Veenelkusta nykyaikainen
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Piikkusen jo tuntus vaativan paksumpata lompakkoo tuomonen mylly ja siihen pakki. Mutta tuota, miten heleppo tuommonen kone on kuristaa katsastettaviin rajoihin. Suljetulla alueella vois sitten päästääkki pirun irti...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Voimalinjasuunnittelijaksi meikäläistäkin töissä tituleerataan, että kyllä termi on käytössä.tsaarela kirjoitti:Epäsuora englanninnos on powertrain eli joukko komponentteja, jotka tuottaa voimaa ja toimittaa sen tien pintaan. Lisää tietoa tuolta:f-19 kirjoitti:Mitä tarkoittaa 'voimalinja' ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Powertrain
Erästä paikkaa mietin itse tuossa nelkussa, nimittäin jakopyörästöä. Olisiko tuo syytä muuttaa ketjukäyttöiseksi vai onko järkevämpää käyttää rautarattaita fiiberisten sijaan?
Vaihteistopuolta, onko nykyisen vaihteistokotelon sisuskaluja mahdollista kehittää? Ilmeisesti tila aiheuttaa rajoituksia kotelon isontamiselle?
Jakopäästä sen verran, että kun Ford päivitti moottorit 80-luvun lopulla (2.4 ja 2.9 V6 esiteltiin), niin nokka muuttui rataskäyttisestä ketjuvetoiseksi. Samalla nokan pyörimissuunta tietenkin muuttui. Siamilaiset pakokanavat hävisivät samassa muutoksessa.
Voisiko vaihteistona ajatella käyttävänsä esim. Audin tuotteita? Layout on kovasti saman näköinen mutta välitykset ja kestävyys luultavasti jotain ihan muuta.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Diesel-kuupassa, mikä aikoinaan liikkui klubin tapahtumissa, oli Audin laatikko automaattina.
Jos vieraita osia aletaan tuumaileen, niin eikös Subarun tekniikka olisi luonteva, jos Kuupan konehuoneessa leveys riittäisi? Pysyis äänetkin kuuppamaisina
Jos vieraita osia aletaan tuumaileen, niin eikös Subarun tekniikka olisi luonteva, jos Kuupan konehuoneessa leveys riittäisi? Pysyis äänetkin kuuppamaisina
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Jep, sattui vanha Legacy olemaan marketin parkkiksella. Ei aivan mahdottomasti poikennut käyntiääniltään. Luultavasti kaikkein kutkuttavin paketti löytyisi XT turbosta.Mikko_H kirjoitti:Diesel-kuupassa, mikä aikoinaan liikkui klubin tapahtumissa, oli Audin laatikko automaattina.
Jos vieraita osia aletaan tuumaileen, niin eikös Subarun tekniikka olisi luonteva, jos Kuupan konehuoneessa leveys riittäisi? Pysyis äänetkin kuuppamaisina
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Paljonko kuupan konehuoneen leveys on?Mikko_H kirjoitti:Diesel-kuupassa, mikä aikoinaan liikkui klubin tapahtumissa, oli Audin laatikko automaattina.
Jos vieraita osia aletaan tuumaileen, niin eikös Subarun tekniikka olisi luonteva, jos Kuupan konehuoneessa leveys riittäisi? Pysyis äänetkin kuuppamaisina
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Veenelkusta nykyaikainen
mites ford taunus etuvedon v laatikko niin kyllä lähtee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Konehuone on sinisen biblian ja mittanauhankin mukaan 73 cm poikkituen kohdalta. Keulaanpäin aavistuksen levenee ja taaksepäin tulee jousitornit ja ylätukivarret kaventamaan n. 12 cm puolellaan.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
73 cm. Kiitos tiedosta. Onhan mullakin tuo biblia, mutta en hokannut sieltä katsoa. Täytyypä mitata erään moottorin leveys...
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Itekkin olen tätä pienessä päässäni miettinyt, mutta vihdoinkin joku sanoi ääneen
Itellä on ollut mielessä suurinpiirtein 1,8l 16v ja kahdella föönillä, mutta ehkä sitten kun on rikas ja lihava
Laillisuus asia erikseen, mutta saahan sitä ihminen haaveilla..
Itellä on ollut mielessä suurinpiirtein 1,8l 16v ja kahdella föönillä, mutta ehkä sitten kun on rikas ja lihava
Laillisuus asia erikseen, mutta saahan sitä ihminen haaveilla..
#3254
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)
Saabist since 1986
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)
Saabist since 1986
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Kuka laittaa tällasen ekana kuuppaan? =)
http://www.katechengines.com/engineering/katech-v4/
http://www.youtube.com/watch?v=2kooYoibfeA
http://www.katechengines.com/engineering/katech-v4/
http://www.youtube.com/watch?v=2kooYoibfeA
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Onpas makeen näkönen peli... Ja teholukemakin olis tossa MotorSport-versiossa sellanen käypänen. Ei taida lähteä käytetyn kuupan hinnalla...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Veenelkusta nykyaikainen
VW harrastajat ovat näemmä jo noita laittaneet ainakin kirppuihin http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_15.html
Re: Veenelkusta nykyaikainen
ettei daihatsu charade 3 syl diesel olisi aika näppeän kokoinen mylly kuupan keulille
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Kuupan loota on koko voimansiirrossa just se heikoin lenkki ja vielä ennen, kun lähtisin tekee jotain koneelle, haluaisin päivittää sen lootan johonkin nykyaikaisempaan. Ja sen lootan mukaan vasta miettisin, mikä kone siihen kävis parhaiten.Suppari kirjoitti:Oliskohan pikkupaineilla sellainen 180hp /.../ Täysin toteutettavissa oleva,eikä rahaakaan 4000eurosta paljoa enempää menis.Tällaista moottoria turha pultata vakiolaatikon perään.
Subarusta oli jo puhetta, olisko mitään järkeä kokeilla kuupan nokalle jonkun etupotku Subarun (Impreza, Leone, Legacy?) moottoria-vaihdelaadikkoa? Onko kokemuksia, Subarun konepellin alla näyttää kyllä olevan huomattavasti enemmän tilaa kun ysikutosessa enkä haluais rälläkkällä lähtee riehumaan sinne konetilaan... Oon aikaisemmin tehnyt jotain tekniikkapuolen virityksiä muihin autoihin ja mielellä tekisin kuupaankin, jos sen tuloksena siitä sais sekä pirteän että myös taloudellisen käyttiksen, jossa ajon aikana unohtuu aikakausi, mistä kuuppa on peräisin
Sen verran voin vielä kertoa, että Virossa on yksi ysikuuppa 1.9TDI 81kW (VAG) jo suunnitteluvaiheessa, mutten tiedä vielä, milloin kaikki tarvittava on kasassa, että rakennusvaihe vois alkaa. Hän aikoo käyttää kuupan omaa vaihdelaadikkoa...
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Vaihdelaatikko puolelle Hewland mk9 tai quaife QBA9R tolle Katec V4:lle kaveriksi, vois olla melko vekkuli laite ratapäiville...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.