B202 viinamuunnos

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Olen yrittänyt foorumeista löytää käytännön tietoa miten saada muunnettua LH-jetillä varustettua tonnarin b202 turboa e85-käyttöiseksi mutta heikoin tuloksin. Oon siis ymmärtänyt että näitä pre-trionikkeja ei oikein saada millään flexikäyttöisiksi mutta täysetanoleiksi kyllä.
Joten jos joku voisi rautalangalla mulle vääntää mitkä käytännön toimenpiteet tehdään, esim isommat suuttimet(minkälaisetsiinätapauksessa?), moottorinohjaukseen muutokset jne...?
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja samppa »

Laita esim. eFlexFuel-muunnoslaite ja jo vain tuli flexfuel, eikä tartte touhuta sen enempää. Saa pois, jos haluaa ja auton takas alkuperäiseksi
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

samppa kirjoitti:
Ke Heinä 26, 2023 13:45
Laita esim. eFlexFuel-muunnoslaite ja jo vain tuli flexfuel, eikä tartte touhuta sen enempää. Saa pois, jos haluaa ja auton takas alkuperäiseksi
Olen noita käynyt läpi ja just tähän vanhempaan 2l turboon ei löydy yhteensopivaa. 2,3-litraiseen kyllä ja uudempaan b204:seen jossa jo trionic. Myöskin b202 vapariin löytyi vaihtoehtoa... Vois tietysti näistä muunnosfirmoista tiedustella jos joku viritys toimisi.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ongelmaksi voi muodostua suutinten riittämättömyys, jotka muistaakseni eivät ole suuren suuret ko. tonnarissa.
Pitäisi siis vaihtaa isommat suuttimet ja lh-jetin softa sen mukaiseksi ja sen jälkeen sitten voi saada järkevästi eflexfuelinkin käyttöön.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja mikan »

Erääseen toiseen autoon jossa LE-jetronic pähkäilin, että ilman mitään muutoksia laitan 30 - 35 % suuremman tuoton omaavat suuttimet. Ongelmana on tietenkin se, että onko niiden tuotto yhtä lineaarinen kuin alkuperäisten suuttimien, eli kaikilla aukioloajoilla tuottaa prosentuaalisesti yhtä paljon enemmän. Tuolloin ei tietenkään voi sitten ajaa muuta kuin etanolilla, eikä saa täyttä hyötyä, kun ennakot tai ahtopaine ei muutu.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Kävin vähän meilivaihtoa ton eflexfuel firman kans ja tultiin siihen päätökseen et noihin vanhempiin lh-jet turboihin ei vain sovi niitten laitteet :(
Eli ainoa mahdollisuus saada toimiva etanoliviritys on joko itse kokeilemalla riskillä et mitään ei toimi tai sitten löytää joku velho joka hallitsee nää asiat. Eli edelleen paluu lähtökysymykseen..
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Mulla oli aikoinaan 940 2.3T Volvo, joissa ruiskuna LH Jetronic, muistaakseni versio LH2.4
Siinä oli vakiosuuttimet jotain 310cc luokaa. Vaihdoin tilalle noin 400cc suuttimet ja ajelin kylmän viileästi e85:llä menemään pari vuotta.
Kesällä tuo toimi ihan mainiosti. Pakkasella (bensalle tarkoitettu) rikastus ei aivan riittänyt, autoa joutui starttaamaan pari kolme kertaa, että jäi käyntiin. Vikakoodeja tuonne jetroniciin kertyi satunnaisesti seossuhteesta, ei mitenkään yllättävää :)
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

A_K_O kirjoitti:
Ma Heinä 31, 2023 15:57
Mulla oli aikoinaan 940 2.3T Volvo, joissa ruiskuna LH Jetronic, muistaakseni versio LH2.4
Siinä oli vakiosuuttimet jotain 310cc luokaa. Vaihdoin tilalle noin 400cc suuttimet ja ajelin kylmän viileästi e85:llä menemään pari vuotta.
Kesällä tuo toimi ihan mainiosti. Pakkasella (bensalle tarkoitettu) rikastus ei aivan riittänyt, autoa joutui starttaamaan pari kolme kertaa, että jäi käyntiin. Vikakoodeja tuonne jetroniciin kertyi satunnaisesti seossuhteesta, ei mitenkään yllättävää :)
Jotain tällaista ehkä ajattelin itsekin. Et siis mitään muita muutoksia kuin nuo isommat suuttimet tehnyt? Eikä käynyt laihalla? Ton kylmällä käynnistämisen varmaan saisi hallintaan yksinkertaisesti käyttämällä lohkolämmitintä pakkasella.
Nyt en vaan keksi mistä löytyisi niitä isompia suuttimia kun tarjolla näyttäis olevan vain uudempia trionicciin.. En tiedä sitten toimisko ne boschin ruiskussa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

thomas95 kirjoitti:
Ke Elo 02, 2023 08:41
Nyt en vaan keksi mistä löytyisi niitä isompia suuttimia kun tarjolla näyttäis olevan vain uudempia trionicciin.. En tiedä sitten toimisko ne boschin ruiskussa.
Kunhan vastusarvo täsmää ja on fyysisesti sopiva, niin voi laittaa suunnilleen mitkä vain suuttimet. Finjectorilla on hyvä (paras) valikoima.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: B202 viinamuunnos

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

En mittaillut kävikö laihalla, ei ainakaan huomannut missfire tyylistä pätkimistä.

Vanhoissa koneissa on pitkät 61mm o-o bosch EV1 suuttimet. Sähköliitin on junior power timer, jotkut puhuvat hassusti jetronic -liittimestä. Matalaohmisten suuttimien (n4ohm) tilalle jos laittaa korkeaohmiset (n16ohm) niin pruukataan jättää etuvastus pois.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin