Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Katoppa siitä enskakopan päältä se lootan tyyppikilpi ja laita tähän palstalle se numero, joka on kirjaimien GM jälkeen.
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
(900i:n) Gm45610 jonka olen avannut ei sisältänyt tuollaista laakeria. Kuitenkin jossakin yhteydessä muistelen mainitun turbomallin vahvistetusta laatikosta, jossa olisi ollut tuo lisälaakeri..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
vahvistan tuota mertmin muistikuvaa, hyvä loota jos meinaa tehoja ottaa.
näppärät isojen seegerien ( jotka yleensä näissä hommissa ovat ns sisä puolisia) pihdit tekasee itse aika helpolla noista säätöpihdeistä ( monikäyttö, pumppu, jeesus jne) kun poraa n. 3 mm reiät päihin ja niihin reikiin panee jousilankaa tai esim 3,2 mm pop- niittiporan vartta, päät hio sopivaksi. katkenneen tapin voi siten helposti vaihtaa ja aina löytyy sopiva pihtien säätöväli jne..
Oli tossa joutilas vakioenska 26/ 31, avasin segerin, piti pihdeillä kiertää, jotta sai samanaikaisesti segerin molemmat reunat vapautumaan. ( olisi ehkä pitänyt naputella seegeristä laakerin ulkokehää syvemmälle, niin olisi seger irronnut ilman kiertoa?)
itse laakeri ei ollut tiukassa, kevyesti naputtelemalla 3 eri kantilta tasaisesti ( en edes mitannut suoraa ulostuloa välillä) ja sopiva kuppi tukena alla tuli ihan sovinnolla ulos.
näppärät isojen seegerien ( jotka yleensä näissä hommissa ovat ns sisä puolisia) pihdit tekasee itse aika helpolla noista säätöpihdeistä ( monikäyttö, pumppu, jeesus jne) kun poraa n. 3 mm reiät päihin ja niihin reikiin panee jousilankaa tai esim 3,2 mm pop- niittiporan vartta, päät hio sopivaksi. katkenneen tapin voi siten helposti vaihtaa ja aina löytyy sopiva pihtien säätöväli jne..
Oli tossa joutilas vakioenska 26/ 31, avasin segerin, piti pihdeillä kiertää, jotta sai samanaikaisesti segerin molemmat reunat vapautumaan. ( olisi ehkä pitänyt naputella seegeristä laakerin ulkokehää syvemmälle, niin olisi seger irronnut ilman kiertoa?)
itse laakeri ei ollut tiukassa, kevyesti naputtelemalla 3 eri kantilta tasaisesti ( en edes mitannut suoraa ulostuloa välillä) ja sopiva kuppi tukena alla tuli ihan sovinnolla ulos.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
^Ja minä vahvistan tuon staran menetelmän laakerin irroituksesta rattaasta toimivaksi Juuri noin naputtelemalla lähti (tuurnalla) ja säilyi ehjänä.
Saabiton mies since 7/2022
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Onko olemassa jotain mittaa tai määritelmää milloin ensiövedon ketjut ovat tulleet määränpäähän eli venyneet käyttökelvottomiksi tai vaihtorajalle ?
Nokkaketjussa on kiristimessä "mittari" ilmoittamassa vaihtorajan.
Nokkaketjussa on kiristimessä "mittari" ilmoittamassa vaihtorajan.
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Uudempi versio. Sivuluukussa lyhyt mittarikku ja perävälitys tiheämpi 3,89. Synkroja parannettu jne. ja peräluukussa suodatin öljylle. Sitten on vielä olemassa 14-loppuinen laatikko. Se on vissiin kehityskaaren viimeisin (paras?)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Voisiko joku ystävällinen sielu katsoa jostain "SVISSIStÄ" tai muusta luotettavasta tietolähteestä tuota ensiövetoketjun tapausta. Eli onko alunperinkään saatavilla kuin yhden pituista ketjua riippumatta ensiövedon välityssuhteesta ?
Ja toinen kysymys sen ketjun vaihtorajasta. Onko sitä missään määritelty vai ajetaanko sillä maailman tappiin tai kunnes katkeaa ?
Onko kellään tiedossa että 16 -venttiilisestä 900sta olisi ensiövetoketju joskus katkennut ?
Ja toinen kysymys sen ketjun vaihtorajasta. Onko sitä missään määritelty vai ajetaanko sillä maailman tappiin tai kunnes katkeaa ?
Onko kellään tiedossa että 16 -venttiilisestä 900sta olisi ensiövetoketju joskus katkennut ?
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Eipä taida varsinaista vaihtoaikaa ketjuilla (sen enempää jakoketjulla kuin enskaketjullakaan), vaan vaihdetaan tarpeen vaatiessa.Jo-Jo kirjoitti:Ja toinen kysymys sen ketjun vaihtorajasta. Onko sitä missään määritelty vai ajetaanko sillä maailman tappiin tai kunnes katkeaa ?
Ellen ihan väärin muista, eräs 900CD T16 lähti Alastarolta muutama vuosi takaperin kyydillä kotiin juuri tuosta syystä. Muita tapauksia ei mieleen tule.Jo-Jo kirjoitti: Onko kellään tiedossa että 16 -venttiilisestä 900sta olisi ensiövetoketju joskus katkennut ?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Herätetäänpä vanhaa ketjua, kun aihe näyttää sopivalta. Eli satkuni käyttäytyy kuin voimansiirrossa olisi vieteri - eli klappia tuntuu olevan moottorijarrutukselta kaasulle siirtyessä sekä vaihdetta isommalle vaihtaessa mikäli ei sovita kierroksia ajonopeuteen kytkintä nostaessaan. Syyksi olen tulkinnut klapin joko vetarinmaljoissa tai vaihteistossa / välityksessä ja muiden oireiden puuttuessa päätynyt jäljempään tulkintaan - eli todennäköisesti venyneeseen välitysketjuun ja kuluneisiin hampaisiin.
Ja se kysymys: saako noita enskan rattaita / ketjua jostain ostettua uutena? Ei ainakaan esim. Motonetin tai muiden vastaavien luetteloista ole tullut vastaan. Marmoritiskiltä kenties?
--Tuomas
Ja se kysymys: saako noita enskan rattaita / ketjua jostain ostettua uutena? Ei ainakaan esim. Motonetin tai muiden vastaavien luetteloista ole tullut vastaan. Marmoritiskiltä kenties?
--Tuomas
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Moottorin etukannatinkumi kandee tsekata ensimmäisenä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Kiitos erinomaisesta arvauksesta =) Siis, huomasin tämän kannattimen jälleen hajonneen juuri tänä aamuna kun vein autoa katsastukseen ja se toki vanhasta kokemuksesta pahentaa ongelmaa entisestään. Mutta samaa vaivaa on kuitenkin esiintynyt koko ajan myös kannattimen ollessa ehjä ... nyt tosin täytyy taas koettaa jostain löytää uusi kannatin ennen kuin ihmettelee enempää...Mertmi kirjoitti:Moottorin etukannatinkumi kandee tsekata ensimmäisenä...
--Tuomas
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Vakiokumiin leikattiin kumiletkusta tilkkeet niihin aukkoihin ja survottiin ne sisään liiman kera. Siihen loppui huojunnat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä
Ahh, että kannattimen kumi olisi hajonnut? Eijei, kyllä se kannattimen metallirunko oli antanut periksi, kuten edelliselläkin kerralla kun osa meni vaihtoon. Kumissa ei liene vikaa tälläkään kertaa, kuten ei viimeksikään... mutta että sekinkö voi hajota? Oiskohan se sitten tuo välityksissä oleva väljyys joka tuota osaa kuormittaa niin, että rakenne antaa periksi. Tosin kesti tuo nelisen vuotta edellisen vaihdon jälkeen ja silloinkin vaihto-osa oli käytetty ja muistaakseni kertaalleen kasaan hitsattukin...
Vaan palaanpa tutkimaan asiaa kun ehdin, katsastusmies listasi jokusen muunkin tarkastelua kaipaavan paikan
--Tuomas
Vaan palaanpa tutkimaan asiaa kun ehdin, katsastusmies listasi jokusen muunkin tarkastelua kaipaavan paikan
--Tuomas