Sytytystulpat

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

T5/T7 hybridi moottori B235R, jossa sorvatut T5 männät T5 veiveillä sekä T7 kannentiivisteellä. Puristussuhde 10 luokkaa ja teholuokka 350hv tuntumassa.

Näyttää siltä, että useampi BCPR7ES-11 tulppa on kestänyt n. 3tkm ajoa kunnes alkaa pätkimään. Suunnitelmissa ei ole 3tkm välein alkaa tulppia vaihtelemaan, niin mitä tilalle? BCPR8ES-11 ei näytä löytyvän kotimaisilta toimittajilta ja kaverin kokemusten mukaan BCPR9ES-11:set eivät toimi.

Kerran koitin BCPR7ES tulppaa, siis vain ilman -11 ilmoittavaa kärkiväliä, niin alle 3v vanha orkkis di-kasetti hajosi 3pvä ajon jälkeen noilla tulpilla. Eli minkä tulpan DI-kasetti kestää/hyväksyy laittaa ja millä tulpalla kestoikä on nykyistä parempi?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja jus »

En osaa auttaa ongelmassasi. Mielenkiinnosta kuitenkin kysyn millaiseksi olit säätänyt kärkivälin niissä BCPR7ES.ssä, joilla kasetti hajosi? Sillähän ei pitäisi olla merkitystä onko tulppa ostettu valmiiksi 1,1 mm välille säädettynä vai säädätkö itse.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun nuo BCPR7ES-11:t tiettävästi kestää muilla yleensä sen 10-15tkm vaihtovälin ihan nätisti ja kasetinkin pitäisi kestää samaa tulppaa itsekonffatulla kärkivälillä, niin voisiko varsinainen vika piillä muualla kuin itse tulpissa tai kasetissa? Onhan moottorin maadoitus varmasti kunnossa ja saahan sytkäpuoli kunnolla sähköä? Onko sytkäpuolen johtosarja alkuperäinen ja kaikkineen kunnossa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tämä ongelma ilmaantui moottoriremontin jälkeen, kun puristussuhde nousi ja suuttimet suurenivat 580cc->957cc ja molemmat Bosch ev14. Eli 9,0 purkalla ja pienemmillä suuttimilla tulpat kestivät normaalisti.

Lataus on kunnossa. Täydellä kuormalla 14,2V ja normikuormalla 14,3V akun navoista mitattuna. Di-kasetin maadoitus pitäisi olla myös kunnossa. Moottorin maadoitus pitäisi myös olla kunnossa, koska ne on laiteltu uusiksi viime talvena merkkiliikkeen toimesta moottorin vaihdon yhteydessä.

Softa on JC:n ja moottorirempan yhteydessä on laitettu uutena kaikki säätöön liittyvä bensapumpusta ilmamassamittariin ja ainoastaan T7 mankkuvena ja moottorin lämpötila-anturi on vanhaa. Ad85 ja amul kohdillaan.

Jus:
En säätänyt kärkiväliä, vaan siinä tulpassa tehdasväli on 0,9mm. Sillä mentiin. Jäin vaan miettimään, että oliko vain uskomattoman huono tuuri, vai mikä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja TTH »

Noista BCPR7ES -tulpista, tuo tehtaan kärkiväli on 0.7-0.8mm välissä paketista kaivettuna. Tai tämmöisiä ainakin nuo omat ovat olleet, ei ole tainnut yhteenkään mennä edes 0.8mm liuska väliin.

Kylmempää kynttilää löytyy NGK:n valikoimasta BCR8ES -koodilla. Tuon kun säätää about 0.9-1.0mm niin aika kivasti on toiminut myös isompitehoisissa kokoonpanoissa. Omissa testeissä kanssa huomannut, että 7ES-kynttilät hiipuu siinä 2-3tkm kun on 19T/28RS kokoluokan hyrrää.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko TTH sulla auto pelkästään kesäajossa? Kun mulla on ympärivuotisessa käytössä, niin kestäävätkö 7ES tulpat talvella kylmemmissä olosuhteissa? Kun ehkä tuo BCR8ES ei ole talvipakkasille sopiva vaihtoehto, vai ?

Maptun näyttää myös suosittavan NGK BCR8ES tulppaa korkeampiviritteisiin moottoreihin. Ehkäpä ruuvaan tollaset kiinni ja testaan mitä tapahtuu.
https://www.maptunparts.fi/huolto-osat/ ... cr8es.html
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja TTH »

Onhan se ajoprofiili talvella yleensä himppa erilainen, joten kyllähän siellä silloin kynttilätkin pidempään kestää. Eipä siellä sylinterissä nyt talvella niin erilaiset olosuhteet ole, kun termari on auki ja moottori lämmin, isompi paukkuhan siellä on kylmemmällä imuilmalla.

T5 2.3 motti jollain 8.9:1 puristuksilla tuntui ehkä vähän munattomalta warm-upissa. Samaa ilmiötä en tuossa omassa Femmassa huomannut, vaikka talven ajelinkin noilla kasin kynttilöillä. Femma siis B234i, T7 hatulla ja ihan 15T:llä. Toki viime talvi nyt olikin vähän leuto, mutta eipä tuota lämmitintä kamasti tullut käytettyä, tStat siinä 800-1000 välillä kylmänä.

Noiden 8ES kärkiväliä voi makustella ja testailla, 2.0 ja 2.3 HX35 + E85 (lue=korkea sylinteripaine) kokoonpanoissa ei sytkä ole loppunut 0.9mm kärkivälillä, joten tuo 1-1.1mm kärkiväli varmaankin toimis tommosessa 19T kokoonpanossa aika kivasti.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Otin nuo BCR8ES tulpat nyt kokeiluun ja ruuvasin ne eilen paikoilleen. Kärkiväliksi säädettiin 1,0mm, kun tehdasväli oli juurikin se 0,7-0,8mm.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Mono »

Mitenkä tuo oikea kärkiväli lasketaan, vai ihanko mutulla mennään?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En osaa kyllä sanoa, itse fiilistelin mutulla ja TTH:n viestin mukaan tuon 1,0mm kärkivälin. Vähän pienempi kuin orkkis, mutta ei liian pieni.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin