Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Joska
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2023 11:02

Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja Joska »

terv.
Joska
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei kait bensa ja etanoliautoissa pidä käyttää ilmavirtasuojaa ollenkaan. Dieselkoneisissa voi olla paikallaan käyttää talvisin jotta saa nopeammin lämpenemään auton.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Talvella käytän viimasuojaa jos ajan femmalla, koska mulla on siinä "erikoistermari", joka lämmittää koneen hitaammin ja tasaisemmin. Orkkistermarilla joka on ehjä, niin ei ole tarvetta käyttää missään tilanteessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei todellakaan mitään peittoa keulaan.
Vaan isompaa välijäähyä ja väljempiä ilman virtaus aukkoja.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja torque »

Ei kait bensa ja etanoliautoissa pidä käyttää ilmavirtasuojaa ollenkaan. Dieselkoneisissa voi olla paikallaan käyttää talvisin jotta saa nopeammin lämpenemään auton.
komppaan, eiköhän nuo on "yesterday" juttuja, kaasarimoottoriajoilta. (mitähän ne sit talvitestailee siellä pohjois Ruotsissa?)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Joska
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2023 11:02

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja Joska »

Ok, aikaisemmin laitoin Volvo V40 E85 vehkeet ja silloin, muutama vuosi sitten neuvottiin ajamaan kesälläkin joku
suoja päällä. Nyt vaan vaikuttaa kulutus nousseen viime aikoina jonkin verran, liitin sen viilentyneeseen ilmaan....
Joska
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Väsynyt lambda johtaa helposti kulutuksen kasvuun. Esimerkiksi Bosch suosittaa lambda-anturin vaihdettavan 160tkm välein otto-moottoreissa. BioPower Saabeissa se lambda on vielä tärkeämmässä roolissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

160tkm ja lambda vaihtoon..,
Omassa on tuo kohta ohitettu jo n.45tkm sitten.
Olisikohan se sitten vaihdon aika.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin, tuskin osan valmistaja on tuulesta temmannut suositusta lambdan vaihdolle. Dieseleissä 240tkm on samainen boschin suositus.

Itellä on femman mittarissa 335tkm ja kolmas lambda menossa. Jos kaikki muut komponentit ovat kunnossa, niin lambdan ikääntymisen alkaa nähdä sidin arvoista ja kulutuksesta. Tuolla muut komponentit kunnossa tarkoitan sitä, että tietyt viat voivat kompensoida toinen toisiaan pois, jolloin lopputulos voi olla "kaikki kunnossa" päätelmä. Esim. Pieni imuvuoto herkästi kompensoi väsynyttä lambdaa, koska lambda ikääntyessään säätää seosts rikkaammalle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja torque »

Pieni imuvuoto herkästi kompensoi väsynyttä lambdaa, koska lambda ikääntyessään säätää seosts rikkaammalle.
vaikka en autoinsiööri ole vaan kyllähän tuossa voi totuutta olla.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei noita suojia ole ollut koskaan talvellakaan missään talouden bensa volvoissa tai saabeissa. Ei edes emännän tytön diiseli S60 tarvinnut sitä.
Lambda vaihdettu omastakin väsyneen imm lisäksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei bensa eikä etanoli Saab tarvitse mitään viimasuojaa. Ei edes talvella.
Diesel TTiD:ssä laitoin yläkautta maskin ja syylärin väliin omatekoisen suojan, jonka olin leikannut mustasta äänieristematosta. Oli huomaaton.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin