Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
No ei kai nyt niinkään voida todeta että kannen muokkaus muuttaa koko koneen historian ja sen myötä voisi unohtaa se alkuperän. Tämä on samanlaista tulkintaeroväittelyä kuin vasta käytiin ng-kolkkien koneista
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Jep, eiköhän tämä B vs. H -keskustelu ollut tässä. Pahoittelen omalta osaltani eksymistä aiheesta ja palataan ihmeessä puhumaan Saabin mahdollisesta tulevaisuudesta sen sijaan, että kinastellaan onko yksittäisten osien uudelleensuunnittelu sama asia kuin koko moottorin uudelleensuunnittelu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tämähän on juurikin sitä omaa tulkintaa ja minä seilaan sen mukaan mitä saabin valmistaja kertoo ja paskannan täysin mitä muut sanoo.
capisi. Ei kuitenkaan millään pahalla mielellä.
capisi. Ei kuitenkaan millään pahalla mielellä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Täytyy sanoa, että huonosti olette lukeneet Saabin historiaa!
Kirjassa "Saab ensimmäiset 40 vuotta" kerrotaan seuraavaa sivulla 148 .
Saab päätti jo vuonna 1969 suunnitella uuden 2-litraisen moottorin, joka
perustuisi samaan konseptiin.
Saabin uusi moottori: ( Muutamia suuria eroja )
-sylintereiden väli oli suurempi
-lohkon korkeus oli 10 mm suurempi
-kansi oli täysin erilainen
-nokka-akselisilta erillinen kokonaisuus
-venttiilit liikkuivat sylinterin suuntaisesti ( eivät vinossa. kuten Triumphin koneeessa)
-palotila oli nyt vakiosyvyinen, ei kiilamainen
Jo nämä kertoo, kuin erilainen moottori oli, vaikka moottorin kulma oli sama.
Eli kaikki osat oli täytynyt suunnitella uusiksi, eli kyllä ainakin itse suunnittelijana
allekirjoitan sen olevan täysin uusi moottorikonstruktio.
Taas mitä tulee B ja H-moottorin eroihin, niin sekin on mennyt uudeksi
konstruktioksi:
-lohko on mennyt uusiksi
-apuakseli poistunut
-vesipumppu siirtynyt hihnalla käytettäväksi
-öljypumppu siirtynyt kampiakselin etupäähän
-virranjakaja nokka-akselin päähän
-jakopään rakenne erilainen
-jne.
Tällä Triumphi filosofiallahan Saab-Valmetin tekemä V8 moottorihan olsi täysi
Triumphin kopio, koska on 8 sylinteriä v-muodossa!
Enempää ei kannata juttua jatkaa, vaan kehotan tutustumaan sivuun 148!
Kirjassa "Saab ensimmäiset 40 vuotta" kerrotaan seuraavaa sivulla 148 .
Saab päätti jo vuonna 1969 suunnitella uuden 2-litraisen moottorin, joka
perustuisi samaan konseptiin.
Saabin uusi moottori: ( Muutamia suuria eroja )
-sylintereiden väli oli suurempi
-lohkon korkeus oli 10 mm suurempi
-kansi oli täysin erilainen
-nokka-akselisilta erillinen kokonaisuus
-venttiilit liikkuivat sylinterin suuntaisesti ( eivät vinossa. kuten Triumphin koneeessa)
-palotila oli nyt vakiosyvyinen, ei kiilamainen
Jo nämä kertoo, kuin erilainen moottori oli, vaikka moottorin kulma oli sama.
Eli kaikki osat oli täytynyt suunnitella uusiksi, eli kyllä ainakin itse suunnittelijana
allekirjoitan sen olevan täysin uusi moottorikonstruktio.
Taas mitä tulee B ja H-moottorin eroihin, niin sekin on mennyt uudeksi
konstruktioksi:
-lohko on mennyt uusiksi
-apuakseli poistunut
-vesipumppu siirtynyt hihnalla käytettäväksi
-öljypumppu siirtynyt kampiakselin etupäähän
-virranjakaja nokka-akselin päähän
-jakopään rakenne erilainen
-jne.
Tällä Triumphi filosofiallahan Saab-Valmetin tekemä V8 moottorihan olsi täysi
Triumphin kopio, koska on 8 sylinteriä v-muodossa!
Enempää ei kannata juttua jatkaa, vaan kehotan tutustumaan sivuun 148!
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Eli paluu juurille muodossa Triumph Stag V8...upi kirjoitti:
Tällä Triumphi filosofiallahan Saab-Valmetin tekemä V8 moottorihan olsi täysi
Triumphin kopio, koska on 8 sylinteriä v-muodossa!
Aina joku Saabbi...
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Terve,
oli tulevaisuus-alue tälle kirjoitukselle oikea tai ei, niin tunsin tarvetta lyhyeen kirjoitelmaan. Vuosikymmenen saabeilu loppui katkerasti. Ura alkoi 01 9-3:sta, mikä oli autojen auto, hyvällä tavalla pehmeän 70-lukulainen, niin kuin kuskinsa. Palstalta luin silloin vinkkejä mm. ajotietokoneen pikseleiden katoamisesta. Seuraavaksi pääsin ihmettelemään 06 9-3:n sporttialustaa ja etupään kolinaa, mutta ajotuntuma oli muuten niin kohdillaan kuin olla voi. Viimeiseksi kunnon autoksi jäi 08 9-3, minkä tuplaturbo pilasi oman persdynoni ikuisiksi ajoiksi, mikään muu kun ei tunnu enää miltään. Viimeisin auto vain joutui seisomaan pian kauppojen jälkeen jälkeen kaksi kuukautta pajalla ja se on liikaa. Mitään tyydyttävästi Saabin korvaavaa merkkiä en löytänyt, nyt varmaan harhailen tomumajani loppuajan eri merkkien välillä kotia löytämättä. Uuden auton paras puoli on alusta, mikä on sama kuin viimeisessä 9-5 sedanissa. Saabistien kulkupelejä kadehtien, A.
oli tulevaisuus-alue tälle kirjoitukselle oikea tai ei, niin tunsin tarvetta lyhyeen kirjoitelmaan. Vuosikymmenen saabeilu loppui katkerasti. Ura alkoi 01 9-3:sta, mikä oli autojen auto, hyvällä tavalla pehmeän 70-lukulainen, niin kuin kuskinsa. Palstalta luin silloin vinkkejä mm. ajotietokoneen pikseleiden katoamisesta. Seuraavaksi pääsin ihmettelemään 06 9-3:n sporttialustaa ja etupään kolinaa, mutta ajotuntuma oli muuten niin kohdillaan kuin olla voi. Viimeiseksi kunnon autoksi jäi 08 9-3, minkä tuplaturbo pilasi oman persdynoni ikuisiksi ajoiksi, mikään muu kun ei tunnu enää miltään. Viimeisin auto vain joutui seisomaan pian kauppojen jälkeen jälkeen kaksi kuukautta pajalla ja se on liikaa. Mitään tyydyttävästi Saabin korvaavaa merkkiä en löytänyt, nyt varmaan harhailen tomumajani loppuajan eri merkkien välillä kotia löytämättä. Uuden auton paras puoli on alusta, mikä on sama kuin viimeisessä 9-5 sedanissa. Saabistien kulkupelejä kadehtien, A.
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Tänään sitä sitten kuullaan miten jatketaan vai jatketaanko ollenkaan. Palaveri alkaa Ruotsin aikaa klo 10 - peukut pystyyn
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
NEVS saa jatkaa. Uusi takaraja asetettu marraskuun 28. päivään. Yksikään velkoja ei vastustanut yrityssaneerauksen jatkoa. Seuraavaksi aikovat hoitaa neuvottelut maaliin kahden yrityksen kanssa, jottei taas tarvitse marraskuun lopulla tulla hattu kourassa käräjille. Saapas nähdä miten käy. Jouluksi kotiin?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5985556
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5985556
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Olisiko jo aika nostaa kädet ylös..? Jos tuon joku haluaa, niin kaupat olisi tehty ajat sitten. Nyt mahdolliset ostajat haluavat niin ison palan kakkua firmasta, että Nevsin päättäjiä hirvittää. Pyyntö voi olla arveluttavaan satsaukseen jopa kohtuullinen ostajan mielestä. Pidän toki peukkuja mutta paljon pitää muuttua mallien ja varsinkin hintojen suhteen, että menevät kaupaksi. Nyt valmistetut 9kolmoset eivät tainneet mennä juurikaan kaupaksi. Korkea hintako?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Sydäntä riipaa mutta pakko ole edellisen kirjottajan kanssa samaa mieltä tuosta "Olisiko jo aika nostaa kädet ylös" eihän tästä tule lasta eikä paskaa... Viktoria tulee ikävä, sillä oli kuitenkin näkemystä, se ei vaan saannut sitä kantamaan, näillä NEV:sin hepuilla taittaa olla pallo ihan totaalisesti hukassa...
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Joku toinen auton valmistaja voisi ehkä antaa SAABille uudet "legot".
Kuten kävi tälle tsekkiläiselle öljynpolttimelle.
Mutta miksi antaisi..?
Taitaa olla muille parempi, että antaa hävitä pois omia aikojaan, ja tapellaan sitten
myöhemmin näistä asiakkaista.
Mutta toisaalta, joku voisi ehkä haistaa "tilaisuuden"
Eräällä auton valmistajalla se ei ole enää kovin monesta kärrystä kiinni, että olisi
maailman suurin autonvalmistaja.......
Kuten kävi tälle tsekkiläiselle öljynpolttimelle.
Mutta miksi antaisi..?
Taitaa olla muille parempi, että antaa hävitä pois omia aikojaan, ja tapellaan sitten
myöhemmin näistä asiakkaista.
Mutta toisaalta, joku voisi ehkä haistaa "tilaisuuden"
Eräällä auton valmistajalla se ei ole enää kovin monesta kärrystä kiinni, että olisi
maailman suurin autonvalmistaja.......
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Mieluummin hautaan kuin Das Boringin omistukseen. Minen ainakaan ostaisi volksaabia.
Anteeksi ny vain
Anteeksi ny vain
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Ja minä en koskisi pitkällä tikullakaan toySAABiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Onneks NEVSillä ei oo varaa kuunnella himosaabistien mielipiteitä. Muutenhan siellä pitäis oikeesti nostaa kädet pystyyn
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi
Kyllähän sitä joka aamu kun avaa aamuteeveen niin toivoo että uutisissa näytettäisiin miten Anand Mahindra pitää hurmoshenkistä lehdistotilaisuutta oman OG900:nsa konepellillä ja kertoo juuri ostaneensa lempiautomerkkinsä ja antavansa sille ihan niin v*tun paljon rahaa kuin nerokkaat ruotsalaiset vaan haluavat.
Vaan ei tässä juuri toivoa tunnu olevan. Voihan sitä ajatella että yrityssaneerauksen jatkamisesta sovittaessa Nevs on pystynyt kertomaan ja vakuuttamaan off the record että diili on lähellä. Viimeisimmät huhut esim Mahindrasta taitavat olla kuukauden takaa, ja toukokuussa oli sitä ennen jotain huhua. Missään vaiheessa ei ole tainnut näiltä toisilta neuvotteluosapuolilta (Dongfeng vissiin se toinen) tulla mitään vihiä että edes olisivat neuvottelupöydässä, toivottavasti itse tietävät olevansa.
Vaan ei tässä juuri toivoa tunnu olevan. Voihan sitä ajatella että yrityssaneerauksen jatkamisesta sovittaessa Nevs on pystynyt kertomaan ja vakuuttamaan off the record että diili on lähellä. Viimeisimmät huhut esim Mahindrasta taitavat olla kuukauden takaa, ja toukokuussa oli sitä ennen jotain huhua. Missään vaiheessa ei ole tainnut näiltä toisilta neuvotteluosapuolilta (Dongfeng vissiin se toinen) tulla mitään vihiä että edes olisivat neuvottelupöydässä, toivottavasti itse tietävät olevansa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75