Sivu 2/2

Re: 9-3 1.8t -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2019 05:46
Kirjoittaja Jänä
:lol: Mainiota. Juuri tuo kotimaisuus ja päästöjen väheneminen painavat vaakakupissa eniten, jos siinä samalla hieman säästää en pane hanttiin. (Ja ei hajota konetta) Tässä pähkäilen nyt noiden fuel flex finlandin ja eflexfuelin välillä. Onko kokemusta kumpiko olisi parempi? Fuel flex finland on 130 € edullisempi. Öljyt olen vaihdellut muutoinkin aina kymppitonnin välein ja täytyy hieman lyhentää siitäkin. Olen kyllä sen verta hermoheikko, että vaihtelen ainakin alussa tuota sihtiäkin samalla. Tarvinneeko tuota moottorin huuhtelua tehdä esim. ekan tankillisen jälkeen? Aion kyllä ajella pelkällä etanolilla ellei tuo kylmäkäynnistys mene ihan mahdottomaksi.

Re: 9-3 1.8t -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2019 23:52
Kirjoittaja Mono
Vaihto 10tkm välein on hyvä, muuta ei tarvita.

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 08:29
Kirjoittaja noob
Ei ole kokemusta kuin eflexistä. Sihdillä tarkoitin ihan öljypohjan irrottamista vaativaa operaatiota, kun oletan että useimmissa moottoreissa on suodattimen lisäksi jonkinlainen karkea sihti... kuten todettua en tosin osaa sanoa onko vaparissa ja kuinka karstoittuvaa laatua kone itsessään on (huoltohistoria toki vaikuttaa myös). Öljysuodattimen vaihdan joka öljynvaihdossa. Itse olen ajatellut etanolin ”pesevän” tarpeeksi, viisaammat tietänee kannattaako esim. Forte-käsittely lisäksi?

Edit. typo

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 09:25
Kirjoittaja Turbo Sensonic
Kyseessä on "Opelin" moottori, joka muistaakseni tuotiin ainoastaan pohjoismaiden markkinoille 1.8t:tä halvemmaksi moottorivaihtoehdoksi. Hintaero oli joku 2500 €. Itselläni oli työsuhdeautona 2004-2008 vm. 2005 9-3SS 1.8i.

Muistelisin, että Opelin 2.2 -moottoriin (jota käytettiin mm. Vectrassa) ei suositeltu käytettäväksi 95E10 -bensiiniä, koska siinä oli liikaa etanolia bensiinin seassa. Piti käyttää 98E5:sta. Joten en välttämättä itse lähtisi muuttamaan 1.8i:täkään etanolivetoiseksi :roll:

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 09:39
Kirjoittaja AZP
Se 2.2 on vanhemman sukupolven suoraruiskutusmoottori, minkä vuoksi etanoli ei siihen sovi.

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 09:41
Kirjoittaja petrisa
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Maalis 30, 2019 09:25
Muistelisin, että Opelin 2.2 -moottoriin (jota käytettiin mm. Vectrassa) ei suositeltu käytettäväksi 95E10 -bensiiniä, koska siinä oli liikaa etanolia bensiinin seassa. Piti käyttää 98E5:sta. Joten en välttämättä itse lähtisi muuttamaan 1.8i:täkään etanolivetoiseksi :roll:
Ainakaan Opelin 2.2 Direct (korkeapainesuoraruiskutus) ei suositella 95E10 bensaa, koska sen väiteteään rikkovan korkeapainepumpun kumikalvot. Ennen tätä direct-mallia olevista 2.2 koneista en mene sanomaan mitään muuta kuin, että niissä on sama peruskone tavallisella ruiskutuksella. Tätä myös Vecta C malleissa alkupäässä käytettiin. Joten niissä tuskin on mitään todellista estettä 95E10 bensalle, Direct tuli C2 versioon ja se on eri juttu.

Näissä Direct koneissa on nokka-akselin päässä korkeapaine pumppu, joka tekee max 100 bar paineen öljytoimisella epäkeskokalvopumpulla. Polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin.

ps. tämä 2.2 kone perinteisellä ruiskulla (Vectra C) on kai sama kone mitä on Opel Omegoissa oli ja niitä on runsaasti etenolibokseilla käytössä ilman ongelmia.

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 14:34
Kirjoittaja Jänä
Ohjekirja määrittelee käytettäväksi 95e:tä...

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 16:21
Kirjoittaja Pakari
Silloin kun ohjekirja on painetu, ei ollut sellaista 95 oktaanista polttoainetta jossa on 10% etanolia seassa. 95E10 tuli Suomessa markkinoille muistaakseni vuonna 2011.

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 20:10
Kirjoittaja Jänä
Ok. Siispä 95 okt. Eflex kuitenkin väittää rekkarin perusteella boxinsa soveltuvaksi autooni. Mitenhän sitten nyt lie?

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 20:42
Kirjoittaja Mono
Jänä kirjoitti:
La Maalis 30, 2019 20:10
Mitenhän sitten nyt lie?
Boxi kiinni ja "kovaa" ajoa.

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: La Maalis 30, 2019 22:33
Kirjoittaja petrisa
Mono kirjoitti:
La Maalis 30, 2019 20:42

Boxi kiinni ja "kovaa" ajoa.
Juurikin noin.

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: Su Maalis 31, 2019 18:38
Kirjoittaja Jänä
:lol: jeps! Nyt enää vain päätös kumpi boxi...

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: Su Maalis 31, 2019 19:36
Kirjoittaja Svc
Päädyin itse eFlexFuelin boksiin ihan asiakaspalvelun takia. FlexFuel Finlandin viestintä ei oikein vakuuttanut kun koitin kysellä noista etukäteen.
Kysymyksiin vastattiin lähinnä yhdellä sanalla.

Lisäksi eFlexfuelin boksi vaihtui softavian takia takuuna niin, että kun sunnuntai-iltana laitoin sähköpostia, niin vaihtoboksi oli postilaatikossa jo tiistaina iltapäivällä.

Muutoskatsastus K1-asemalla kuului lisäksi boksin hintaan. En tosin tiedä, onko tuosta katsastuksesta muuta hyötyä, kuin että valtio voi alkaa noita verottamaan jossain vaiheessa. :roll:

Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi

Lähetetty: Ma Huhti 01, 2019 04:12
Kirjoittaja Jänä
Kiitos, tuo selvensi päätöstä. Sain samansuuntaista käsitystä itsekin noista eroista. Eflex on vielä käsittääkseni monipuolisempikin. Kiitos kaikille.