Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
Eli on tarkotus vaihtaa auto etanoli käyttöiseen. Minkäänlaista kokemusta ei Saabista ole niin ajattelin että täältä saisi varmasti apua. Eli mikä olisi järkevin/paras vaihtoehto. Mielellään automaatti.
Ja lisäksi mitä käytetyissä pitää osata ottaa huomioon.
Kiitos jo etukäteen.
Ja lisäksi mitä käytetyissä pitää osata ottaa huomioon.
Kiitos jo etukäteen.
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
Saab 9-3 , vm 07 eteenpäin. helpoin kun on tehtaan biopower, vaikka toki softata pitää sekin.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7564
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
Tuolta lisätietoa.
viewtopic.php?f=15&t=154251
viewtopic.php?f=15&t=154251
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
On aika monta muuttujaa, jotka pitäisi huomoida tässä suosituksessa:
- Pitäisikö saappi saada tonnilla, vai saako se maksaa enemmän?
- Pitäisikö autoon mahtua perhe ja 500kg tavaraa, vai ajatko yksin luottokortti taskussa?
- Ajetaanko autolla viikottain vähintään 1000km reissu, vai korkeintaan 5000km vuodessa?
- Onko valmiuksia tehdä itse pieniä korjauksia, vai onko renkaiden vaihtokin teetettävä pajalla?
- Onko etanoliauton perusteena halvat pa-kulut, vai suorituskyky?
- jne jne
Eski
- Pitäisikö saappi saada tonnilla, vai saako se maksaa enemmän?
- Pitäisikö autoon mahtua perhe ja 500kg tavaraa, vai ajatko yksin luottokortti taskussa?
- Ajetaanko autolla viikottain vähintään 1000km reissu, vai korkeintaan 5000km vuodessa?
- Onko valmiuksia tehdä itse pieniä korjauksia, vai onko renkaiden vaihtokin teetettävä pajalla?
- Onko etanoliauton perusteena halvat pa-kulut, vai suorituskyky?
- jne jne
Eski
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
-hinta max 10t
-automaatti, ilmastointi ja vetokoukku pitää olla.
-4 henkinen perhe ja normi tavarat (ei tehdä kk autoreissuja)
-kilometrejä tulee n.25t
-irrota ja kiinnitä korjaukset onnistuu
-yks etanoli auto löytyy jo pihasta. Vanoutuneena diesel volvo miehenä kilometrien vähyyden ja valtion ryöstökuuriin kyllästyneenä on tarkoitus vaihtaa etanoliin.
Ei ole kiveen hakattu mikään merkki sen takia kyselen koska saabista ei oo kokemusta kun 15 vuotta sitten yksi reissu Keski-Suomeen firman autolla.
-automaatti, ilmastointi ja vetokoukku pitää olla.
-4 henkinen perhe ja normi tavarat (ei tehdä kk autoreissuja)
-kilometrejä tulee n.25t
-irrota ja kiinnitä korjaukset onnistuu
-yks etanoli auto löytyy jo pihasta. Vanoutuneena diesel volvo miehenä kilometrien vähyyden ja valtion ryöstökuuriin kyllästyneenä on tarkoitus vaihtaa etanoliin.
Ei ole kiveen hakattu mikään merkki sen takia kyselen koska saabista ei oo kokemusta kun 15 vuotta sitten yksi reissu Keski-Suomeen firman autolla.
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
Tälla budjetilla pitäisi jo löytyä ajokuntoinen saappi. Käytetyissä autossa on kuitenkin mahdotonta ennustaa, että mikä on ns. varma valinta.
Ruoste on usein kallein ja hankalin korjattava haaste, joten se kannattaa tutkia tarkkaan.
NG9-5 voidaan kuitenkin unohtaa kympin budjetilla...
Automaattivaihteisto etanolilla on aika janoinen yhdistelmä etenkin pätkäajossa (talvella).-automaatti, ilmastointi ja vetokoukku pitää olla.
Saabin parhaat automaagit ovat Aisinin 5- ja 6-portaiset uusimmat lootat (OG9-5 ja NG9-3).
Jos muuten täydellisessä Saabissa on selvä lootavika, niin joitakin tehdasuusia lootia saa marmoritiskiltä noin tonnilla.
Ilmastointi on hyvin yleinen varuste ja tietenkin ACC eli automaattinen.
Eli käytännössä tilojen puolesta sopivat vaihtoehdot ovat em. farmarimallit.-4 henkinen perhe ja normi tavarat (ei tehdä kk autoreissuja)
-kilometrejä tulee n.25t
Ja mitä uudempi, niin aina parempi. OG9-5 vähintään M2004- jolloin huohotinvaiva saatiin korjattua...
Allsprait. Omakohtaiset kokemukset pa-kuluista etanolilla ovat noin 13-15 l/100km, eli noin 15e/100km (bensalla 10litraa/100km = 17-18e) TTID-Saabilla vastaavasti noin 6-7l/100km eli noin 10e/100km. Jos ajoa on 25K, kuten itsellänikin, niin kyllä dieselillä ajo tulee selvästi halvemmaksi "dieselverosta" huolimatta...-yks etanoli auto löytyy jo pihasta. Vanoutuneena diesel volvo miehenä kilometrien vähyyden ja valtion ryöstökuuriin kyllästyneenä on tarkoitus vaihtaa etanoliin.
Eski
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
Kyllä noihin vaatimuksiin (4-henkinen perhe, normi tavarat) riittää myös NG9-3 sedankin. Tavaratila on n. 450 litraa, joten hyvin pakkaamalla menee yllättävän paljon matkatavaroita. Yksittäisten isojen tai muuten hankalan mallisten tavaroiden kuljettaminen voi käydä mahdottomaksi kiinteän hattuhyllyn vuoksi.
Itse olen NG9-3:sta automaattivaihteisena tykännyt, en kai muuten olisi sillä yhdellä ja samalla ajanut jo kohta 12 vuotta. Ja etanolikäytössäkin 7 vuotta. Mikäli nyt vaihtaisin autoa, päätyisin samaan merkkiin ja malliin. Ainoastaan uudempaa ja vähemmän ajettua etsisin. Mahdollisesti myös farkkua harkitsisin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7564
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
Ruotsissa noita on melkolailla myynnissä.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... -cmMtKO1wj
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... -cmMtKO1wj
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ensi kertaa saabia harkitsemassa.
"Normi tavarat" on sen verran lavea käsite, että ei muuta kuin koeajamaan eri malleja, tutkimaan ne tavaratilat ihan itse (miten ne suhteutuu omaan käyttöön) ja kuulostellen omaa mieltä korimallien miellyttävyyksistä, että mihin päätyy. Voi olla, että joku vakiokama (olkoon sitten koira, agaave tai jokumuumikä) vaatii korkeutta sen verran että sedani käy ongelmaksi, toisaalta voi olla, että farkku ei miellytä syystä tai toisesta. Tai että vakiotakapenkkiläisellä on sen verran vittumaiset polvet, ettei mahdu kuskin taakse yhteen malliin mutta toiseen sopii.
Tärkeintä siis on, että valitsemasi malli sopii itsellesi ja omaan käyttöösi. Me voidaan kertoa kokemuksia (kuten sen, että jos NG9-3 farkun takakonttia ei talvella juurikaan käytä, jäätyy siihen eteen helposti seuraavaa avausta haittaava suojamuuri - tai sen, että ainakin loppupään halogeenivalollisen NG9-3:n valot vilkkuu aina kun ESP tekee taikojaan - tai sen, että ainakin vanhemman OG9-5:n pissapojanvaroitus-bling on äänenä ikävä - tai sen, että NG9-3 ns. Vector-penkeillä on pirun mukava laite painaa pitkää matkaa ja että bixenoneilla siinä on järkyn hyvät valot), mutta lopulta se, mikä merkitsee on se, että auto sopii sinulle ja tykkäät siitä. Silloin saat rahoille parhaan vastineen, elämä on liian lyhyt ikävällä autolla ajamiseen.
Ja sitten kun kohde on vähän tarkemmin rajattu, ostohousut jalkaan ja kaupoille.
Tärkeintä siis on, että valitsemasi malli sopii itsellesi ja omaan käyttöösi. Me voidaan kertoa kokemuksia (kuten sen, että jos NG9-3 farkun takakonttia ei talvella juurikaan käytä, jäätyy siihen eteen helposti seuraavaa avausta haittaava suojamuuri - tai sen, että ainakin loppupään halogeenivalollisen NG9-3:n valot vilkkuu aina kun ESP tekee taikojaan - tai sen, että ainakin vanhemman OG9-5:n pissapojanvaroitus-bling on äänenä ikävä - tai sen, että NG9-3 ns. Vector-penkeillä on pirun mukava laite painaa pitkää matkaa ja että bixenoneilla siinä on järkyn hyvät valot), mutta lopulta se, mikä merkitsee on se, että auto sopii sinulle ja tykkäät siitä. Silloin saat rahoille parhaan vastineen, elämä on liian lyhyt ikävällä autolla ajamiseen.
Ja sitten kun kohde on vähän tarkemmin rajattu, ostohousut jalkaan ja kaupoille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla