiheutettu, jolloin vakuutusyhtiö voi lähteä niitä korvauksia aiheuttajalta perimään. Siihenkään tuskin riittää se että tankissa on etanolia.
Sinänsä jos biopoweroi auton, mutta ei nosta tehoja, niin muutoksen laittomuus tai laillisuus on muutenkin aika rajatapaus.
Ja vaikka pelkäisikin vakuutuskorvauksen eväämistä, niin 11-vuotiaan auton korvausarvo alkaa olla aika mitätön. Liikennevakuutuksesta korvataan vastapuolen kulut joka tapauksessa, ellei onnettomuus ole suurinpiirtein tahallaan aiheutettu, jolloin vakuutusyhtiö voi lähteä niitä korvauksia aiheuttajalta perimään. Siihenkään tuskin riittää se että tankissa on etanolia.
Sinänsä jos biopoweroi auton, mutta ei nosta tehoja, niin muutoksen laittomuus tai laillisuus on muutenkin aika rajatapaus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei minun tietojeni mukaan etanolimuutokset mitään laittomia ole .
Niistähän on ihan juttuja ollut lehdistössäkin ja saahan niitä etanolimuutosboksejakin. Joten, ei etanolilla ajaminen ole laitonta .
Nämä tehonlisäykset on sitten eri asia, vaan eipä niistä kannata kenellekkään huudella. Ei kukaan tule sitä viranomaisen taholta tehopenkissä testaamaan.
RE85 on myynnissä huoltoasemilla ihan laillisesti ja sitä ainetta kukin saa tankata autoonsa jos niin haluaa ja sillä pystyy ko. autolla ajamaan.
Eli mikään viranomainen ei tule tutkimaan millä aineella ajat ja ei siitä mitään sanktioitakaan tule. Minä olen katsastanut autoni viinalla jo 7 kertaa ja taatusti katsastusmies tietää mitä tankissa pakokaasupäästöjen ja biopower-merkin perusteella. Ei ne "sokeita" ole.
Eikä muutoskatsastusta ole tehty eikä tehdä. Ei siihen kukaan pakota.
Niistähän on ihan juttuja ollut lehdistössäkin ja saahan niitä etanolimuutosboksejakin. Joten, ei etanolilla ajaminen ole laitonta .
Nämä tehonlisäykset on sitten eri asia, vaan eipä niistä kannata kenellekkään huudella. Ei kukaan tule sitä viranomaisen taholta tehopenkissä testaamaan.
RE85 on myynnissä huoltoasemilla ihan laillisesti ja sitä ainetta kukin saa tankata autoonsa jos niin haluaa ja sillä pystyy ko. autolla ajamaan.
Eli mikään viranomainen ei tule tutkimaan millä aineella ajat ja ei siitä mitään sanktioitakaan tule. Minä olen katsastanut autoni viinalla jo 7 kertaa ja taatusti katsastusmies tietää mitä tankissa pakokaasupäästöjen ja biopower-merkin perusteella. Ei ne "sokeita" ole.
Eikä muutoskatsastusta ole tehty eikä tehdä. Ei siihen kukaan pakota.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Käynnistyisikö biopower Saab ED95:llä? Olis enää vähäinen määrä fossiilista polttoainetta tankissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
^^ se laillisuuden ja laittomuuden rajatapaus syntyy siitä, että sörkitään auton järjestelmiä, jotka vaikuttavat tyyppihyväksynnässä hyväksyttyihin päästöihin, mm. kylmäkäynnistyspäästöihin. Lisäksi ahdetun moottorin minkäänlainen muuttaminen vaatii aina muutoskatsastuksen, joten se on sitten määrittelyasia täyttyykö tuo lain kirjaimen mukainen "muuttaminen" jo sillä että konvertoi moottoriohjauksen biopoweriksi ilman tehomuutoksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K