'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Hei kaikki!

Minulla on Saab 9-3 2.0t 2006 -mallissani vaiheen 1 'Flexi fuel' -kartta. Se toimii todella hyvin ja olen nyt siinä vaiheessa, että olen tehnyt lähes kaikki pienet työt sen jälkeen, kun ostin sen 7 kuukautta sitten. Autossani on pienet ruiskut, joten sen teho on rajoitettu noin 190 hv:hen ja 330 Nm:ään. Mietin, kannattaako isompien ruiskutussuuttimien ja toisen kartan hankkiminen vai pitäisikö minun pysyä siinä, mitä minulla on...........E85 on saatavilla minulle Ranskassa, mutta ajelen vain noin 8 km vuodessa.
Kiitos neuvoista!
M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Hyvää viikonloppua kaikille! Onko kellään kokemuksia tästä kiitos?
Kiitos,
M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Jos tämänhetkiset suuttimet rajoittavat tehot noihin lukemiin ja haluat lisää tehoa, niin sitten tarvitset isommat suuttimet, mutta ei niistä muuten mitään iloa ole
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Kiitos vastauksesta. Autoni on e85:llä noin 190 hv 330 n/m, eli 15 hv enemmän kuin 2.0t:n varastossa, joka oli 175 hv 260 n/m. 95/98:lla se on noin 220 hv ja 330 n/m. Rehellisesti sanottuna tämä on tarpeeksi nopea minulle täällä Ranskan maaseudulla. Saan noin 450 km täydellä tankillisella e85:tä......Olen varma, että isommilla ruiskutussuuttimilla saisin vähemmän km/100..mietin vain aina, millainen se olisi optimaalinen viritys.......mutta jos on OK ajaa ympäriinsä Flexi-polttoaineellani ja varastossa olevilla ruiskutussuuttimilla, niin luulen, että rehellisesti sanottuna tämä riittää minulle..olen melkein 52-vuotias ja minulla on perhe, enkä tarvitse enää nopeutta! Mietin vain, että onko vakio ruiskut/viritys ok sen kanssa, kun luultavasti säästän rahaa renkaissa sekä vauhtisakkoja.........



M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Mikä se varsinainen kysymys tässä on, se että tarvitsetko sinä enemmän tehoa vai et? :D

Jos auto on softattu nykyisille suuttimille ja se toimii hyvin ja on riittävä, niin ei kai siinä sit mitään kuin ajoa. Jos vaihtaa suuremmat suuttimet ja niille sopivan softan, niin kulutuksen nyt ei sinänsä pitäisi muuttua jos ei kuljettajan aggressiivisuus lisäänny samalla.
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Kyllä...olet oikeassa....Tarvitsenko lisää tehoa?!....Luotan, että syvällä sisimmässäni autossani on jo hyvä teho, enkä oikeastaan tarvitse lisää.......Joutuisin maksamaan noin 450 euroa ruiskutussuuttimista ja toisesta virityksestä.......Olen käyttänyt aika paljon rahaa osiin viimeisten kuukausien aikana sekä nykyiseen flexi-fuel-karttaan....mahdollisesti, jos hän käyttäytyy hyvin, voin hemmotella häntä uusilla ruiskutussuuttimilla/kartastolla alkuvuodesta ensi vuoden alussa.....Ongelma on se, että haaveilemme aina enemmän......ja kun olet saavuttanut tämän....mitä seuraavaksi?! Ainakin jos en koskaan tee sitä ....Minä voin unelmoida?!

Kysyin oikeastaan onko kellään muulla Flexi tune karttaa mutta vakiosuuttimilla ja onko ongelmia.

M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja Soki »

Entinen oli 9-5 2.3T muuten vakio kokoonpanolla, mutta putki oli joku 3” ja stage1 tmv. Tehoista en tiedä tarkkaa, p3rsdyno sanoi sopivasti. Toimi ihan hyvin 85:llä ja 95:llä.

Nykyisessä Saapissa on stage ? Ja tehoa on jo ehkä vähän liikaa… Tulee helposti tehtyä liikenteessä tyhmyyksiä, jotka voi äkkiä olla vaarallisia tai ainakin käydä kalliiksi sekä ajoluvan päälle. Olen vakavasti miettinyt jopa downgreidaamista, ennenkuin tulee ajokielto tai isot sakot :facepalm_man: tai hajottaa tekniikkaa, ihan vaan kun sitä on niiiin kiva hiukan polokasta :mrgreen:

Skodassa on 160 ja se on vähän siinä ja siinä olisiko hyvä olla hiukan enemmän rutistusta. Koska se on talviauto ja ajan sillä lähinnä yksin työajoa, niin en keksi pätevää syytä lastuttamiselle.

Kannattaa miettiä sitä, omaa ajotapaa. Tarviiko tehoa enemmän? Miksi? Ranskassa on max 120/130? Maaseudulla tiet oli aika kapeita, kuten euroopassa yleensä ja pientareet olemattomat. Olin juuri -19 syksyllä Etelä-Ranskassa käymässä ja minusta 80 alkoi olemaan sielä jo ihan sopivasti jos yhtään turvallisuutta miettii. Toki siellä monet ajeli aikalailla miten sattuu ja mitä pienestä kotterosta vaan irtosi :roll:

Jos perustelee itselle hyvin sen +900.- ostoksen nin laittaa, jos ei keksi oikein hyvää syytä niin ostaa jotain muuta mukavaa sillä.
Itse voisin perustella käyttöautossa lisätehon laittoa jos ajaisi paljon isolla kuormalla, perhelomia tmv. Vetää vaunua/kärryä tmv johon se toisi ehkä hiukan helpostusta, ehkä.
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Yleensä ajelen siellä missä rajoitus on 80 km...joskus 110km........ei siis nopeasti..........hyvin vähän ohituspaikkoja, paljon traktoreita...ajelen vain noin 8000km vuodessa....ei siis ole varma, että tuntisin hyödyn...tarkoitan, että autoni on tarpeeksi nopea...kysymys oli vain siitä, onko ok ajaa nykyisillä/varastossa olevilla suuttimilla vai onko isommista suuttimista ja uudesta kartasta enemmän hyötyä? Ongelma on tietysti se, että kun minulla on optimaalinen kartta isommilla ruiskutussuuttimilla, tästä tulee "normaalia" ja se on maksimiteho, jonka voin saada.

M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Onko sinun saab manuaali vai automaatti? Lisätehoa harvemmin tarvitsee, mutta lisäväännöstä on iloa normaalissakin ajossa. https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=60&t=165983 löytyy teho ja vääntölukemia mitä esimerkiksi JC:n softalla on saatavissa RE85:n kanssa.

Suuttimet taitaa olla 45 €/kpl ja softa 200 € (ellet saa alennusta, jos ostat päivityksen samalta softaajalta).
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

Kiitos vastauksesta.
Autoni on automaattivaihteinen. Ajan nyt pääasiassa e85:llä... kuitenkin minun on tarkoitus laittaa yksi kierros 95/98.... ja tämä tuo tehon/vääntömomentin hieman alle sen, mitä isommat ruiskut ja uusi kartta e85:llä saavat aikaan.
Ajan nyt enemmän, joten saan tuntuman siitä, mitä tarvitsen....ja 95/98 sykli antaa minulle käsityksen siitä, mitä se voi tehdä....vaikkakin tämä jää alle isompien ruiskujen tehon/vääntömomentin e85:llä.

Kiitos,

M
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei sitä tehoa ikinä liikaa ole, pikemminkin liian vähän.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
karihai
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja karihai »

Joo, ja kyllä sen lisätehon tuoma ylimääräinen alkuinnostuskin vähitellen laantuu, kun saa kerättyä muutaman satasen edestä maksulappuja lyhyen ajan sisällä ja Trafilta tulee kehotus alkaa rauhottuun, ettei lähe kortti jäähylle. Jaa mistäkö tiedän, no...... :oops:
mikseymono
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Elo 07, 2021 22:14

Re: 'Flexi fuel' - Isommat ruiskut tarpeen?

Viesti Kirjoittaja mikseymono »

:D :D :D
Saab 9-3 2.0t Vector 2006 Auto -
Vastaa Viestiin