E85 ja CO2/km

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja Svc »

Olen pitänyt kirjaa E85 vaikutuksesta kulutukseen ja laskenut sen mukaan CO2 päästöjä.
Toinen auto oli Citroen Xsara 1,6, johon laitoin eflexFuelin muutossarjan. Toisena Saab 9-5 2.0, jossa Biopower+ Stage1 softa.
Xsarassa E85 pitoisuuden sai suoraan Bluetoothilla kännykkään. Saabissa olen seurannut Ad85 lukemaa. (Joka on lähinnä suuntaa antava.)

Excelillä saa aikaan paljon numeroita, ja kannattaa pitää mielessä, että alla olevat laskelmat ovat lähinnä teoreettisia. Virhettä voi olla jopa 10-15%, mutta luvut antanevat jotain suuntaa sille, miten E85 muutos vaikuttaa auton CO2 päästöihin.
Olen käyttänyt bensiinin CO2 päästöarvona 2350 g/ litra.

Xsaralle tehdas ilmoittaa CO2 päästöksi 160 g/km.
Saabille ei virallista lukemaa ole, mutta ilmoitettu 9,5 l/100km yhdistetty kulutus tekisi bensalla 223 g/km.
Kannattaa toki muistaa, että tehtaan ilmoittamat CO2 lukemat ovat monesti nätisti sanoen kaunisteltuja.

Lähin E85 tankkausmahdollisuus on n. 80km etäisyydellä, joten keskimääräinen etanoliprosentti on jäänyt molemmilla autoilla pieneksi: Xsaralla 50% ja Saabilla vain 42%.

Näistä voi kuitenkin laskea, että toteutunut CO2 on kuitenkin ollut Xsaralla suunnilleen 100 g/km ja Saabilla n. 160 g/km. Molemmilla siis ihan kohtuullinen pudotus alkuperäiseen.

Pienimmillään Xsaralla on menty 41 g/km, eli lataushybridin lukemissa.
Saabillakin on päässyt nätisti ajamalla parhaimmillaan 60 g/100 km. Ei aivan huono sekään vanhalle autolle.

Ja tosiaan. nämä luvut ovat ihan teoreettisia, ja joitain mutkia on varmaan tullut oiottua. :)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei CO2- päästöt alene ajamalla etanolilla vaan oikeastaan nousevat :!: .
Pakoputkesta tulee edelleen noita kyseisiä päästöjä, kun etanolia poltetaan koneessa ja ihan siinä määrin mitä niiden kulutuksetkin ovat kilometriä kohden.

Etanolilla ajamisen CO2 päästöjen aleneminen perustuu laskennalliseen arvoon, kun/jos etanoli on tuotettu biojätteestä, joka tuottaisi ko. päästöjä joka tapauksessa mädäntyessään. Näin ollen on saatu laskettua, että RE85, mikäli seos sitä on, alentaa ajoneuvon CO2 päästöjä noin 80%. Muistaakseni se oli jotakin tuota luokkaa.

Sikäli biojätteestä tehdyllä etanolilla ajaminen on ekologinen teko, että se mitä pakoputkesta tulee CO2:sta, tulisi joka tapauksessa suurin osa kaatopaikalla. Nyt on siis tätä hyödynnetty ja se on parempi vaihtoehto kuin tuottaa niitä lisää fossiilisesta polttoaineesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja aero »

Svc kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 11:18
Olen käyttänyt bensiinin CO2 päästöarvona 2350 g/ litra.
On muuten kohtuu hiilipitoisen kuuloista ainetta.

Bensiini on tunnetusti vettä kevyempää, ST1:n mukaan bensan tiheys on tyypillisesti 0,75kg/l eli 750g/l:
https://www.st1.fi/yksityisille/tuottee ... it-ja-re85

Kuten tiedetään, hiilidioksidimolekyylissä (CO2) pitäisi olla yksi hiiliatomi ja kaksi happiatomia. Wikipedian mukaan happiatomi on hiiliatomia painavampi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Atomimassa

Konventionaalisista atomimassoista (12,011u ja 15,999u) laskettuna yksi CO2 -molekyyli painaa n. 3,7 hiiliatomin verran. Täten 2350 grammassa hiilidioksidia pitäisi olla n. 635g hiiltä, muille ainesosille bensiiniin jää siis n. 115g/l.

Voi hyvin pitää paikkansa, yllättää vaan että noinkin iso osa bensiinistä on hiiltä, jos pikainen laskukaavani on oikea (saa senkin kumota/korjata/tarkentaa, jos joku tietää aiheesta lähemmin - osui vaan silmään tuo n. kolminkertainen massa bensan tiheyteen nähden). Toisaalta kyse on hiilivetyseoksesta ja vetyhän on erittäin kevyttä (konventionaalinen atomimassa tuon sama wikipediasivun mukaan 1,008u), niin massasuhde voi tosiaan olla tankissa tuota luokkaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja Svc »

aero kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 17:29
Svc kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 11:18
Olen käyttänyt bensiinin CO2 päästöarvona 2350 g/ litra.
On muuten kohtuu hiilipitoisen kuuloista ainetta.
Litrasta dieseliä tulee vielä enemmän hiilidioksidia, eli 2640 grammaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja Svc »

petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 17:06
Ei CO2- päästöt alene ajamalla etanolilla vaan oikeastaan nousevat :!: .
Pakoputkesta tulee edelleen noita kyseisiä päästöjä, kun etanolia poltetaan koneessa ja ihan siinä määrin mitä niiden kulutuksetkin ovat kilometriä kohden.
Aivan totta. Noissa laskuissa on siis kyse fossiilisesta hiilestä kun bioetanolin sisältämä hiili on nopeasti kiertävää hiiltä, joka ei lisää luonnossa jo kiertävän hiilen määrää.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Svc kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 19:16
petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 17:06
Ei CO2- päästöt alene ajamalla etanolilla vaan oikeastaan nousevat :!: .
Pakoputkesta tulee edelleen noita kyseisiä päästöjä, kun etanolia poltetaan koneessa ja ihan siinä määrin mitä niiden kulutuksetkin ovat kilometriä kohden.
Aivan totta. Noissa laskuissa on siis kyse fossiilisesta hiilestä kun bioetanolin sisältämä hiili on nopeasti kiertävää hiiltä, joka ei lisää luonnossa jo kiertävän hiilen määrää.
Kyllä, ymmärärsin mitä tarkoitat laskelmillasi.

Itsekin olen niitä joskus laskenut, karkeasti tähän tapaan:
- oman autoni co2 päästöt jotain 220 g/km
- kulutuksen kasvu nostaa niitä 30 %.....286 g/km

- noista 15 % toteutuu suoraan, jos RE85:ssa 15 % bensaa.... 43 g/km
- etanolille jää loput....243 g/km

- etanolin osuudesta vähennetään tämä 80 %, joka tulisi biojätteen mätänemisestä....jolloin jäljelle jää 47 g/km

- lopputulokseksi jää kokonaisuudessaan "haittaa" 43 g/km + 47 g/km = 90 g/km

Olen tämän perusteella sitä mieltä että etanolilla ajaminen päihittää dieselin mennen tullen ja on sama luokkaa lataushybridien kanssa. Kaasuautolle ei kuitenkaan pärjää. Täyssähköautonkin kanssa on vähän siinä ja siinä riippuen miten sähkö on tuotettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pieksee ympäristöystävällisyydessä kyllä dieselin, mutta ei My Dieseliä :wink:

Tuleeko tuo laskelman 30 % lisä CO2-päästöihin etanolille suoraan siitä että ainetta kuluu litroissa 30 % enemmän? Pitäisi kai laskea ennemmin kiloissa ja huomioida RE85:n hiiltä per kilo -suhde verrattuna sama suhde bensalla.

edit: tiheyksissä ei näköjään ole kovinkaan suuria eroja, joten sen puoleen ei väliä laskeeko litroja vai kiloja
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Svc kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 19:11
Litrasta dieseliä tulee vielä enemmän hiilidioksidia, eli 2640 grammaa.
Tämä on tietysti hyvin ymmärrettävää, koska yleisesti tiedetään, että dieselin energiasisältö on bensiiniä (ja etanolia) suurempi.

Enemmän hiiltä -> suurempi energiasisältö
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 ja CO2/km

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ympäristöystävällisyys on toinen asia, mutta toinen asia on käyttökustannukset.

Tällä hetkellä läheisellä ST1:llä RE85 maksaa 1,099 € / litra, ja diesel 1,34 € / litra.
Etanolia kului NG900:lla (pienempi auto kuin NG9-5) kaupunkiajossa noin 15 litraa satasella.

NG9-5:lla kuluu kaupunkiajossa dieseliä noin 7,5 litraa satasella.

Autolla tulee ajettua noin 10 000 km vuodessa, joten dieselillä ajo tulee noin 640 € / vuosi halvemmaksi kuin etanolilla ajo.
Dieselistä täytyy tietysti maksaa käyttövoimaveroa, joka on NG9-5 TTiD:ssä 1,32 € / päivä.
Eli kun ajaa 10 000 km vuodessa, tulee diesel halvemmaksi kuin (R)E85. Siksi tuli vaihdettua dieseliin :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin