JC Performance moottorinohjauspäivitykset

Saab-henkisten yritysten ilmoitukset
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

JC Performance moottorinohjauspäivitykset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuten varmaan osalla foorumilaisista on jo tiedossa, niin olen tässä kymmenen vuotta moottorinohjauksia harrastaneena siirtynyt muutama vuosi sitten Saabien softapäivityshommissa sivutoimiseen yrittäjyyteen.
Uusimpana muutoksena nyt muutto Ruotsiin ja sitä kautta puljun nimen vaihdos, mutta olkoon tämä viesti samalla päivityksenä siitä miten homma hoituu nykyään.

JC Performance siis tarjoaa softapäivityksiä lähes kaikkiin Saabeihin seuraavanlaisesti:

- OG (900 ja 9000) Saabit hintaan 50€/lastu, ml. Lucas CU14.0, CU14.1 (27C64 ja 27C128 muistipiireillä) ja Bosch LH-Jet 2.2 & 2.4. Myös APC-modaukset 50€/kpl. Näihin vain lievät muokkaukset vakioahtimelle/suuttimille, ei isompia projekteja.

- Trionic 5 autot (NG900 2.0T 1994-1997, OG9-3 2.0t 1998-2000, OG9-3 2.0T 1998-1999, 9000 1993-1998) hintaan 150€, riippumatta viritystasosta ja mahdollinen modifikaatio T7 mankkuvenalle ecuun sisältyy hintaan. E85 konversio onnistuu myös mutta ei flexifuel. Jos taas esim. haluat sekä bensavirisoftan ja E85 softan kahteen erilliseen ecuun niin tällöin hinta 225€. Ohjelmointi ECU irroitettuna, joko postitettuna tai käymällä paikan päällä.

- Trionic 7 autot (OG9-3 2.0t 2001-2003, OG9-3 2.0T 2000-2003, OG9-3 Viggen, kaikki 9-5 bensakoneiset) hintaan 200€, riippumatta viritystasosta ja sitä tehdäänkö konversiolla Biopower vai ei. Ohjelmointi ECU irroitettuna, joko postitettuna tai käymällä paikan päällä.

- Trionic 8 autot (NG9-3 1.8t/2.0t/2.0T 2003-2011) hintaan 200€, riippumatta viritystasosta ja siitä tehdäänkö konversiolla Biopower vai ei. 2006 tai vanhempien sekä XWD:n Biopowerointi vaativat kuitenkin lisäksi komponenttien vaihtoa, lisätietoa löytyy täältä foorumilta tai sähköpostitse kysymällä. Ohjelmointi joko paikan päällä OBD-portista tai ECU postittamalla.

- 1.9 dieselit Bosch EDC16 moottorinohjauksella (NG9-3 ja 9-5 1.9TiD/TiDS/TTiD) hintaan 400€, hintaan sisältyy haluttaessa EGR disablointi. Toiveen mukaan myös DPF:n disablointi softasta 100€ lisähintaan, mekaaninen poistotyö joka tarvitaan softapoiston yhteydessä ei kuulu hintaan.

- 2.0 dieselit Bosch EDC17 moottorinohjauksella (NG9-5 2.0TiD/TTiD) hintaan 500€. Ohjelmointi ECU irroitettuna joko paikan päällä tai postittamalla.

- 2.2TiD Bosch EDC15 OG9-3 1998-2000 (115hv) ja 9-5 3.0TiD Denso hintaan 350€. EGR disablointi sisältyy haluttaessa hintaan EDC15 tapauksessa. Näissä ohjelmointi tapahtuu ECU irroitettuna ja vie hieman enemmän aikaa. Tällä hetkellä ei vielä 120/125hv 2001-> malliset 2.2TiD:t onnistu, ehkä tulevaisuudessa jos ohjelmointityökalut tukevat näissä olevaa PSG16 moottorinohjausta.

- 2.8T V6 Bosch ME9.6 (NG9-3 ja NG9-5) hintaan 400€. Ohjelmointi vain paikan päällä OBD-portista.

Näiden lisäksi onnistuu myös muunmerkkisten autojen ohjelmointi hyvin kattavasti kunhan elektroninen moottorinohjaus ja ahdin löytyy. :) Sähköpostitse lisätietoja, etenkin VAG-konsernin autoja on tullut tehtyä melko paljon.

Tunnetusti virityshommissa nälkä kasvaa syödessä ja luonnollisesti mahdollisten lisäsoftausten hinta on tavallisesti tuntuvasti alennettu jos rautaa hieman parannellaan.

Koska itse asun Haaparannalla Ruotsissa, niin useimmiten kätevintä on asioida jollain jälleenmyyjistäni ellei auto jouda seisomaan postittelun ajan. Tällä hetkellä virallisia jälleenmyyjiä löytyy mm. Vaasasta (http://www.vndyno.com), Kuopiosta (https://www.kallekiviranta.fi/) sekä Tampereelta (http://www.et-autotech.fi). Myös Techittelyt onnistuu ja VN-Dynon Vesalla on nimen mukaisesti käytettävissä 2-vetopenkki kattavin lisämittauksin tehonmittaukseen ja säätöön. Esim "stage X" projektien autokohtainen säätö rullilla onnistuu tuntiveloituksella, mm. 400-600 heppaisia Saabeja on vieraillut useita. Asennustyöt kuten suutinten ja muiden viriosien vaihdot, pakoputkistomuutokset yms. onnistuvat myös sopimuksen mukaan, lisätietoa näistä Vesalta.

Teholukemiakin usein kysytään, tässä joitain stage 1 arvioita moottorikoodin mukaisesti. Kysy muista sähköpostitse. E85 lukemat suluissa on isommilla suuttimilla esim. EV14 530/550cc.
- B204E/L/R: 225hv/340Nm bensa, 240hv/360Nm E85.
- B234E/L: 245hv/380Nm bensa, 245hv/400Nm E85 (260hv isommilla suuttimilla)
- B234R: 270hv/420Nm bensa, 245hv/450Nm E85 (290hv)
- B205E/L: 220hv/340Nm bensa, 230hv/360Nm E85.
- B205R: 250hv/360Nm bensa, 240hv/400Nm E85 (260hv)
- B235E: 235hv/380Nm bensa, 245hv/400Nm E85
- B235L/R: 260-270hv/410Nm bensa, 245hv/450Nm E85 (280-290hv)
- B308E: 225hv/350Nm, vain bensa
- B207E/L: 210hv/340Nm bensa, 225hv/360Nm E85 (vakiokytkimellä kannattaa rajoittaa 330Nm)
- B207R: 245hv/370Nm bensa, 245hv/380Nm E85 (260hv isommilla suuttimilla ja 430Nm vahvemmalla kytkimellä)
- B284L/R: 290-300hv/450-470Nm, vain bensa
- Z19DT: 155hv/360Nm
- Z19DTH: 190hv/410Nm
- Z19DTR: 215hv/440Nm
- A20DTH: 195hv/410Nm
- A20DTR: 240hv/450Nm
- D223L: 145hv/315Nm
- D308L: 205hv/400Nm

Ottomoottorillisissa stage 3 eli vähintään 3" downpipe antaa tavallisesti n. 10hv/20Nm lisää, selvästi vakiota paremmalla coolerilla suunnilleen samansuuruinen vaikutus tehoon, esim. B207R + suuttimet/putkisto/cooleri/kytkin n. 280hv/450Nm E85:lla.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Huhti 17, 2023 22:48. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: JC Performance moottorinohjauspäivitykset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lisätäänpä listaan vielä ne puuttuvat:
NG9-5 2.0T 2010-2012 ja ihan viimeiset NG9-3 2.0T 163hv 2012-> eli A20NFT moottorilliset, sekä NG9-5 1.6T A16LET onnistuu nyt.
Näihin AcDelco E39/E78/E83 ecuihin on nyt tullut perehdyttyä ja aika on tullut aloittaa näidenkin virittäminen. Ensimmäiset yksilöt per moottorityyppi tehdään dynossa ja dynolaput kuuluu luonnollisesti hintaan (400€).
2-litraisen potentiaalin uskon olevan n. 280-300hv/450Nm polttoaineesta riippuen, tarkat luvut selviää dynossa mutta hyvin virittyvä moottori on. 1,6-litraisen reilut 200hv/300Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin