Laturin kytkennät

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Maakus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 08, 2014 12:46
Paikkakunta: Helsinki

Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja Maakus »

Tilanne on seuraavanlainen.

Vaihdoin autoon laturin, mutta tämäpä ei lähdekään lataamaan heti käynnistyksen jälkeen, vaan vasta kun käyttää kierroksia yli kolmen tuhannen. Heräte ei siis toimi. Latauksen merkkivalo ei syty kun laittaa virrat päälle, mutta kun herätejohdon maadottaa auton runkoon, lamppu syttyy. Eli siis virta kulkee virtalukolta laturille.

Voisiko siis vika olla kytkennöissä? Olen ollut siinä käsityksessä, että D+ on herätevirralle ja siihen kyseisen piuhan liittänyt. Mittasin sitten kyseisen liittimen jännitteen auton ollessa sammuksissa ja virrat pois. Tuloksena reilut 12V. Eihän tämä voi olla oikein? Eikö sen pitäisi olla nollassa kun laturi ei pyöri? Eikö sen pitäisi toimia maana merkkivalolle?

Osaako kukaan sanoa, missä vika? Laturissa, kytkennöissä vai käyttäjässä?

Entä mikähän mahtaa olla liitäntä W?

Tuossa vielä kuva liitännästä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/134 ... G_2018.jpg
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Katsoppas laturin maadoitus. Sehän maadoittuu erillisellä johdolla, koska on kumipuslien varassa eikä siksi saa muuta kautta maata.
NG9-3 Aero MY05
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja jus »

Merkkivalon/herätteen johto pitää kytkeä kuvassa näkyvän pienemmän 8 mm
mutterin alle. Varsinainen virtakaapelihan on tuon isomman 13 mm mutterin alla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ Kyllä se tuo D+ pitäis myös kelvata. Sehän on heräteliitäntä ja aika hankala sitä laattaliitintä on mutterin alle työntää. Mutta siis jo tuossa kuvan oikeassa alareunassa olisi paikka sille laturin maadoituskaapelille, mutta siinä ei kuitenkaan ole mitään. Sen kaapelin pitäisi siitä mennä laturin "jalkaa" lohkossa pitävän pultin alle.
NG9-3 Aero MY05
Maakus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 08, 2014 12:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja Maakus »

Maadotus on hoidettu toisen, samanlaisen kuin kuvassa oikeassa alakulmassa olevan, paikan kautta. Kun herätejohdon kytkee siihen, merkkivalo syttyy. Eikö tämän pitäisi kertoa maadoituksen olevan kunnossa? Tämä johto menee jalan pultin alle.

Niin, tietystihän tuo D+ voi tarkoittaakin sen oikealla puolella olevaa pulttia. Ja nykyisen liittimen oikealla puolella oleva plussa jotain ihan muuta. Täytyypä kokeilla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja jus »

Alkuperäisessä laturissa on 8 mm mutterin alla rengasliitin, jonka kyljessä on uros-lattaliitin. Se olisi pitänyt ottaa talteen vanhasta laturista ja siirtää tähän uuteen kunnostettuun laturiin.

Kuva

Laturin (tosin 80A) liitännöistä ja sisäisestä kytkennästä:
http://www.jus.liitin.net/Laturi.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ Niinhän muuten onkin. Tuota en nyt muistanutkaan, kun keskityin vain siihen että laattaliittimellähän se piuha tulee kiinni.
NG9-3 Aero MY05
Maakus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 08, 2014 12:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin kytkennät

Viesti Kirjoittaja Maakus »

Kiitoksia ohjeista. Enpä yllättäen hoksannu ottaa vanhaa talteen. Pitää käydä kattomassa josko sitä löytäis sellasen tai sitte pitää askarrella ite.
Vastaa Viestiin