Lohko halki
Lohko halki
Perkele,
Saabissa alkoi öljy haista, meinasin jo että turbo on antautumassa, mutta paljastuikin että jostain vuotaa öljyä, pakoputken päällä käryttää. Vuodon lähteeksi paljastui murtuma lohkossa, lähellä vaihdelaatikkoa, josta vetoakseli ruikkuu sen ympäri maailmaa. Kuvia, halkeama näkyy siis öljypohjan ja vetarin välissä:
http://tinypic.com/r/m2dfr/8
http://tinypic.com/r/2hog36c/8
Muutama kymysys:
Mitä helvettiä? Mikä koneen on voinut rikkoa? Onko edes etäisesti tyypillinen vika? Tämä on -99 2.0t automaatti, kone on jo kerran vaihdettu, syytä en tiedä (nykyinen -01), viime syksynä laitettu 230hv etanolisofta, putsattu öljypohja, poistettu tasapainoketju. Vähän ennen hajun alkua vaihdettu öljyt, tulpat, suodatin (vanha suodatin ujelsi). Laatikko jonkunverran tymähtää kun P:ltä siirretään, mutta ei nyt uskoisi että ihan näin kovin kuitenkaan, ja rasittaako se tuota kohtaa?
Ei varmaan ole muuta tehtävissä kuin konevaihto? Millaista tuntimäärää tähän voisi arvioida (vapaaehtoisia? ) ja mistä konetta kannattaisi alkaa etsiä? Voiko laatikon osallisuudesta/asiallisuudesta jotenkin varmistua, ja paljonkos kustannukset pompsahtaa jos senkin vaihtaisi?
Saabissa alkoi öljy haista, meinasin jo että turbo on antautumassa, mutta paljastuikin että jostain vuotaa öljyä, pakoputken päällä käryttää. Vuodon lähteeksi paljastui murtuma lohkossa, lähellä vaihdelaatikkoa, josta vetoakseli ruikkuu sen ympäri maailmaa. Kuvia, halkeama näkyy siis öljypohjan ja vetarin välissä:
http://tinypic.com/r/m2dfr/8
http://tinypic.com/r/2hog36c/8
Muutama kymysys:
Mitä helvettiä? Mikä koneen on voinut rikkoa? Onko edes etäisesti tyypillinen vika? Tämä on -99 2.0t automaatti, kone on jo kerran vaihdettu, syytä en tiedä (nykyinen -01), viime syksynä laitettu 230hv etanolisofta, putsattu öljypohja, poistettu tasapainoketju. Vähän ennen hajun alkua vaihdettu öljyt, tulpat, suodatin (vanha suodatin ujelsi). Laatikko jonkunverran tymähtää kun P:ltä siirretään, mutta ei nyt uskoisi että ihan näin kovin kuitenkaan, ja rasittaako se tuota kohtaa?
Ei varmaan ole muuta tehtävissä kuin konevaihto? Millaista tuntimäärää tähän voisi arvioida (vapaaehtoisia? ) ja mistä konetta kannattaisi alkaa etsiä? Voiko laatikon osallisuudesta/asiallisuudesta jotenkin varmistua, ja paljonkos kustannukset pompsahtaa jos senkin vaihtaisi?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Lohko halki
Onko tuossa kohtaan vaihteistonpultti? Onko se halkassut tuon(moottorin vaihdossa käynyt joku että ei paikat ole ollut kunnolla kiinni ?)
No eihän tuolle oikein mitään muuta voi, kun vaihtaa uuden koneen tilalle. Hitsaus vähän epävarmaa, koska öljyä saumassa on paljon.
Aikaahan tuohon menee jonkin verran. pari päivää kotona tehden hyvä varata
No eihän tuolle oikein mitään muuta voi, kun vaihtaa uuden koneen tilalle. Hitsaus vähän epävarmaa, koska öljyä saumassa on paljon.
Aikaahan tuohon menee jonkin verran. pari päivää kotona tehden hyvä varata
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Lohko halki
Moottoreita näyttää olevan tarjolla jopa uusiakin, mutta mitkä koneet tuohon saa sopimaan? Käykö esim MY09-kone, tai 2,3-litrainen? Tuleeko paljon lisähommaa? Onko väliä, onko vaihtomoottori automaatille vai manuaalille, näyttää esim saabpartnersilla olevan eritelty:
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... 06_126_128
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... c29e763015
http://www.neobrothers.co.uk/used-engin ... c29e763015
http://www.maptunparts.se/motordelar/mo ... e-23l.html
En mä tähän nyt uutta moottoria ole hommaamassa (varmaankaan ), mutta näyttää niitä saavan about samaan hintaan kuin purkaamoiden listahinnalla purkukoneita.
Saabiantille laitoin jo kyselyä, ja yv:lläkin tuli yksi tarjous koneesta ja vaihdosta, kiitokset siitä, palaan asiaan.
Edellinen konevaihto on tehty yli 100tkm sitten, vaihteisto vaikutti eilen nosturilla kopeloidessa olevan kiinni ok.
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... 06_126_128
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... c29e763015
http://www.neobrothers.co.uk/used-engin ... c29e763015
http://www.maptunparts.se/motordelar/mo ... e-23l.html
En mä tähän nyt uutta moottoria ole hommaamassa (varmaankaan ), mutta näyttää niitä saavan about samaan hintaan kuin purkaamoiden listahinnalla purkukoneita.
Saabiantille laitoin jo kyselyä, ja yv:lläkin tuli yksi tarjous koneesta ja vaihdosta, kiitokset siitä, palaan asiaan.
Edellinen konevaihto on tehty yli 100tkm sitten, vaihteisto vaikutti eilen nosturilla kopeloidessa olevan kiinni ok.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Lohko halki
Hieman off-topic:
Korjauspalstoilla puhutaan paljon hitsaamisesta mutta tekeekö kukaan noita lohkojen parsimisia (stich) hakasten avulla Suomessa?
Näyttää esimerkiksi valurautalohkon kanssa olevan ainoita tapoja tehdä pitkä-ikäinen korjaus.
Tähän tuo menetelmä tuskin auttaa mikäli kohta on kovan rasituksen alla, ymmärtääkseni se on enneminkin jäätyneiden vesikanavien korjaukseen jne.
Korjauspalstoilla puhutaan paljon hitsaamisesta mutta tekeekö kukaan noita lohkojen parsimisia (stich) hakasten avulla Suomessa?
Näyttää esimerkiksi valurautalohkon kanssa olevan ainoita tapoja tehdä pitkä-ikäinen korjaus.
Tähän tuo menetelmä tuskin auttaa mikäli kohta on kovan rasituksen alla, ymmärtääkseni se on enneminkin jäätyneiden vesikanavien korjaukseen jne.
Viimeksi muokannut oju, Pe Kesä 13, 2014 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lohko halki
Huonoa tuuria tuo lohkon halkeaminen. Noita purkaamojen vaihtokoneita ei ole järkeä edes katsella, sen verran halpoja nuo tehdasuudet koneet on. Maptunilla on muuten nykyään myös Suomalainen verkkokauppa.
Ainoa järkevä vaihtoehto käytetyissä koneissa lienee joko yrittää saada täältä foorumilta sopuhintaan tai sitten esim. ostaa käyntikuntoinen kolaripeli jostain, loput osat myymällä saa vähän kuoletettua romun hankintahintaa.
Olisi toki mielenkiintoista selvittää, että pystyykö tuota lohkoa hitsaamaan, onko halkeama sellaisessa paikassa, ettei sauma joudu rasitukselle. Tämäkin vaatinee joka tapauksessa koneen ylösottamisen ja täydellisen putsaamisen öljystä, että saumasta saa kestävän.
Ainoa järkevä vaihtoehto käytetyissä koneissa lienee joko yrittää saada täältä foorumilta sopuhintaan tai sitten esim. ostaa käyntikuntoinen kolaripeli jostain, loput osat myymällä saa vähän kuoletettua romun hankintahintaa.
Olisi toki mielenkiintoista selvittää, että pystyykö tuota lohkoa hitsaamaan, onko halkeama sellaisessa paikassa, ettei sauma joudu rasitukselle. Tämäkin vaatinee joka tapauksessa koneen ylösottamisen ja täydellisen putsaamisen öljystä, että saumasta saa kestävän.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Lohko halki
Menetelmä jota ajan takaa näkyy tässä:
http://www.r-f.com/lock_n_stitch_repair.asp
Estää vuodon ja tuossa väitetään kestävän ihan rasitustakin, miten lienee käytännössä?
Olisi voinut ajatella tuon olevan osa täkäläistä kansanperinnettä koska tuolla voi korjata pakkasen halkaiseman lohkon, tietyin edellytyksin. Britit harrastavat tätä hieman enemmän koska niiltä tuppaa nuo pakkasnesteet unohtumaan useammin kuin täällä.
Niin, uusi kone on aina uusi. Noilla hinnoilla ei hirveästi kannata korjailla, varsinkaan jos lopputulos on epävarma.
http://www.r-f.com/lock_n_stitch_repair.asp
Estää vuodon ja tuossa väitetään kestävän ihan rasitustakin, miten lienee käytännössä?
Olisi voinut ajatella tuon olevan osa täkäläistä kansanperinnettä koska tuolla voi korjata pakkasen halkaiseman lohkon, tietyin edellytyksin. Britit harrastavat tätä hieman enemmän koska niiltä tuppaa nuo pakkasnesteet unohtumaan useammin kuin täällä.
Niin, uusi kone on aina uusi. Noilla hinnoilla ei hirveästi kannata korjailla, varsinkaan jos lopputulos on epävarma.
Re: Lohko halki
Mites jos vaihdattaisit tilalle B2x4 -alakerran niin pääsisit samalla eroon huohotusongelmista ja viritystäkin männät kestäisivät huomattavasti paremmin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Lohko halki
Haa, saatan päätyä uuteen koneeseen kuitenkin, onko hyviä vinkkejä mitä tässä samalla kannattaisi vaihtaa?
-laatikon momenttituki
-vesipumppu
-apurungon puslia
Mitäs vielä?
Laatikkokin vaihtuisi ilmeisesti lähes samalla vaivalla, näyttäisi neobrossi niitäkin myyvän (käytettyjä 3kk takuulla).
-laatikon momenttituki
-vesipumppu
-apurungon puslia
Mitäs vielä?
Laatikkokin vaihtuisi ilmeisesti lähes samalla vaivalla, näyttäisi neobrossi niitäkin myyvän (käytettyjä 3kk takuulla).
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Lohko halki
Noi uudet moottorit mitkä ovat mallia 2004 ovat uudella huohotusjärjestelmallä.ng900aero kirjoitti:Mites jos vaihdattaisit tilalle B2x4 -alakerran niin pääsisit samalla eroon huohotusongelmista ja viritystäkin männät kestäisivät huomattavasti paremmin?
Itse ostin saabpartnerssilta uuden 235r koneen turboineen hintaa kertyi rahteineen 3100€, nyt näyttää olevan jo päälle 4000€, tosin moottorin sai nostaa käsin rekan perseestä.
Re: Lohko halki
ja 4000e:n moottorin laittaminenhan n.300tkm ajettuun -99 2.0 automaattifemmaan ei nosta auton arvoa samassa suhteessa, tietysti siinätapauksessa että sillä samalla autolla on tarkoitus päästellä loppuelämä niin eikun vain. itse ehkä kyttäilisin moottoria purkuautosta, jostakin yksityiseltä voi saada sopuhintaan. tuolla neljällä kiloeurolla saa nimittäin jo ihan oikeesti autoja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Lohko halki
Ei se lohko/alakerta huohotusta määritä...ng900aero kirjoitti:Mites jos vaihdattaisit tilalle B2x4 -alakerran niin pääsisit samalla eroon huohotusongelmista ja viritystäkin männät kestäisivät huomattavasti paremmin?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Lohko halki
Mutta jos uuden koneen saisikin hivenen edullisemmin, niin ei ihan loppuelämää tarttis samalla Saabilla ajella:pvdriver kirjoitti:ja 4000e:n moottorin laittaminenhan n.300tkm ajettuun -99 2.0 automaattifemmaan ei nosta auton arvoa samassa suhteessa, tietysti siinätapauksessa että sillä samalla autolla on tarkoitus päästellä loppuelämä niin eikun vain.
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... c29e763015
Linkkihän oli postattu tähän ketjuun aiemmin
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Lohko halki
Määrittää se sen verran, että T5 sisuskaluilla se moottori ei tarvi samanlaista huohotusta toimiakseen hyvin, kuten T7 sisuksilla oleva moottori tarvitsee.nugge kirjoitti:Ei se lohko/alakerta huohotusta määritä...ng900aero kirjoitti:Mites jos vaihdattaisit tilalle B2x4 -alakerran niin pääsisit samalla eroon huohotusongelmista ja viritystäkin männät kestäisivät huomattavasti paremmin?
Alunperinhän T5 moottorissa on huohotusletku suoraan venakopasta imuputkeen...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Lohko halki
Joo, eipä tässä liian hyviä vaihtoehtoja ole tarjolla. Uusi kone on nyt kuitenkin tilattu (ei se neljän tonnin ). Järkeilin niin, että kun koneen vaihtotyöt on kuitenkin sen tonnin, niin kirpaisis liikaa laittaa joku yllätysmotti, Murphyn laki tiedättehän. Ehkä ajattelin niinkin, että uusi kone saattaa auton arvoa vähän nostaakin (siis verrattuna aikaan ennen rikkoontumista), purkukone tehnee päinvastoin. Ja kun lisäksi ei ole mitään hinkua lähteä autoa vaihtamaan, niin näillä mennään.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Lohko halki
Tiukemmat männänrenkaathan sen tekee. Kun se perskutan T7 on se ECOpower matalakitka paska... Huhotetaan öljyt kuraks vartiks ja sillee..Coltti kirjoitti:Määrittää se sen verran, että T5 sisuskaluilla se moottori ei tarvi samanlaista huohotusta toimiakseen hyvin, kuten T7 sisuksilla oleva moottori tarvitsee.nugge kirjoitti:Ei se lohko/alakerta huohotusta määritä...ng900aero kirjoitti:Mites jos vaihdattaisit tilalle B2x4 -alakerran niin pääsisit samalla eroon huohotusongelmista ja viritystäkin männät kestäisivät huomattavasti paremmin?
Alunperinhän T5 moottorissa on huohotusletku suoraan venakopasta imuputkeen...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ