900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15
900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Kevät koittaa ja autokuume taas päällä. Mieli tekisi 900 OG:ta. Mutta mikä vuosimalli, millä koneella ja millä korilla? Lähinnä ajattelen kestävyyttä, luotettavuutta ja käytännöllisyyttä. Kertokaapa.
Muutenkin saa perustella kantaansa...
Edit: Muistelen kuulleeni että 2.0i olisi lujimmasta päästä. Ja itseäni miellyttäisi eniten tuo 5-ovinen Combi Coupe. Ja luulisi että se -93 -vuosimalli olisi varmimmin päässyt lastentaudeistaan...
Muutenkin saa perustella kantaansa...
Edit: Muistelen kuulleeni että 2.0i olisi lujimmasta päästä. Ja itseäni miellyttäisi eniten tuo 5-ovinen Combi Coupe. Ja luulisi että se -93 -vuosimalli olisi varmimmin päässyt lastentaudeistaan...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
jos ei oo rahasta kiinni ni aero tai cabbe.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Tarkennus: On vähän rahastakin kiinni...
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
16 venttiilinen vapari tai S malli eli matalapaineturbot, siinä käyttöauton kannalta kai viksuimmat valinnat. Ja se korimalli jossa on iso takaluukku on vaan niin äärimmäisen käytännöllinen. 2-3 oviset mallit pitkine ovine on epäkäytännöllisiä parkkipaikoilla joissa autot vierivieressä, tai parkkihalleissa.
16v kone on yhtä taloudellinen kuin 8-tappinen ja voimaa on huomattavasti enemmän, pysyy mukavasti nykyliikenteen rytmissä mukana.
Jos löydät yksilön jossa ei pohjassa merkittäviä ruostevikoja, eikä kone tiputa öljyä parkkiruutuun joka saumasta, olet löytänyt helmen.
16v kone on yhtä taloudellinen kuin 8-tappinen ja voimaa on huomattavasti enemmän, pysyy mukavasti nykyliikenteen rytmissä mukana.
Jos löydät yksilön jossa ei pohjassa merkittäviä ruostevikoja, eikä kone tiputa öljyä parkkiruutuun joka saumasta, olet löytänyt helmen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Tosin on 900NG.
Ei ole hinnalla pilattu,jos yhtään osaa rempata.
Tai jos on ylimääräinen pata nurkissa pyörimässä.
http://www.nettiauto.com/saab/900/6274604
Ei ole hinnalla pilattu,jos yhtään osaa rempata.
Tai jos on ylimääräinen pata nurkissa pyörimässä.
http://www.nettiauto.com/saab/900/6274604
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Aamen ja komppia tälle. 16-tappisissa ei kai noi kansijumpatkaan oo ihan samanlainen riesa kuin 8-tappisissa.lucaf kirjoitti:16 venttiilinen vapari tai S malli eli matalapaineturbot, siinä käyttöauton kannalta kai viksuimmat valinnat. Ja se korimalli jossa on iso takaluukku on vaan niin äärimmäisen käytännöllinen. 2-3 oviset mallit pitkine ovine on epäkäytännöllisiä parkkipaikoilla joissa autot vierivieressä, tai parkkihalleissa.
16v kone on yhtä taloudellinen kuin 8-tappinen ja voimaa on huomattavasti enemmän, pysyy mukavasti nykyliikenteen rytmissä mukana.
Jos löydät yksilön jossa ei pohjassa merkittäviä ruostevikoja, eikä kone tiputa öljyä parkkiruutuun joka saumasta, olet löytänyt helmen.
...toivottavasti. *kop kop*
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Omalla kohdalla on kyllä i8 kettuillut vähemmän ku 16-venaiset Toki 16-tappinen on helpompi vikojen sattuessa kun ei tartte arpoo bensanpaineiden sun muiden kanssa...
Peltiluukku katossa on tosi jees, jos ei sitten satu kohdalle joku niistä harvoista ilmastoiduista malleista.
Peltiluukku katossa on tosi jees, jos ei sitten satu kohdalle joku niistä harvoista ilmastoiduista malleista.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Komppaan edellisiä, varsinkin tätä:
2.1-litraisissa on rumin käyntiääni ja eniten tehoa vapareista, näitä löytyy tällä hetkellä samaan hintaan kuin tehottomampiakin ja hyvästä yksilöstä on iloa vuosiksi.sarka kirjoitti: Peltiluukku katossa on tosi jees, jos ei sitten satu kohdalle joku niistä harvoista ilmastoiduista malleista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Ilman muuta viimeiset vuosimallit jossa on 16-venttiiliset koneet ja jos nykyliikenteen kyydissä haluaa pärjätä 2.1 tai turbomallit. S on hyvä valinta, ei ole pystynyt kiusaamaan konetta matalaviritteisenä ja tarvittaessa helppo muuttaa korkeapaineiseksi tehtaan malliin. Tosin useat muutettu jo, kuten olen omalleni tehnyt, kulkua tulee reilusti lisää, varsinkin viritysboksilla, eikä ole vieläkään pahan hintaisia käytettynä. Korin kunto on tärkeä, mitä paremman löytää, sitä vähemmän on murheita tulevaisuudessa, jos käyttöautoksi meinaa ja ilman muuta 5 ovinen combi paras.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Osta vaan ässä, lucas-systeemi mainettaan paljon parempi ja mitä mulla noita kaksi ollut niin ikävä oli viimesestä luopua.
5d ja mahtuu kuljettamaan täysi pitkät jalkalistatkin jos remontoi kotia.
Osia saa hyvin ja helppoa ja halpaa muuttaa halutessa 165-200hv tehoihinkin (orkkis cooleri, ahtoputki ja lastu noin 60-100e ja aikaa menee asennuksessa 30min, rajavena 50e ja 10min laittaa senkin.
korin noissa kun käy huolella läpi, etsi napilla kyllä löytää mitä tutkia.
5d ja mahtuu kuljettamaan täysi pitkät jalkalistatkin jos remontoi kotia.
Osia saa hyvin ja helppoa ja halpaa muuttaa halutessa 165-200hv tehoihinkin (orkkis cooleri, ahtoputki ja lastu noin 60-100e ja aikaa menee asennuksessa 30min, rajavena 50e ja 10min laittaa senkin.
korin noissa kun käy huolella läpi, etsi napilla kyllä löytää mitä tutkia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
16v vapari ilman kattia 5d-korissa. Ilman lisävarusteita. No ehkä vakionopeussäädin vois olla hyvä jos tulee ajeltua maantiellä enemmän. Mutta kuten aiemmin on jo todettu niin korin kunto/ruostetilanne on melkein tärkeämpi ku se minkälainen moottori pellin alta löytyy.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Tai 5D finkku.nalleolut kirjoitti:jos ei oo rahasta kiinni ni aero tai cabbe.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Tässä näköjään mielipiteet hajaantuu melko moneen suuntaan mutta itse pitäisin erittäin tärkeänä sitä, että kori on kunnossa, vaikka pellin alla olisi kaasarimoottori. Se ruosteremppa ja hitsaus on sitä, mihin näissä yleensä ensimmäisenä vittuuntuu ja nuo tehokkaammat mallit ei kiihtyvyyttä lukuunottamatta eroa ajotuntumalta mitenkään. Alustat on samat, renkaat kutakuinkin samat ja melutasossakaan ei hirveitä eroja ole. Toki niissä on kaikenmoista varustetta mutta itse ainakin mieluummin veivaan akkunat käsin auki/kiinni kuin kulutan kovin paljon hitsipillin ääressä, noin jos autolla pitäisi päivittäisessä ajossa selvitä.
8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti kunhan sitä kunnolla kierrättää ja se, sekä kaasarikone vievät melko vähän bensaa saabiksi. Lisäksi vastoin yleistä luuloa ainakin omassa käytössäni nuo K-jetronic -vehkeet on osoittautuneet erittäin kestäväksi eikä juminutta bensapumppua lukuunottamatta ole ollut minkäänlaista vikaa, vaikka autot ovat olleet 20v vanhoja. Noissa ei ole riviäkään softaa eikä lähes ainuttakaan elektronista komponenttia, joten luotettavuus on kunnossa.
Mun neuvo näitten kanssa 90-luvun alusta asti pelanneena: ota hyväpeltinen, sama mikä se muuten on.
8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti kunhan sitä kunnolla kierrättää ja se, sekä kaasarikone vievät melko vähän bensaa saabiksi. Lisäksi vastoin yleistä luuloa ainakin omassa käytössäni nuo K-jetronic -vehkeet on osoittautuneet erittäin kestäväksi eikä juminutta bensapumppua lukuunottamatta ole ollut minkäänlaista vikaa, vaikka autot ovat olleet 20v vanhoja. Noissa ei ole riviäkään softaa eikä lähes ainuttakaan elektronista komponenttia, joten luotettavuus on kunnossa.
Mun neuvo näitten kanssa 90-luvun alusta asti pelanneena: ota hyväpeltinen, sama mikä se muuten on.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Tämä on totta, ja ennenkaikkea nuo padat on alavääntökoneita.8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti
Todella mukavia vehkeitä polkea, ei tarvitse huudattaa 10000r/min, että saa tehot ulos
niinkuin joitakin riisikuppeja.
Ylläolevasta kommentista en ole samaa mieltä.8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti kunhan sitä kunnolla kierrättää
Ainoa elektroninen komponentti, joka voi tuottaa ongelmia on sytytys yksikkö.ainuttakaan elektronista komponenttia, joten luotettavuus on kunnossa.
Omassa se sanoi työsopimuksen kerrasta irti, mutta eipä tuo silloin kallis osa ollut
muistaakseni 175,-( mummon markkaa )
Ja talvella tuo OG900 on todella mukava ajaa, saa härnätä todella pitkälle.
Mutta sitten kun se lähtee räpylästä, niin tämän jälkeen saa lyödä kädet ristiin
ja toivoa parasta.
Ja monessako nykyautossa ja vanhemmissa autoissa löytyy edestä poikittaista
kaksois kolmio tuentaa..?
On meinaan melkolailla optimaallinen pitopinta eturenkailla.
Ehkä joskus ja miksei nykyäänkin tavallista tekniikkaa tuolla formula piireissä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?
Mielestäni tuli jo selväksi että korin kunto on tärkein asia vanhaa 900 ostettaessa. 8 venttiilisen ruiskun omistaneena ja 3 turboa (2 vieläkin) omistaneena voin kyllä sanoa että aika onneton on ruiskun suorituskyky verrattuna turboihin ja yhden 99 kaksoiskaasutinkoneen omistaneena en kyllä juurikaan kehuisi senkään suorituskykyä. Kyllähän tuo vääntö on parasta turboissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447