9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Hei,
Missä mahtaa olla todennäköisin vika:
9-5 2.3T (biopower-softa, tankissa 98) sammui paikallaan seistessä eikä käynnistynyt uudelleen. Tulpat märät parin starttausyrityksen jälkeen (uusi pumppu vaihdettu n.2vko sitten).
Noin puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen käynnistyi, mutta jaksoi vain noin 5km kunnes sammui ajosta (tyhjäkäyntikierroksilla tosin). Lyhyen jäähdyttelyn jälkeen käynnistyi eikä lyhyen siirtämisen ja paikallaan käytettämisen aikana sammunut ainakaan heti.
Parin tunnin odottelun jälkeen ajoin auton ongelmitta noin 50km matkan kotiin. Tässä välissä ulkolämpötila oli laskenut n.10 astetta. Varmasti toimiva kasetti olisi ollut mukana, mutta ei ollut ongelmia niin en päässyt testaamaan.
Rpm-lukemaa en tajunnut katsoa startatessa silloin kun ei käynnistynyt.
Hajoaako kasetti näissä aina laakista, vai voiko alkaa toimia uudelleen jäähdyttyään? Muistan että tonnarissa aikanaan punainen kasetti toimi taas hetken kun sai vähän jäähtyä.
Eli siis kasetti, asentotunnistin, vai joku muu, mikä?
McW
Missä mahtaa olla todennäköisin vika:
9-5 2.3T (biopower-softa, tankissa 98) sammui paikallaan seistessä eikä käynnistynyt uudelleen. Tulpat märät parin starttausyrityksen jälkeen (uusi pumppu vaihdettu n.2vko sitten).
Noin puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen käynnistyi, mutta jaksoi vain noin 5km kunnes sammui ajosta (tyhjäkäyntikierroksilla tosin). Lyhyen jäähdyttelyn jälkeen käynnistyi eikä lyhyen siirtämisen ja paikallaan käytettämisen aikana sammunut ainakaan heti.
Parin tunnin odottelun jälkeen ajoin auton ongelmitta noin 50km matkan kotiin. Tässä välissä ulkolämpötila oli laskenut n.10 astetta. Varmasti toimiva kasetti olisi ollut mukana, mutta ei ollut ongelmia niin en päässyt testaamaan.
Rpm-lukemaa en tajunnut katsoa startatessa silloin kun ei käynnistynyt.
Hajoaako kasetti näissä aina laakista, vai voiko alkaa toimia uudelleen jäähdyttyään? Muistan että tonnarissa aikanaan punainen kasetti toimi taas hetken kun sai vähän jäähtyä.
Eli siis kasetti, asentotunnistin, vai joku muu, mikä?
McW
Saab 9-5 2.3TA -98 *BioPower*
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
kampiakselin asentoanturi.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Juu, asentoanturin kimppuun...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Jep, tätä on nyt ilmassa.. Harmitti ohuesti perjantai-iltana rautakaupan noutopihalla toisella paikkakunnalla, kärrissä rautaa, 30°C ja koko perhe autossa. Eipä lähtenytkään käyntiin. Kaiken kukkuraksi pian oli sulkemisaika ja piti päästä porttien toiselle puolelle.
Kiekkamittari ei liikahtanutkaan startaessa. Jakotukin venttiilistä tarkastin, että bensapaineita on. Onneksi avuliaalta foorumilaiselta sain neuvon, että antaa koneen jäähtyä ja kokeilee sitten startata. Lähtihän se tunnin päästä käyntiin ja päästiin kotiin. Nyt odotellaan sitten uutta anturia.
Kiekkamittari ei liikahtanutkaan startaessa. Jakotukin venttiilistä tarkastin, että bensapaineita on. Onneksi avuliaalta foorumilaiselta sain neuvon, että antaa koneen jäähtyä ja kokeilee sitten startata. Lähtihän se tunnin päästä käyntiin ja päästiin kotiin. Nyt odotellaan sitten uutta anturia.
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
janottaa anturiakin näillä keleillä, joten tippaletkupullo mukaan niin voi jäähdytellä anturin tunteita tarvittaessa ja jos ei, niin isäntä voi itteään jäähdytellä ( sisällöstä riippuen)
Viimeksi muokannut stara, La Elo 02, 2014 11:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Mistäs tuo anturi kannattaa hankkia, onko suuria hintaeroja?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
viis hinnasta, kunhan on aito Bosch ( joita harvemmin haratsuista saa??). mä vaihdatin jo etukäteen, vaikka ei oireillut mitenkään, No nyt on vanha laatuvaraosana kyydissä.,,,, 250 t mielestäni tilastollisesti perusteltu milestone..eli kivipyykki
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Moro. Meillä sama juttu eli lämpimänä ei käyntiin. Odotimme jonkin aikaa ja lähti käyntiin. Vika oli asentotunnistimessa ja nyt pelittää niin kuin pitää. Autolla ajettu noin 160 000 km. Tilasimme tunnistimen Saabin huollosta. Terveisin P-Pohjanmaa
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Tämä on todettu toimivaksi. Pari kertaa on anturia vesitetty niin heti lähtee käyntiin. Onneksi ei sentään liikennevaloihin sammunut. Helpointa tietenki on vaihtaa se anturi toimivaan.stara kirjoitti:janottaa anturiakin näillä keleillä, joten tippaletkupullo mukaan niin voi jäähdytellä anturin tunteita tarvittaessa ja jos ei, niin isäntä voi itteään jäähdytellä ( sisällöstä riippuen)
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Missäs kohdin se anturi sijaitsee, jos nyt tässä lomilla alkaa vielä auto kenkkuilemaan niin saa vesitettyä...?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Moro.
Kampparin tunnistin se on 90% varmuudella, jos ei ole aiemmin vaihdettu.
PCS:ltä Jyväskylästä sen joskus hommasin ja satasen pintaan se maksoi.
Linkkiä vaihtoon:
https://www.youtube.com/watch?v=Yhwr1CgUyfE
Tai naisen tekemänä:
https://www.youtube.com/watch?v=D5jHZSLbS2s
Toivottavasti auttoi...
Kampparin tunnistin se on 90% varmuudella, jos ei ole aiemmin vaihdettu.
PCS:ltä Jyväskylästä sen joskus hommasin ja satasen pintaan se maksoi.
Linkkiä vaihtoon:
https://www.youtube.com/watch?v=Yhwr1CgUyfE
Tai naisen tekemänä:
https://www.youtube.com/watch?v=D5jHZSLbS2s
Toivottavasti auttoi...
9-5 2.3 Aero Sedan -00
9-5 2.0t Wagon -00
9-5 2.0t Wagon -00
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Onko mitään muuta syytä, kuin tuo kampuran asentotunnistin? Vaihdoin perjantaina aidon Boschilaisen ja tänään teki saman, eli jätti käynnistymättä ja jäähdyttyään taas pelaa. En jaksa uskoa, että kyseinen anturi noin äkkiä rikkoontuu. Hörähtää siis käyntiin ekalla yrityksellä, mutta sammuu heti. Uusinta starttausyrityksissä ei kierroslukumittari värähdäkään, eikä edes lupaa. Jäähdyttyään pelaa taas. Bensapaineet on kunnossa, kun tukin venttiilistä päästää.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Sytkäkassu?Veketti kirjoitti:Onko mitään muuta syytä, kuin tuo kampuran asentotunnistin? Vaihdoin perjantaina aidon Boschilaisen ja tänään teki saman, eli jätti käynnistymättä ja jäähdyttyään taas pelaa. En jaksa uskoa, että kyseinen anturi noin äkkiä rikkoontuu. Hörähtää siis käyntiin ekalla yrityksellä, mutta sammuu heti. Uusinta starttausyrityksissä ei kierroslukumittari värähdäkään, eikä edes lupaa. Jäähdyttyään pelaa taas. Bensapaineet on kunnossa, kun tukin venttiilistä päästää.
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Lisäyksenä vielä, että missään välissä ei ole tullut vikakoodia viallisesta kampuran anturista (tai mistään muustakaan, kun ei ole lähtenyt käyntiin). Lisäksi jos oikein muistan, kierroslukumittari rekisteröi kierrokset vasta sitten, kun kone on jo käynnissä. Eli vasta auton käynnistyttyä kierroslukumittari näyttää moottorin kierrokset. Näin auton täysin toimiessakin. Tämä romuttaisi tuon jenkamittarin tuijottelun kampuran anturin diagnostoimisessa. Ehkä jossain softassa tai vuosimallista lähtien käyttäytyy näin..?Markkanenn kirjoitti:Sytkäkassu?Veketti kirjoitti:Onko mitään muuta syytä, kuin tuo kampuran asentotunnistin? Vaihdoin perjantaina aidon Boschilaisen ja tänään teki saman, eli jätti käynnistymättä ja jäähdyttyään taas pelaa. En jaksa uskoa, että kyseinen anturi noin äkkiä rikkoontuu. Hörähtää siis käyntiin ekalla yrityksellä, mutta sammuu heti. Uusinta starttausyrityksissä ei kierroslukumittari värähdäkään, eikä edes lupaa. Jäähdyttyään pelaa taas. Bensapaineet on kunnossa, kun tukin venttiilistä päästää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 sammui. Käynnistyi jäähdyttyään
Vaikka suutintukin nipasta tulee painamalla tavaraa, se ei välttämättä tarkoita, että bensapaine olisi riittävä. Mieleeni muistuu tapaus, jossa juuri noin todettiin soppaa tulevan ja pari iltaa saatiin vikaa metsästää. Loppupeleissä pumppu ylös tankista ja letkuliitoshan oli osin korkannut.
Sen verran oli letku huulilla, että jotain pumppu sinne syötti, mutta ei tarpeeksi käynnistymiseen saakka. Onko paineet mitattu tukilta oikeasti vaiko vain silmämääräisesti katsottu?
Sen verran oli letku huulilla, että jotain pumppu sinne syötti, mutta ei tarpeeksi käynnistymiseen saakka. Onko paineet mitattu tukilta oikeasti vaiko vain silmämääräisesti katsottu?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...