Sivu 1/1

Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Ti Elo 29, 2023 08:41
Kirjoittaja Joska
terv.
Joska

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Ti Elo 29, 2023 09:25
Kirjoittaja tturku
Ei kait bensa ja etanoliautoissa pidä käyttää ilmavirtasuojaa ollenkaan. Dieselkoneisissa voi olla paikallaan käyttää talvisin jotta saa nopeammin lämpenemään auton.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Ti Elo 29, 2023 13:44
Kirjoittaja Pakari
Talvella käytän viimasuojaa jos ajan femmalla, koska mulla on siinä "erikoistermari", joka lämmittää koneen hitaammin ja tasaisemmin. Orkkistermarilla joka on ehjä, niin ei ole tarvetta käyttää missään tilanteessa.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Ti Elo 29, 2023 20:21
Kirjoittaja 9000CD23T
Ei todellakaan mitään peittoa keulaan.
Vaan isompaa välijäähyä ja väljempiä ilman virtaus aukkoja.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Ke Elo 30, 2023 10:24
Kirjoittaja torque
Ei kait bensa ja etanoliautoissa pidä käyttää ilmavirtasuojaa ollenkaan. Dieselkoneisissa voi olla paikallaan käyttää talvisin jotta saa nopeammin lämpenemään auton.
komppaan, eiköhän nuo on "yesterday" juttuja, kaasarimoottoriajoilta. (mitähän ne sit talvitestailee siellä pohjois Ruotsissa?)

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Ke Elo 30, 2023 15:06
Kirjoittaja Joska
Ok, aikaisemmin laitoin Volvo V40 E85 vehkeet ja silloin, muutama vuosi sitten neuvottiin ajamaan kesälläkin joku
suoja päällä. Nyt vaan vaikuttaa kulutus nousseen viime aikoina jonkin verran, liitin sen viilentyneeseen ilmaan....
Joska

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Ke Elo 30, 2023 15:51
Kirjoittaja Pakari
Väsynyt lambda johtaa helposti kulutuksen kasvuun. Esimerkiksi Bosch suosittaa lambda-anturin vaihdettavan 160tkm välein otto-moottoreissa. BioPower Saabeissa se lambda on vielä tärkeämmässä roolissa.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Pe Syys 01, 2023 05:06
Kirjoittaja 9000CD23T
160tkm ja lambda vaihtoon..,
Omassa on tuo kohta ohitettu jo n.45tkm sitten.
Olisikohan se sitten vaihdon aika.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Pe Syys 01, 2023 06:59
Kirjoittaja Pakari
Niin, tuskin osan valmistaja on tuulesta temmannut suositusta lambdan vaihdolle. Dieseleissä 240tkm on samainen boschin suositus.

Itellä on femman mittarissa 335tkm ja kolmas lambda menossa. Jos kaikki muut komponentit ovat kunnossa, niin lambdan ikääntymisen alkaa nähdä sidin arvoista ja kulutuksesta. Tuolla muut komponentit kunnossa tarkoitan sitä, että tietyt viat voivat kompensoida toinen toisiaan pois, jolloin lopputulos voi olla "kaikki kunnossa" päätelmä. Esim. Pieni imuvuoto herkästi kompensoi väsynyttä lambdaa, koska lambda ikääntyessään säätää seosts rikkaammalle.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Pe Syys 01, 2023 12:35
Kirjoittaja torque
Pieni imuvuoto herkästi kompensoi väsynyttä lambdaa, koska lambda ikääntyessään säätää seosts rikkaammalle.
vaikka en autoinsiööri ole vaan kyllähän tuossa voi totuutta olla.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: Pe Syys 01, 2023 16:36
Kirjoittaja Kupari
Ei noita suojia ole ollut koskaan talvellakaan missään talouden bensa volvoissa tai saabeissa. Ei edes emännän tytön diiseli S60 tarvinnut sitä.
Lambda vaihdettu omastakin väsyneen imm lisäksi.

Re: Käytättekö keulassa ilmanvirtasuojaa E85 ajaessa, kesälläkin?

Lähetetty: La Syys 02, 2023 09:24
Kirjoittaja petrisa
Ei bensa eikä etanoli Saab tarvitse mitään viimasuojaa. Ei edes talvella.
Diesel TTiD:ssä laitoin yläkautta maskin ja syylärin väliin omatekoisen suojan, jonka olin leikannut mustasta äänieristematosta. Oli huomaaton.