Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
SCombimies
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33

Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja SCombimies »

Romutuspalkkion yhteydessä on uutisoitu, että jatkossa henkilöauton etanolimuunnokseen saisi 200 euron tuen, mikä saattaa kiinnostaa nykyisiä ja tulevia viinakuskeja.
Voisiko saada takautuvasti, jos on tehnyt konversion jo aiemmin ja käy nyt konttorilla asian tiimoilta?

"Henkilöauton muuntaminen etanolikäyttöiseksi saisi hyväkseen puolestaan 200 euron tuen.
Tämä uusi tuki maksettaisiin konvertoidun ajoneuvon muutoskatsastuksen jälkeen.
"

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... i-rahaksi/
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin....ja muutoskatsastus maksaa ....
Lopputulos on, ettei hyödytä yhtään mitään :x .

Sitten tilanne olisi toinen, jos vuotuisessa ajoneuvoverossa tulisi joku alennus. Sitä ei kuitenkaan tule, kun sieltä putkesta tulee niitä CO päästöjä ihan kuten ennenkin ja kaiken lisäksi jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.

Joten tuo uutinen on arvoltaan täysi nolla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Ja sitten kun ovat saaneet etanolikuskit tuolla rekisteriin, niin onkin aika laittaa näille käyttövoimavero. (sillä eihän se sovi, että joku ajaa halvalla)
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja HEV »

petrisa kirjoitti:... jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.
Sähköautointoilu sokaisee politikot: ladattavan hybridin ostaneethan saavat täyden maksuedun MAHDOLLISUUDESTA ajaa sähköllä kun päästömittaus tehdään ajamalla ladattu akku ensin tyhjäksi (noin karrikoiden) ja verot sitten sen mukaan. Tuskin täkäläiset hybridimaasturien omistajat lataavat akkua sen enempää kuin sakemannitkaan, joista jonkun tutkimuksen mukaan vain alle 10% tekee sen. Suurin osa veronmaksajista kiittää taas (jokainenhan voi tietysti hakea kaupasta sellaisen, siirtyä pienen verotuksen piiriin ja jatkaa bensalla/dieselillä ajoa 8O )
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja benicio »

petrisa kirjoitti: Sitten tilanne olisi toinen, jos vuotuisessa ajoneuvoverossa tulisi joku alennus. Sitä ei kuitenkaan tule, kun sieltä putkesta tulee niitä CO päästöjä ihan kuten ennenkin ja kaiken lisäksi jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.

Tämän voisi hoitaa myös todella helposti ilman hallintohimmeleitä yms ja niin että oikeasti etanolia käyttävät saisivat hyödyn ja järjestelmä kannustaisi siirtymään bensasta tai dieselistä etanoliautoiluun: RE85 veronalennus. Noin puolet RE85 hinnasta taitaa olla nykyisellään polttoaineveroa (45snt?). Tuon kun poistaisi, tai edes puolittaisi niin alkaisi maailma pelastua. Oliko niin että neljä miljoonaa euroa oli valtio budjetoinut rahaa tähän konvertointitukeen. Neljällä miljoonalla eurolla alentaisi polttoaineveroa 25snt/l äkkiseltään laskettuna 16 miljoonasta litrasta RE85:sta (joo on toki monimutkaisempi asia).
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

HEV kirjoitti:
petrisa kirjoitti:... jokuhan voi kuitenkin ajaa bensalla.
Sähköautointoilu sokaisee politikot: ladattavan hybridin ostaneethan saavat täyden maksuedun MAHDOLLISUUDESTA ajaa sähköllä kun päästömittaus tehdään ajamalla ladattu akku ensin tyhjäksi (noin karrikoiden) ja verot sitten sen mukaan. Tuskin täkäläiset hybridimaasturien omistajat lataavat akkua sen enempää kuin sakemannitkaan, joista jonkun tutkimuksen mukaan vain alle 10% tekee sen. Suurin osa veronmaksajista kiittää taas (jokainenhan voi tietysti hakea kaupasta sellaisen, siirtyä pienen verotuksen piiriin ja jatkaa bensalla/dieselillä ajoa 8O )
Tuntemani töpseli(maasturi)kuskit kyllä lataavat innolla autoaan, ovat hankkineet latauspisteet kotiinsa ja työpaikallekin. Siitä on tullut oikein hifistelyä, miten ajavat mahdollisimman vähän polttomoottorilla. Ja tämä siitä huolimatta, että osa autoista on työsuhdeautoja.

Lataushybridikuskithan maksavat sitten myös käyttövoimaveroa, vaikka ajelisivat laiskuuttaan pelkästään bensalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Hessu »

AZP kirjoitti: Lataushybridikuskithan maksavat sitten myös käyttövoimaveroa, vaikka ajelisivat laiskuuttaan pelkästään bensalla.
Niinkö?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä, bensalataushybrideistä peritään 0,5 senttiä/päivä/alkava kokonaismassan 100 kg, diesellataushybrideistä 4,9 senttiä/päivä/alkava 100 kg. Dieselhybridillä vero on n. 10 % vähemmän kuin puhtaasti dieselmoottorisen auton käyttövoimavero, joten vertaillessa dieseliä ja diesellataushybridiä on hybridi luonnollisesti edullisempi niin autoveronsa, ajoneuvoveronsa kuin käyttövoimaveronsa puolesta, ajoi sitten ajonsa sähköllä tai dieselillä.

Tällä taulukko: https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... HAjaPA2013
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Tuntemani töpseli(maasturi)kuskit kyllä lataavat innolla autoaan, ovat hankkineet latauspisteet kotiinsa ja työpaikallekin.
Sama. Itsekin lataisin, koska mieluummin törppäisin piuhan kiinni kuin nojaan tankkiautomaattiin - etenkin, kun ainakin monissa hybridimalleissa on bensaversiota pienempi tankki. Pitkä työmatka valitettavasti blokkaa meikäläiseltä arkiajon pelkällä sähköllä millään vähänkään kiinnostavalla hybridillä, saatiko sellaisella mihin olisi varaa.

Sentään noissa energian talteenotto tuo (toki ajotavasta riippuen) kulutusetua pelkkään bensakoneeseen verrattuna, vaikkei erikseen latailisikaan. Ei toki veroeron tasoista, mutta edes jotain.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

RE85 verotus kohdileen, muuta kikkailuja viinalla ajamiseen ei tarvita.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä vaan saattaisi käydä niin, että viinaveron alennuksen ottaisi edukseen puhtaasti St1, eli litkun valmistaja ja jakelija. Kilpailua kun ei tuossa touhussa Suomessa ole oikein ollenkaan (ABC:n viinat tulee nekin St1:ltä).

Tosin St1:llekin olisi jo tehtyjen investointien vuoksi tärkeää, että etanoliautot lisääntyisivät Suomessa. Tällöin heidänkin kannattaisi alentaa litkun kuluttajahintaa, jotta kansa saataisiin innostumaan etanoliautoista. Tähän tarvittaisiin toki myös automallitarjontaa, jota ei kovin paljoa enää ole, ja harva valmistaja alkaisi etanolimalleja tuottamaan vain Suomen markkinaa varten. Varsinkin kun etanolilla kylmäpäästöjen aisoihin saamisessa on ongelmia, jolloin valmistaja saisi pian niskoillensa maineriskin ympäristön pilaamisesta.

Sitten jos sitä autokantaa saataisiin lisää, niin voitaisiin saada kilpailua tuolle etanolipumpullekin, jolloin hinnanmuodostus olisi markkinaehtoisempaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

No, tuskin tuo viinan hinta ainakaan nousee tuolla st1 ketjussa, mikä on ihan hyvä. Ja jos nousee niin ajetaan pensalla sitten vaikka saakin vähemmän potkua ja paskasemman koneen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

AZP kirjoitti:Siinä vaan saattaisi käydä niin, että viinaveron alennuksen ottaisi edukseen puhtaasti St1, eli litkun valmistaja ja jakelija. Kilpailua kun ei tuossa touhussa Suomessa ole oikein ollenkaan (ABC:n viinat tulee nekin St1:ltä).
Mikä estäisi esim. Nestettä ja Lukoilia investoimasta bioetanoliin?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei mikään, mutta tuo on nykytilanne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Klunssi
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

^^ Väitän että Lukoil saa sen verran paremmat katteet Venäjältä tuodusta öljystä, ettei niiltä ihan heti tulla mitään biopolttoaineita näkemään. Ja kun puhutaan Venäläisessä omistuksessa olevasta öljy-yhtiöstä, mahtaako niitä kiinnostaakaan näin pienen markkina-alueen ympäristöasiat tai kilpaileminen bionesteiden hinnoissa. Voin olla tietysti väärässäkin, mutta tällainen fiilis mulle on asiasta jäänyt.
Se, että Nesteellä on biopohjainen diesel, St1:n keskittyessä etanoliin taas kuulostaa joltain kartellisopimiselta :lol:
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Vastaa Viestiin