9-5 Aero / RE85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No loppuu ja loppuu. 290hv tuon kokoisilla suuttimilla/paineella dynottu e85:lla, toki lambda on tällöin 1. Enempi marginaalia ja tehoakin saa suuttimet vaihtamalla joten stg3 kokoonpanoon kyllä kannattaa nykyisellään ne edulliset 670cc ev14:t laittaa ennemmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Eli siis vakio 3bar paineellakin saadaan etanolilla enemmän kuin se monesti mainittu 240hp?
T7 vm. 2001 9-3
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vakiopaineisella (3 bar) polttoaineen paineensäätimellä ei saa paljonkaan yli 240hp, kyllä sitä on toistettu ja todettu penkissäkin.
277hp on T7 Suiten ilmamassasimulaattorin laskema huipputeho joka on paljon tarkempi kuin persdyno(tm) tai esson baareissa esitellyt lukemat. Todelliseen lopputulokseen vaikuttaa hienoviilaus sytkäkartan ja seoksien kanssa ja se miten hukkaportti jaksaa pitää haluttua painetta.

Saabin vakiokuntoisesta 2,3 litraisesta koneesta on käytännössä helpompi saada paremmat huipputehot 15T:llä kuin 2-litraisesta, vaikka kuinka olisi iso putki ja suuttimet.

Siltikin tarkin globaalisti verrattavissa oleva lukema on kunnolla kalibroidun dynopenkin _pyöräteho_, ei hattuvakiolla siitä johdettu akseliteho.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, ei saa paljoakaan yli 240hv. Muutaman hepan yli on löytynyt joskus. Tehoihin vaikuttaa eniten ilmamassa (ahtopaine) ja sytytysennakko. Seossuhde on ihan hienoviilausta siihen nähden, toki paras teho tulee yleensä 0,85-0,90 lambda tienoilla.
Tuolla 4 bar säätimellä on mitattu ihan todelliset 290hv, toki kyseessä oli juurikin 2,3-litrainen T5 aero 3" putkistolla. Ja lambdamittaus oli tasan 1. Mutta ei se sitä tarkoita että noihin teholukemiin kannattaisi 4 bar säätimellä pyrkiä. Aina olisi järkevää olla hieman pelivaraa polttoainepuolella.

2,3-litraisesta tosiaan tulee paremmin tehoa, mikään ei voita niitä kuutiotuumia (tai desilitroja). Ennenkaikkea siksi koska ahdin on paremman hyötysuhteen alueella matalammalla ahtopaineella ja virtaa enemmän. Samalla akselin kierrosluvulla enemmän ilmamassaa kun kaikki työ ei mene paineen tekemiseen. Samalla deltapaine moottorin yli on hieman vähemmän negatiivinen kuin 2-litraisessa. Edelleen tehohuippu osuu matalammille kierroksille joka puolestaan on paremmin sopusoinnussa vakionokkien kanssa. Tuossa muutamia syitä.

Tuosta pyörätehoasiasta olen kuitenkin eri mieltä. Ei ole mielekästä vertailla pyörätehoja, johtuen siitä että häviöt poikkeavat hyvinkin paljon riippuen siitä miten auto on sidottu rullille, mikä on rengaspaine, käytetty vaihdevälitys, vaihteistoöljyn lämpötila ym. Mitatuilla rullaushäviöillä korjattu moottoriteho poistaa enemmän vaihtelevia muuttujia kuvioista. Automaatilla tämä ei tietenkään onnistu (joten joskus käytetään niitä hattuvakioita). Jotta pyörätehot olisi verrattavissa keskenään, pitäisi kaikkien noiden häviöihin vaikuttavien komponenttien pysyä vakiona. Penkin kalibroinnilla ei ole tässä sinänsä mitään merkitystä, se on vielä lisävirhe jos lähdetään eri penkkien välillä vertailemaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

jcarlson kirjoitti:Jep, ei saa paljoakaan yli 240hv. Muutaman hepan yli on löytynyt joskus. Tehoihin vaikuttaa eniten ilmamassa (ahtopaine) ja sytytysennakko.
Tuolla 4 bar säätimellä on mitattu ihan todelliset 290hv, toki kyseessä oli juurikin 2,3-litrainen T5 aero 3" putkistolla.
Miten tämä on edes teoriassa mahdollista kun pa-paineen nosto 3->4bar lisää tuottoa 15,X%, ja eikös sama voida kertoa suoraan hevosina? 1,15 x 240hp= 276hp? Kun kyse on noinkin isosta erosta (290hp)
T7 vm. 2001 9-3
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eikös penkin hidastusrullausvaiheen häviöiden mittauksen tarkoituksena ole saada tietoon myös (manuaali)voimansiirrossa olevien häviöiden määrä, näin ainakin kuvittelen ymmärtäneeni asian. Jolloin akselitehon ilmoitus pitäisi olla oikea mutta kun samoilla stg1-3 softilla tunnutaan saavan ympäri suomen eri penkeissä kymmenien kilowattien ja newtonmetrien eroja lopputuloksiin niin jossain sitä virhettä kertyy.

Siksi ajatus oli että mikäli penkki on mahdollisimman oikein kalibroitu tunnistamaan rullia pyörittävää voimaa niin pyöräteho on silloin se mitä voidaan verrata. Toinen juttu on sitten jos kalibrointi vaan ei ole johtanut oikein mittaavaan penkkiin.

Ja taas juoni karkaa otsikosta, edelleen itse pitäydyn kehitystyössä samassa penkissä jolloin aikajanalla tulokset ovat mahdollisimman vertailukelpoisia
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Koskimaa kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Jep, ei saa paljoakaan yli 240hv. Muutaman hepan yli on löytynyt joskus. Tehoihin vaikuttaa eniten ilmamassa (ahtopaine) ja sytytysennakko.
Tuolla 4 bar säätimellä on mitattu ihan todelliset 290hv, toki kyseessä oli juurikin 2,3-litrainen T5 aero 3" putkistolla.
Miten tämä on edes teoriassa mahdollista kun pa-paineen nosto 3->4bar lisää tuottoa 15,X%, ja eikös sama voida kertoa suoraan hevosina? 1,15 x 240hp= 276hp? Kun kyse on noinkin isosta erosta (290hp)
Ei se ihan noin palikkamatematiikkaa ole. Noihin lukemiin sisältyy useita oletuksia mitkä eivät päde 100%. Ennen kaikkea sellainen juttu kuin BSFC eli suomeksi sanottuna moottorin hyötysuhde. Jos moottorin hyötysuhde on korkeampi, niin pienempi polttoainemäärä riittää tuottamaan saman tehon. T7Suiten esimerkiksi laskin olettaa tietyn luvun joka on ihan tontilla vakioraudalla, mutta ei mikään totaalisen tarkka.
Suuttimien tuotto lisääntyy kyllä Bernoullin lain mukaisesti paineennoston neliöjuuressa.
Tässä tapauksessa moottorin hyötysuhde tuolla 4500-5000rpm haarukassa oli hieman parempi kuin vakio T7 auton muun muuassa edellämainituista syistä, ei mitenkään erityisen yllättävää.
Tuo 240hv luku on laskettu muutaman sadasosan alle lambda 1. Noita epätarkkuuksia kuin laskee yhteen niin tuleehan siinä haitaria. Ei mitään kummasteltavaa eikä niitä pidä alle 10 hepan tarkkuudella edes tuijotella. Mitoituslukemat ja penkissä mitatut on sitten kaksi eri asiaa, 240hv voi pitää "järkevänä maksimina" vakiopaineella ja vaikkapa 275hv "järkevänä maksimina" 4 bar säätimenä. Ei sitä kymmentäkään heppaa kukaan ratin takana huomaa.

Penkityksestä voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta itsekin olen vain samoja rullia käyttänyt ja hyvänä indikaattorina voi pitää sitä että ehjistä vakio-Saabeista on tähän mennessä löytynyt vain pari heppaa tehtaan ilmoittamaa matalammat tehot, ja peräkkäiset vedot menevät hepan kymmenysten sisään jos itse moottori on toistettava (diesel). Toistettavuus on se avainsana. Absoluuttiset lukemat on ihan vaan indikatiivisia.

Ei sitä edelleenkään voi verrata sitä raakaa pyörätehoa vaikka olisi miten hyvin kalibroitu mittaamaan sitä rullia pyörittävää voimaa. Koska ne häviöt vaihtelevat ihan jo pelkästään sen funktiona miten tiukasti se auto on sidottu rullia vasten, renkaiden kuvionnista, leveydestä, materiaalista, rengaspaineesta ja automaatissa hyvinkin voimakkaasti vaihteiston öljyn lämpötilasta ja niin edespäin. Eri vaihteellakin tulee ihan erinäköisiä tuloksia kun häviöt kasvavat rajusti nopeuden funktiona.
Sitten jos mitataan se hidastusrullausvaihe niin sittenhän puhutaan jo moottoritehosta kun ollaan otettu huomioon ne häviöt. Eihän tämäkään aivan täysin tarkka ole siitä johtuen että häviöt voi olla hieman erilaiset rullauksessa kuin kiihdytyksessä. On kuitenkin käytännössä ihan toimiva tapa ja toistettava jos olosuhteet tai itse moottorin käytös ei muutu. Ja korreloi varsin hyvin valmistajan ilmoitusten kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero / RE85

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Mitäs hyötyä T5-nokista on vakioraudalla ja +-300hp tehotavoitteissa. Perstuntumalta sanoisin ettei juuri mitään.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin