9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Jänä
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 10, 2019 19:35

Re: 9-3 1.8t -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Jänä » Pe Maalis 29, 2019 05:46

:lol: Mainiota. Juuri tuo kotimaisuus ja päästöjen väheneminen painavat vaakakupissa eniten, jos siinä samalla hieman säästää en pane hanttiin. (Ja ei hajota konetta) Tässä pähkäilen nyt noiden fuel flex finlandin ja eflexfuelin välillä. Onko kokemusta kumpiko olisi parempi? Fuel flex finland on 130 € edullisempi. Öljyt olen vaihdellut muutoinkin aina kymppitonnin välein ja täytyy hieman lyhentää siitäkin. Olen kyllä sen verta hermoheikko, että vaihtelen ainakin alussa tuota sihtiäkin samalla. Tarvinneeko tuota moottorin huuhtelua tehdä esim. ekan tankillisen jälkeen? Aion kyllä ajella pelkällä etanolilla ellei tuo kylmäkäynnistys mene ihan mahdottomaksi.
Viimeksi muokannut Jänä, La Maalis 30, 2019 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mono
"Aero"
Viestit: 450
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: 9-3 1.8t -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Mono » Pe Maalis 29, 2019 23:52

Vaihto 10tkm välein on hyvä, muuta ei tarvita.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

noob
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 15:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja noob » La Maalis 30, 2019 08:29

Ei ole kokemusta kuin eflexistä. Sihdillä tarkoitin ihan öljypohjan irrottamista vaativaa operaatiota, kun oletan että useimmissa moottoreissa on suodattimen lisäksi jonkinlainen karkea sihti... kuten todettua en tosin osaa sanoa onko vaparissa ja kuinka karstoittuvaa laatua kone itsessään on (huoltohistoria toki vaikuttaa myös). Öljysuodattimen vaihdan joka öljynvaihdossa. Itse olen ajatellut etanolin ”pesevän” tarpeeksi, viisaammat tietänee kannattaako esim. Forte-käsittely lisäksi?

Edit. typo
# 5916 9³ 2,0 vector SS -07, 9000 2,3 CSE -96, 96L -77 projekti, Subaru outback 2.5i -05
ex 9³ 2,0 SE -99, 9⁵ 2,3 aero wagon -06, 9³ 1,9tids linear SS -08, 9000 CD 2,0 -97

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5595
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Maalis 30, 2019 09:25

Kyseessä on "Opelin" moottori, joka muistaakseni tuotiin ainoastaan pohjoismaiden markkinoille 1.8t:tä halvemmaksi moottorivaihtoehdoksi. Hintaero oli joku 2500 €. Itselläni oli työsuhdeautona 2004-2008 vm. 2005 9-3SS 1.8i.

Muistelisin, että Opelin 2.2 -moottoriin (jota käytettiin mm. Vectrassa) ei suositeltu käytettäväksi 95E10 -bensiiniä, koska siinä oli liikaa etanolia bensiinin seassa. Piti käyttää 98E5:sta. Joten en välttämättä itse lähtisi muuttamaan 1.8i:täkään etanolivetoiseksi :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8820
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja AZP » La Maalis 30, 2019 09:39

Se 2.2 on vanhemman sukupolven suoraruiskutusmoottori, minkä vuoksi etanoli ei siihen sovi.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3022
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Maalis 30, 2019 09:41

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Maalis 30, 2019 09:25
Muistelisin, että Opelin 2.2 -moottoriin (jota käytettiin mm. Vectrassa) ei suositeltu käytettäväksi 95E10 -bensiiniä, koska siinä oli liikaa etanolia bensiinin seassa. Piti käyttää 98E5:sta. Joten en välttämättä itse lähtisi muuttamaan 1.8i:täkään etanolivetoiseksi :roll:
Ainakaan Opelin 2.2 Direct (korkeapainesuoraruiskutus) ei suositella 95E10 bensaa, koska sen väiteteään rikkovan korkeapainepumpun kumikalvot. Ennen tätä direct-mallia olevista 2.2 koneista en mene sanomaan mitään muuta kuin, että niissä on sama peruskone tavallisella ruiskutuksella. Tätä myös Vecta C malleissa alkupäässä käytettiin. Joten niissä tuskin on mitään todellista estettä 95E10 bensalle, Direct tuli C2 versioon ja se on eri juttu.

Näissä Direct koneissa on nokka-akselin päässä korkeapaine pumppu, joka tekee max 100 bar paineen öljytoimisella epäkeskokalvopumpulla. Polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin.

ps. tämä 2.2 kone perinteisellä ruiskulla (Vectra C) on kai sama kone mitä on Opel Omegoissa oli ja niitä on runsaasti etenolibokseilla käytössä ilman ongelmia.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Jänä
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 10, 2019 19:35

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Jänä » La Maalis 30, 2019 14:34

Ohjekirja määrittelee käytettäväksi 95e:tä...

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Maalis 30, 2019 16:21

Silloin kun ohjekirja on painetu, ei ollut sellaista 95 oktaanista polttoainetta jossa on 10% etanolia seassa. 95E10 tuli Suomessa markkinoille muistaakseni vuonna 2011.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Jänä
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 10, 2019 19:35

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Jänä » La Maalis 30, 2019 20:10

Ok. Siispä 95 okt. Eflex kuitenkin väittää rekkarin perusteella boxinsa soveltuvaksi autooni. Mitenhän sitten nyt lie?

Mono
"Aero"
Viestit: 450
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Mono » La Maalis 30, 2019 20:42

Jänä kirjoitti:
La Maalis 30, 2019 20:10
Mitenhän sitten nyt lie?
Boxi kiinni ja "kovaa" ajoa.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3022
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Maalis 30, 2019 22:33

Mono kirjoitti:
La Maalis 30, 2019 20:42

Boxi kiinni ja "kovaa" ajoa.
Juurikin noin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Jänä
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 10, 2019 19:35

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Jänä » Su Maalis 31, 2019 18:38

:lol: jeps! Nyt enää vain päätös kumpi boxi...

Avatar
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3073
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Svc » Su Maalis 31, 2019 19:36

Päädyin itse eFlexFuelin boksiin ihan asiakaspalvelun takia. FlexFuel Finlandin viestintä ei oikein vakuuttanut kun koitin kysellä noista etukäteen.
Kysymyksiin vastattiin lähinnä yhdellä sanalla.

Lisäksi eFlexfuelin boksi vaihtui softavian takia takuuna niin, että kun sunnuntai-iltana laitoin sähköpostia, niin vaihtoboksi oli postilaatikossa jo tiistaina iltapäivällä.

Muutoskatsastus K1-asemalla kuului lisäksi boksin hintaan. En tosin tiedä, onko tuosta katsastuksesta muuta hyötyä, kuin että valtio voi alkaa noita verottamaan jossain vaiheessa. :roll:
Svc #1509,
Pitäähän miehellä leluja olla: Saab 9-5 -00 (E85+Stage 1), Citroën C5 2.0 HDi -11

Jänä
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 10, 2019 19:35

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Viesti Kirjoittaja Jänä » Ma Huhti 01, 2019 04:12

Kiitos, tuo selvensi päätöstä. Sain samansuuntaista käsitystä itsekin noista eroista. Eflex on vielä käsittääkseni monipuolisempikin. Kiitos kaikille.

Vastaa Viestiin