Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Sopiiko minkä tahansa 8 tai 16 ventiilisen Saabin ensiövetorattaat vaihtoon keskenään eli onko luovuttaja- ja saaja-auton vuosimalleilla ja tyypillä merkitystä jos tarkoituksena on vaihtaa ensiövedon välityssuhdetta? Törmäsin ensiövetoon jossa oli merkintä G 347 05 eli onko siinä nyt 7:n rattaat sisällä ?
Paljonko vaikuttaa 6:een verrattuna, esim samalla kierrosluvulla nopeuteen ?
Voiko esim valmistusnumerosta selvittää jotenkin miltä vuodelta ensiövetolaite on ja mihin autoon (malli) se alunperin on ollut asennettuna. Nyt irrallaan autosta ja tieto alkuperästä vuosien saatossa hukkunut.
Miten irrallisesta vaihdelaatikosta saa selville onko se 4 vai 5 vaihteinen. Onko ilman purkamista jotenkin selvitettävissä luotettavasti sen mahdollinen kelvollisuus jatkaa elämää käyttöön asennettuna jossain Saabissa. Alkuperätieto tästäkin hukassa.
Milloin ja mihin Saabiin malleihin 99, 90, 900 on alunperin jo tehtaalla asennettu öljynjäähdytin.
Kyseessä on 8 venttiilinen kone.
Yllä oleviin kysymyksiin olen yrittänyt jäljittää vastauksia "nappulan takaa", onnistumatta. Joten kertokaa Te tietävät.
Paljonko vaikuttaa 6:een verrattuna, esim samalla kierrosluvulla nopeuteen ?
Voiko esim valmistusnumerosta selvittää jotenkin miltä vuodelta ensiövetolaite on ja mihin autoon (malli) se alunperin on ollut asennettuna. Nyt irrallaan autosta ja tieto alkuperästä vuosien saatossa hukkunut.
Miten irrallisesta vaihdelaatikosta saa selville onko se 4 vai 5 vaihteinen. Onko ilman purkamista jotenkin selvitettävissä luotettavasti sen mahdollinen kelvollisuus jatkaa elämää käyttöön asennettuna jossain Saabissa. Alkuperätieto tästäkin hukassa.
Milloin ja mihin Saabiin malleihin 99, 90, 900 on alunperin jo tehtaalla asennettu öljynjäähdytin.
Kyseessä on 8 venttiilinen kone.
Yllä oleviin kysymyksiin olen yrittänyt jäljittää vastauksia "nappulan takaa", onnistumatta. Joten kertokaa Te tietävät.
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Kesällä vaihdoin kuutosen ensiön tilalle seiskan. Kuutosen välityksillä viitosvaihteella/2500 kierroksella kulki mittarin mukaan 90km/h. Nyt kulkee lähemmäs satasta. Melu pieneni hieman, ehkä kulutuskin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Kävikö rattaiden vaihto kone paikallaan ?
Oliko homma vaikeusasteeltaan minkälainen ?
Tarvitaanko jotain erikoistyökalua ?
Mitä pitäisi ehdottomasti tietää tai ottaa huomioon jos vaihtohommaan ryhtyy?
Oliko homma vaikeusasteeltaan minkälainen ?
Tarvitaanko jotain erikoistyökalua ?
Mitä pitäisi ehdottomasti tietää tai ottaa huomioon jos vaihtohommaan ryhtyy?
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
- KylläJo-Jo kirjoitti:Kävikö rattaiden vaihto kone paikallaan ?
Oliko homma vaikeusasteeltaan minkälainen ?
Tarvitaanko jotain erikoistyökalua ?
Mitä pitäisi ehdottomasti tietää tai ottaa huomioon jos vaihtohommaan ryhtyy?
- Jos tarvittavat työkalut ja osaa niitä käyttää, helppo
- Ei
- Laatikkoöljyä valuu muutama desi ensiökopasta
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Merkintä siinä laatikossa kertoo vaihteiden määrän. Yllä olevassa numerosarjassa 4 kertoo sen että kyseessä on 4- vaihteinen. 5- vaihteisissa nelosen tilalla on vitonen.Jo-Jo kirjoitti: ...ensiövetoon jossa oli merkintä G 347 05 eli onko siinä nyt 7:n rattaat sisällä ?
Miten irrallisesta vaihdelaatikosta saa selville onko se 4 vai 5 vaihteinen.
Citroën Jumper 2.2 ´10
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Ulkoisesti 5-vaihteinen eroaa ensiövetokopan oikeassa kyljessä olevasta luukusta. Sen alla on sivuakselin vetopyöräpari + viitosen kytkentäholkki. Nelivaihteisessa tätä luukkua ei ole vaan kyljessä on ehjät valurivoitukset. Äläkä sotki tätä siihen toiseen luukkuun, mikä on varsinaisen vaihteiston kyljessä. Se luukku on molemmissa.
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
kaikkiin turboihin on öljynjäähdytin laitettu ainakin.
ihan varmaksi en sano oliko myös i16 mutta i8 ja kaasareissa ei ainakaan ole.
ihan varmaksi en sano oliko myös i16 mutta i8 ja kaasareissa ei ainakaan ole.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Tein tuon joskus 900:aan. Jos kytkinrempan osaa tehdä, niin kyllä tuonkin.Jo-Jo kirjoitti:Kävikö rattaiden vaihto kone paikallaan ?
Oliko homma vaikeusasteeltaan minkälainen ?
Tarvitaanko jotain erikoistyökalua ?
Mitä pitäisi ehdottomasti tietää tai ottaa huomioon jos vaihtohommaan ryhtyy?
Syylärin joutuu irroittamaan ja maskin edestä. tunkkaa konetta ylös jotta ensiökopan saa pois. Sivuluukun jossa mittarikku avaa, pistää vitosen päälle kepistä, pakin siirtäjän irroittaa ja pakki päälle ruuvarilla. Näin saa alarattaan mutterin auki/kiinni. Momenttiavain on syytä olla mutterin kirisristykseen ja levittävät seger-rengaspihdit ylemmän rattaan irroitukseen /asennukseen. Ei tämä työohje ollut, mutta enemmän vinkit millä pahimmat sudenkuopat pääsisi yli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Moro rupes kiinnostaa jäärata saabin välityksien tihennys, mistäs noita erilaisia välitysrattaita löytyis ja mitä muita osia tarvii?
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Eikös esim.tuossa olis valmis paketti kaikkine osineen jäärataan tai vaikka pellolle.
5-vaihteinen "välitetty" vaihdelaatikko 99/900. Ensiövälitystä muutettu tiuhemmaksi (tarkastetaan hammasmäärät huomiseksi) ja hitsilukko. Vastaavalla välityksellä jokkiksessa ajovaihteet 2, 3 ja 4. Hinta: 100€
Tämä siis myydään osiolla.
5-vaihteinen "välitetty" vaihdelaatikko 99/900. Ensiövälitystä muutettu tiuhemmaksi (tarkastetaan hammasmäärät huomiseksi) ja hitsilukko. Vastaavalla välityksellä jokkiksessa ajovaihteet 2, 3 ja 4. Hinta: 100€
Tämä siis myydään osiolla.
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Eri vuosimalleissa on ollut eri välityksiä. Esim. 99 petrosta löytyy tihein ensiövälitys. Samoin 99:n combicoupeen oli sitä laitettu. Perävälityskin voi olla 3,89 tai 3,67. Yksi nelivaihteinen aski tiheällä perällä ja ensiöllä löytyy miulta varastosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Juu, i8 AT, vm-87, oli alavesiletkussa putki jossa kiersi öljy jäähtymässä. On varastossa.mikkoimp kirjoitti:kaikkiin turboihin on öljynjäähdytin laitettu ainakin.
ihan varmaksi en sano oliko myös i16 mutta i8 ja kaasareissa ei ainakaan ole.
Eikä ollut turbo. Jälkiasennusko???
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
^Olisiko liittynyt tuohon automaattiin?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
No niin kiitosta ripeistä vastauksista vaan kaikille, mietin tuota pelkkää ensiövedon muutosta ku ei kiinnostais konetta nostaa pois mutta samalla vaivallahan se melkein kävis ku rupee miettimään
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Vähän aihetta sivuten , mistäs kannattaisi (kitka)lukkoa ruveta etsimään 99:iin (H moottorilla)?
Eli linkkejä , hinta-arvioita yms otetaan kiitollisuudella vastaan
Eli linkkejä , hinta-arvioita yms otetaan kiitollisuudella vastaan
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975