Etanolimuunnos -97 vuoden 900

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Tunteroinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Syys 15, 2021 18:13

Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja Tunteroinen »

Terve

Ensimmäistä kertaa Saab forumilla, että terve vaan!

Sain anopilta perinnöksi Saab 900 -97 auton. Minulle se on ollut vain luotettava käyttöauto. Olen viimeisen seitsemän vuoden aikana, minkä olen Saabilla ajanut, huomannut, että Saab tarkoittaa edelleen Saabistille paljon muuta kuin kulkuvälinettä. Tämä on tuntunut mukavalta, kun ventovieraat ihmiset tulevat ajoittain kertomaan ajatuksiaan Saabeista. On käynyt ilmi, että saabistilla on usein lukuisia Saabeja. Itse olen toistaiseksi tyytynyt tähän yhteen. No joo, mennäänpä asiaan.

Saabissa on Saabin kulutus eli matka-ajossa voi päästä kahdeksaan litraan, kun taas kaupunkiajossa talvella kulutus voi olla 16 litraa. Nämä kulutuslukemat ja tämä nykymaailma missä elämme on pistänyt ajattelemaan, että ei haittaisia, vaikka kulutus olisi hieman vähäisempään. Mietin jopa auton vaihtoa, kunnes törmäsin etanolivaihtoehtoon. Kysyisinkin siis, että onko tässä mallissa jotankin erityistä, mikä minun pitäisi huomioida. Onko esim. polttoaineletkut sellaisia, mitkä kestävät etanolia. Sen selvitin, että vuoden uudempaan autoon saisi päivityksen tehtyä softalla, mutta tämä malli vaatii boksin. Muutoinkin, jos jolla kulla intoa riittää, niin kuulisin etanolikokemuksia. Joissakin malleissa ja joillakin laitteilla on kuulemma turbot saattaneet porsia. Itselläni ei tosin turboa ole, mutta onko muita ongelmia luvassa?

Hannu
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Minä ajoin 7 vuotta RE85:lla NG900 Turbolla.

En tiedä, voiko tuon turbottoman version laittaa etanolivetoiseksi, mutta tässä omia kokemuksia RE85:lla ajamisesta:

1) softaan täytyy laittaa kylmäkäynnistykseen tarpeeksi rikas seos. Muuten auto ei meinaa lähteä käyntiin.
2) polttoainetta kului noin 15 litraa satasella kaupunkiajossa, kun bensalla se vei 11-12 litraa.
3) RE85:n polttoaineen litrahinnan noustessa yli euron litra myin auton pois ja hommasin tilalle diesel-Saabin.

Ei kannata enää pelkän "ympäristöystävällisyyden" vuoksi ajaa RE85:lla, koska kulutus on noin 30% suurempaa kuin bensalla ajettaessa.

Eli jos ajattelit säästää kulutuksessa muuttamalla auton etanolivetoiseksi, niin sen voi unohtaa saman tien.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tunteroinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Syys 15, 2021 18:13

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja Tunteroinen »

Kiitos vastauksesta!

Joo, tuo ympäristöystävällisyys on toinen näkökohta noiden mahdollisten teknisten ongelmien rinnalla. Näillä etanolin hinnoilla en ajattele juuri mitään taloudellista hyötyä saavuttavani, varsinkin kun ajokilometrejä tulee maltillisesti. Netti kertoo, että bioetanolilla kasvihuonepäästöt vähenisivät 80-85%, koska käytetty hiili on jo elinkierrossa olevaa hiiltä eikä fossiilisperäistä. Jos tuohon ynnäilee kulutuksen kasvun, niin olisiko tuo prosentti jossakin 70-75 paikkeilla? Ihan ok lukema sekin.

Tiettyä ironiaahan tässä on ”vanhojen” autojen foorumilla huudella ympäristöarvojen perään ;-). Vähän niin kuin K. Räikkönen joskus tuhahti, että jos meinaa formuloita ajella, niin aika tekopyhää siinä on ympäristöasioista rupatella. Mutta itse olen vähän tämmösiäkin asioita tullut pähkäilleeksi.

Hannu
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja samppa »

minun mielestä juuri tällainen foorumi on hyvä paikka puhua ympäristöystävällisyydestä. Vanhat autot on jo rakennettu ja niiden valmistaminen ei rasita enää ympäristöä. Miksipä ei ajaisi etanolilla, kun se kerran on mahdollista. Jos Saab kuluttaa vaikka 15l/100km RE85:tä, se on CO2-päästöjen kannalta, rankasti yleistäen, sama, kuin ajaisi autolla, joka kuluttaa 3l-4,5l/100km bensaa (jos otetaan CO2 suhteeksi 80%-70%). Pitkän ajan kulutus tuskin koskaan on noin korkea. Monella hybridillä saa yrittää. Tietenkin 15 litraa viinaa maksaa enemmän kuin 4,5 litraa bensaa, mutta myös autoon sidottu pääoma on pienempi...suo siellä ja vetelä täällä

Rahallisestikin on se ja sama ajaako samalla autolla 95E10:llä vai RE85:llä. Kulutus etanolilla on noin 30% suurempi ja melkein aina on RE85 vähemmän kuin 30% kalliimpaa kuin 95....ainakin Keski-Suomessa.

Itsellä on kokemusta kahdesta viina-autosta, toinen on turbo-tonnari ja toimii kesät talvet kuin ihmisen mieli. Toinen on kotimaisella huijausboksilla varustettu muunmerkkinen ja sekin toimii oikein hyvin kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Silloinkin, jos on roikassa, ei ole ollut käynnistysongelmia.

No, jokainen ajaa sillä, minkä on itselleen saanut parhaaksi perusteltua
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikö tuo E85 ole yhtä "ympäristöystävällistä" kuin biodieseliki, eli kokonaisuudessa ei vaikuta mitään sekoitevelvotteen takia? Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja HEV »

Joo, bensanmyyjävesseleiden tarvitsee sekoittaa etanoolia sitä vähemmän bensoihin, mitä enemmän me kulutetaan sitä raakana 🙁
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Tunteroinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Syys 15, 2021 18:13

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja Tunteroinen »

Joo, olen Sampan kanssa kyllä samaa mieltä, että ei siinä paljon ekologisuudesta voi puhua jos olisin vanhan Saabin vaihtanut muutaman vuoden välein uuteen bensapihimpään autoon. Kyllä se melkoiselta ympäristöteolta kuulostaa kaiken kaikkiaan jos elämässä yleensäkin on ajatuksena käyttää tavarat loppuun ja jopa korjata niitä niiden rikkoutuessa.

Tuossa oli erillinen ketju öljypohjan sihtiä ajatellen, mutta voisin tähänkin ketjuun pyytää tuosta kommenttia. Onko näin, että tuo sihdin tarkistus olisi järkevää tarkastuttaa jollakin aika välillä riippumatta siitä ilmeneekö ongelmia vai ei? Jos näin, niin minkähänlaisesta aikavälistä puhutaan? Vähän hurjalta kuulosti tarkistuskustannukset, kun siä tiedustelin korjaamolta, joka halutessani asentaa tuon etanoliboksin. Kertoivat, että sihdin tarkistus voi vaatia apurungon pudottamisen yms., mikä on sen verran iso toimenpide, että rahaa kuluu suunnilleen saman verran kuin maksaa koko boksin hinta asennuksineen eli muutamadta datasesta puhutaan.

Hannu
karihai
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja karihai »

Öljypohjan sihti olisi hyvä tarkistaa ja öljypohja putsata muutaman tuhannen kilometrin etanoliajon jälkeen, koska etanoli liuottaa tehokkaasti moottorista karstaa, joka päätyy öljypohjaan ja -sihtiin. Apurunkoa ei tarvitse irrottaa tuon takia, vaan vain löysätä. Kyseiseen hommaan löytyy Vesa67 tekemät hyvät ohjeet ja linkit tuolta Og9-3 & Ng900 mallikohtaisen foorumin alkupäästä.
Tunteroinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Syys 15, 2021 18:13

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Viesti Kirjoittaja Tunteroinen »

Kiitoksia tiedosta! Saattaisi saada kohtuu kustannuksilla homman hoidettua.

Hannu
Vastaa Viestiin