MapTun vs. OmaTuunaus ihmettelyä

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Balls_of_steel
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 22:31
Paikkakunta: Hellsinki

MapTun vs. OmaTuunaus ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Balls_of_steel »

BioPoweri viinasofta ja Stage1 suunnitelmissa ja auto on Saab 9-5 MY2000 2.0t 150hp.

Ajattelin aluksi tehdä koodaukset itse, mutta on ilmeisen haastavaa amatöörille. Sen olen jo oppinut että on lukuisia eri kaapeli vaihtoehtoja, eri protokollia kytkeytyä ECU boksiin tietokoneella. Toiset ovat parempia, toiset äärimmäisen epäluotettavia, jotkut kaverit tälläkin foorumilla kirjoittelivat että todennäköisemmin menee koko ECU jumiin kun flashaus varmastikin prakaa (saako sen enää mitenkään hereille vai uusi ECU pakko?)

Ja sitten ne liittimet, onko tosiaan niin ettei OBD-pistoke kelpaa, vaan pitää kaivaa joko ECU pöydälle, virittelemään 12V poweria että saa virtaa tai sitten CAN-väylän pinnit jostain hanskalokeron takaa?

Jos ostan MapTun paketin, niin heidän manuaalin mukaan (https://www.maptun.com/pdf/maptuner-manual-V8.pdf) softan ajaminen tapahtuu siististi OBD porttia käyttäen kivuttomasti ja varmasti. Miksei tuo harrastajien oma ohjelmointi sitten toimi noin helposti ja luotettavasti?

Kuva

TTH
"Hirsch"
Viestit: 761
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Espoo

Re: MapTun vs. OmaTuunaus ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja TTH »

Johtuu siitä, että MapTunerilla softa menee K-väylää pitkin, erittäin vanhan aikainen ja hidas väylä. Ennen MY08 femmassa ei ole CAN-väylää OBD-portissa. Taitaa about mennä 45min softaa kirjoittaessa tuota K-väylää pitkin. Harrastaja irroittaa femmasta ECU:n, tekee tarvittavat aktit pöydällä ja laittaa boksin takaisin paikoilleen nopeammin.

CAN-väylästä softattuna erittäin varmaa touhua, ei kyllä helpolla saa brikattua. Toki jos vaikkapa virransyöttö häviää kesken kirjoituksen niin silloin joutuu BDM kautta elvyttämään boksin. Vastuullinen harrastaja pitää itsellään varaboksia ulottuvilla (taitaa melkein verkonpainona näitä T7 bokseja nykyään olla, kun ei niitä saa helposti rikki), menee CAN-väylää pitkin niin kivan sukkelasti että ei maksa vaivaa kaivella BDM-vehkeitä.

Jos autosähköstä edes hieman ymmärtää niin tuo HW puoli on helppo. Softapuoli taas T7 kanssa vaatii pään raapimista, se "Tune Me Up -nappi" ei toimi T7Suitessa sillee kivasti kuten T5Suitessa. Miten mikäkin vääntölimitteri toimii, samoin sopiva pohjasofta omista haluista riippuen, vaatiii perehtymistä Trionictuning-foorumin kanssa.

Jos tämmöinen harrastus kiinnostaa niin pelimies vetää CAN-väylän suoraan OBD-porttiin, P-väylä vielä niin riittää kaista ottaa logia ja ehkäpä hurjempi kaveri työntää Open-softapohjan sisään.
NG900 -95 Alkoholisoitunut peruna-stage
9-5 B235iR MY98 Biopower
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.

Balls_of_steel
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 22:31
Paikkakunta: Hellsinki

Re: MapTun vs. OmaTuunaus ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Balls_of_steel »

Kiitos asiantuntevasta selityksestä 8)

Vihreät suuttimet pitää myös ilmeisesti vaihtaa punaisiin (jotka sopii 1997-2000 vuosimallien imusarjaan). Tästäkin on kirjoitettu että toinen vaihtoehto olisi modata bensanlinjan painesäädintä, eli ymmärrän kyllä kuinka korkeammalla paineella pienet vihreät suuttimet virtaavat enempi.

Kumpi kannattaa? Maalaisjärki sanoisi että parempi ostaa oikeat suuttimet, koska jos vain painetta ruuvaa lisää ilman tarkkoja virtaus mittauksia, niin todellinen virtaus suuttimien läpi voi olla enempi tai vähempi pielessä = ei niin hyvä tulos. (saapi myös laittaa linkkejä johonkin hyvään edulliseen kauppaan josta kantsii suuttimia tilata).

Mutta jos päätän nostaa bensapainetta vihreillä suuttimilla, niin ECU:n softa pitää toki olla "red injector" versio?

Tähän liittyen ihmetyttää miksi ECU ja suuttimet pitää mätsätä. Softassa on siis ilmeisesti jokin parameteri että minkä laskukaavan mukaan saadaan bensaa suihkutettua koneeseen, mutta mihin sitä tarvitaan? Lambda jne. jokatapauksessa säätää seosta kohdalleen. Vai onko kyseessä jokin karkea arvio bensan määrälle, jonka sitten lambda-integraattori säätää pikkuhiljaa kohdalleen?

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4348
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: MapTun vs. OmaTuunaus ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tänne kannattaa sukeltaa muutamaksi illaksi:
https://www.trionictuning.com/forum/vie ... ebaa64559b

Softassa on suutinvakio ja suuttimen nopeusmalli joka tietty pitää vastata aina paikoillaan olevia suuttimia. Pohjasoftassa vakio ei ole kovakoodattuna.

Bensasäätimen teoreettinen vaikutus on laskettavissa esim 4 bar regulle näin : neliöjuuri(4bar/3bar) eli uusi paine jaettuna vanhalla. Saadaan 1,155 eli 15,5% enemmän soppaa vakiopaineeseen nähden. MIkä on käytännössä aika vähän
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Vastaa Viestiin