Silloin mainostettiin Nissan Primeraa iskulauseella "oikeasti iso farkku." Jostain syystä mulla oli Buickin takalasissa tarra "oikeesti iso farkku"
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Rommitommi kirjoitti: Nyt kun avasin ton uudestaan, niin tuli mieleen, että aiemminhan noita Ruotsissa tehtyjä sanottiin "isoiksi" Volvoiksi, ja pikkuVolvot oli sitten näitä Hollannin ja Belgian rotteloita (3xx-sarja, 4xx-sarja jne), joten voinee nimitys juontaa historiaankin melko hyvin.
Jep, tuolta pohjalta itsekin asiaa lähestyisin. Se, mikä nimenomaisesti Volvon kohdalla saa esimerkiksi nyt Hesarin hehkuttamaan merkin subjektiivisista lähtökohdista määrittelemää kokoa, on minulle lievä arvoitus. Tuolla seikalla kun on myös, nykyisistä downsizing-villityksistä huolimatta, rutkasti mainosarvoa. Ja lukijan kuitenkin lähtökohtaisesti pitää luottaa siihen, että koeajoissa, esittelyissä yms. esitetyt väitteet ovat vertailukelpoisia viiteryhmässään. Eli kyse ei ole absoluuttisesta koosta, vaan siitä, mihin sitä verrataanAZP kirjoitti: Mun mielestäni kyse on ihan merkin kokojakaumastakin. V70 ja S80 on "isoja Volvoja", koska edustavat Volvon malliston isointa päätä. Mondeo on nykyisin "iso Ford" ja joku Smart ForFour on sitten "iso Smart", koska edustaa merkkinsä isointa päätä, ollen kuitenkin VW Polon kokoinen.
Muistaako kukaan enää, että Saab 99 taisi olla aikanaan "uusi iso Saab"? Kunnes pudotettiin mallistosta, kun katsottiin että Saabin ei tule tehdä näin pieniä autoja.
Tosin 9000 oli ainoa luokassaan joka luokiteltiin EPA:n toimesta "large car"-luokkaan.AZP kirjoitti:Vastaavasti eurooppalaiset isot autot (Saab 9000, 9-5, Volvo S80 jne.) ei edes yllä perinteiseen täysikokoisten (full-size) -luokkaan.
Tuon Iso-Saab-nimen sai sittemmin 70-80-luvun taitteessa 900, ja sen jälkeen 9000.AZP kirjoitti:Muistaako kukaan enää, että Saab 99 taisi olla aikanaan "uusi iso Saab"? Kunnes pudotettiin mallistosta, kun katsottiin että Saabin ei tule tehdä näin pieniä autoja.
Kyllä sellainen oikeasti iso sisältä löytyy ihan kansanauton sukulaisista. SKoda superb:n takaistuimella mahtuu oikomaan jalkojaan, vaikka edessä istuisi 190 senttinen kuski.Rattivaihde kirjoitti:Nykyään taitaa tehdä tiukkaa löytää sisältä oikeasti isoja autoja muualta kuin S-luokan Mersun kokoisista sekä tila-autoista. Korirakenteet turpoaa ja muotoilu viimeistelee ahtauden.