Sivu 1/1

Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: Ke Syys 15, 2021 18:23
Kirjoittaja Tunteroinen
Terve

Ensimmäistä kertaa Saab forumilla, että terve vaan!

Sain anopilta perinnöksi Saab 900 -97 auton. Minulle se on ollut vain luotettava käyttöauto. Olen viimeisen seitsemän vuoden aikana, minkä olen Saabilla ajanut, huomannut, että Saab tarkoittaa edelleen Saabistille paljon muuta kuin kulkuvälinettä. Tämä on tuntunut mukavalta, kun ventovieraat ihmiset tulevat ajoittain kertomaan ajatuksiaan Saabeista. On käynyt ilmi, että saabistilla on usein lukuisia Saabeja. Itse olen toistaiseksi tyytynyt tähän yhteen. No joo, mennäänpä asiaan.

Saabissa on Saabin kulutus eli matka-ajossa voi päästä kahdeksaan litraan, kun taas kaupunkiajossa talvella kulutus voi olla 16 litraa. Nämä kulutuslukemat ja tämä nykymaailma missä elämme on pistänyt ajattelemaan, että ei haittaisia, vaikka kulutus olisi hieman vähäisempään. Mietin jopa auton vaihtoa, kunnes törmäsin etanolivaihtoehtoon. Kysyisinkin siis, että onko tässä mallissa jotankin erityistä, mikä minun pitäisi huomioida. Onko esim. polttoaineletkut sellaisia, mitkä kestävät etanolia. Sen selvitin, että vuoden uudempaan autoon saisi päivityksen tehtyä softalla, mutta tämä malli vaatii boksin. Muutoinkin, jos jolla kulla intoa riittää, niin kuulisin etanolikokemuksia. Joissakin malleissa ja joillakin laitteilla on kuulemma turbot saattaneet porsia. Itselläni ei tosin turboa ole, mutta onko muita ongelmia luvassa?

Hannu

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: To Syys 16, 2021 06:59
Kirjoittaja Turbo Sensonic
Minä ajoin 7 vuotta RE85:lla NG900 Turbolla.

En tiedä, voiko tuon turbottoman version laittaa etanolivetoiseksi, mutta tässä omia kokemuksia RE85:lla ajamisesta:

1) softaan täytyy laittaa kylmäkäynnistykseen tarpeeksi rikas seos. Muuten auto ei meinaa lähteä käyntiin.
2) polttoainetta kului noin 15 litraa satasella kaupunkiajossa, kun bensalla se vei 11-12 litraa.
3) RE85:n polttoaineen litrahinnan noustessa yli euron litra myin auton pois ja hommasin tilalle diesel-Saabin.

Ei kannata enää pelkän "ympäristöystävällisyyden" vuoksi ajaa RE85:lla, koska kulutus on noin 30% suurempaa kuin bensalla ajettaessa.

Eli jos ajattelit säästää kulutuksessa muuttamalla auton etanolivetoiseksi, niin sen voi unohtaa saman tien.

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: To Syys 16, 2021 09:05
Kirjoittaja Tunteroinen
Kiitos vastauksesta!

Joo, tuo ympäristöystävällisyys on toinen näkökohta noiden mahdollisten teknisten ongelmien rinnalla. Näillä etanolin hinnoilla en ajattele juuri mitään taloudellista hyötyä saavuttavani, varsinkin kun ajokilometrejä tulee maltillisesti. Netti kertoo, että bioetanolilla kasvihuonepäästöt vähenisivät 80-85%, koska käytetty hiili on jo elinkierrossa olevaa hiiltä eikä fossiilisperäistä. Jos tuohon ynnäilee kulutuksen kasvun, niin olisiko tuo prosentti jossakin 70-75 paikkeilla? Ihan ok lukema sekin.

Tiettyä ironiaahan tässä on ”vanhojen” autojen foorumilla huudella ympäristöarvojen perään ;-). Vähän niin kuin K. Räikkönen joskus tuhahti, että jos meinaa formuloita ajella, niin aika tekopyhää siinä on ympäristöasioista rupatella. Mutta itse olen vähän tämmösiäkin asioita tullut pähkäilleeksi.

Hannu

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: To Syys 16, 2021 11:35
Kirjoittaja samppa
minun mielestä juuri tällainen foorumi on hyvä paikka puhua ympäristöystävällisyydestä. Vanhat autot on jo rakennettu ja niiden valmistaminen ei rasita enää ympäristöä. Miksipä ei ajaisi etanolilla, kun se kerran on mahdollista. Jos Saab kuluttaa vaikka 15l/100km RE85:tä, se on CO2-päästöjen kannalta, rankasti yleistäen, sama, kuin ajaisi autolla, joka kuluttaa 3l-4,5l/100km bensaa (jos otetaan CO2 suhteeksi 80%-70%). Pitkän ajan kulutus tuskin koskaan on noin korkea. Monella hybridillä saa yrittää. Tietenkin 15 litraa viinaa maksaa enemmän kuin 4,5 litraa bensaa, mutta myös autoon sidottu pääoma on pienempi...suo siellä ja vetelä täällä

Rahallisestikin on se ja sama ajaako samalla autolla 95E10:llä vai RE85:llä. Kulutus etanolilla on noin 30% suurempi ja melkein aina on RE85 vähemmän kuin 30% kalliimpaa kuin 95....ainakin Keski-Suomessa.

Itsellä on kokemusta kahdesta viina-autosta, toinen on turbo-tonnari ja toimii kesät talvet kuin ihmisen mieli. Toinen on kotimaisella huijausboksilla varustettu muunmerkkinen ja sekin toimii oikein hyvin kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Silloinkin, jos on roikassa, ei ole ollut käynnistysongelmia.

No, jokainen ajaa sillä, minkä on itselleen saanut parhaaksi perusteltua

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: To Syys 16, 2021 14:01
Kirjoittaja JP_Vette
Eikö tuo E85 ole yhtä "ympäristöystävällistä" kuin biodieseliki, eli kokonaisuudessa ei vaikuta mitään sekoitevelvotteen takia? Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: To Syys 16, 2021 15:04
Kirjoittaja HEV
Joo, bensanmyyjävesseleiden tarvitsee sekoittaa etanoolia sitä vähemmän bensoihin, mitä enemmän me kulutetaan sitä raakana 🙁

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: To Syys 16, 2021 21:04
Kirjoittaja Tunteroinen
Joo, olen Sampan kanssa kyllä samaa mieltä, että ei siinä paljon ekologisuudesta voi puhua jos olisin vanhan Saabin vaihtanut muutaman vuoden välein uuteen bensapihimpään autoon. Kyllä se melkoiselta ympäristöteolta kuulostaa kaiken kaikkiaan jos elämässä yleensäkin on ajatuksena käyttää tavarat loppuun ja jopa korjata niitä niiden rikkoutuessa.

Tuossa oli erillinen ketju öljypohjan sihtiä ajatellen, mutta voisin tähänkin ketjuun pyytää tuosta kommenttia. Onko näin, että tuo sihdin tarkistus olisi järkevää tarkastuttaa jollakin aika välillä riippumatta siitä ilmeneekö ongelmia vai ei? Jos näin, niin minkähänlaisesta aikavälistä puhutaan? Vähän hurjalta kuulosti tarkistuskustannukset, kun siä tiedustelin korjaamolta, joka halutessani asentaa tuon etanoliboksin. Kertoivat, että sihdin tarkistus voi vaatia apurungon pudottamisen yms., mikä on sen verran iso toimenpide, että rahaa kuluu suunnilleen saman verran kuin maksaa koko boksin hinta asennuksineen eli muutamadta datasesta puhutaan.

Hannu

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: Su Syys 19, 2021 20:51
Kirjoittaja karihai
Öljypohjan sihti olisi hyvä tarkistaa ja öljypohja putsata muutaman tuhannen kilometrin etanoliajon jälkeen, koska etanoli liuottaa tehokkaasti moottorista karstaa, joka päätyy öljypohjaan ja -sihtiin. Apurunkoa ei tarvitse irrottaa tuon takia, vaan vain löysätä. Kyseiseen hommaan löytyy Vesa67 tekemät hyvät ohjeet ja linkit tuolta Og9-3 & Ng900 mallikohtaisen foorumin alkupäästä.

Re: Etanolimuunnos -97 vuoden 900

Lähetetty: Su Syys 19, 2021 21:58
Kirjoittaja Tunteroinen
Kiitoksia tiedosta! Saattaisi saada kohtuu kustannuksilla homman hoidettua.

Hannu