E85 ja CO2/km
Lähetetty: Ti Heinä 09, 2019 11:18
Olen pitänyt kirjaa E85 vaikutuksesta kulutukseen ja laskenut sen mukaan CO2 päästöjä.
Toinen auto oli Citroen Xsara 1,6, johon laitoin eflexFuelin muutossarjan. Toisena Saab 9-5 2.0, jossa Biopower+ Stage1 softa.
Xsarassa E85 pitoisuuden sai suoraan Bluetoothilla kännykkään. Saabissa olen seurannut Ad85 lukemaa. (Joka on lähinnä suuntaa antava.)
Excelillä saa aikaan paljon numeroita, ja kannattaa pitää mielessä, että alla olevat laskelmat ovat lähinnä teoreettisia. Virhettä voi olla jopa 10-15%, mutta luvut antanevat jotain suuntaa sille, miten E85 muutos vaikuttaa auton CO2 päästöihin.
Olen käyttänyt bensiinin CO2 päästöarvona 2350 g/ litra.
Xsaralle tehdas ilmoittaa CO2 päästöksi 160 g/km.
Saabille ei virallista lukemaa ole, mutta ilmoitettu 9,5 l/100km yhdistetty kulutus tekisi bensalla 223 g/km.
Kannattaa toki muistaa, että tehtaan ilmoittamat CO2 lukemat ovat monesti nätisti sanoen kaunisteltuja.
Lähin E85 tankkausmahdollisuus on n. 80km etäisyydellä, joten keskimääräinen etanoliprosentti on jäänyt molemmilla autoilla pieneksi: Xsaralla 50% ja Saabilla vain 42%.
Näistä voi kuitenkin laskea, että toteutunut CO2 on kuitenkin ollut Xsaralla suunnilleen 100 g/km ja Saabilla n. 160 g/km. Molemmilla siis ihan kohtuullinen pudotus alkuperäiseen.
Pienimmillään Xsaralla on menty 41 g/km, eli lataushybridin lukemissa.
Saabillakin on päässyt nätisti ajamalla parhaimmillaan 60 g/100 km. Ei aivan huono sekään vanhalle autolle.
Ja tosiaan. nämä luvut ovat ihan teoreettisia, ja joitain mutkia on varmaan tullut oiottua.
Toinen auto oli Citroen Xsara 1,6, johon laitoin eflexFuelin muutossarjan. Toisena Saab 9-5 2.0, jossa Biopower+ Stage1 softa.
Xsarassa E85 pitoisuuden sai suoraan Bluetoothilla kännykkään. Saabissa olen seurannut Ad85 lukemaa. (Joka on lähinnä suuntaa antava.)
Excelillä saa aikaan paljon numeroita, ja kannattaa pitää mielessä, että alla olevat laskelmat ovat lähinnä teoreettisia. Virhettä voi olla jopa 10-15%, mutta luvut antanevat jotain suuntaa sille, miten E85 muutos vaikuttaa auton CO2 päästöihin.
Olen käyttänyt bensiinin CO2 päästöarvona 2350 g/ litra.
Xsaralle tehdas ilmoittaa CO2 päästöksi 160 g/km.
Saabille ei virallista lukemaa ole, mutta ilmoitettu 9,5 l/100km yhdistetty kulutus tekisi bensalla 223 g/km.
Kannattaa toki muistaa, että tehtaan ilmoittamat CO2 lukemat ovat monesti nätisti sanoen kaunisteltuja.
Lähin E85 tankkausmahdollisuus on n. 80km etäisyydellä, joten keskimääräinen etanoliprosentti on jäänyt molemmilla autoilla pieneksi: Xsaralla 50% ja Saabilla vain 42%.
Näistä voi kuitenkin laskea, että toteutunut CO2 on kuitenkin ollut Xsaralla suunnilleen 100 g/km ja Saabilla n. 160 g/km. Molemmilla siis ihan kohtuullinen pudotus alkuperäiseen.
Pienimmillään Xsaralla on menty 41 g/km, eli lataushybridin lukemissa.
Saabillakin on päässyt nätisti ajamalla parhaimmillaan 60 g/100 km. Ei aivan huono sekään vanhalle autolle.
Ja tosiaan. nämä luvut ovat ihan teoreettisia, ja joitain mutkia on varmaan tullut oiottua.