Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Edelleen hieman mietityttää tämä muutoskatsastus. Nykyisen hallituksen tietäen, niin en ihmettelisi ollenkaan, että keksisivät jonkun "kivan" lisäveron sitten näille viina-autoille. Itsellä katsatus lähellä ja ajattelin, jos tuon 200e kuittais samalla, mutta jännittää tulevaisuus 8O :lol: :lol: mittee ootta mieltä? kuka sen tietää?
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963

Jeo123
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Ei kai sitä kukaan tiedä (paitsi virkamiehet jossain), mutta ainahan sen voi muutoskatsastaa takaisin bensakäyttöiseksi.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei niin tiedäkään.
Juuri tämän vuoksi en ole omaa autoani muutoskatsastanut enkä sitä tule tekemäänkään. Myöskään mihinkään edestakaiseen "muutoskatsastuspelleilyyn" en ala.

Ajan etanolilla ilman mitään muutoskatsastuksia ja sillä siisti :D .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tähän neskusteluun aikaisemmin postaamani näkemys salaliittoteorioista:
AZP kirjoitti:EI noissa valtion touhuissa aina ihan järkeä olekaan, mutta olen samaa mieltä Monon kanssa, että ainakaan ihan heti tämän tukikampanjan jälkeen ei valtio halua ampua omia ilmasto- ja energiatavoitteitaan jalkaan. Jos kuitenkin jonkinlainen käyttövoimavero etanoliautoille mätkäistäisiin, pitäisi etanolin verotusta (lue: hintaa) laskea, jotta koko kuviossa olisi mitään järkeä. Diesel- ja kaasuautojen käyttövoimaverotuksessa on järkeä, koska polttoaine itsessään on edullisemmin verotettua ja ajaminen edullista. Etanolilla hintaero ei ole niin selvä, että kukaan olisi halukas maksamaan parin sadan euron käyttövoimaveroa ajellakseen etanolilla ennemmin kuin bensalla. Vero siis tappaisi itse oman tuottonsa, jos polttoaineen verotusta ei samalla rukattaisi. Koko kuvio haittaisi valtion energiatavoitteita eikä tuottaisi kirstuun juurikaan mitään.

Ja kuten mainitsin, jos tällainen vero tulisi, nämä jälkimuutetut autot voi helposti muuttaa takaisin vain bensiinillä toimiviksi. Skenaario, jossa valtio iskee käyttövoimaverolla ja Trafi vaikeuttaisi huomattavasti näiden autojen palauttamista alkuperäisen polttoaineen käyttöön on toki teoriassa mahdollinen, mutta kuulostaa enemmän Kafkan romaanilta kuin tosielämältä. Jokainen uskokoon salaliittoteorioihin jos haluaa.

Käyttövoimaveron käyttöönoton ongelma on lisäksi puhtaasti tekninen: kuten tiedämme, useissa bensa-autoissa voidaan käyttää etanolia polttoaineena muuttamalla auton ohjelmistoja ja jossain määrin jopa ilman mitään muutoksia. Etanolia on myytävässä bensiinissäkin,, ja samaan aikaan meillä puhutaan, että bensiiniin sekotettaisiin tulevaisuudessa jopa 30 % etanolia. Rajan vetäminen siihen, kuka ajaa etanolilla ja kuka ei (eli ketä voidaan käyttövoimaverottaa ja ketä ei), on mahdoton vetää, kun esimerkiksi katsastuksessa ei voida mitenkään näyttää toteen onko auto muutettu käyttämään etanolia vai ei, tai kuinka paljon se etanolia sietää. Toisin on esimerkiksi mainituissa kaasu- ja dieselautoissa.

Eli kun ottaa järjen käteen, voi todeta että käyttövoimavero käyttöönotto etanolikonvertoiduille autoille ei olisi kovinkaan uskottava skenaario. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö joku valtionhallinnossa sellaista voisi keksiä ja jopa koittaa implementoida.

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

Eski kirjoitti:Onnistuiskohan myös tuo ttid muutoskatsastaa viinalle. Homma vaikuttaa siltä, että kossupullo hansikaslokerossa riittänee perusteluina viinankäytölle :lol:

Eski
nythän on saatavana de95 etanoolidieseliä.

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4378
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ED95 korkeaseosetanolista valmistettu diesel siis. Ei sovellu tavallisille dieselmoottoreille. Eikä liity etanolimuunnostukeen koska dieselmoottori ei käytä etanolia.
https://www.neot.fi/tuotteet/etanolidiesel-ed95/
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei muuta kuin konvertoimaan ttid asentamalla Scanian ED95-kelpoinen kone pellin alle. Ja sitten hakemaan leimasedän hyväksyntä ja tukirahat valtiolta :mrgreen:

Mono
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

rock n roll kirjoitti: nythän on saatavana de95 etanoolidieseliä.
Mistä tuota saa?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

St1 ei oo kai montaa asemaa vielä. Helsingistä saa tätä mönjää itse törmäsin tähän töissä kun tuli tullane. Kaania sisään mikä toimi tällä mönjällä ja myös säiliöautona kuljetti tätä samaa tavaraa.

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

vesa67 kirjoitti:ED95 korkeaseosetanolista valmistettu diesel siis. Ei sovellu tavallisille dieselmoottoreille. Eikä liity etanolimuunnostukeen koska dieselmoottori ei käytä etanolia.
https://www.neot.fi/tuotteet/etanolidiesel-ed95/

Juu ei sovellu ja ei ole muutenkaan mikään kuningas keksintö autoon pitää suuttimetkin vaihtaa/huoltaa 40tkm välein ja paine pumppu 60tkm välein ku on nii kuivaa tavaraa eikä liikkuvan metalliosat saa voitelua.

Mono
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

rock n roll kirjoitti:St1 ei oo kai montaa asemaa vielä. Helsingistä saa tätä mönjää itse törmäsin tähän töissä kun tuli tullane. Kaania sisään mikä toimi tällä mönjällä ja myös säiliöautona kuljetti tätä samaa tavaraa.
Paljonko litrahinta?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Markkuvaan kirjoitti:Edelleen hieman mietityttää tämä muutoskatsastus. Nykyisen hallituksen tietäen, niin en ihmettelisi ollenkaan, että keksisivät jonkun "kivan" lisäveron sitten näille viina-autoille. Itsellä katsatus lähellä ja ajattelin, jos tuon 200e kuittais samalla, mutta jännittää tulevaisuus 8O :lol: :lol: mittee ootta mieltä? kuka sen tietää?
Ei kai sitä tarvitse edes keksiä, kun eikö siellä tekstissä lue ihan selvästi, että käyttövoimavero muille kuin bensiinikäyttöisille henkilöajoneuvoille. Tätä noudatetaan kaasuautoissa, vaikka voidaan ajaa myös bensiinillä. Miksei sitten myös etanoliautoille kunhan saadaan niitä ensin rekisteröityä riittävästi. Ja tähän tarjotaan "houkutinta".
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Mono
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

vesa67 kirjoitti:ED95 korkeaseosetanolista valmistettu diesel siis. Ei sovellu tavallisille dieselmoottoreille. Eikä liity etanolimuunnostukeen koska dieselmoottori ei käytä etanolia.
https://www.neot.fi/tuotteet/etanolidiesel-ed95/
Etanolidiesel (ED95)

Etanoli ei sellaisenaan käy dieselmoottoriin huonon syttyvyytensä, ts. korkean oktaaniluvun vuoksi.
Etanolidieselissä käytetty etanoli voi teknisistä syistä sisältää vettä enintään 6,5 massaprosenttia,
jotta pakokaasujen typenoksiditasot saadaan pidettyä mahdollisimman alhaisina.

Etanolidiesel sisältää tyypillisesti 92 % vesipitoista etanolia, syttyvyyttä parantavia lisäaineita 5 % sekä
eettereitä ja isobutanolia 3 %. Jälkimmäiset toimivat denaturointiaineina.
Etanolidiesel ei sovellu tavallisiin dieselmoottoreihin, vaan se vaatii moottorin, jonka materiaalit,
polttoainesuuttimet ja käynnistinmoottori on suunniteltu korkeaa etanolipitoisuutta varten.
Tällä hetkellä niitä valmistaa laajamittaisesti ainoastaan Scania.
Etanolidieselin käyttöä ollaan aloittamassa Suomessa käyttöpilottien hyvien kokemuksien kannustamana.
http://www.oil.fi/fi/biopolttoaineet-bi ... omponentit
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4378
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Nyt kun kaiveli lisää tutkimuksia niin pääsi tuon etanolidieselin lämpöarvoon käsiksi ; 25,7 MJ/kg. ED85:sta kuluu 1,7 kertaisesti normidieseliin nähden. Eli kyllä se varsin etanolin oloista tavaraa onkin. Vaikea uskoa että dieselautoilijat haluaa käydä tankilla lähes kaksi kertaa useammin kun RE85:n kulutuslisästä on pidetty kamalaa porua koko sen markkinoilla olon ajan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Mono
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

vesa67 kirjoitti:Nyt kun kaiveli lisää tutkimuksia niin pääsi tuon etanolidieselin lämpöarvoon käsiksi ; 25,7 MJ/kg. ED85:sta kuluu 1,7 kertaisesti normidieseliin nähden. Eli kyllä se varsin etanolin oloista tavaraa onkin. Vaikea uskoa että dieselautoilijat haluaa käydä tankilla lähes kaksi kertaa useammin kun RE85:n kulutuslisästä on pidetty kamalaa porua koko sen markkinoilla olon ajan.
Puristussytytteisessä on parempi hyötysuhde, ei voine suoraan verrata RE85:teen.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Vastaa Viestiin