Saab 9-3 ostamassa
Saab 9-3 ostamassa
Moi,
Itse olen katsellut käyttöautoa ja eteen on osunut muutama mielenkiintoine Saab 9-3 2004 -->. Itselläni ei ole mitään kokemusta Saabista aikaisemmin joten kaipailisin hieman vinkkejä, että mitä kannattaa autosta katsoa ja mitkä näissä on sellaisia ns. heikkoja lenkkejä sekä onko jotain kalliita yleisempiä remontteja.
Nyt on kiikarissa vuoden 2004 Saab 9-3 SS 2.0T Aero M6.
Itse olen katsellut käyttöautoa ja eteen on osunut muutama mielenkiintoine Saab 9-3 2004 -->. Itselläni ei ole mitään kokemusta Saabista aikaisemmin joten kaipailisin hieman vinkkejä, että mitä kannattaa autosta katsoa ja mitkä näissä on sellaisia ns. heikkoja lenkkejä sekä onko jotain kalliita yleisempiä remontteja.
Nyt on kiikarissa vuoden 2004 Saab 9-3 SS 2.0T Aero M6.
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
Re: Saab 9-3 ostamassa
Kuuntele ainaskin alustaa kolinoiden varalta. Osa kolinoista voi olla vähän kalliimpia korjata kuten esim. jouset, iskarit tai tukivarret.
Tehoahan tuossakaan mallissa ei sitten oo tarpeeks vakiona, joten softaajan luokse pikapuolin hankinnan jälkeen
Tehoahan tuossakaan mallissa ei sitten oo tarpeeks vakiona, joten softaajan luokse pikapuolin hankinnan jälkeen
Re: Saab 9-3 ostamassa
Terve,
toivotaan, että löydät hyvän ja nätin yksilön. Hyvä, että olet miettinyt ostaa heti Aeron, eikä mitään lama-ajan mallia saunanpenkeillä.
Itsellä on historiani pikkuvikaisin auto , mutta varmaan huonoa säkää. Vertauskohtana yhtä vikaiset BMW:t toisaalta ovat vain 2x kalliimpia pitää. Perus huolto-osat ovat edullisia/normi hintatasoa ja huollettavuus on hyvä; räikkäsarjalla tekee paljon. Marmorilla kannattaa asioida Opel Vectran omistajana, niin osat saa tyypillisesti 10-30% halvemmalla. (kampiakselin asentoanturi 170€/110€ Saab B207/Opel Z20NET)
Bensakone on tehoon nähden taloudellinen matka-ajossa ja 6,5-7L lukemat ovat ihan realistisia. Perus viritykset ovat yleisiä, edullisia ja autot näyttävät ne todella hyvin kestävän. Ainakin 250hp/430Nm lukemia.
Moottori ja vaihteisto ovat perus varmaa tekoa mekaanisesti. Sähkövikaahan näissä on jokseenkin ikkunoiden ja lukkojen kanssa.
ESP ja ABS-viat ovat tyypillisiä, mutta yleisesti ottaen edullisia fiksata, jos on DIY-mies.
Moottorin käytöstä kannattaa seurata. Nykimiset tai alaväännön puuttuminen viittaavat alipainelinjojen tai kaasuläpän ongelmiin.
Ohjaustehostimen pumppun tiiviste voi hikoilla, stefa maksaa 10€.
Etupyöräntuenta kannattaa käydä läpi. Jousijalkojen yläpään laakereita menee keskivertoautoa useammin. Pyöränlaakereiden kestoikä on 150tkm normaalistikin.
Ruoste ei ole ongelma, mutta etulokareiden kulmat ja takakaaret sekä takaluukku lähtevät kuplalle jos lähtevät.
Apukuskin penkin säätövaijeri voi katketa (20€), kuskin penkin nahkatikkauksen repeily, penkin alaselkätuen toiminta. (pitojouset ruostuvat poikki, uusi penkki tai korjaa itse 15€)
toivotaan, että löydät hyvän ja nätin yksilön. Hyvä, että olet miettinyt ostaa heti Aeron, eikä mitään lama-ajan mallia saunanpenkeillä.
Itsellä on historiani pikkuvikaisin auto , mutta varmaan huonoa säkää. Vertauskohtana yhtä vikaiset BMW:t toisaalta ovat vain 2x kalliimpia pitää. Perus huolto-osat ovat edullisia/normi hintatasoa ja huollettavuus on hyvä; räikkäsarjalla tekee paljon. Marmorilla kannattaa asioida Opel Vectran omistajana, niin osat saa tyypillisesti 10-30% halvemmalla. (kampiakselin asentoanturi 170€/110€ Saab B207/Opel Z20NET)
Bensakone on tehoon nähden taloudellinen matka-ajossa ja 6,5-7L lukemat ovat ihan realistisia. Perus viritykset ovat yleisiä, edullisia ja autot näyttävät ne todella hyvin kestävän. Ainakin 250hp/430Nm lukemia.
Moottori ja vaihteisto ovat perus varmaa tekoa mekaanisesti. Sähkövikaahan näissä on jokseenkin ikkunoiden ja lukkojen kanssa.
ESP ja ABS-viat ovat tyypillisiä, mutta yleisesti ottaen edullisia fiksata, jos on DIY-mies.
Moottorin käytöstä kannattaa seurata. Nykimiset tai alaväännön puuttuminen viittaavat alipainelinjojen tai kaasuläpän ongelmiin.
Ohjaustehostimen pumppun tiiviste voi hikoilla, stefa maksaa 10€.
Etupyöräntuenta kannattaa käydä läpi. Jousijalkojen yläpään laakereita menee keskivertoautoa useammin. Pyöränlaakereiden kestoikä on 150tkm normaalistikin.
Ruoste ei ole ongelma, mutta etulokareiden kulmat ja takakaaret sekä takaluukku lähtevät kuplalle jos lähtevät.
Apukuskin penkin säätövaijeri voi katketa (20€), kuskin penkin nahkatikkauksen repeily, penkin alaselkätuen toiminta. (pitojouset ruostuvat poikki, uusi penkki tai korjaa itse 15€)
Viimeksi muokannut jusahh, Pe Maalis 28, 2014 11:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 9-3 ostamassa
Niin, mikä sitten on kallista. Mielestäni ainakaan alustan osat eivät maksa maltaita edes merkkiliikkeessä...
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
Just hommasin jouset ympäri auton ja etupään kääntölaakerit yht. 310eur. Siihen vielä kaveriksi konin FSD iskarit 790eur kotiin toimitettuna.
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
Just hommasin jouset ympäri auton ja etupään kääntölaakerit yht. 310eur. Siihen vielä kaveriksi konin FSD iskarit 790eur kotiin toimitettuna.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 9-3 ostamassa
Jep juuri näin, osia löytyy kivasti ja ihan ok hintaan. Purkuosaa ja eksoottisempaa ohjausboksia tms. kannattaa kysyä Ruotsin puolelta esim. http://www.bildelsbasen.se tms. Suomen purkaamoilla myydään vain loppuunajettujen "suoraan ajosta", "Suomi-autojen" osia kepeillä 200tkm lukemilla uuden hintaan. (Itsellä kevyitä patoutumia havaittavissa)anv kirjoitti:Niin, mikä sitten on kallista. Mielestäni ainakaan alustan osat eivät maksa maltaita edes merkkiliikkeessä...
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
Just hommasin jouset ympäri auton ja etupään kääntölaakerit yht. 310eur. Siihen vielä kaveriksi konin FSD iskarit 790eur kotiin toimitettuna.
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 9-3 ostamassa
Kiitos asiallisista vastauksista. Jos tuota softaa hieman muuttaa, niin miten tuossa kestää paikat? Ylimääräiset ns. helpot hevoset kiinnostaa aina, mutta ei luotettavuuden kustannuksella. Kestääkö näissä muuten turbot miten yleensä?
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
Re: Saab 9-3 ostamassa
Lisäkysymyksiä. Onko näihin iso työ lisätä jälkikäteen vakionopeudensäädin?
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
Re: Saab 9-3 ostamassa
Tere!
Kaveri kertoi lisänneensä omaan biiliinsä vakionopeudensäätimen. Tarvitset viiksen jossa on vakkarin katkasija (n.20€) ja ohjelmoinnin Tech-2.
Kaveri kertoi lisänneensä omaan biiliinsä vakionopeudensäätimen. Tarvitset viiksen jossa on vakkarin katkasija (n.20€) ja ohjelmoinnin Tech-2.
Re: Saab 9-3 ostamassa
Onkohan toi pyöränlaakereiden kestoikä nyt vähän alakanttiin? Aika paljonhan noissa tuntuu vaihtelua olevan, joillain on hajonnut paljon allekin tuon lukeman ja joillain ei. Omassa laakerit kestäneet jo 260 tkm eikä varmasti ole ainutlaatuinen tapaus. Toki kyseessä ei ole mitenkään kovin kallis remontti, mutta silti taas foorumi antaa hieman huonon vaikutelman osien kestoiästä kun tänne niistä kirjoitetaan vain kun ne hajoavat ja varsinkin jos ne hajoavat huomiota herättävän alhaisilla kilometreillä.jusahh kirjoitti:Etupyöräntuenta kannattaa käydä läpi. Jousijalkojen yläpään laakereita menee keskivertoautoa useammin. Pyöränlaakereiden kestoikä on 150tkm normaalistikin.
Sama juttu muuten noiden etujousien yläpään laakerien kanssa, alkuperäisillä mennään Toiseen tosin työnsin lisää rasvaa kun oli muun homman vuoksi valmiiksi irti autosta.
Ruostuviin kohtiin lisäisin perinteiset peilijalat ja etuikkunoiden takareunan pystylistat. Lisäksi kannattaa vilkaista ovien kynnyksiä, ettei ole maali alkanut kuplimaan.jusahh kirjoitti:Ruoste ei ole ongelma, mutta etulokareiden kulmat ja takakaaret sekä takaluukku lähtevät kuplalle jos lähtevät.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Saab 9-3 ostamassa
Turbot on näissä erittäin kestäviä, ei ongelmia tehonlisäyksen suhteen.
Manuaalivaihteisen kytkintä pitää vähän sääliä vääntöjen suhteen, jos ei halua olla päivittämässä pitävämpään. Automaatti kestää hyvin.
Manuaalivaihteisen kytkintä pitää vähän sääliä vääntöjen suhteen, jos ei halua olla päivittämässä pitävämpään. Automaatti kestää hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 ostamassa
Mitäs olette mieltä, kannattaako manuaalia, 180 tkm ajettua 2.0T Aeroa lähteä softaamaan ilman että vaihtaa samantien pitävämpää kytkintä tilalle? Lisäteho hiukan kiinnostaisi, mutta kytkinremontti ei.
9-3 SS Aero -03
Re: Saab 9-3 ostamassa
Hyvin sen voi softata, Aeron kytkin ei ole ongelma bensalla. Biopowerin tapauksessakin pitää vaan softassa laittaa sopivasti vääntöä ettei ala luistamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 ostamassa
Pyöränlaakereista. Etuvasen särkyi nyt talvella n.170tkm ajettuna. Että näköjään noita menee. Entisiin saappeihini, jotka ajoin luokkaa 350tkm asti, ei tarvinnut vaihtaa eteen ensimmäistäkään. Liekkö mennyt mitoitus vähän alakanttiin, muttei tuokaan mikään katastrofi toki ole.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 9-3 ostamassa
Mitä tuollainen softaaminen suunnilleen maksaa? Jos autossa paikat kerran kestää, niin 250hp/+400Nm kelpaa kyllä Mitä softaus tekee kulutuksella, tuskin ainakaan nousee?
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
Re: Saab 9-3 ostamassa
Koskeeko myös aloitusviestin auton moottoria tämä huohotinongelma mistä olen lukenut tälläkin foorumilla?
9³ SS Aero '04 (Stage 1)