Sytytyskaapelijärjestys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

On sytytyskaapelit jotenkin vähän huonossa järjestyksessä (solmussa). Ovat siis oikein, mutta ymmärtääkseni voin vaihtaa pykälän jokaista eteenpäin jotta ei olisi tälläinen johtoviidakko? Vai onkohan siellä väärn pituiset piuhat.

Onko kellään kuvaa / neuvoa missä järjestyksessä täytyy työntää piuhat virranjakajaan?

Niin ja sitten tuon virrajakajan ja tangon (joka pyörittää sitä pyörijää :D ) oli joku suojalevy jota hukkasin, ja joka ei pysynyt siellä kiinni. Ymmärtääkseni se suojaa öljyltä joka saattaa päästä jakajaan. Mistä moinen kapistus voi ostaa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja aero »

Kipinät pitää saada pyttyihin paitsi oikeassa järjestyksessä, myös oikeaan aikaan. Eli älä muuta järjestystä äläkä sijaintia, johdot voit oikoa ja järjestää ottamalla yhden kerrallaan irti ja laittamalla siististi järjestäen kiinni samoille sijoille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

missä järjestyksessä täytyy työntää piuhat virranjakajaan?
Sytytysjärjestys on 1-3-4-2

Mikähän SAAB malli mahtaa olla kyseessä..?

Tuossa 16V tonnarin järjestys.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Lisäsin allekirjoitukseen. Pahoittelut.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mulla on aika lailla eri kulmassa nuo. Pitää piirtää kuvan. Eivät mene niinkuin tuossa valokuvassa.

180 astetta siis eroa.

1 - 4 kohdalla, 2 - 3:sen kohdalla. Eli jos vastakkaiset parit vaihtaa paikkaansa. Eikö se ole 180 astetta?

Voinkohan vaihtaa takaisin 180 astetta, niin ehkä johdot yltää paremmin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos et osaa sytytysjärjestyksen mukaan esim. laittaa piuhoja takaisin niin merkkaa vaikka tussilla tai teipillä virranjakajan koppaan 1-4 paikat ja näin ollen tiedät minkä sylinterin piuha menee mihinkin,jakopään puolellahan aina on 1sylinteri ja siitä eteenpäin..
Sittenhän ei ole väliä vaikka kuinka päin pyörittelet piuhoja kun tiedät oikean järjestyksen takaisin laittaessa. :wink:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Hmm, eikös pari viestiä taakse ole kielletty vaihtaa paitsi johtojen järjestystä kuin myös sijantia. Itsellä syntyi kysymys että haittaako se jos se vaihtuu 180 astetta.

Kuva

Tuo kakkospytyn piuha on niin tiukka että melkein soi. :mrgreen:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eihän sillä ole väliä mikä johto on missäkin jos kaikki johdot yhtä hyväkuntoisia,yleismittarin ohmeilla voit mitata,samanlailla ne sen kipinät kuljettaa..yleensä lyhyimmässä sylinterin ja virranjakakan kopan reitityksessä tietysti on se lyhyin johtokin ja pisimmällä reitillä pisin..jos siellä on ylipitkää roikkuvaa piuhaa väärässä paikassa niin vaihda tietysti pidemmälle reitille tai päinvastoin..
Muista vaan et sytytysjärjestys pysyy samana.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja aero »

Shadow_Fi kirjoitti:Hmm, eikös pari viestiä taakse ole kielletty vaihtaa paitsi johtojen järjestystä kuin myös sijantia. Itsellä syntyi kysymys että haittaako se jos se vaihtuu 180 astetta.
Pakonokka ja sitämyöten myös virranjakaja pyörii puolet hitaammin kuin kampura, eli yhdellä kampuran kierroksella sytytetään kaksi kipinää (1 ja 3) ja seuraavalla toiset kaksi (4 ja 2). Jos vaihdat jakajassa piuhat 1 ja 4 keskenään, siirtyy ykkös- ja nelospyttyjen kipinät työtahdin alusta imutahdin alkuun eikä se ole oikein hyvä idea.

Jos sen sijaan ymmärsin mietteesi väärin ja jannevillepetteri oikein, niin tokihan niitä piuhoja saa tosiaan keskenään vaihtaa, kunhan tosiaan menevät oikeasta tökkelistä oikealle tulpalle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tätä minä vähän hain tässä että samahan mikä piuha on missäkin,kunhan sytytysjärjestys on oikein..eiks juu.. :wink: ymmärsin että kysymys on juuri siitä että esim 2-sylinterin johto on jostain syystä liian pinkeä,väärän mittainen johto,mutta jos paikallaan olevista johdoista löytyy keskenään sopivan mittaiset joka sylinterille nin kannattaa tietenkin vaihdella.
toivottavasti en nyt sekoita aloittajan kysymystä jos tarkoitettiin kuitenkin samaa asiaa.. :oops:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

aero, nyt ymmärsit väärin. Tarkoitin lähinnä sitä että saako niitä laittaa niinkuin on sinulla kuvassa. Eli järjestys säilyy mutta johdot vaihtavat paikkoja.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei se mun kuva ollut :). Mutta sama sen väliä - kuitennii piuhoja voi toki keskenään vaihdella, kunhan siitä samasta jakajan tökkelistä, josta nyt menee piuha tulpalle 1, menee jatkossakin piuha tulpalle 1. Minä sain aiemmasta viestistä päähäni, että haluaisit esim. piuhan tulpalle 1 lähtevän venakopan kulman suunnassa olevasta tökkelistä (kuten 9000CD23T:n kuvassa, jossa on erilainen jakaja eri asennossa, koska kyseessä on OG900 T16), mitä varten pitäisi koko jakaja saada käännettyä eri asentoon että se voisi toimia.

Tosin kolmos- tahi nelospytyn piuha ei kuvassa näytä minun silmääni kakkospytyn piuhaa pidemmällä, joten ihan keskenään vaihtamalla ei tuo kakkospiuhan pingotus välttämättä paljoa helpota. Vaan eihän nuo kauheita maksaisi, vaikka uusisi jopa kaikki - vanhoja ne on kuitenkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ei ei ei.. Nyt ei taas ymmärretä. No ei kait siinä. Sinun kuvassa kaikki johdot ovat eri paikoissa, kuin minulla on. Halusin laittaa ne johdot niinkuin on sinun kuvassasi (ymmärtääkseni nuo keltaiset numerot ovat pyttynumeroita). Mutta ilmeisesti niin ei saa tehdä koska vaikka järjestys sama, aika milloin mitäkin tapahtuu muuttuu. En vain ymmärrä miten jollakin asiat toimii täysin eri kulmassa, vaikka miltei sama moottori.

Mut antaa sitten olla. Toimii se nuinkin.

Edit:
Niin se on eri jakaja ja eri systeemi.... Aiiivan. Sitä minäkin, että miten helkkari sit toi toimii, ja mitä minä tässä ymmärsin väärin. :D En sitten mitään.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja aero »

Shadow_Fi kirjoitti:Ei ei ei.. Nyt ei taas ymmärretä. No ei kait siinä. Sinun kuvassa kaikki johdot ovat eri paikoissa, kuin minulla on. Halusin laittaa ne johdot niinkuin on sinun kuvassasi (ymmärtääkseni nuo keltaiset numerot ovat pyttynumeroita).
Se kuva ei edelleenkään ole mun, en voi ottaa siitä krediittejä. Ne ovat eri paikoissa, koska kyseessä on erilainen auto, jossa on erilainen sytytysjärjestelmä ja erilainen virranjakaja.
Shadow_Fi kirjoitti: Mutta ilmeisesti niin ei saa tehdä koska vaikka järjestys sama, aika milloin mitäkin tapahtuu muuttuu. En vain ymmärrä miten jollakin asiat toimii täysin eri kulmassa, vaikka miltei sama moottori.
Miltei sama, juu, mutta tuossa OG900:ssa on ali-(/yli?)painesäätöinen sytkä ja sulla taitaa olla iivaritonnarissa EZK ja sitämyötä erilainen virranjakaja, jossa ilmeisesti pyörijä eri asennossa.

...vai olikos EZK:n jakaja muuten ihan tyhjä eli ilman pyörijää jopa? Kuitenkin, erilainen sytkä näyttää vähän erilaiselta.
Shadow_Fi kirjoitti: Mut antaa sitten olla. Toimii se nuinkin.
Kun auto käy neljällä pytyllä, niin sytkäjärjestys jakajalla on juuri oikea, eikä sitä siis kannata sekoittaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sytytyskaapelijärjestys

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

No niin..ilmeisesti sekaannus tapahtui koska 9000CD23T laittoi kuvan OG900 moottorista eikä niinkään 16V tonnarista kuten kuva tekstissä oli mainittu..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin