Kamppisturbon sopivuus
Kamppisturbon sopivuus
Nyt vaikuttaa uhkaavasti siltä, että turbo on entinen. Öljy näyttää autolle maistuvan ja tänään pöläytti startatessa kunnon sinisen pilven. Ahtaa ei ole sen jälkeen enää kunnolla jaksanut. Välillä vähän, mutta sitten taas hyytyy.
Meneekö tuo kamppiksessa oleva mitsu tuohon vanhaan vehkeeseen ihan heittämällä vai miten kun on 06-10 tarkoitettu? http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... -campaign/
Toki ennen kuin tuon vaihtaa niin haluaisi varmuuden, että se turbo on varmasti entinen. Tuossa olisi tech2 tällä hetkellä lainassa, onko siitä apuja tuon vian varmistamisessa?
Meneekö tuo kamppiksessa oleva mitsu tuohon vanhaan vehkeeseen ihan heittämällä vai miten kun on 06-10 tarkoitettu? http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... -campaign/
Toki ennen kuin tuon vaihtaa niin haluaisi varmuuden, että se turbo on varmasti entinen. Tuossa olisi tech2 tällä hetkellä lainassa, onko siitä apuja tuon vian varmistamisessa?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Kamppisturbon sopivuus
Kamppis koskee kumpaakin ahdinta. Luonnollisesti samanlaiset menee päittensä vaihtaa, muuten ei menen. Uudemmissa ei tarvitse ristiinvaidossa ns Cobraa vaihtaa, mutta letkut eivät sovi. Noiden osalta pitää ostaa sovitussarja. Tech ei osaa mekaanisen osan kuntoa arvoioida. Turbon väläyksen voit ihan sormella todeta. Halulla löytyy todella paljon tietoa aiheesta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Kamppisturbon sopivuus
Kysyjän auto taitaa olla Aero, eli Mitsun ahtimella jo alun perin? Tällöin saman vuosimallin Mitsun pitäisi sopia suoraan ilman muutossarjoja.
Helppo tapa tarkistaa turbon kunto on ottaa downpipe irti pakopuolelta ja kokeilla sormella välykset. Samalla kyllä huomaa jos pakopuoli on aivan öljyissä, että sinne ne voiteluaineet häviää.
Helppo tapa tarkistaa turbon kunto on ottaa downpipe irti pakopuolelta ja kokeilla sormella välykset. Samalla kyllä huomaa jos pakopuoli on aivan öljyissä, että sinne ne voiteluaineet häviää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kamppisturbon sopivuus
Turbo tilattu. Paikallisessa Rinta-Joupissa oli sitä mieltä lueskeltuaan kamppislappuja, että se mitsu menee tuohon vanhempaan aeroon kanssa. Pitää vaan joko vaihtaa se uusi imuputki tai modata vanhaa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Kamppisturbon sopivuus
Laita suosiolla se uudempi imuputki sinne. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 60602.html
Jos näin teet, tarvitset myös tälläisen. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 61610.html
- Tommi
Jos näin teet, tarvitset myös tälläisen. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 61610.html
- Tommi
9-5 Aero -03
Re: Kamppisturbon sopivuus
Vakio imuputkella vaan. Ei tartte edes ihmeellisiä modeja tehä...
Ison cobran paikalleenlaitto on tuskaa, vakioimukärsään verrattuna.
Vähän huohotusputkea taivuttaa ja sitten cobran tueksi vaikka pätkä lattarautaa johon porattu kaksi 8mm reikää, joista toisessa kierre.
Hyvin se cobra tosin pysyy ilman tukeakin...
Ison cobran paikalleenlaitto on tuskaa, vakioimukärsään verrattuna.
Vähän huohotusputkea taivuttaa ja sitten cobran tueksi vaikka pätkä lattarautaa johon porattu kaksi 8mm reikää, joista toisessa kierre.
Hyvin se cobra tosin pysyy ilman tukeakin...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kamppisturbon sopivuus
Eli koskeeko tämä nyt vakioputkea vai tuota uutta isompaa? Paikallinen korjaamo veikkaili 150-200 € turbon vaihdolle, niin vien suosiolla sinne asennukseen.Coltti kirjoitti:Vähän huohotusputkea taivuttaa ja sitten cobran tueksi vaikka pätkä lattarautaa johon porattu kaksi 8mm reikää, joista toisessa kierre.
Hyvin se cobra tosin pysyy ilman tukeakin...
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Kamppisturbon sopivuus
Vanhempaa eli "vakiota". Metallista huohotusputkea joutuu vähän taivuttelemaan. Ja pysyy se tosiaan siellä ihan hyvin ilman sitä tukirautaa.
Mutta onhan se uudempi imuputki virtaavampi ja tuohon uudempaan mitsuun tarkoitettu.
Mutta onhan se uudempi imuputki virtaavampi ja tuohon uudempaan mitsuun tarkoitettu.
9-5 Aero -03
Re: Kamppisturbon sopivuus
Noi ohjeet oli vakio imuputken käyttämistä uudenlaisen turbon kanssa varten. Uuden imuputken kanssa on sit monimutkaisemmat ja enemmän osia ja rahaa.miikka555 kirjoitti:Eli koskeeko tämä nyt vakioputkea vai tuota uutta isompaa? Paikallinen korjaamo veikkaili 150-200 € turbon vaihdolle, niin vien suosiolla sinne asennukseen.Coltti kirjoitti:Vähän huohotusputkea taivuttaa ja sitten cobran tueksi vaikka pätkä lattarautaa johon porattu kaksi 8mm reikää, joista toisessa kierre.
Hyvin se cobra tosin pysyy ilman tukeakin...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kamppisturbon sopivuus
Joo, ei ollut uusi imuputki mennyt ihan heittämällä paikalleen. Nyt olisi muuten kasassa, mutta Rinta-Joupin varaosakaverilla sen verran huonosti tietoa, että nimenomaan tämä shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/motorkropp/vevhusventilation/9-5-04-10/511610_5961610.html putki jäi tulematta ja auto seisoo nyt sitten viikonlopun korjaamolla.
Jos joltain ko. putki löytyy tai osaa heittää mistä voisi kysellä pikaisella toimituksella tuota, niin vinkkiä tähän suuntaan!
EDIT: Miksi nämä osatarpeet tulee aina perjantaina klo 16:05?
Jos joltain ko. putki löytyy tai osaa heittää mistä voisi kysellä pikaisella toimituksella tuota, niin vinkkiä tähän suuntaan!
EDIT: Miksi nämä osatarpeet tulee aina perjantaina klo 16:05?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Kamppisturbon sopivuus
Ei mennyt ihan niinku siellä Strömsössä yleensä menee.. Pari päivää (ja vielä viikonlopun siinä välissä) odotteli tuon puuttuvan letkun tuloa (iso kiitos lähettäjälle, että sain sen edes niin nopeasti!!) ja kaikkiaan 14,5 tuntia oli paininut tuon kanssa, että oli saanut paikalleen tuon uuden cobran kanssa.
No eipä siinä, jos oisin itse tuota lähteny repimään paikoilleen, niin luultavasti olisi auto vielä juhannuksenakin levällään.
No eipä siinä, jos oisin itse tuota lähteny repimään paikoilleen, niin luultavasti olisi auto vielä juhannuksenakin levällään.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Kamppisturbon sopivuus
Toivottavasti eivät laskuttaneet kaikista tunneista.
Kolmisen tuntia turbon vaihtoon saa mennä kokeneelta asentajalta oli se sitten garretti garretin paikalle tai kumpi vaan mitsu garretin tai mitsun paikalle.
Eri kombinaatioiden haasteet on ratkaistavissa melko selkeillä modauksilla pl mahdottomuus eli 2006-> king kobraa ei saa mahtumaan garretin tai pitkäkaulaisen mitsun kaulalle kiinni.
Kingkobran asennuksen haastena on paikalleen pujotus joka ratkeaa kun irrottaa hukkaportin kellon ylemmän pultin ja lyhentää sen jenkaa puolisen senttiä. Ilman ko. pulttia kobra menee paikalleen ja sen jälkeen pultti pitää taituroida reikäänsä. Normaalit sormet ja kärsivällisyys auttaa asiassa.
Kobran yläpään huohotusliitosten erilaisuudet saa jatkoletkun palasella ja kobran mukaisella loppupäällä askarreltua kasaan.
Kolmisen tuntia turbon vaihtoon saa mennä kokeneelta asentajalta oli se sitten garretti garretin paikalle tai kumpi vaan mitsu garretin tai mitsun paikalle.
Eri kombinaatioiden haasteet on ratkaistavissa melko selkeillä modauksilla pl mahdottomuus eli 2006-> king kobraa ei saa mahtumaan garretin tai pitkäkaulaisen mitsun kaulalle kiinni.
Kingkobran asennuksen haastena on paikalleen pujotus joka ratkeaa kun irrottaa hukkaportin kellon ylemmän pultin ja lyhentää sen jenkaa puolisen senttiä. Ilman ko. pulttia kobra menee paikalleen ja sen jälkeen pultti pitää taituroida reikäänsä. Normaalit sormet ja kärsivällisyys auttaa asiassa.
Kobran yläpään huohotusliitosten erilaisuudet saa jatkoletkun palasella ja kobran mukaisella loppupäällä askarreltua kasaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Kamppisturbon sopivuus
Eilen vaihdettu uusi kamppanja-Mitsu vanhan tilalle, Aero 9-5 vm00. Modaustarpeet sovitettuna vanhalla kobralla:
1. Kobran tukirauta > pyöröviilalla reijät jokainen reikä suuremmaksi.
2. Hukkaportin ohjauskellon kiinnitysmutterin hiominen yhdestä nurkasta pari milliä. Muuten jäi ahdistamaan, eikä olisi sopinut kobran kanssa.
3. Pakosarjan lämpösuojan pientä muotoilua kobrasta tulevalle putkelle.
Eli kaiken kaikkiaan melko pienellä väännöllä.
1. Kobran tukirauta > pyöröviilalla reijät jokainen reikä suuremmaksi.
2. Hukkaportin ohjauskellon kiinnitysmutterin hiominen yhdestä nurkasta pari milliä. Muuten jäi ahdistamaan, eikä olisi sopinut kobran kanssa.
3. Pakosarjan lämpösuojan pientä muotoilua kobrasta tulevalle putkelle.
Eli kaiken kaikkiaan melko pienellä väännöllä.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero