900 Classic hankittu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja iku »

No niin, kun meni tuo vanha "lumikko-look"-satku lunastukseen, tuli hankittua tilalle -93 900i 2,1 5d Classic. Auto on vimpan päälle siisti, ajettu 240tkm, ruostetta löytyy hyvin pienissä määrin ovien alareunoista (yllätys?). Pakoputken kannatus on vähän löysällä ja se kolistaa välillä takapäästä. Kone kaipaa Forten motor flushia, kun venttiilit naputtaa aika ikävästi kylmänä. Positiivisin yllätys autossa oli vaihdelaatikko. En ole ennen törmännyt noin hienosti ja tarkasti toimivaan satkun laatikkoon. 8O

Mitäs tuo Classic muuten oikein tarkoittaa? Oliko se vain myyntikikka saada viimeiset satkut myytyä ennen ng:tä vai onko niissä jotain ihmeellistä? Mun auto on ainakin lähes karvalakkimalli, varusteita on vain kromimaski, nahkaratti ja nahkainen vaihdekepin nuppi ja palje. Ei ABSia, ei keskuslukitusta, ei sähkölaseja, ei sähköpeilejä, ei ilmastointia, ei mitään... :?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Classic on viimeisten og-satkujen "juhlamalli". Perusmallissa taitaa tarkoittaa varmaan juuri nahkarattia, nahkainen vaihdekepin nuppi, ja muistaakseni metalliväri? Kromimaski tuli '92 kaikkiin malleihin. Samoin taisivat olla kaikki nuo vapari classicit 2.1 litraisia ja combi coupeja.

Onnittelut hankinnasta, viimeisten vuosimallien satkuissa on kyllä oma viehätyksensä, silti klassinen mutta mahdollisimman moderni OG. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja andelin »

iku kirjoitti:Mun auto on ainakin lähes karvalakkimalli, varusteita on vain kromimaski, nahkaratti ja nahkainen vaihdekepin nuppi ja palje. Ei ABSia, ei keskuslukitusta, ei sähkölaseja, ei sähköpeilejä, ei ilmastointia, ei mitään... :?
Onnittelut hienon classicon hankinnasta. :D

Tuntuu tosi oudolta, mikäli autostasi puuttuu keskuslukko. Itse epäilisin keskuslukon olevan vain epäkunnossa (ehkäpä se ohjausboksi viallinen). Tosin voin kyllä olla väärässäkin, mutta tuon varusteen puuttuminen tuntuu ihmeelliseltä... :?
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Auto on väriltään sellainen kermanvalkoinen, oliskos värikoodit ollut body color 223 ja trim color J23 , eli ei ole metalliväri.

Täytyykin tutkia, josko se keskuslukitus olisi vain rikki. Mikäs siitä yleensä hajoaa, ohjausboksi, sulakkeet vai moottorit?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Onnittelut hienosta Saabista

Viesti Kirjoittaja ilra »

En tiedä onko keskuslukko samanlainen kuin tonnarissa, mutta omassani ei ollut keskuslukkoa kun ositin auton mutta sitten se vaan yhtäkkiä alkoikin toimia. Välillä hieman temppuilee mutta kun olen hieman laittanut aseöljyä lukkoon taas toimii. Tonnarissa ilmeisesti kuskin oven kytkin (siinä ei ole omaa moottoria eli keskuslukko ei toimi repsikan ovesta) ei aina toimi. En tiedä onko tuo lukon rasvaus suositeltavaa haittojen kannalta mutta en ole vielä joutunut sitä katumaan.

Isäni on hankkimassa myös lunastetun satkun tilalle uutta (hyvää käytettyä) ja mielenkiinnosta kysyn mitä maksoit omastasi? Ihan noin vertailun vuoksi siihen mitä on nyt tarjolla.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuo Classic varustelu tais tulla samoihin aikoihin, kun Suomessa valmistetut satkut loppui kauppojen "hyllyiltä" joten verohelpotus poistui hinnasta.
Siitä huolimatta piti jotenkin saada vaikutelma hyvin varustellusta mallista, huolimatta että ns perusmallin hintatasoon oli pakko lisätä verotuksen aihettama nostopaine.
Eli mainostettiin: nahkaratti, vaihdekepin palje + nuppi, turbo-mallin sisustus, kromimaski, KESKUSLUKKO... MUTTA poistettujen listalla esim. ´92 TM listan vakiovaruste ABS...
Samaa hinnoitteluperiaatetta käytettiin myös Aero mallien hinnoittelussa. Ruotsissa valmistetuista malleista poistui ilmastointi, nahkapenkit yms. ja siirtyivät optioiksi. Aiemmin nämä siis vakiona.
Näin saatiin hinta pysymään jotenkin kohdallaan tai ei ainakaan kovaa nousua ns. hinnat alkaen malleihin.

Ja vähän ohi aiheen;

Meilläkin joskus oli 5d classic... huoh... silloin oli ajettu juuri ja juuri 100tkm. Ja olihan tarkka vaihteisto. No, myöhäistä parkua. Auto vaihtui pari vuotta vanhempaan ja reilut satatuhatta enemmän ajettuun.
Missähän muuten mahtaa liikkua metallinhohto tummansininen 5d 900 Classic, rekkari oli muistaakseni JFB-164. Auto jäi Kajaaniin joitakin vuosia sitten Huippukunnossa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Marko A kirjoitti:Tuo Classic varustelu tais tulla samoihin aikoihin, kun Suomessa valmistetut satkut loppui kauppojen "hyllyiltä" joten verohelpotus poistui hinnasta.
Siitä huolimatta piti jotenkin saada vaikutelma hyvin varustellusta mallista, huolimatta että ns perusmallin hintatasoon oli pakko lisätä verotuksen aihettama nostopaine.
Eli mainostettiin: nahkaratti, vaihdekepin palje + nuppi, turbo-mallin sisustus, kromimaski, KESKUSLUKKO... MUTTA poistettujen listalla esim. ´92 TM listan vakiovaruste ABS...
Samaa hinnoitteluperiaatetta käytettiin myös Aero mallien hinnoittelussa. Ruotsissa valmistetuista malleista poistui ilmastointi, nahkapenkit yms. ja siirtyivät optioiksi. Aiemmin nämä siis vakiona.
Näin saatiin hinta pysymään jotenkin kohdallaan tai ei ainakaan kovaa nousua ns. hinnat alkaen malleihin.
Ahaa, no tuo verokohteluhan selitää noiden classicien karvalakkisuuden. Tämä munkin yksilö on tosiaan tehty ruottin puolella. Ja siis autossa pitäisi tosiaan olla keskuslukitus? Täytynee alkaa metsästämään vikaa.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja 900S »

[quote="iku"] En ole ennen törmännyt noin hienosti ja tarkasti toimivaan satkun laatikkoon. 8O
quote]

Oletko ennen ajanut vm.92-93 satkulla? Muistelisin, että niiden laatikoissa tapahtui huomattava parannus verrattuna vanhempiin malleihin. Ja olisiko tuo samainen laatikko tullut sitten NG900-malliinkin.
Isukilla on myös tuollainen 900 Classic vm-93, ja siinä on laatikko kuin aivan eri planeetalta verrattuna omaa ässääni. Tuollaisen laatikon varmaan hommaan kesällä, kun oma laatikko on aika paskana.
9-5 2,3t Wagon `06
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Re: 900 Classic hankittu

Viesti Kirjoittaja iku »

900S kirjoitti:Oletko ennen ajanut vm.92-93 satkulla? Muistelisin, että niiden laatikoissa tapahtui huomattava parannus verrattuna vanhempiin malleihin. Ja olisiko tuo samainen laatikko tullut sitten NG900-malliinkin.
Isukilla on myös tuollainen 900 Classic vm-93, ja siinä on laatikko kuin aivan eri planeetalta verrattuna omaa ässääni. Tuollaisen laatikon varmaan hommaan kesällä, kun oma laatikko on aika paskana.
Hmm, enpä ole muuten noilla 92/93-malleilla ennen ajanut. -91:ssä taitaa sitten olla vielä vanhan mallinen laatikko? Anyway, kyllä se vaan toimii hienosti :D , vaihteet napsahtavat terävästi paikalleen, eikä tarvitse pikkuhiljaa puoliväkisin "ujuttaa" vaihdetta päälle.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

ei varmasti kyllä mennyt OG900 laatikko NG satkuihin. Uusissa satkuissa on kone poikittain ja OG:ssä pitkittäin.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onnittelut hienon auton hankinnasta!

Juu classic oli malli "kaikilla varusteilla" Lisäksi etulokareihin on liimattu Classic tarrat.
Mulla on kotona myyntiesite, vois sen skannata jos haluat.
Liekö sitten syynä se, että uusi kori oli tulossa (NG) ja varastot piti saada tyhjiksi kaikista lisävarusteista.

Viimeisissä OG-satkuissa (en tiedä tarkkaa vuosimallia) on vaihdekepin "pallot" metallia ja tuntuma on hieman erilainen.

Kyllä sulla pitäis olla keskuslukko, ota apukuskin jalkatilasta sen IV-kanavan päältä boksi irti ja sulattele kolvilla kaikki tinaukset uudestaan. Toimi ainakin allekirjoittaneella :D

Mulla on M1992 2.1 mittarissa 260tkm ja tietenkin pappasedani.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

tuomas kirjoitti:ei varmasti kyllä mennyt OG900 laatikko NG satkuihin. Uusissa satkuissa on kone poikittain ja OG:ssä pitkittäin.

-tuomas-
Voi hyvinkin olla.. muistelin vain jonkun joskus sanoneen niin.
9-5 2,3t Wagon `06
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Todellakin ja og laatikko on koneen alla, ja ng koneen jatkeena kuten tonnaris.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1821
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Eikö noissa 16-tappisissa ruiskuissa ollut kaikissa k-lukko vakio varusteena, kun jopa -85 900i:ssä on minulla :lol:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hei, mulla äsken unohtui se tärkein. Onnittelut uudelle Classicin omistajalle!
Viimeisissä OG-satkuissa (en tiedä tarkkaa vuosimallia) on vaihdekepin "pallot" metallia ja tuntuma on hieman erilainen.
Alkaen mallista ´91. Itse en tuntumasta juuri osaa sanoa tuohon liittyen. En varmaan huomaisi kumpi on kyseessä. On tullut nimittäin vaihdeltua keskenään kun vaihdevälin lyhentimen väsäsin.

Mulla ois muuten varastossa tuommonen viimeistä mallia oleva (peräisin ´91 Aerosta) 5spd laatikko täysin kunnostettuna/laakeroituna (P.Hietaharju).
Jos oikein tosissaan sellaista tarvii ja haluaa niin voi esittää tarjouksia
Mulla on kotona myyntiesite, vois sen skannata jos haluat.
Skannaa vain ja lähetä esim mulle sähköpostilla niin voin laittaa sen tuonne Kotinet palvelimelle kaikkien nähtäville. Varmaan useampikin mieluusti näkisi sen. Yleensäkin tuommoset vanhemmat myyntiesitteet jotka koskevat jotain tiettyjä vuosimalleja tai vain malleja on aina mielenkiintoisia detaleja.

Tässä pari uudempaa juttua joita olen palvelimella säilönyt:

93SS-EVO
93Viggen-EVO
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin