rengastus
Re: rengastus
edellä kirjoittanut osui asian ytimeen.En tosiaan hae renkaita rata autoon,vaan sellaiseen mukavaan rauhalliseen menoon.Oisko Nokialla mahdollisesti kyseenomaista rengasta?
Re: Vs: rengastus
Tuohon kolkkiin etsin juurikin mukavuuspainotteisia renkaita ja päädyin GoodYearin efficientgrip performanceen koossa 205/55R17. Femma jos vielä olisi pihassa, niin laittaisin siihenkin samanmoiset, tosin varmaankin koossa 225/50R17. Omaan makuun ovat todella vakaat ja tien epätasaisuuksista ei juuri tiedä. Oikein kuluneella asfaltilla, eli urien pohjalla meinaa kuulua hassua "pärinää", mutta uriahan pyritään välttelemään muutenki, eli ei miinusta siitäkään.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Turbo"
- Viestit: 210
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
- Paikkakunta: Tampere
Re: rengastus
Kyllä auton kuuluu kestää huoltokirjan antamat öljynvaihtovälit/huoltovälit...9000 automaatilla kirjoitti:Kymppitonnin välein öljynvaihto suodattimineen on niin pieni kustannus verratuna siihen, mitä koneessa tapahtuu ellei voitelu pelaa. Itse en sitä riskiä ota. Naapuri otti, tosin toisen merkkisellä; lopputuloksena uusi ahdin ja jakopää. Mutta kukin tyylillään.
Itse suosittelen michelin pilot primacy renkaita, on toistaiseksi hiljaisimmat ja muilta ominaisuuksiltaan parhaimmat renkaat millä itse olen ajanut... Continentalit on myös hyvät..
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Re: rengastus
No vaikka onkin OT, niin... Tämä on tietysti totta mutta paljonko/kauanko sen tulisi kestää? 5v? 10v? 150tkm? 200tkm? Ja manuaalissahan on ainakin tässä -02:sessa mainittu että jos paljon pätkäajoa niin vaihtoväli 10tkm. Pitää ottaa huomioon että suomessa näillä yleensä ajellaan paljon pitempään ja pidemmälle kuin mitä valmistaja on ajatellut.RallyeSaab kirjoitti:Kyllä auton kuuluu kestää huoltokirjan antamat öljynvaihtovälit/huoltovälit...
Se on turha ottaa yhteyttä valmistajaan jos on sihti tukossa 10v ajetussa autossa. Tai vaikka jos sedanin johtosarja katkeaa tai kaasuläppäkotelon johdot menee huonoon kuntoon. Ei niitäkään huolto-ohjelmassa käsketä edes tarkastamaan. Sihdin tukkeutumista voi kuitenkin yrittää estää tiheämmällä öljynvaihtovälillä. Ei ole pakko.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 210
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
- Paikkakunta: Tampere
Re: rengastus
Mielestäni osittain OT ja osittain ei koska aiheessa kysyjä kysyi myös huoltoväleistä. Mutta voisinpa tehdä yleiselle jos halutaan keskustella lisää asiasta niin ei mee ainakaa OT. Vaikkapa aiheella huoltovälit yleiset osiolla..
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: rengastus
Yleisimmistä rengasmerkeistä noillakaan tuskin ihan pieleen menee:
- Nokian renkaiden nykymallistosta varmaankin Hakka Blue on lähimpänä
- Contilta Premium Contact 5
- Michelin Primacy 3
- GoodYearin EfficientGrip tai Excellence
- Pirellin P7
Näistä jokaisella valmistajalla on "sporttisempia" renkaita valikoimassaan, kuten Hakka Black, Sport Contact 5, Pilot Sport 2/3, Eagle F1, PZerot jne. ja ne on mun mielestä tuollaiseen ruotsinlaivaan turhankin sporttisia.
En nyt muista, onko tuonikäisen Aeron vakiokoko 225/45/17 vai 235/45/17.
- 225/45/17 on hyvin yleinen koko ja löytynee erittäin hyvin joka paikasta ja on yleensä edullisin.
- 235/45/17 ei löydy kaikista renkaista ja on myös jonkin verran kalliimpi. En käyttäisi, ellei vanne ole 7,5 tuumaa leveä, 7-tuumaiselle en laittaisi.
- 205/50/17 löytyy kohtuullisesti ja vastaa kehältään hyvin tarkkaan tuota 225/45/17, mutta on hieman kalliimpi (pitää ottaa myös kantavuudella 93 eli Extra Loadina).
- 215/50/17 löytyy myös kohtuullisesti ja vastaa kehältään hyvin tarkkaan tuota 235/45/17. On taas hiukan hinnakkaampi. Kantavuudet muistaakseni riittää (vakiokantavuus 91 ja Extra Loadina 95).
- 225/50/17 varmaan menee juuri ja juuri vielä, teoriassa kehä kasvaa hiukan vakiokoosta, mittarivirhe on varmaan ainakin about nolla, tuskin nyt vielä raapii kaariin ainakaan vakiovanteilla.
- 205/55/17 menee myös, teoriassa kehä kasvaa hiukan vakiokoosta, lienee erityismukava vaihtoehto, hieman harvinainen koko
E
- Nokian renkaiden nykymallistosta varmaankin Hakka Blue on lähimpänä
- Contilta Premium Contact 5
- Michelin Primacy 3
- GoodYearin EfficientGrip tai Excellence
- Pirellin P7
Näistä jokaisella valmistajalla on "sporttisempia" renkaita valikoimassaan, kuten Hakka Black, Sport Contact 5, Pilot Sport 2/3, Eagle F1, PZerot jne. ja ne on mun mielestä tuollaiseen ruotsinlaivaan turhankin sporttisia.
En nyt muista, onko tuonikäisen Aeron vakiokoko 225/45/17 vai 235/45/17.
- 225/45/17 on hyvin yleinen koko ja löytynee erittäin hyvin joka paikasta ja on yleensä edullisin.
- 235/45/17 ei löydy kaikista renkaista ja on myös jonkin verran kalliimpi. En käyttäisi, ellei vanne ole 7,5 tuumaa leveä, 7-tuumaiselle en laittaisi.
- 205/50/17 löytyy kohtuullisesti ja vastaa kehältään hyvin tarkkaan tuota 225/45/17, mutta on hieman kalliimpi (pitää ottaa myös kantavuudella 93 eli Extra Loadina).
- 215/50/17 löytyy myös kohtuullisesti ja vastaa kehältään hyvin tarkkaan tuota 235/45/17. On taas hiukan hinnakkaampi. Kantavuudet muistaakseni riittää (vakiokantavuus 91 ja Extra Loadina 95).
- 225/50/17 varmaan menee juuri ja juuri vielä, teoriassa kehä kasvaa hiukan vakiokoosta, mittarivirhe on varmaan ainakin about nolla, tuskin nyt vielä raapii kaariin ainakaan vakiovanteilla.
- 205/55/17 menee myös, teoriassa kehä kasvaa hiukan vakiokoosta, lienee erityismukava vaihtoehto, hieman harvinainen koko
E
Re: rengastus
Mittarivirhe on tasan se mihin sen Tech2:lla asettaa.eeskola kirjoitti:mittarivirhe on varmaan ainakin about nolla
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: rengastus
Epäilemättä noin, kun Techillä sen voi laittaa.
Toisaalta taas ihan kaikilla ei ole itsellään Techiä tai helppoa pääsyä Techin omistavan henkilön luokse tai ehkä viitseliäisyyttä/harrastuneisuutta moiseen...
E
Toisaalta taas ihan kaikilla ei ole itsellään Techiä tai helppoa pääsyä Techin omistavan henkilön luokse tai ehkä viitseliäisyyttä/harrastuneisuutta moiseen...
E
Re: rengastus
Ja sekin on todettu moneen kertaan tälläkin foorumilla että koossa 225/45-17 ei kannata käyttää 91 rungolla olevia renkaita femmassa.
Oikea runko on femmaan on 94 (XL).
Oikea runko on femmaan on 94 (XL).
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: rengastus
Ihan puhtaiden numeroiden valossa kylläkin kantavuus 91 riittää. Olisi joskus kiintoisaa kokeilla samassa autossa peräkkäin muuten samalla renkaalla, minkä verran eroa kantavuuksien 91 ja 94 välillä ihan oikeasti huomaa ja onko eroa enemmän vai vähemmän kuin eri renkaiden välillä.... Kun eri rengaskokojen välillä kuitenkin kantavuuslukemat vaihtelee, niin...miten vaikka Hirschin aikanaan käyttämä 225/40/18-koko toimii, kun se on extra loadinakin "vain" 92.
Uudemmissa vuosimalleissa voi olla toki kantavuuksia mainittu otteessakin, mutta tuskin yhtään autoa siitä reputetaan, kunhan kantavuus riittää, koska toisaalta on myös olemassa säädökset ajoneuvon rakenteen muuttamisesta renkaiden osalta.
E
Uudemmissa vuosimalleissa voi olla toki kantavuuksia mainittu otteessakin, mutta tuskin yhtään autoa siitä reputetaan, kunhan kantavuus riittää, koska toisaalta on myös olemassa säädökset ajoneuvon rakenteen muuttamisesta renkaiden osalta.
E