Sivu 15/25

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Pe Kesä 21, 2019 14:32
Kirjoittaja jormapaappa1235
AZP kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 13:44
^^ se laillisuuden ja laittomuuden rajatapaus syntyy siitä, että sörkitään auton järjestelmiä, jotka vaikuttavat tyyppihyväksynnässä hyväksyttyihin päästöihin, mm. kylmäkäynnistyspäästöihin. Lisäksi ahdetun moottorin minkäänlainen muuttaminen vaatii aina muutoskatsastuksen, joten se on sitten määrittelyasia täyttyykö tuo lain kirjaimen mukainen "muuttaminen" jo sillä että konvertoi moottoriohjauksen biopoweriksi ilman tehomuutoksia.
Juurikin tämä. EURO 3 -autoilla tämä ei ole minkäänlainen juridinen ongelma, mutta EURO 4 -aikaisilla autoilla minkäänlainen toiminnan muuttaminen on jo vähintäänkin kyseenalaista. Uteliaisuuttani laitoin Traficomille kysymystä aiheesta ja heidän kannastaan, katsotaan tuleeko jussin jälkeen minkäänlaista vastausta.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Pe Kesä 21, 2019 14:56
Kirjoittaja petrisa
jormapaappa1235 kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 14:32
AZP kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 13:44
^^ se laillisuuden ja laittomuuden rajatapaus syntyy siitä, että sörkitään auton järjestelmiä, jotka vaikuttavat tyyppihyväksynnässä hyväksyttyihin päästöihin, mm. kylmäkäynnistyspäästöihin. Lisäksi ahdetun moottorin minkäänlainen muuttaminen vaatii aina muutoskatsastuksen, joten se on sitten määrittelyasia täyttyykö tuo lain kirjaimen mukainen "muuttaminen" jo sillä että konvertoi moottoriohjauksen biopoweriksi ilman tehomuutoksia.
Juurikin tämä. EURO 3 -autoilla tämä ei ole minkäänlainen juridinen ongelma, mutta EURO 4 -aikaisilla autoilla minkäänlainen toiminnan muuttaminen on jo vähintäänkin kyseenalaista. Uteliaisuuttani laitoin Traficomille kysymystä aiheesta ja heidän kannastaan, katsotaan tuleeko jussin jälkeen minkäänlaista vastausta.
On sitten Suomessa paljon laittomilla autoilla ajelevia Saabisteja. Lisäksi myös käytettyjen myyjät mm. Nettiautossa niin liikkeet kuin yksityisetkin ihan auton tiedoissa ilmoittavat auton olevan bensa/etanoli muunnettuja. Laittomia autoja siis kauppaavat 8O
Miten on, kun myös firmat esim. Maptun kauppaa etanolisoftaus tuotteita? Manitaanko missään että auto pitää uudelleen viedä hyväksyntään tai se on laiton? No, enpä ole huomannut.

Ihan naurettavaa touhua alkaa tuollaista edes pähkäilemään ja pelkäämään jotain "valtion herraa" joka tulee ja pistää auton ajokieltoon ja omistajalle linnaa.
Ihan nyt on kyllä Juhannus tarinaa @AZP:llä, kun tuollaista pelottelua tänne laittaa. Tosin, onhan hän dieselmies, joten onhan se ymmärrettävää silloin jo periaatteen vuoksi.
Mutta....tehköön kuka miten tahansa ja pelätköön mitä tai ketä tahansa. Mikäli jormapaappalle tulee jorma otsaan tästä laittomuudesta ja on valtava herranpelko niin siten parempi kun ei sotkeudu näihin biopowereihin ollenkaan.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Pe Kesä 21, 2019 15:47
Kirjoittaja AZP
Ei ole mitään juhannustarinaa vaan ihan juridiikkaa ja sen tulkintaa. Tarkoitus ei ole pelotella vaan kertoa miten asia on noin niinkuin pykälien valossa, jos niitä haluaa seurata pilkulleen. Pykälien valossa myös 51 km/h viidenkympin alueella on ylinopeutta, mutta tosielämä on kuitenkin hieman ihmeellisempää.

Kyllä esim kaikki stage1-softatut Saabit, oli sitten Maptunin tai foorumilaisen päivittämiä, ovat Traficomin silmissä laittomia, ei siitä mihinkään pääse. Pelkkä isompi välijäähy turboautossa ilman softamuutostakin olisi muutoskatsastettava teholappujen kera. Omakin dieselsaabini on moottorin osalta laittomasti muutettu. Alustasarja tai liian isot pyörät ilman muutoskatsastusta on laittomasti muutettu jnpp.

Herranpelkoa jos on pöksyissä riittämiin, niin ei sellaisiin sitten kannata sotkeutua. Todellinen kiinnijäämisen riski tai minläänlaiset seuraamukset muutoskatsastamattomasta etanolikonversiosta on kuitenkin ihan olemattomia. Jokainen päättää kuitenkin itse mihin haluaa lähteä.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: La Kesä 22, 2019 09:08
Kirjoittaja petrisa
AZP kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 15:47
Ei ole mitään juhannustarinaa vaan ihan juridiikkaa ja sen tulkintaa. Tarkoitus ei ole pelotella vaan kertoa miten asia on noin niinkuin pykälien valossa, jos niitä haluaa seurata pilkulleen. Pykälien valossa myös 51 km/h viidenkympin alueella on ylinopeutta, mutta tosielämä on kuitenkin hieman ihmeellisempää.

Kyllä esim kaikki stage1-softatut Saabit, oli sitten Maptunin tai foorumilaisen päivittämiä, ovat Traficomin silmissä laittomia, ei siitä mihinkään pääse. Pelkkä isompi välijäähy turboautossa ilman softamuutostakin olisi muutoskatsastettava teholappujen kera. Omakin dieselsaabini on moottorin osalta laittomasti muutettu. Alustasarja tai liian isot pyörät ilman muutoskatsastusta on laittomasti muutettu jnpp.

Herranpelkoa jos on pöksyissä riittämiin, niin ei sellaisiin sitten kannata sotkeutua. Todellinen kiinnijäämisen riski tai minläänlaiset seuraamukset muutoskatsastamattomasta etanolikonversiosta on kuitenkin ihan olemattomia. Jokainen päättää kuitenkin itse mihin haluaa lähteä.

Tuo on kyllä @AZP täyttä asiaa :D

Joten ihan kai näin tällä palstalla voi kuitenkin suositella tekemään etanolikonversio, ellei sitä autoon jo ole tehty. Vielä kun niitä softamuutoksen tekijöitäkin löytyy tämän palstan kautta.
Muutoskatsastustahan ei tarvitse tehdä, niin eipä muuta kuin vain ajelee etanolilla. Ja jos oikein vuosikatsastus arveluttaa, niin voihan sitä sinne ajaa bensalla :wink:

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: La Kesä 22, 2019 18:36
Kirjoittaja I-Vaari
Monta vuotta samalla katsastusasemalla ei mitään ongelmiä MY2002 SAABin pakokaasujen kans. "mossemiehen" hitsattu 3"rööri 200cel katalysaatorilla ja katsastusmies totesi , että RE85 tankissa ja pakokaasut ca 285 kkm rullatulla mootorilla puhtamat kuin edes monella uudella bensakäytösellä henkilöautolla. Mita sitten väliä onko EURO3 tai EURO4 mootori jos viimeisestä ei ole pidetty huoltta tai paskakomponentit ohjamassa / säätämässä mootorin toimintoja. Ja Traficomissa uskottavasti Antero Apupojat töissä jos kansalaisia laskutetaan autoista mitä henkilö ei ole edes ostanut mutta jotekin on pääsenyt hänen nimiin , mitä semmöiset älykääpiöt tiedavat viellä autojen päästöistä tai laista.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: La Kesä 22, 2019 19:20
Kirjoittaja petrisa
I-Vaari kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 18:36
jos kansalaisia laskutetaan autoista mitä henkilö ei ole edes ostanut mutta jotekin on pääsenyt hänen nimiin
Mitä tuo lause tarkoittaa :?:

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: La Kesä 22, 2019 21:52
Kirjoittaja I-Vaari
Anteeksi , olen MaMu :D ja en puhu Suomea viellä riitävästi hyviin. Mutta jossakin sanomalehdessa oli artikkeli missä selvitetiin ehkä autovero ongelma koska TRAFI n järjestelmä teke mahdoliseksi sen , että yksitysyritäjän omistuksen oli siiretty(myyty) pari vanha autoromu mistä tuli jossakin vaihessa parin tonnin lasku. Ehkä tämä tietojärjestelmän virhe on korjattu mutta tämä on esimerkki miteen ammatitaidotomat henkilöt on pääsenyt virkaan.
Mutta aihesta - Jos SAAB illa on olemassa ns Biopower soft ja RE85 tankissa teke mahdoliseksi 20-25 KW enempä miksi siteen pitäis muutoskatsasta. Hieman ihmelisempi on ST 1 ns Etanooliboxi ,sen asennus ja käyttö ajoneuvossa missä edes polttoainejärjestelmä ehkä ei kestä RE85 käyttöä enempä kuin pari tankillista ja sen jälkeen on polttoaineletkut , tiivistet ja pumppu "eiliset".

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Ma Heinä 01, 2019 20:46
Kirjoittaja Juzze
Tässä on itellä jännä asia auton kans, en tiedä onko muilla, mutta ruotsista tuotu biopoweri, jonka rekisteriotteesta maininta vain bensasta ja suurin teho bensamallin mukaan, joka on jo valmiiksi 25hv vähemmän kuin biopoweri etanolilla.
Vin koodilla taas saabsiteltä katsottuna on aivan oikein biopower tiedot, mutta suomeen rekisteröitynä ne ei ole suomalaiseen rekisteriotteeseen koskaan päätyny, sikäli harmi, olisihan stage1 laittaminen silloin vielä alle 20%rajan sisällä.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Ma Heinä 01, 2019 21:45
Kirjoittaja aero
Olisihan se kiva jos tiedot olisi oikein, mutta ei tuolla sen 20% säännön osalta merkitystä käytännössä ole, koska:
A) se 20% lasketaan mallisarjan ja sukupolven tehokkaimmasta, eli teikäläisen auton (OG9-5 2007) kohdalla 260-heppaisesta Aerosta (ei taida se BP olla etanolillakaan tuota tehokkaampi?)
B) sitä stage1 -softaa ei kuitenkaan ole pussitestattu, joten ei sitä teholukemineen laillisesti leimattua saa ilman järjettömiä kustannuksia

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: La Heinä 13, 2019 09:21
Kirjoittaja Jonenii
Torstaina käytin Cabben katsastuksessa ja samalla tehtiin muutoskatsastus etanolille. Muuntotukihakemus laitettiin samoin tein matkaan. Saas nähdä koska rahat tulee tilille.
En tiedä onko mulla Catti huonossa kunnossa mutta kauan katsuri joutui kaasua polkemaan ennen kuin saatiin hyvät tulokset. Viime vuonna oli bensan kanssa samoja ongelmia. Putkena Maptun 3" 200cel.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: La Heinä 13, 2019 17:58
Kirjoittaja Janza
Jonenii kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 09:21
Torstaina käytin Cabben katsastuksessa ja samalla tehtiin muutoskatsastus etanolille. Muuntotukihakemus laitettiin samoin tein matkaan. Saas nähdä koska rahat tulee tilille.
Mä lähetin hakemuksen 23.5 ja vasta eilen sain ilmoituksen että on hyväksytty, mainittiin että rahat pitäisi tulla kuukauden sisällä hyväksynnästä.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2019 14:22
Kirjoittaja Jonenii
Janza kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 17:58
Jonenii kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 09:21
Torstaina käytin Cabben katsastuksessa ja samalla tehtiin muutoskatsastus etanolille. Muuntotukihakemus laitettiin samoin tein matkaan. Saas nähdä koska rahat tulee tilille.
Mä lähetin hakemuksen 23.5 ja vasta eilen sain ilmoituksen että on hyväksytty, mainittiin että rahat pitäisi tulla kuukauden sisällä hyväksynnästä.
Tänään tuli sähköpostiin ilmoitus hyväksytystä muuntohakemuksesta. Raha pitäisi ilmoituksen mukaan olla tililläni kuukauden sisällä.
Alle 2 viikkoa oli käsittelyaika.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Ma Elo 05, 2019 07:54
Kirjoittaja Jonenii
Jonenii kirjoitti:
Ke Heinä 24, 2019 14:22
Janza kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 17:58
Jonenii kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 09:21
Torstaina käytin Cabben katsastuksessa ja samalla tehtiin muutoskatsastus etanolille. Muuntotukihakemus laitettiin samoin tein matkaan. Saas nähdä koska rahat tulee tilille.
Mä lähetin hakemuksen 23.5 ja vasta eilen sain ilmoituksen että on hyväksytty, mainittiin että rahat pitäisi tulla kuukauden sisällä hyväksynnästä.
Tänään tuli sähköpostiin ilmoitus hyväksytystä muuntohakemuksesta. Raha pitäisi ilmoituksen mukaan olla tililläni kuukauden sisällä.
Alle 2 viikkoa oli käsittelyaika.
Tänään näkyi tulleen 200€ tilille. Reilu 3 viikkoa meni. Kannattaa hakea helpot eurot pois :saab:

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Ma Elo 05, 2019 09:24
Kirjoittaja petrisa
Juuri näin minäkin tein :twisted:

En hakenut muutostukea vaan vaihdoin biopoweroidun ng9-3:n vastaavaan dieseliin :lol:
Alkoi v***taa re85:n hinnoittelu, kun kiersin Suomea 2000 km edestä kesällä. Pääkaupunkiseudullakin diesel alle 1,30 ja re85 taas yli 1,10 :twisted:
Siihen loppui minun etanoliautoilu, s****na.

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Lähetetty: Ma Elo 05, 2019 14:18
Kirjoittaja Jonenii
No pakko tunnustaa että niin mäkin tein jo 3 vuotta sitten.

Diesel Marsulla tulee ajettua kaikki pidemmät matkat ja Saabit on nurkka ajeluihin.
Meillä vielä molemmat sabat automaatteja niin kulutuslukemia ei paljon kannata huudella :D :D