Uusi Saab 9-5

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Komppaaja kirjoitti:
JKen kirjoitti:Entä jos on vain pakollinen liikennevakuutus ... laittaisin takuun piikkiin.
Toivon todella että sellaista tuon hintaisen uuden auton omistajaa ei tästä maasta löydy, jolla olisi vain pakollinen liikennevakuutus....se olisi jo todella säälittävää....
On myös ihmisiä, jotka eivät vakuuta mitään. Voi myös laskea maksavansa henkilökohtaisesti esimerkiksi talon palamisen, mikäli se (pieni riski) joskus kohdalle sattuu. Tällaiset ihmiset eivät vakuuta usein muutakaan omaisuuttaan millään tavalla. Yksinkertaistettu ajattelutapa on se, että vakuutusyhtiö tekee voittoa pysyessään kasassa --> keskimäärin pitäisi päästä halvemmalla maksamatta "turhia" vakuutusmaksuja. Voi toki käydä toisinkin.

Tunnen 2kpl näitä, ovat molemmat yrittäjiä, eikä myöskään yritys ole ottanut pakollisten lisäksi muita vakuutuksia. Mikäli tähän päivään on 70-luvulta asti selvinnyt ilman isompia vahinkoja, voi jo laskea, että vakuutusten hinnoissa on säästetty yhden vahingon arvo. Näkökulma tämäkin :wink:

Tämä on yleisempää kuin luuletkaan..
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

2.3i-16 kirjoitti:
Komppaaja kirjoitti:
JKen kirjoitti:Entä jos on vain pakollinen liikennevakuutus ... laittaisin takuun piikkiin.
Toivon todella että sellaista tuon hintaisen uuden auton omistajaa ei tästä maasta löydy, jolla olisi vain pakollinen liikennevakuutus....se olisi jo todella säälittävää....
On myös ihmisiä, jotka eivät vakuuta mitään. Voi myös laskea maksavansa henkilökohtaisesti esimerkiksi talon palamisen, mikäli se (pieni riski) joskus kohdalle sattuu. Tällaiset ihmiset eivät vakuuta usein muutakaan omaisuuttaan millään tavalla. Yksinkertaistettu ajattelutapa on se, että vakuutusyhtiö tekee voittoa pysyessään kasassa --> keskimäärin pitäisi päästä halvemmalla maksamatta "turhia" vakuutusmaksuja. Voi toki käydä toisinkin.

Tunnen 2kpl näitä, ovat molemmat yrittäjiä, eikä myöskään yritys ole ottanut pakollisten lisäksi muita vakuutuksia. Mikäli tähän päivään on 70-luvulta asti selvinnyt ilman isompia vahinkoja, voi jo laskea, että vakuutusten hinnoissa on säästetty yhden vahingon arvo. Näkökulma tämäkin :wink:

Tämä on yleisempää kuin luuletkaan..
Juu, kyllä olen tiennyt että tällaistakin on, mutta itse koen sen kyllä aika säälittäväksi uhkapeliksi. Ei tulisi mieleenkään....sen mitä esim. nykyauton vakuutuksiin kaikkine bonusvähennyksineen menee rahaa, ei kovin kummoisia korjata jos jotain vähänkin isompaa sattuu...mutta kukin tavallaan.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Korkokattojakin tarjotaan ihan velallisen hyväksi :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Komppaaja kirjoitti: Juu, kyllä olen tiennyt että tällaistakin on, mutta itse koen sen kyllä aika säälittäväksi uhkapeliksi. Ei tulisi mieleenkään....sen mitä esim. nykyauton vakuutuksiin kaikkine bonusvähennyksineen menee rahaa, ei kovin kummoisia korjata jos jotain vähänkin isompaa sattuu...mutta kukin tavallaan.
Sulla vaan kun ei ole tarpeeksi rahaa itselläsi varautua mahdolliseen isoon vahinkoon niin pitää ulkoistaa se vakuutusyhtiölle korvausta vastaan. :lol:

Täyskaskothan on muutenkin niille jotka ei osaa ajaa. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja core2 »

När du köper en ny svensksåld Saab personbil följer det med en Vagnskadegaranti som tillhandahålls av Saabs svenska generalagent. Vagnskadegarantin gäller i tre år från första registreringsdatum
Tuon lainasin saabin sivustolta eli täältä. ja siinä lukee jokseenkin näin:

"Kun ostat ruotsissa myydyn uuden saab henkilöauton niin mukana seuraa 3-vuotinen vaunuvahinkovakuutus ruotsin saabin pääasiamieheltä, tässä tapauksessa siis valmistajalta. Tämä vakuutus on voimassa kolmevuotta ensimmäisestä rekisteröintipäivästä laskien."

Täällä siitä vakuutuksesta ei makseta erikseen vaan se tulee jokaiseen saabiin joka täällä myydään.

Luulisin, että saabilla on samankaltainen vakuutus koskien suomeakin. Toivon ainakin näin. Koska se auttaa juuri tällaisissa tapauksissa kuten tuo autopalokin on.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
teollisuus1
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 09:26

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja teollisuus1 »

Tervehdys kaikille.
MTV-3 uutisissa uutisoitiin eilen Saabin hyvin vaikeasta taloudellisesta tilanteesta ja
pitkäaikainen toimistusjohtajakin sai kuulemma tarpeekseen ja erosi.
Jokainen uusi saabbi tuottaa kuulemma 5000,- tappiota tehtaalle ja toimintaa
ei pystytä enään jatkamaan ilman merkittävää lisärahoitusta.

Kyllähän tällainen epävarmuus vaikuttaa ihmisten saab hankintoihin.
Itse olen tuota uutukaistani (2.0t aero) maistellut nyt muutaman päivän ja päällimmäisinä tuntemuksena on auton hyvä suuntavakavuus.
Miinuspuolella on erittäin kova rengas- ja alustamelu ja istuinten nahan ryhdittömyys.
Konehuoneessa johdotukset on hyvin valtoimenaan ja sekasortoisesti joten ne olisi kyllä pitänyt niputtaa ja suojata.
Auto vaikuttaa myös aika tehottomalta jos vertaan sitä vanhaan 2.0t malliin joten
siihen Hirssisatsiin täytyy vielä ilmeisesti satsata.
Tässä drivesense varusteisessa autossa ei edes sporttiasetuksilla ole sitä
aiemmin koeajamani auton nypytysvaikutusta.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

teollisuus1 kirjoitti:Tässä drivesense varusteisessa autossa ei edes sporttiasetuksilla ole sitä
aiemmin koeajamani auton nypytysvaikutusta.
Onnea vaan uudelle autolle. Kun tuo "nypytys" tuli taas esille, oli pakko ryhtyä taas kirjoittamaan. Olen nyt jo lähes 30000km kilometriä harjoitellut tällä "pikkumustallani" ja tuo "nypytys" on edelleen minulle mysteeri? Lienekö kaikki edelliset autoni olleet niin nypyttäviä, että tämä uusi ei tunnu nypyttävän? Tai sitten olen vain niin tunteeton tyyppi, etten osaa sitä tunnistaa?
teollisuus1 kirjoitti:Miinuspuolella on erittäin kova rengas- ja alustamelu ja istuinten nahan ryhdittömyys.
Mitähän ne ovat tehneet uusiin autoihin, kun on noin metelöiväksi tullut? Minä olen kokenut pikkumustan alustaltaan hyvin hiljaiseksi, kun olen tätä vertaillut aiempiin Saabeihini. Rengasmelun kohdalla mielestäni takapenkillä tuota rengasmelua esiintyy mutta edestä kuultuna pidän sitä vähäisenä ja sävytään ihan asiallisena, ettenkö sanoisi hiljaisena.
Minulla on talvella ollut alla alussa Nokian nasta n.1000km ja sen jälkeen matkaa olen tehnyt Contin kitkoilla josita pidän todella paljon. Contit sopivat minun ajoihini loistavasti.

Hyviä kilometreja jatkoon ja toivotaan, että sinunkin autosi olisi yhtä viaton kuten tämä pikkumustani on, ei vikoja! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Asiasta muotoiluun. Saab.fi -etusivulla pyörii mainoksia, mun mielestä se "Ilmassa hyviä ideoita" valokuva on erittäin onnistunut. Femma näyttää todella hyvältä tuosta kuvakulmasta! Käy ilmi se kiilamaisuus erittäin hienosti.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

kone kirjoitti:Voi voi... taisi olla aikamoinen maanantaikappale meidän Saab 95. Lukuisten sähkövikojen päätteeksi auto paloi tänään aamulla moottoritielle. Ehdin ajaa n. 10 km ja auto alkoi nykimään ja tauluun tuli ilmoitus korjaa ohjausjärjestelmä ja nykiminen jatkui ja sitten ilmoitus moottorin tehoa rajoitettu. Ajoin sivuun ja konepellin alta alkoi tulla savua. Palokuntaa odotellessa auto paloi etuosasta aivan kokonaan.

Se siitä sitten. Harmi vain koska auto oli muuten hyvä.
Eipä ole enää luottoa Saabiin :cry:
Onko selvinnyt mitään lisätietoa tästä tapauksesta? Mitkä fiilikset arvon koneella on?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pekko_Å kirjoitti:Asiasta muotoiluun. Saab.fi -etusivulla pyörii mainoksia, mun mielestä se "Ilmassa hyviä ideoita" valokuva on erittäin onnistunut. Femma näyttää todella hyvältä tuosta kuvakulmasta! Käy ilmi se kiilamaisuus erittäin hienosti.
Etusivun slideshowsta kun painaa Lue lisää hienon 9-5 farmarin kuvan vierestä, ja sitten painaa aukeavalla sivulla vielä kerran lue lisää niin näkyviin tulee todella hienon näköinen Fjord Blue SportCombi :P
En muista milloin viimeksi jokin auto tai kuva sellaisesta on tuottanut yhtä vahvan "täytyy saada"-tunteen kuin tuo loistavan näköinen farmari...
Edit: nyt vasta huomasin että siitä kuvan alta kohdasta Värit ja pyörät pääsee vielä "personoimaan Saabiasi", näyttää valkoisena melkein vielä paremmalta kuin sinisenä :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kone
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 23:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja kone »

Onko selvinnyt mitään lisätietoa tästä tapauksesta? Mitkä fiilikset arvon koneella on?
Lunastukseen menee...

Tänään oli Saabin tehtaalta kaveri autoa purkamassa ja pahoitteli todella tapahtunutta. Vielä ei osata sanoa mikä oli syynä, mutta todennäköisesti syy ei ole tehtaalla asennettu moottorinlämmitin.

Eipä ole kovin korkeat fiilikset tällä hetkellä. Tosin sijaisauto on järjestetty, joten matka jatkuu. Positiivista asiassa on se, että maahantuoja ja Saab ovat olleet todella aktiivisia asiassa. Sieltä puolelta ei mitään pahaa sanottavaa ainakaan toistaiseksi. Katsotaan sitten kun siirrytään korvausasioihin millaisen arvosanan saavat.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Toivotaan että homma hoidetaan alusta loppuun tyylikkäästi. Hienoa kuulla että asiaan panostetaan, eli toivotaan että mikä tuon ikinä aiheuttikin niin selviää ja pystytään vastaavaisuudet estämään jatkossakin.

Mä syytän lisälämppärin ja E10 tappavaa yhdistelmää. En aio perustella syitä väitteileni, enkä anna lisävaloa asiaan vaikka kävisi ilmi että ajelisit 98:lla tai pö:llä.

Älä kuitenkaan heitä kirvestä kaivoon, vaan uutta vastaavaa vaan tilalle ja baanalle! Kuten joku aikaisemmin sanoi, ei salama iske samaan paikkaan kahdesti (ainakaan samaan puuhun... :S )
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Rafu »

kone kirjoitti: Katsotaan sitten kun siirrytään korvausasioihin millaisen arvosanan saavat.
Jaa vakuutusyhtiö vai?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
kone
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 23:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja kone »

Rafu kirjoitti:
kone kirjoitti: Katsotaan sitten kun siirrytään korvausasioihin millaisen arvosanan saavat.
Jaa vakuutusyhtiö vai?
Ja mikä on takuun osuus...

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä. Lopetan asiasta keskustelun tähän viestiin ja palataan sitten, kun asia on ratkennut.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Uusi Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

kone kirjoitti:
Rafu kirjoitti:
kone kirjoitti: Katsotaan sitten kun siirrytään korvausasioihin millaisen arvosanan saavat.
Jaa vakuutusyhtiö vai?
Ja mikä on takuun osuus...

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä. Lopetan asiasta keskustelun tähän viestiin ja palataan sitten, kun asia on ratkennut.
Toivotaan että vakuutukset on If:issä, sehän ois melkein sama kuin laittas rahaa pankkiin... :wink:
Vastaa Viestiin