Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
karivanner 9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 28, 2018 15:35

Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja karivanner 9-5 »

Oli monta keskustelua, mutta missään ei tuntunut olevan nyt apua.

Hain viikko sitten 2003 9-5 V6 farkun, mihin vaihdettu jossain vaiheessa biosofta. Valmistajasta ei tietoa.

Auto toimi hienosti. Ajettiin kotio niin aamusta ei käynnistynyt. Lohkolämmitin päälle no viiden minuutin päästä lähti käyntiin ok.

Seuraavana aamuna autoa siirrettiin pihassa, käynnisty ok

Tänään piti siirtää talliin ruostehommia varten niin ei käyntiin millään.

Etanolia on 1/4 tankkia. Pakkasta -6
Asento tunnistin ja bensapumppu edellinen omistaja vaihtanut.

Akku oli ainakin kypsä, sen hain jo uuden mutta ei lähtenyt apuvirrallakaan. Uusi akku on vielä asentamatta kun on latauksessa

Ehdotuksia? Meinasin hakea tankkiin 95:sta se ei haitanne eli voihan tuossa käyttää 95ja98 eikös niin? Joku väitti ettei kaikki softat tykkää.

Etanolihan tykkää kerätä vetta, olisko vaan niin vetistä?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

V6 on pelkkä etanoliauto, johtuen moottorin rakenteesta. ECUssa kahdet kartat on käytössä moottorin eri puoliskoille, joten tilaa biopowerille ei ole.

Tosin et ole yksin ongelmien kanssa. Tänään sain kyselyä kesällä softatusta autosta, joka myös jättänyt käynnistymättä. Starttaa kyllä, mutta ei käynnisty, joskus taas käynnistyy ongelmitta. Mitään selkeää olosuhdetta ei tuntunut olevan, vain hieman viilentynyt keli. Toki välillä auto on ollut lämpimässä hallissakin ja silti jättänyt käynnistymättä. Tähän kuitenkin pätee jonkinlainen vianetsintästrategia, eli polttoaine ja sytkä. Pitää koittaa löytää yhteinen tekijä tälle ongelmalle ja ratkaista se. Päivitän lisätietoa, kun sitä on saatavilla.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
karivanner 9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 28, 2018 15:35

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja karivanner 9-5 »

Saatiin lykättyä suuliin ja pari isoa lämmitintä millä saatiin tila lämpimäksi.

Kun auto lämpesi kunnolla niin lähti moitteetta käyntiin. Vaikuttaisi pahasti siltä että etanolia on kertynyt kunnolla vettä ja se oli jäässä. Ilmeisesti ei auta kuin tenulla yrittää saada vesi pois.

Kiitos tuosta 95/98 tiedosta.
karivanner 9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 28, 2018 15:35

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja karivanner 9-5 »

Niin ja muuten onko sillä merkitystä että tähän on vaihdettu muuten koko ecu, eli silti vaan etanoli?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Siltikin vain etanoli, koska...
jcarlson kirjoitti:Vaikka V6 onkin Trionic 7 ja ecun rauta on sama niin softa on perustavanlaatuisesti erilainen kahden sylinteribankin takia eli esim. sytytys- ja polttoainekarttoja on tuplaten ja tietysti per bankki on pyttyjä vain 3 eikä 4. Tästä syystä Biopower-konversio ei onnistu kuten 4-sylinteriseen joissa voi ottaa Biopower-softan adaptaatiorutiineineen pohjalle ja kalibroida kartat sopimaan eri vuosimalleihin ja moottorityyppeihin.
Täällä vaihdettiin bensaboksiin ja auto käyntiin bensalla. JC:n kanssa keskustelin asiasta ja on mahdollista, että nollakeli on kaikkein haastavin käynnistymisen kannalta ja rikastusta on tässä tapauksessa saattanut tulla niin paljon, että tulpat on kastuneet. Tätä autoa kyllä koitettiin käyntiin kaasupoljin pohjassa, tämän pitäisi katkaista polttoaineensyöttö Trionicissa, mutta jostain syystä ei ollut mitään apua. Bensaboksilla etanolit tankissa lupaili jo käyntiin, joten otettiin etanolit pois tankista ja bensaa tilalle. Laakista käyntiin. Kylmemmällä kelillä ei pitäisi olla ongelmia, mutta voi olla et talvi menee nyt bensalla.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
karivanner 9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 28, 2018 15:35

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja karivanner 9-5 »

Otin boksin pois ja lähti tutkittavaksi. Boksi on väärästä autostakin, tuossa on ratissa vaihteenvalitsimet ja ne ei ole toimineet. Softattu boksi on 9-3 saabin manuaalivihteisen boksi.

Katellaan kun boksit tulee takaisin, onko saatu oikeaan boksiin kunnollinen softa vai laitetaanko orkkis 98 takas.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei niissä moottorinohjainbokseissa mitään eroa raudassa ole, tarrat voi viitata historiaan jolloin ecu on saattanut olla mistä tahansa T7 autosta peräisin mutta kun sinne jyrätään softa yli niin menneillä ei ole väliä.

Ihan kokemuksesta tiedän että nollakelit on haastavia etanolikäytössä ja testaamattomat pikasoftat kyllä erottuu toimivista versioista. Yleensä asiaa hankaloittaa vielä antureiden, ilmavuotojen ja muiden kokonaisuuteen vaikuttavien tekijöiden summa joten ihan yksiselitteinen se lopputulema ei aina ole.
Bensalla käynnistyy helpommin hankalissakin olosuhteissa ja huonommalla raudalla mutta kun konehuone on kunnossa ja softa säädetty ja testattu riittävästi niin etanolilla saa koneen käyntiin 20-30 asteen pakkasesta samoin kuin bensallakin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

OG Kolkki RE85 Softa asennettu ↑
Mitään muuta ongelmaa en ole huomannut viinan kanssa kuin,joskus hyvin harvoin saattaa joutua starttaamaan kaksi kertaa.
Ja tämäkin vaiva korjaantui rikkinäisen by-passin uusimisella, sekä kaikki alipaine letkut on vaihdettu.
Kuin myös huohotinjärjestelmän päivitys on tehty,ja jos tuo starttaamis ongelma uusiutuu niin se poistuu lorauttamalla 10l bensaa
joukkoon täyteen tankatessa.
Mutta eipä tänä talvena ole vielä mitään ongelmia ilmennyt.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
karivanner 9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 28, 2018 15:35

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja karivanner 9-5 »

Boksin softaa on korjailtu nyt kuulemma kylmäkäynnistyksen osalta paremmaksi. Saapunee postissa tällä viikolla, pääsee testaamaan kunhan taas pakkaset saapuu.

Edellinen softa oli JCarlsson ja samassa paikassa nyt parantelivat.
karivanner 9-5
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 28, 2018 15:35

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja karivanner 9-5 »

Sen verran päivitystä, että nyt kun tuli yli -10 asteen pakkaset niin uudella softalla on lähtenyt käyntiin.

Starttaaminen on pidempää kuin bensa-autolla mutta käynnistyy ainakin.

Aikaisemmin heti kun tuli pakkasta niin ei startannut.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hyvin on toiminut pakkasilla, tähän asti.
Ensi viikolle on luvattu (saa nähdä pitääkö ennuste paikkaansa) -30...-40 C pakkasta.

Mahtaako lähteä käyntiin. Oliskohan syytä tankata vähän enempi bensaa tankkiin.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Pakkaset poistu ja nyt ei käynnisty ... . Koska rapakon eteläpuolella RE85 ei saatavilla jouduin tankkamaan E98 tankiin täyteen ja sen jälkeen n 400 km kova ajoa. Jos oli -25 pakkanen sitten käynistymisen kans ei ongelmaa. Nyt -5 ja SAABi nipinnapin käynnisty , musta savu ja hirveä bensan haju ja mootorin kierokset ei nouse. 0 ja -5 välillä ei ollenkaan käynnistynyt vain ainostaan hirveä bensan haju pakoputkesta ja jouduin tilamaan taksin kaupunkireissua varteen. :mrgreen:
En ymmärä missä ongelma. Onko OG 9-5 SAABin sielu nyt noin "vihreä " että bensa enä ei kelpaa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

I-Vaari kirjoitti:
To Tammi 24, 2019 23:43
Pakkaset poistu ja nyt ei käynnisty ... . Koska rapakon eteläpuolella RE85 ei saatavilla jouduin tankkamaan E98 tankiin täyteen ja sen jälkeen n 400 km kova ajoa. Jos oli -25 pakkanen sitten käynistymisen kans ei ongelmaa. Nyt -5 ja SAABi nipinnapin käynnisty , musta savu ja hirveä bensan haju ja mootorin kierokset ei nouse. 0 ja -5 välillä ei ollenkaan käynnistynyt vain ainostaan hirveä bensan haju pakoputkesta ja jouduin tilamaan taksin kaupunkireissua varteen. :mrgreen:
En ymmärä missä ongelma. Onko OG 9-5 SAABin sielu nyt noin "vihreä " että bensa enä ei kelpaa?
Näköjään sitten OG9-5:sta vaivaa sama ongelma kuin NG9-3:sta siirryttäessä etanolista bensaan.
Ainakin Trionic8 kohdalla on ongelmia kylmäkäynnistyksen oppimisen kanssa. Kylmäkäynnistysasetukseksi jää etanoli, jolloin bensaa tankissa rikastaa ihan helvetisti. Mustaa savua, bensan katkua ja sammumista tai ainakin hyvin lähellä sitä.

Toiminta palautuu bensalle ainakin käyttämällä ECU:n sulaketta irti, jolloin ECU resetoituu. Trionic8 kohdalla resetointi tapahtuu myös seuraavasti: kaasupoljin pohjaan, virta päälle ja startaus. Resetoituu ja lähtee käymään normaalilla tavalla sekä jää tyhjäkäynnille kunnes kaasupoljin vapautetaan. En tiedä toimiiko tämä Trionic7:ssa.
On olemassa myös toinen tapa. Siinä starttauksen aikana painetaan hiukan kaasupoljnta, jolloin kaasuläppä on vähän auki muttei liikaa. Kone lähtee käymään suuremmilla kierroksilla ja ei tukehdu liialliseen rikastukseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja Makwe »

teesalama kirjoitti:
To Tammi 24, 2019 21:58
Hyvin on toiminut pakkasilla, tähän asti.
Ensi viikolle on luvattu (saa nähdä pitääkö ennuste paikkaansa) -30...-40 C pakkasta.

Mahtaako lähteä käyntiin. Oliskohan syytä tankata vähän enempi bensaa tankkiin.
Ihan hirmu pakkasista ~-40C ei ole tietoa mutta sen alta käynnistyy kyllä hienosti ihan pelkällä etanolilla. Kerran jopa -35C ilman lohkolämmitintä kun oli huomaamatta irronnut liitin konehuoneesta, eikä edes prötänny.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pakkaset tuli ja sitten ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

OG Kolkki
Mutta eipä tänä talvena ole vielä mitään ongelmia ilmennyt.
Pakkaset lähti ( +3°C ) ja lähtee käyntiin...vai lähteekö.
1.Kerta käyntiin, ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä.
2.Kerta käyntiin, ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä.
3.Kerta käyntiin, jaksaa käydä tyhjäkäyntiä, ei kestä kaasua.
4.Kerta käyntiin, jaksaa käydä tyhjäkäyntiä, kestää kaasua, ajoon ja hetken vielä auto epäröi kaasun kanssa.
5.n.150m ajon jälkeen toiminta normaalia.

Summa summarum.
Täytyy varmaan käyttää pihassa jonkin aikaa ennenkuin seuraavan kerran lähtee ajoon. näin nollakelien vallitessa.
Tai sitten pitänee tehdä vierailu bensamittarille.
Pakkasessa/lämpimämmässä ilmanalassa tätä ilmiötä ei ilmene, vaan se on tämä 0 kelit.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin