Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Mä olen nyt ihan oikeasti hieman huolissani ton äänestyksen tuloksista. Ei kai Saabistit tosissaan noin tyhmiä ole?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Ainakin osa on ilmeisesti äänestänyt jälkimmäistä ihan puhtaasti kysymyksenasettelusta johtuen, väitän että tulokset olisivat tasan toisin päin jos vaihtoehdot olisivat vastakkaiseen suuntaan kallellaan...
Hallitusti valitsemallasi ajolinjalla, siksi taakse paremmat renkaat
Vaarallisessa ja hallitsemattomassa peräluistossa, siksi eteen paremmat renkaat
Hallitusti valitsemallasi ajolinjalla, siksi taakse paremmat renkaat
Vaarallisessa ja hallitsemattomassa peräluistossa, siksi eteen paremmat renkaat
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Itse olen noudattanut "virallista" suositusta laittaa kuluneemmat aina eteen. Helpommin hoksaa sitten milloin nämä kuluneemmat ovat vaihtokunnossa. Itse luulin edellisenä talvena että takarenkaani ovat vielä loistavat. Kun laitoin viime syksynä taakse uudet ja edellisen talven takarenkaat eteen sain melko pian todeta että eihän näissä ole pitoa ollenkaan. Tämän huomasi tilanteissa joissa olisi pitänyt saada auto äkkiä pysähtymään jäällä. Jarrutusmatkat olivat järkyttävän pitkiä. Onneksi ei vahinkoja sattunut näillä renkailla. Liukkaissa risteyksissä kääntyessä meinasi myös puskea melko herkästi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Uudet renkaathan ovat lähtökohtaisesti yhtä hyvät/huonot. Renkaanvaihdon yhteydessä huomataan että etuset ovan hiukan kuluneemmat kuin takana, joten heitetään seuraavalla kerralla eteen edellisen kerran takana pyörineet ja vice versa. Näinollen taas seuraavan kerran renkaita vaihtaessa auton alta löytyy tasaisesti kuluneet renkaat. Eipä ole moisella ratkaisulla ojaan päädytty, tai edes yllättäviin tilanteisiin, jotka olisivat renkaista johtuneet. Renkaat tulee uusittua vaikka eivät vielä ihan sakkorajalla olisikaan, ihan mukavuuden takia, lähestulkoon loppuunajetuilla renkailla kun on vallan perseestä ajaa
Saab 9-5 2.3tA 2006
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Juuri näin myös täällä. Mieluiten ostan aina neljä uutta rengasta kerralla. Koskaan ei ole ongelmia ollut siitä että huonommat on takana. Silloin kun kulutuspinta menee lähelle 3 mm niin tulee (kesä)renkaat viimeistään uusittua.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Riippuu autosta. Tuli juuri hankittua talviautoksi Pösö 206, 1.6 16V koneella. Ei ole abseja mistään espeistä puhumattakaan. Auton alustageometria on sellainen vanhojen pösöjen hengessä, että kylkeä tarjotaan edelle heti kun kaasun nostaa kaarteessa. Mitä joskus 309:llä ajelin niin 270-asteisen motarin rampin pystyi kevyesti ajamaan ronskimman puoleisessa "kahvassa" ilman että sortokulma sanottavasti heitteli. Alla oli silloinkin tuoreehkot nastat. Tähän autoon paremmat renkaat taakse.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Ny parin kuukauden kokemuksilla tonnarilla ei kyllä pääse kumpaankaan näistä vaihtoehdoista. Ei puske eikä heitä perää, pitoa riittää niin paljon kuin kymmenvuotiailla renkailla on mahdollista ja sitten rupeaa pikkuhiljaa lähtemään nelipyöräluisuun. Toki talvea saatika nastarenkaita ei ole kokeiltu, ja uusilla renkailla tietysti voisi kovemmilla nopeuksilla jotain preferenssiä löytyä, mutta harvinaisen tasapainoisesti käyttäytyvä auto.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Nää Saabit on niin turvallisen puskevia, että vaikka laittaa paremmat eteen, niin ei muutu vaarallisen yliohjaavaksi. Tarkoitan tässä sellaista lievää eroa parien välillä. Omakohtaisesti pyrin kuluttamaan rengassarjaa tasaisesti, joten kausivaihdossa aina paremmat eteen ja kas, keväällä huomaa parempien siirtyneet taakse. Tontutko asialla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Onhan pitävämmät renkaat etuakselilla mukavammat taajamanopuksissa, mutta maantiellä esimerkiksi tien keskellä olevan lumi-/sohjopolanteen ylittäminen ohitustilanteessa on oman kokemukseni perusteella turvallisempaa pitävempien renkaiden ollessa takana. Mielestäni kevyt aliohjautuvuus on helpompi korjata kuin voimakas perän sivuttaisliike, varsinkin jos korjaustilaa on sivusuunnassa 2-3 metriä 90-110km/h nopeudessa.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Hommassa on yksi ongelma, kun pitää paremmat aina takana, kuluu edessä ollut rengaspari loppuun paljon aiemmin kuin takana olleet. Ostatko sitten kaksi uutta rengasta kuluneiden tilalle vai kaikki uutta ja myyt kaksi keskinkertaista rengasta? Kun rengasmallit vaihtuvat ei kahta vanhojen kanssa samanlaista rengasta ehkä saakaan enää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Kyllähän itsekin tulee monesti laitettua paremmat renkaat eteen sen kulutuksen optimoinnin takia, varsinkin kesärenkaat. Minun käsittääkseni nykyään ei tarvitse olla samanmallinen rengas joka nurkassa mutta samalla akselilla se on kyllä suotavaa, ettei pitoeroa syntyisi. Joten voi esimerkiksi laittaa aina uuden parin taakse ja takana olleet eteen.. Mutta turvallisuuden näkökulmasta ajattelisin paremmat renkaat taka-akselilla olevan parempi vaihtoehto.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Olen edelleen sitä mieltä, että jos rengasparien keskinäinen pitoero on huomattava, huonompi pari vaihtoon. Jos pitoero edelleen on huomattava, jälleen huonompi pari vaihtoon (jos tämä on odotettavissa, voi toki vaihtaa nerokkaasti kaikki kerralla).
Ihan oikeasti, yksi parhaita tapoja pilata ajamisen miellyttävyys on epätasapaino auton hallittavuudessa, toinen, vielä parempi keino on yksinkertaisesti liian olematon pito. On ihan kauheata ajaa autolla, jonka perä huiskii jatkuvasti missä sattuu, koska takana ei ole pitoa. On myös ihan kauheata ajaa autolla, joka ei käänny koska keula irtoaa tiestä vähäisellä ratin kääntämisellä. Kaikista kauheinta on ajaa autolla, joka luisuu jatkuvasti hallitsemattomasti nelipyöräluistossa ihan minne vaan.
Renkaiden kanssa voi käyttää järkeä ja miettiä mm. mikä asennusjärjestys sopii itselle parhaiten (siihen, kummassa päässä paremmat renkaat on parempi idea, vaikuttaa mm. auto, ajotapa ja luistonkorjaustottumukset, jotka tulevat selkärangasta), mutta liikaa niissä ei yksinkertaisesti kannata pihistellä.
Ihan oikeasti, yksi parhaita tapoja pilata ajamisen miellyttävyys on epätasapaino auton hallittavuudessa, toinen, vielä parempi keino on yksinkertaisesti liian olematon pito. On ihan kauheata ajaa autolla, jonka perä huiskii jatkuvasti missä sattuu, koska takana ei ole pitoa. On myös ihan kauheata ajaa autolla, joka ei käänny koska keula irtoaa tiestä vähäisellä ratin kääntämisellä. Kaikista kauheinta on ajaa autolla, joka luisuu jatkuvasti hallitsemattomasti nelipyöräluistossa ihan minne vaan.
Renkaiden kanssa voi käyttää järkeä ja miettiä mm. mikä asennusjärjestys sopii itselle parhaiten (siihen, kummassa päässä paremmat renkaat on parempi idea, vaikuttaa mm. auto, ajotapa ja luistonkorjaustottumukset, jotka tulevat selkärangasta), mutta liikaa niissä ei yksinkertaisesti kannata pihistellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaava
Aivan. Auto on paras ajaa kun pito on mahdollisimman tasainen joka nurkassa. Mitä pienempi on pitoero, sitä helpompi auton liikkeet on ennustaa.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaa
Uusilla takarenkailla tyylikkäästi yliohjaten hautaan:
http://yle.fi/uutiset/uudet_talvirenkaa ... la/8798204
http://yle.fi/uutiset/uudet_talvirenkaa ... la/8798204
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Karmaisevasti puskeva vaiko tyylikkäästi hiukan yliohjaa
Renkaat eivät siis olleet uudet, vaan ainakin kertaalleen loppuun käytetyt.Poliisin mukaan uudet talvirenkaat olivat todennäköisesti lailliset. Ne oli pinnoitettu...