Kuvia/muistikuvia rankasti tuunatusta 99:stä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Kuvia/muistikuvia rankasti tuunatusta 99:stä

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Onko kellään kuvia, tietoa tai muistikuvia Joskus kauan sitten V8 magazinessä esitellystä 99:stä. Aika rankalla kädellä modiffioitu chopattu, lyhennetty, levitetty jne... Siinä oli jotkut corollan etuvalot ja pösön takavalot. Ferrari kyljet jne... Tais olla vielä turbo tekniikalla ja syyläri oli siirretty taka-akselin päälle. Audin koelauta ja citikan penkit muistaakseni. Väri oli turkoosin sininen. Tuli vaan mieleen että onko autosta enään mitään havaitoa kenelläkään. Se oli muistaakseni muutama vuosi sitten myynnissä jossain autopokkarissa.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8082
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joku muistakuva olis, että pyörii Kemin alueella.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Mulla on se V8, voin skannata kun käyn kotosalla seuraavan kerran.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Siitähän oli juttu saabistis juur vähän aikaa sit. Sehän oli sillon myytävänä muistaakseni.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4088
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Jyväskyläss oon "pikkupoikana" käyny kattoon ko autoa, oli esitteillä jossain autoliikkeessä...

kaikki korimuutokset oli tehty pellistä...

Se oli sitä aikaa kun katon choppaaminen oli in.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1501
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

jsuomi kirjoitti:Siitähän oli juttu saabistis juur vähän aikaa sit. Sehän oli sillon myytävänä muistaakseni.

Muistuisiko mieleen tarkkaa lehden numeroa?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

ei, mut tarkistan kotona
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6005
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eski »

No mutta sehän oli Saabisti nro 53 eli 1/2004, jutun mukaan auton olisi Jyväskylässä, mutta enpä ole ikinä tuota nähnyt... Tässä pari kuvaa:

Kuva
Kuva
Kuva

Eski
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ja oli myytävänä muistaakseni GTi magazinen ihan ensimmäisessä numerossa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94 (projekti)
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
Mitsu outlander phev -14
Ossi Koukka o4o4l9457o
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Just tätä autoa kaipasin on meinaan vähän nähty vaivaa! Joo siinä V8:ssa oli muistaakseni että kaikki korimuutokset on tehty peltitoinä.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1467
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eski kirjoitti:No mutta sehän oli Saabisti nro 53 eli 1/2004, jutun mukaan auton olisi Jyväskylässä, mutta enpä ole ikinä tuota nähnyt...
Eikös tuo saabi majaile jossain tuolla palokan suunnalla..?
93 1.9 TTiD -08
95 2.3t -07
96 super -79
#1951
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Ei voi kun ihmetellä peltimiehen taitoja!! 8O
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9-5 4d 2.3t Sentronic Vector -03
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

dimebak kirjoitti:Joku muistakuva olis, että pyörii Kemin alueella.
Kyllä. Kemi-Tornio alueella on ollut joskus tuommonen ferrari-kylkinen 99. Ja oli kuulemma tehty korityöt ihan pellistä. Ei tietoa missä on nyt ja onko se sama kuin tuo mikä on kuvissa.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1467
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

vilpertti kirjoitti:Ei tietoa missä on nyt ja onko se sama kuin tuo mikä on kuvissa.
Juu tuskin tollasii kovin montaa on Suomessa / maailmassa, joten luultavasti sama auto..
93 1.9 TTiD -08
95 2.3t -07
96 super -79
#1951
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6005
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eski »

No kun tämä nyt tuntuu kiinnostavan, niin tässä on se Saabistissa julkaistun Petri Tyrkön jutun raakateksti. Omistajan nimeä en viitsi täällä yleisessä foorumissa julkaista, joten se on muutettu.

-----------------------------

99 Custom

Ruotsin maalla on jo pitkää muokkailtu 99:ä custom mielessä, Suomessa tuning aallon myötä on 99-90-900 korisarja päässyt rakenteluaihioiden listalle. Tämä custom on kuitenkin jo varhaisemmalta ajalta, ensi kerran se on ollut näyttelyissä esillä jo 1995 ja saavuttanut luonnollisesti menestystä silloin niissä.


Se tavallinen tarina…

Customeilla on usein se ”tavallinen tarina” takanaan, niin tälläkin, kaikki alkoi siitä kun Jyväskyläläinen N.N. alkoi kunnostelemaan käyttöautoaan. Elettiin vuotta 1990, eka projekti kuplan kanssa oli saatu päätökseen ja oli aika ottaa käyttöautona palvellut 99, vuosimallia 74 vuorostaan kunnostuksen alle. Alunperin piti vain paikata pehmeät paikat Saabista, mutta nälkä kasvoi syödessä ja lopputulos on oheisen mukainen.


Muutokset pellistä

N.N. on hankkinut jo aiemmin kokemusta pellin taivuttelusta ja nytkin muutoksien tekeminen suoritettiin vain peltiä käyttämällä, lasikuitua löytyy vain ovipaneeleista jotka on tehty kuitenkin peltisten muottien päälle. Projekti alkoi keulasta jota lyhennettiin reilun vaaksan verran ja levennettiin ja maskiin muotoiltiin kiinteä puskuri normaalia korkeammalle. Puskurin molemmin puolin asenettiin ajo-, huomio- ja vilkkuvalot parit, ajovalojen tullessa Toyotasta. Konepelti lyhennettiin ja sovitettiin sopimaan keulan muutoksiin ja valojen väliin tuli putkigrilli pellistä taivutettuna. Kattoa pudotettiin noin viisi senttiä alaspäin ja takalasin päälle muotoiltiin pieni lippa kuin pisteeksi i:n päälle. Perässä käytettiin etupään kaavaa eli leveyttä tuli seitsemän senttiä lisää, perä lyheni ja rakennettiin lähestulkoon uusiksi pösön takavalojen ympärille. Kyljet saivat ferrari-ritilästön koristeekseen upotettujen oven kahvojen ja omatekoisten pisara peilien lisäksi. Auto muutoksineen antaa hyvän kuvan peltisepän taidoista, itse asiassa nykyinen työpaikka autopeltiseppänä avautui tämän auton myötä. Myöskin auto valmistuessaan ylitti heti harrasteautolehtien uutiskynnyksen helposti.


Kabiinin puolelle..

Sisustan muutokset alkoivat kun kojetauluksi sovitettiin Audin vastaava, mittaristot ovat Saabia, ovien sisäpahvit muotoiltiin kojetaulun jatkeiksi. Citikan etupenkkien ja ohjaamon muustakin verhoilusta vastasi vaimo. N. on tyypillinen custom rakentaja, osiksi ja muodoiksi kelpaa muunkin merkkisten autojen osat. Saabista löytyykin edellä mainittujen lisäksi mm. Passatin pakoputkien ulostulot takapäästä ja Transportterin jäähdytin on keulan reilun lyhentämisen vuoksi siellä missä oli bensatankki aiemmin tankin ollessa nyt peräkontissa. Liikkumisesta vastaa 900:n Turbo 16


Tästä eteenpäin

Koko projektin läpivienti kesti viisi vuotta ja se suoritettiin kokonaan kylmässä tallissa. Sittemmin N. on suorittanut Suomalaisen miehuuskokeen eli rakentanut talon perheelleen tuon ajan 99 on viettänyt hiljaiseloa tallissa. Mutta on taas tänä keväänä on Saabbi kaivettu taas esiin ja pääsee toimintaan. Tosin N. oli mielessä jo pieniä muutos suunnitelmia, customithan eivät koskaan valmistu ja nyt olisi lämmin talli missä tehdä töitä.

PT
Vastaa Viestiin