9-5 viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Vastaus e85 käyttöön on se että jos et itse voi konetta laittaa niin siitä vanhasta lähtee ne paskat liikeelle ja kone särkyy.ei ole yleensä olleet pitkä ikäisiä jos vanhassa moottorissa alkaa käyttää.(voi kestää jos vahtaa sitä öljypumpun sihtiä mutta onko siinä mitään järkeä?)

se hyöty ei ole niin suuri että kannattaa.isommat suutimet siksi että ei mene niin herkästi tukkoon/vika altiita.pensapumppu kyllä kannattaa vaihtaa 255b walbro tai joku muu isompi.

siihen paljon ajettuun koneesen enempi hyötyä kun laittaa ensin sen kannen kuntoon.esim.uudet pakoset,portaa paremmaksi,ei pakollinen ja vaihtaa t5 nokat.ventiilin vaihtoon syynä se että ovat syöpyneet jos huonoiksi.300hv pääsee jos kansi kunnossa ja t5 nokat.(yleensä 20-25 heppaa hukkuu kun kansi kulahtanut ja hukkaportin kello löysä).
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Niin ja se ahdin tietenkin 19t jos kone kerta 2.0l jos 300 haluaa eikä vähän vajaa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja nugge »

veini siekkinen kirjoitti:Vastaus e85 käyttöön on se että jos et itse voi konetta laittaa niin siitä vanhasta lähtee ne paskat liikeelle ja kone särkyy.ei ole yleensä olleet pitkä ikäisiä jos vanhassa moottorissa alkaa käyttää.(voi kestää jos vahtaa sitä öljypumpun sihtiä mutta onko siinä mitään järkeä?)

se hyöty ei ole niin suuri että kannattaa.isommat suutimet siksi että ei mene niin herkästi tukkoon/vika altiita.pensapumppu kyllä kannattaa vaihtaa 255b walbro tai joku muu isompi.

siihen paljon ajettuun koneesen enempi hyötyä kun laittaa ensin sen kannen kuntoon.esim.uudet pakoset,portaa paremmaksi,ei pakollinen ja vaihtaa t5 nokat.ventiilin vaihtoon syynä se että ovat syöpyneet jos huonoiksi.300hv pääsee jos kansi kunnossa ja t5 nokat.(yleensä 20-25 heppaa hukkuu kun kansi kulahtanut ja hukkaportin kello löysä).
Kone _EI_ hajoa E85 käytöstä johtuen. Kone hajoaa johtuen koneen sisällä olevasta karstatsta mikä olisi tukkinnu sihdin kuitenkin jossain vaiheessa. E85 yksinkertaista pesee koneen ja se päätyy nopeammin öljypohjaan kun mitä olisi ajan kanssa jolloin todennäköisesti olisi jokin muu hajonnu. Ei

Isommat suuttimet laitetaan koska bensaa/viinaa ei vaan yksinkertaisesti mene 350cc (punaiset) suuttimista tarpeeksi läpi kun mennään viinalla yli 240hv. Hirveän usein sitä ei kyl kuule että orkkis suuttimet olisi rikki. Alkaahan niilläkin olla melkoisesti ikää tänäpäivänä.

Se että vaihtaa T5 nokat niin vaikuttaa hyvin vähän viellä näillä tehoilla, hengittää vähän paremmin yläkierroksilla. Venttiileitä todennäköisesti ei tarvitse vaihtaa. Kunhan viettää pari tuntii hiomatahnan ja venttiilien kanssa niin.

Mitä oikeasti kannattaa siinä koneessa ennen virittämistä katsoa on alakerta. Eli karstan määrää, laakerien kunto ja tietenkin jakopään kunto, Mitä enemmän vääntöä sitä enemmän venytetään ketjua. Katkenut jakoketju ei kuulema ole kiva juttu.

Mut taas kerran. Enhän minä mistään tiedä mitään jos sitäkään.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Vanhaan koneeseen ei kannata laittaa e85 softaa kun se paska lähtee liikeelle ja hajottaa koneen.menee laakerit,kansi ja sihti tukkoon.parhaassa tapauksessa kaikki paskana.

tekee uuden koneen ja siihen e85 softa sen ymmärrän.(kaikki ei viihti repiä sitä öljypohjaa auki moneen kertaa).esimerkkejä on paljon.2 viikkoa taaksepäin korjasin juuri sellaisen moottorin johon oli 1000tkm.sitten laitettu softa oli rumaa jälkeä. :D
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tottahan toi on että jos konvertoi 15v vanhan, melkein 300tkm ajetun, 30tkm öljynvaihtovälillä olevan auton käymään viinalla bensan sijaan niin aivan varmasti saa koneen hajalle mikäli ei tee konvertoinnin vaatimia toimenpiteitä kuten just tota öljypohjan avaamista ja putsaamista. Tämän lisäksi, jos tehtaankin myöntämää huohotinvikaa ei ole korjattu jonka tiedetään karstauttavan konetta entisestään pitäs olla aika itsestäänselvää että jos laittaa erilailla huuhtelevan liuottimen koneen polttoaineeksi niin ongelmia saattaapi hyvinkin syntyä.

Itsellä 200tkm ajettu 30tkm öljynvaihtovälillä, 10v vanhalla koneella kun lyötiin etanoli sisään. 2tkm ajoa jonka jälkeen öp:n puhdistus. Sihdissä moskaa oli, ei kuitenkaan ollut tukkeutuminen ajankohtaista. Nyt alkaa olemaan 10tkm viinalla takana, about 1/6 tankkausta bensalla. Ei mitään ongelmia toistaiseksi.

summasummarum, mikäli hoitaa hommat asiaankuuluvalla tavalla ei tuo etanoli konetta riko. Se vain tuo ongelmat ajankohtaisiksi. Itsellä on tuo -04 lohko, jossa huohotuksen pitäisi kunnossa olla. Ja öp:n avaus osoitti että näin ainakin jollain tasolla on. Toki tuo 30tkm öljynvaihtoväli on aiheuttanut sen, että jakopääremppa kurkkailee todennäköisesti sielä 20-40tkm päässä.

Disclaimer: Tiedot oman auton tilanteesta koostettu autoa huoltaneen henkilön raportista.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Taannoinen öljypohjan avaamistopiccini ja suositus lähti juuri veinin kuvaamasta karseasta tilanteesta liikkeelle. 250 tkm ajettu femma jossa pohjalla 15 tkm ajetut öljyt ja etanolisoftalla ehdittiin ajaa kaksi tankillista kunnes kone leikkas kiinni sihdin tukkeutumisen takia. Sen jälkeen tuli nopeaan tahtii muutama läheltä-piti ilmiö esiin ja syy-seuraus oli selvä: Jos kone on likainen niin öljypohjan tyhjennys ja sihdin puhdistus on tärkeää E85:sen käyttöönoton jälkeen.

Mutta veini, muista että kymmenen vuoden aikana on ajettu tuhansittain saabin T7 koneita kuivaksi öljysihdin tukkeutumisen takia pelkällä bensalla ajettuna ilman virisoftiakin ! Eli syy ei todellakaan ole polttoaineessa eikä virittämisessä. Fortepesut ja likaa irrottavat moottoriöljytkin aiheuttaa samaa lian irtoamista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

vesa67 kirjoitti:Eli syy ei todellakaan ole polttoaineessa eikä virittämisessä. Fortepesut ja likaa irrottavat moottoriöljytkin aiheuttaa samaa lian irtoamista.
Olen samaa mieltä vesa67:n kanssa. Ymmärtääkseni se on kuitenkin aika pieni määrä polttoainetta, mitä joutuu öljytilaan, jos sitä ei aleta sinne kaatamaan öljyntäyttökorkin kautta. Edellyttäen tietenkin, että rengastus (lue: mäntien rengastus) on kunnossa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja nugge »

veini siekkinen kirjoitti:...sellaisen moottorin johon oli 1000tkm.sitten laitettu softa oli rumaa jälkeä. :D
Oha se aika hyvin jos 1 000 000 kilometriä päässy viritetyl moottoril.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä on muutamia T7 pirssejä softattu ja Mitsu + softa -paketteja tehty muuten melko vakiolla raudalla. Kyllä 9-5 ja 9-3 rupeaa liikahtamaan noin 220-250hepalla siihen tahtiin, ettei ero matalapaineturboon jää epäselväksi. Kulkupelit kiihtyvät ohitustilanteissa täyteenkin lastattuina vaivatta pienellä kaasun polkaisulla reiluihin nopeuksiin ja pitää kokoajan tarkkailla ettei aja liian lujaa, jos kissalanpojat sattuvat olemaan puskassa kyttäämässä. Hinta sille lisä 50 hepalle on minusta kohtuuton, kun normaalissa tieliikennekäytössä tuota kalliisti ostettua noin 20% tehonlisäystä ei edes pysty käyttämään. Suosittelen lämpimästi Gt17 ahtimen lemppausta romurautaan ja Mitsua uuden softan kera. On muuten erittäin kustannustehokas päivitys ja hyvällä onnella menee vain kytkin vaihtoon lisäväännön ansiosta. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nimismies
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja nimismies »

Kyselenpä tässä threadissa tyhmiä, kun aihe liittyy tuohon viritykseen etäisesti. Eli anoppi osti äskettäin -02 vuotisen 9-5 2.3t Arc:n (automaatti).

Lukivat huollossa vikakoodit, kun CE-valo paloi satunnaisesti (sytytyskasetti). Kiinnitin vain myöhemmin huomiota tuohon huoltamon kuittiin, jossa luki mm. B235L 2.3T, Bensiini, 162kw.

Mistähän tuo teholukema on repäisty? Auton ei pitäisi olla viritetty, mutta toisaalta se tuntuu kuitenkin melko hyvin kulkevan verrattuna omaan manuaali 2.0t:hen, jossa stage1. Mistä voin tsekata, onko auto softattu? Open Sidiä ei ainakaan tule näkyviin, kuten omassani niitä nappeja painamalla.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Eikös tuo 220 heppaa ole aika lailla vakio 2.3T (iso tee) teho. Pikku teessä 2.3t on sitten muistaakseni 180-190 heppaa. Mitä lukee rekisteriotteessa?

Jos kyseessä on 2.3t (pikku tee), niin voihan siinä olla tietenkin tehtaan virisatsi, joka on vielä muutoskatsastettu.
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Pe Touko 23, 2014 14:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
valtsu71
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 14:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja valtsu71 »

B235L -moottorikoodilla oleva on ns. "iso T", jossa siis on sama kone(turbo), kuin Aerossa, mutta jossa ohjelmallisesti tehot on rajattu 161kW/220 hp -tasoon.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
nimismies
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja nimismies »

Ahaa, oliskohan sitten niin että kyseessä onkin iso T. Kontissa ei ole merkkejä kiinni, niin en kiinnittänyt huomiota sen kummemmin asiaan. Pitää vielä katsoa rekisteriotetta joku kerta, kun käyn kylässä :)
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
nimismies
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja nimismies »

Okei, eli jos tuossa on aeron turbo, niin anoppi vissiin voi siltä osin ajella huoletta? Mittarissa reilut 160tkm.

Entä minkälaista hyötyä tuon softaamisesta olisi, saako siihen enää merkittävästi lisää löylyä?
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

nimismies kirjoitti:Okei, eli jos tuossa on aeron turbo, niin anoppi vissiin voi siltä osin ajella huoletta? Mittarissa reilut 160tkm.

Entä minkälaista hyötyä tuon softaamisesta olisi, saako siihen enää merkittävästi lisää löylyä?
Eikös sitä saa sen ~270hv bensalla ja 240hv E85:lla, eri juttu tarviiko anoppi sellasia tehomääriä.
Vastaa Viestiin