Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Helma/kynnyskotelon korjaus jatkuu. Siinä kun oli kotelo sopivasti auki takaosasta niin pääsi tarkastamaan kotelon sisäpuolisen ruostetilanteen. Ikäväkseni jouduin toteamaan että siellä ei ollutkaan ruostetta .
Itsetehtyjen korjauspalojen sovituksen ja hitsauksen jälkeen tilanne oli tämä. Jos jotain hyvää niin jotain huonoakin. Kun kaivoin pokkauksen linjaa esiin massan alta niin sieltä paljastui seuraava projekti. Rapsutin massaa pois ilmeisesti liian rajusti kun puukko meni läpi.
https://www.dropbox.com/s/krhjfoak0kwhw ... .17.34.jpg
https://www.dropbox.com/s/a4b0pvnclzxyi ... .16.39.jpg
Ruostuminen on todennäköisesti alkanut siitä kun joku on joskus tunkannut kotelon mutkalle eikä koteloon kertynyt vesi ole päässyt pois. Kotelon sisässä ollut hiekka ei ole tietenkään helpottanut asiaa yhtään. Tulipa suoristettua kotelon lommokin samalla ja kaivettua hiekat ym pois.
Sisälokasuojan puolelta homma näytti tältä. Oli pakko jättää pieniä paloja alkuperäisestä muodosta että pysyi lokasuojan muoto hanskassa.
https://www.dropbox.com/s/cn73qgqsrjidn ... 121330.jpg
Seuraavassa jaksossa viimeistellään helman oviaukon kohta.. Jatkuu..
Itsetehtyjen korjauspalojen sovituksen ja hitsauksen jälkeen tilanne oli tämä. Jos jotain hyvää niin jotain huonoakin. Kun kaivoin pokkauksen linjaa esiin massan alta niin sieltä paljastui seuraava projekti. Rapsutin massaa pois ilmeisesti liian rajusti kun puukko meni läpi.
https://www.dropbox.com/s/krhjfoak0kwhw ... .17.34.jpg
https://www.dropbox.com/s/a4b0pvnclzxyi ... .16.39.jpg
Ruostuminen on todennäköisesti alkanut siitä kun joku on joskus tunkannut kotelon mutkalle eikä koteloon kertynyt vesi ole päässyt pois. Kotelon sisässä ollut hiekka ei ole tietenkään helpottanut asiaa yhtään. Tulipa suoristettua kotelon lommokin samalla ja kaivettua hiekat ym pois.
Sisälokasuojan puolelta homma näytti tältä. Oli pakko jättää pieniä paloja alkuperäisestä muodosta että pysyi lokasuojan muoto hanskassa.
https://www.dropbox.com/s/cn73qgqsrjidn ... 121330.jpg
Seuraavassa jaksossa viimeistellään helman oviaukon kohta.. Jatkuu..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Oven kohta oli hankala tehdä uusiksi mutta pikkuhiljaa siitäkin tuli ihan jees. Helmalevikkeen avulla siihen sai oikean muodon. Teetin värikaupassa maalia paukkupulloon ja sutasin maalin pintaan. En tiedä mistä johtui mutta värisävy ei osunut ihan kohdalleen. Käytin tämän pullon takakontin ulopuoliseen maalaukseen. Hain uuden pullon ja se oli jo hieman lähempänä oikeaa sävyä mutta ei täydellinen. Ennen maalausta piti vähän pakkeloida isoimpia rupia piiloon.
https://www.dropbox.com/s/pdoaua4opvfzf ... .45.53.jpg
https://www.dropbox.com/s/xp4qj0h8atfe9 ... .13.48.jpg
Joku maalariguru voisi kertoa miten tehdään huomaamaton raja uuden ja vanhan maalin rajaukseen.
Jatkuu..
https://www.dropbox.com/s/pdoaua4opvfzf ... .45.53.jpg
https://www.dropbox.com/s/xp4qj0h8atfe9 ... .13.48.jpg
Joku maalariguru voisi kertoa miten tehdään huomaamaton raja uuden ja vanhan maalin rajaukseen.
Jatkuu..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: La Syys 07, 2013 19:57
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
En todellakaan tunne olevan millään mittakaavalla mitattuna "maallausguru", mutta sen verran voin neuvoa että taikasana on häivytys. Minä olen tehnyt häivytykset akryyli maaleille häivytyspussilla ja tupla ohennuksella, metalli- ja helmiäis värimassalle vapaalla kädellä ja lakalle häivytyspussilla kuten akryyli maalitkin. Tuossa on aika hyvät ohjeet auton maalaukseen. Toivottavasti näistä on edes jotakin apua. Onnea matkaan
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Hopea taitaa olla yksi hankalimmista häivyteltävistä sävyistä, vallankin kun spraypulloa käytettäessä tulee sävyeroa vaikka maali olisi samasta astiasta kuin ruiskulla suihkittaessa.. Tahtoo mennä tummaksi viimeitään siinä vaiheessa kun lakka vedetään päälle.. Saman aikainen lämmitys kuumailmapuhaltimella ja ohuet kerrokset auttaa vähän.. Mahdollisimman loivasti ensin vanhan maalin päälle sumuraja ja lakka vähän kauemmaksi.
Lakan saa sulatettua vanhaan pintaan ns. häivytinohenteella jota huomasin jo olevan valmiinakin myynnissä spraypulloissa. Itse tein joskus 10 vuotta sitten oman sovelluksen purkkiin ja aina vain sitä riittää..
Valuu sitten todella herkästi mutta kertasuihkauksella rajapintaan tekee siistin häivytyksen jota ei juurikaan tarvi tahnalla tms. tasoitella..
Lakan saa sulatettua vanhaan pintaan ns. häivytinohenteella jota huomasin jo olevan valmiinakin myynnissä spraypulloissa. Itse tein joskus 10 vuotta sitten oman sovelluksen purkkiin ja aina vain sitä riittää..
Valuu sitten todella herkästi mutta kertasuihkauksella rajapintaan tekee siistin häivytyksen jota ei juurikaan tarvi tahnalla tms. tasoitella..
#1415
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: La Syys 07, 2013 19:57
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Paukulla tuo häivytys tahtoo kyllä olla aika hankalaa
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
PaskaNaamio kirjoitti:En todellakaan tunne olevan millään mittakaavalla mitattuna "maallausguru", mutta sen verran voin neuvoa että taikasana on häivytys. Minä olen tehnyt häivytykset akryyli maaleille häivytyspussilla ja tupla ohennuksella, metalli- ja helmiäis värimassalle vapaalla kädellä ja lakalle häivytyspussilla kuten akryyli maalitkin. Tuossa on aika hyvät ohjeet auton maalaukseen. Toivottavasti näistä on edes jotakin apua. Onnea matkaan
Kiitokset vinkeistä! Siinähän ne ohjeet olikin. Spraypullon voi tosiaan unohtaa jos pyrkii tekemään näkymättömiä rajoja. Etulokasuojan maalasin ruiskulla ja lopputulos oli yllättävän hyvä vaikka en ole koskaan aiemmin maalannut. Nyt olen yrittänyt spraypullolla samaa ja on kyllä epätoivoista räpellystä. Spraypullolla toimii jos pitää maalata kokonainen pinta, tosin tuo väriero pukkaa kyllä päälle. Eli ruiskulla mennään..100lassi kirjoitti:Hopea taitaa olla yksi hankalimmista häivyteltävistä sävyistä, vallankin kun spraypulloa käytettäessä tulee sävyeroa vaikka maali olisi samasta astiasta kuin ruiskulla suihkittaessa.. Tahtoo mennä tummaksi viimeitään siinä vaiheessa kun lakka vedetään päälle.. Saman aikainen lämmitys kuumailmapuhaltimella ja ohuet kerrokset auttaa vähän.. Mahdollisimman loivasti ensin vanhan maalin päälle sumuraja ja lakka vähän kauemmaksi.
Lakan saa sulatettua vanhaan pintaan ns. häivytinohenteella jota huomasin jo olevan valmiinakin myynnissä spraypulloissa. Itse tein joskus 10 vuotta sitten oman sovelluksen purkkiin ja aina vain sitä riittää..
Valuu sitten todella herkästi mutta kertasuihkauksella rajapintaan tekee siistin häivytyksen jota ei juurikaan tarvi tahnalla tms. tasoitella..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Ja nämä spraymaalaukset sulaa tai himmenee kovemmilla pesuaineilla tai ainakin tinnerillä vielä vuosienkin päästä..kokeiltu myös kovettimella höystettyjä lakkapulloja jotka toki parempia kestoltaan.. Sitten ne lakat tahtoo halkeilla ajan kanssa eli kestoikä rajallinen ainakin ulkopinnoissa. Täyttöpulloissa ja niiden suuttimien toiminnassa on kans eroja. Samaten nämä ns. vesivärit toimii jos toimii, pohjat kiehuu vanhoissa usein maalatuissa jne. Mutta tuurilla tulee hyvääkin eli jos ruisku saatavilla ja itselle tekee niin kannatan!
#1415
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Kesällä asentelin ajat sitten ostamani upouuden etupuskurin. Puskuri oli muuten hyvä mutta siitä puuttui koristelistat.
https://www.dropbox.com/s/0k0doiva0g1wx ... .33.09.jpg
Sain synttärilahjaksi uudet puskurinlistat joten sekin asia on hoidossa.
https://www.dropbox.com/s/8urlbuxac8bpe ... .27.43.jpg
Listojen mukana tuli jouset ja muovinipsu jolla lista kiinnitetään toisesta päästä puskuriin. Sitten vain listat kiinni..
https://www.dropbox.com/s/m9ohwce7chufc ... .59.08.jpg
https://www.dropbox.com/s/rtirovhx9dk1w ... .31.53.jpg
Metalliset päätypalat irti Ja listaa pujottamaan. Listan toinen pää on kiinni jousella. Jousi on puskurin kumiosan reiässä kiinni. Ja toinen pää muoviklipsulla. Kerrankin helppo homma.
https://www.dropbox.com/s/yp94jldlrgoqk ... .30.06.jpg
Samalla putsasin rekkarin kiinnityspellin ruosteesta. Tuttu sitruunahappo auttoi tässäkin asiassa.
https://www.dropbox.com/s/m2cgmix3vjl5s ... .12.08.jpg
Ja puskuri paikoilleen
https://www.dropbox.com/s/ln39lcrsiz9xd ... .17.38.jpg
Puskurin piti ilmeisesti päätyä joskus tähän autoon. Missä lienee ko yksilö tänäpäivänä..
https://www.dropbox.com/s/roc369n879ezy ... .02.11.jpg
Jatkuu vielä hetken..
https://www.dropbox.com/s/0k0doiva0g1wx ... .33.09.jpg
Sain synttärilahjaksi uudet puskurinlistat joten sekin asia on hoidossa.
https://www.dropbox.com/s/8urlbuxac8bpe ... .27.43.jpg
Listojen mukana tuli jouset ja muovinipsu jolla lista kiinnitetään toisesta päästä puskuriin. Sitten vain listat kiinni..
https://www.dropbox.com/s/m9ohwce7chufc ... .59.08.jpg
https://www.dropbox.com/s/rtirovhx9dk1w ... .31.53.jpg
Metalliset päätypalat irti Ja listaa pujottamaan. Listan toinen pää on kiinni jousella. Jousi on puskurin kumiosan reiässä kiinni. Ja toinen pää muoviklipsulla. Kerrankin helppo homma.
https://www.dropbox.com/s/yp94jldlrgoqk ... .30.06.jpg
Samalla putsasin rekkarin kiinnityspellin ruosteesta. Tuttu sitruunahappo auttoi tässäkin asiassa.
https://www.dropbox.com/s/m2cgmix3vjl5s ... .12.08.jpg
Ja puskuri paikoilleen
https://www.dropbox.com/s/ln39lcrsiz9xd ... .17.38.jpg
Puskurin piti ilmeisesti päätyä joskus tähän autoon. Missä lienee ko yksilö tänäpäivänä..
https://www.dropbox.com/s/roc369n879ezy ... .02.11.jpg
Jatkuu vielä hetken..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Kyllä sieltä on jotain maagisen hienoa paljastumassa....
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Nyt kyllä... On siinä pystäriaerossa vain jotakin.Mike Hunt kirjoitti:Ja puskuri paikoilleen
https://www.dropbox.com/s/ln39lcrsiz9xd ... .17.38.jpg
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Hieno projekti kertakaikkiaan. On siina ollut aika savotta!
Teinina tuli kaytya hopean -84 taii -85 Aeron takapenkilla istumassa matka Saksan baanojen kautta Keski-Ranskaan. Muistan vielakin kun selka painui penkkiin Kasselin makia noustessa ja muutenkin matkamuistelot lammittavat edelleen kovin autosi keulan nahtyani.
Teinina tuli kaytya hopean -84 taii -85 Aeron takapenkilla istumassa matka Saksan baanojen kautta Keski-Ranskaan. Muistan vielakin kun selka painui penkkiin Kasselin makia noustessa ja muutenkin matkamuistelot lammittavat edelleen kovin autosi keulan nahtyani.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Radiohiljaisuus on päättynyt. Kävin 5.4. hakemassa katsastuskonttorilta vikalistan. Kyseessä siis rekisteröintikatsastus kun palautin kilvet 10v sitten. WHAAT?
https://www.dropbox.com/s/4erss6mszf9uy ... .18.27.jpg
Vikalistaa ei herunut vaan HYVÄKSYTTY leima pätkähti paperiin! Voi onnenpäivää!
Halusin alkuperäiset kilvet joten taas tyhmyydestä rokotetaan. Kilvet olisi pitänyt tilata pari viikkoa sitten. No ei muutaku auto takaisin kotiin ja nöyränä odottelemaan kilpiä..............
https://www.dropbox.com/s/4erss6mszf9uy ... .18.27.jpg
Vikalistaa ei herunut vaan HYVÄKSYTTY leima pätkähti paperiin! Voi onnenpäivää!
Halusin alkuperäiset kilvet joten taas tyhmyydestä rokotetaan. Kilvet olisi pitänyt tilata pari viikkoa sitten. No ei muutaku auto takaisin kotiin ja nöyränä odottelemaan kilpiä..............
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Kyllä osaa olla nätti auto.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Kiitos! Omaa silmää miellyttää kans.Rattivaihde kirjoitti:Kyllä osaa olla nätti auto.
Toivottavasti kilvet tulee ajoissa. Ajatuksena olis ajella toukokuun alussa Lahteen Classic car show:hun.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta
Teetin joskus aikoinaan uuden pensaletkun suutintukista paineensäätimeen (vaimikäseon) kun orkkis letkunpätkä ruikki bensaa silmään kun aukas konepellin. Nyt tuo teetetty letku on menossa poikki ja kävin piruuttani kysymässä orkkisletkun hintaa. Ei maksa kuin 92,70€! Oli pakko kysyä myyjältä että montako letkua tohon hintaan saa. Melko tyyris letkunpätkä! En ostanut. Täytyypä poiketa jossain hydrauliikkafirmassa teettämässä pari letkua. Toinen kiinni ja toinen varalle kun murtuu kuitenkin.
Vai..
Onko kellään hyvää vinkkiä miten ton letkuongelman ratkaisisi? Letku tekee aika jyrkän mutkan pienellä säteellä ja murtuu sen vuoksi...
Vai..
Onko kellään hyvää vinkkiä miten ton letkuongelman ratkaisisi? Letku tekee aika jyrkän mutkan pienellä säteellä ja murtuu sen vuoksi...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi