Öljynvaihtoväli
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Öljynvaihtoväli
Minulla alkaa olemaan reilu 10thk ajettuna edellisestä öljynvaihdosta ja tässä tallilla tutkiskelin öljynmittatikkua. Auto 9-3 tehtaan biopower.
Öljy on edelleen maksimissa ja jos öljyn väriä vertaa noihin bensiinillä käyviin moottoreihin, niin se näyttää edelleen lähes vastavaihdetulta.
Vain kevyttä tummumista jos vertaa bensamoottoreiden mustaan öljynväriin.
Olen ymmärtänyt, että näissä biopowereissa pitäisi vaihtaa öljyt tiheämmin mutta ainakin jos tuota nokeentumista seuraa, niin se ei tunnu perustellulta. Minkähän takia biopowerissa pitää tihentää öljynvaihtoa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Öljy on edelleen maksimissa ja jos öljyn väriä vertaa noihin bensiinillä käyviin moottoreihin, niin se näyttää edelleen lähes vastavaihdetulta.
Vain kevyttä tummumista jos vertaa bensamoottoreiden mustaan öljynväriin.
Olen ymmärtänyt, että näissä biopowereissa pitäisi vaihtaa öljyt tiheämmin mutta ainakin jos tuota nokeentumista seuraa, niin se ei tunnu perustellulta. Minkähän takia biopowerissa pitää tihentää öljynvaihtoa vai olenko ymmärtänyt väärin?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Öljynvaihtoväli
Tehdasmallissa on 1v/15tkm
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Öljynvaihtoväli
Tihennetty öljyn vaihtovälisuosistus taitaa perustua kokemukseen ja lähinnä jos autolla on ajettu aikaisemmin bensalla. Etanoliin siirtyminen liottaa niitä liejuja sieltä ja voivat lähteä liikkeelle ja tukkia öljysihdin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Öljynvaihtoväli
Kyllä mulla ainakin biopoweroidussa moottorissa moottoriöljy tummuu ihan siinä missä bensallakin. Jos moottoriöljy näyttää puhtaalta ja kirkkaalta 10tkm ajon jälkeen niin silloin se ei hoida yhtä moottoriöljyn tärkeää tehtävää, eli puhtaanapitoa. Suosittelen öljymerkin vaihtoa.
Biopowerin tiheämpi öljynvaihto perustuu öljyn mm. happamoitumiseen ja voiteluominaisuuksien huonontumiseen kun etanolia on öljyn seassa. Kylmäkäynnistyksissä moottoriöljyn sekaan pääsee etanolia ja liiallinen etanoli öljyn seassa ei ole hyvä juttu. Öljyn voitelukyky huononee ja hapan moottoriöljy kuluttaa/syövyttää paikkoja ajan saatossa.. Itse vaihdan 10tkm välein öljyt.
Biopowerin tiheämpi öljynvaihto perustuu öljyn mm. happamoitumiseen ja voiteluominaisuuksien huonontumiseen kun etanolia on öljyn seassa. Kylmäkäynnistyksissä moottoriöljyn sekaan pääsee etanolia ja liiallinen etanoli öljyn seassa ei ole hyvä juttu. Öljyn voitelukyky huononee ja hapan moottoriöljy kuluttaa/syövyttää paikkoja ajan saatossa.. Itse vaihdan 10tkm välein öljyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Öljynvaihtoväli
" Kyllä mulla ainakin biopoweroidussa moottorissa moottoriöljy tummuu ihan siinä missä bensallakin. Jos moottoriöljy näyttää puhtaalta ja kirkkaalta 10tkm ajon jälkeen niin silloin se ei hoida yhtä moottoriöljyn tärkeää tehtävää, eli puhtaanapitoa. Suosittelen öljymerkin vaihtoa."
Sama Castrol 5W 40 kuin bensiiniautoissakin on käytössä. Ainakin tuossa 9-5 ;ssa väri menee samalla öljyllä tuolla matkalla mustaksi.
No tuon 15 000 yli en ainakaan aja ilman vaihtoa. Sillä voi olla merkitystä, että tällä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa.
Sama Castrol 5W 40 kuin bensiiniautoissakin on käytössä. Ainakin tuossa 9-5 ;ssa väri menee samalla öljyllä tuolla matkalla mustaksi.
No tuon 15 000 yli en ainakaan aja ilman vaihtoa. Sillä voi olla merkitystä, että tällä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Öljynvaihtoväli
Öljy asian tuntijat, ei se ihan noinkaan mene, öljyillä itsellään on myös taipumusta ns. kulua, leikkaantua tms. ja lämmön vaikutuksestaHitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:" Kyllä mulla ainakin biopoweroidussa moottorissa moottoriöljy tummuu ihan siinä missä bensallakin. Jos moottoriöljy näyttää puhtaalta ja kirkkaalta 10tkm ajon jälkeen niin silloin se ei hoida yhtä moottoriöljyn tärkeää tehtävää, eli puhtaanapitoa. Suosittelen öljymerkin vaihtoa."
Sama Castrol 5W 40 kuin bensiiniautoissakin on käytössä. Ainakin tuossa 9-5 ;ssa väri menee samalla öljyllä tuolla matkalla mustaksi.
No tuon 15 000 yli en ainakaan aja ilman vaihtoa. Sillä voi olla merkitystä, että tällä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa.
tummentua. Esson baarin juttuja, että öljyn väristä näkee kuinka hyvää se on.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Öljynvaihtoväli
Eipä se ihan pidä paikkaansa tuokaan.. kyllä se on vain niin että jos öljy ei tummu tai muuta väriään vaan pysyy kirkkaana esimerkiksi 10tkm jälkeen niin silloin se ei puhdista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Öljynvaihtoväli
Kyllä mullakin on femmassa öljyn tummuminen vähentynyt TODELLA paljon kun on tullut noin 40tkm etanoli ajoa. Nyt ajettu miltein 7000tkm ja öljy on vain hieman tummunut. 30tkm jälkeen oli vielä huomattavasti tummenpaa tuon verran ajetut öljyt.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Öljynvaihtoväli
Jos se on tehtaan biopower niin voi olla että sillä on suurin osa ajosta ajettu etanolilla. Ei siellä silloin ole mitä puhdistaa, eli eihän se silloin mustaksi muutu. Mutta etanolijäämät huohottuu huonommin pois sieltä öljyn seasta kuin bensajäämät, ja lisäksi etanolijäämien puhdistava vaikutus "tappelee" siellä öljyssä sen voiteluominaisuuksien kanssa. Siksi ne on hyvä vaihtaa hyvissä ajoin väristä riippumatta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Öljynvaihtoväli
Auttaako 95 bensan max 10 prosenttia etanolia moottorin puhtaana pysymiseen millään lailla?
Re: Öljynvaihtoväli
Tihennetty öljynvaihtoväli on määrätty koska palamatonta etanolia pääsee etenkin kylmällä koneella männänrenkaiden ohi öljyn sekaan ja öljy "laimenee".
Jos tähän lisätään vielä pätkä ajo niin etanoli ei haihdu öljystä.
Jos tähän lisätään vielä pätkä ajo niin etanoli ei haihdu öljystä.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Öljynvaihtoväli
Tänään katselin tuota öljyä öljytikun nokassa,ja se näytti vähän samanlaiselta kuin ruosteinen vesi.
Kummallisen ruskeata oli.
Kummallisen ruskeata oli.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Öljynvaihtoväli
Omassa tehdas-biopowerissa hyvin lievää tummumista sanoisin, öljytason pinta pysyy 10 tkm nätisti maksimin tuntumassa. Öljynä toistaiseksi "vanha" Mobil 1 0W-40.
Viimeksi muokannut Trooper_75, To Maalis 15, 2018 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Öljynvaihtoväli
Onko sulla Trooper jälkiohjelmoitu biopoweriksi? Minulla ainakin tuossa tehtaan biopowerissa (2008) on ihan erilainen öljytikku.
Kokonaan metallinen kärjestä ja parempi tarkastella kuin tuo muovinokka. Vai onko tuo tikku muuttunut kaikkiin 9-3 jossakin kohtaa?
Kokonaan metallinen kärjestä ja parempi tarkastella kuin tuo muovinokka. Vai onko tuo tikku muuttunut kaikkiin 9-3 jossakin kohtaa?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Öljynvaihtoväli
Tehdasbiopoweri 9-5 kaikkien paperien mukaan on, 9-3 tietty eri koneella...